hoe weerstand aansluiten

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een automatisch luikje te maken. Nu heb ik het volgende schema (zie bijlage).

Ik heb ook een weerstand die ik moet solderen. Maar op het schema gaat het van bruin naar geel (die ringetjes op de weerstand). Maar die ik gekocht heb zijn andere kleuren (zie foto).

Maar het nog uit hoe ik de weerstand aansluit (kleurvolgorde van de ringetjes)? Of maakt dat niks uit?

En die weerstand kan ik toch gewoon aan de draad vast solderen? Ik heb verder geen printplaatjes o.i.d.

In ieder geval alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Met vriendelijke groet,

Hans

mel

Golden Member

De weerstand op de tweede foto is niet goed.. 10 k is bruin zwart oranje.(bruin zwart geel is 100 k, is iets teveel :P )
En je kan m n gewoon aan de draadjes aansluiten, de polariteit maakt niet uit.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 24 september 2018 09:11:09 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt voor je reactie.

Oooh dus dit is geen 10 ohm weerstand? DIe heb ik wel zo besteld :-)

Maar de volgorde maakt dus niet uit.

LetterHenk

Golden Member

Je hebt volgens je plaatje/schema een 10 kΩ nodig. Geen 10 maar 10000 Ohm dus :)

Action expresses priorities LH

De kleuren zijn op de foto wat lastig te herkennen voor mij.

De "geel" die jij ziet, in het tekeningetje moet oranje voorstellen. 10k is normaliter, zoals mel al zegt (en het tekeningetje laat zien) bruin zwart oranje. Daarachter kan dan nog een ring komen die tolerantie en evt tempco laat zien.

Eventueel kan je een bruin-zwart-zwart-rood tegenkomen. Wederom met nog wat vervolgringen die nog wat extra info geven die vandaag niet van belang is.

De normale 0-zwart 1-bruin etc weet ik uit m'n hoofd. Wat dan -1 en -2 is dat weet ik niet. Maar bij nader inzien zou die op de foto bruin zwart zwart goud kunnen zijn, en als goud "-1" is dan is dat 10 ohm. Omdat jij ook over tien ohm begint gaat het er wat mij betreft op lijken dat je 10 ohm besteld hebt en hebt gekregen terwijl je 10k wilt hebben.....
Soms is er behoorlijke tolerantie voor de precieze waarde van een weerstand. Hier is 10 ohm ECHT TE WEINIG. dat gaat niet werken.

Edit: opgezocht bruin-zwart-zwart-goud is 10 ohm.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oh oke, dan heb ik de weerstanden niet goed besteld. Ik zie dit op de bestelbon staan: "10 Ω weerstand" staan maar ik zie nu ook die 10KΩ staan in het schema...

Ik heb dus inderdaad 10000 ohm nodig. Foutje :-)

Bedankt voor de reacties.

Oh toch nog een klein vraagje. Ik heb ook nog een deur raam magneet. OP het scherm staat een blauwe en een zwarte draad.

Maar de magneten die ik heb (zie afbeelding) kan ik niet nagaan welke draad van de magneet ik waar moet aansluiten.

Weten jullie wat de blauwe en de zwarte draad is van de magneet?

Die mag je meestal omdraaien, er zit dan een "reed contact" in, da's een stukje metaal dat contact maakt als er een magneet in de buurt komt. Draadkleur zal niet uitmaken.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Oh oke, het maakt dus niks uit.

Bedankt, ik ga even weer verder proberen :-)

Nog een laatste vraag hoor :-)

Ik wil nieuwe weerstanden bestellen, maar ik zie nu ook een verschillen in de 10 K. Namelijk:

-Weerstand 10K Ohm 1/4w 5%
-Weerstand 10K Ohm 1/2w 5%
-Weerstand 10K Ohm 1w 1%

Welke kan ik nu het beste aanschaffen voor dit project?

Thevel

Golden Member