Het 3D printen wordt beperkt door de hoeveelheid plastic die je door de spuitmond kan persen.
TODO: meten hoeveel % van de tijd de heater aan is, dus hoeveel energie er nodig is om het plastic te smelten.
Om sneller te printen is de standaard truuk om een grotere spuitmond te nemen. Of daar dan ook een heftigere verwarming in zit weet ik niet. (Todo: ook uitzoeken. )
Over je pulsen-per-rot. Ik denk niet dat je de encoder resolutie te pakken hebt. Wat je daar instelt is hoeveel pulsen de electronica wil zien voordat ie een hele omwenteling doet. Die encoder zal iets van 600 pulsen per omwenteling zijn. Als jij met de dipswitches 200 pulsen per omwenteling instelt dan gaat ie 3 encoder-pulsjes verder staan als je 1 pulsje geeft.
Als je 6000 pulsjes per omwenteling instelt dan gaat ie 1 encoder pulsje verders staan iedere keer dat je tien pulsjes op de input hebt gegeven.
De arduino-achtige die de boel bestuurt doet bij max-snelheid zo'n 3 pulsjes iedere 100 microseconden. Dat is wel ongeveer de limiet. Merk dus op dat de pulsjes dan niet meer netjes verdeeld worden, maar met 2 of 3 op een kluitje komen te zitten.
Waarschijnlijk limiteert dit de arduino bij zeg 200*16 = 3200 pulsen per omwenteling. Om de arduino niet de bottleneck te laten zijn moet je dus lager gaan zitten met de pulsen per omwenteling.