Weet je al hoe een vonkzender (vergelijkbaar met spark gap tesla coil) werkt?

6kv en 2,5mA werkt zeker. Je zit met een aantal beperkingen en je zult een afweging moeten maken tussen het aantal vonken per seconde en het vermogen in de vonk. Het principe blijft werken, maar het is natuurlijk wat minder spectaculair met zo'n klein vermogen.

Als je hier het principe van de tesla coil eens aan ons presenteert, dan weten we hoeveel we kunnen 'verklappen'.

Om praktische redenen zou ik gaan voor een 6-10kv 20-30mA neontransformator, overigens. Daar kan je alsnog een rotklap van krijgen maar die zal voor de meeste mensen niet dodelijk zijn.
Te grote transformatoren (meer dan 50mA) brengen weer andere problemen met zich mee die vermogen opslokken. Welke? Dat is wederom zeer uitgebreid beschreven in de literatuur over vonkzenders. Het is één van de redenen waarom men een roterende vonkbrug heeft uitgevonden.

Als de condensators opgeladen zijn is de spanning hoog genoeg voor de spark gap die laten de vonken dan overschieten daardoor wordt de primaire spoel onder spanning gezet.

Probleem is meeste neon trafo's zijn kleine met klein vermogen

Dat is slechts zéér beperkt, die uitleg.

Neon trafo's hebben genoeg vermogen.

Wat doet die condensator als de vonkbrug gesloten is? Wat vormt de condensator en de spoel samen? Wat is de golfvorm die je op de primaire zou zien, als je daar een oscilloscoop op zou zetten (NIET DOEN! ;))?

Condensators ontladen dan daarna worden ze weer opgeladen zodat de vonken weer door de spark gap gaat

Condensators en spoel vormt samen resonantie.

Op 30 september 2018 16:15:00 schreef joskee:
is er een minimum aantal miliamperes nodig?
vind namelijk een soort regelbare voeding tot 6kv maar kan max2.5ma aan

vooral niet gebruiken, alles elektronisch gaat helemaal in de stress bij een SGTC, daarnaast is het vermogen ook veel te laag.

Ik zou mikken op 8-10kV aan 40-80mA om eens te beginnen, zoek een leuke sgtc als basis en werk daar van verder.

https://nl.aliexpress.com/item/Diy-Kits-15W-Mini-Music-Tesla-Coil-Plas…

Mooi zat voor een Tesla coil experiment en beter in lijn met de veiligheid. Ook nog voor een student budget bereikbaar: Eur. 7,33 en gratis verstuurd.

Werkt verder goed maar boven de 15V wordt eea. al bloedheet.

Op 30 september 2018 16:54:14 schreef joskee:
Condensators ontladen dan daarna worden ze weer opgeladen zodat de vonken weer door de spark gap gaat

Condensators en spoel vormt samen resonantie.

En welk deel van de spanning komt uiteindelijk op de secundaire te staan? Welke frequentie ongeveer? Waarom is die spanning hoger dan bij een normale transformator?

De spanning van de condensators komen erop staan en de frequentie is afhankelijk van hoe snel condensators opladen en ontladen. Maar wat bedoel je met de spanning die hoger komt dan gewonen transformator

precies dat, als je gaat rekenen aan de transformatieverhouding primar/secundair dan kom je er achter dat je er veel meer spanning uit krijgt dan volgens de wikkelverhouding zou moeten.

Hoe kan dat?

Door de piekspanning van de condensators?

Nee, de piekspanning op de condensator heeft daar niet zoveel mee te maken. Die dient slechts voor de stroomtoevoer, om die condensator en spoel samen iets bijzonders te laten doen.

De secundaire moet exact hetzelfde doen, anders krijg je er niet veel grotere vonken uit dan uit een auto-ontstekingsspoel.

Ik denk dat je nog een essentieel stukje kennis mist: die vonkbrug dient zowel als 'drempelschakelaar' om de condensator pas te ontladen als de spanning voldoende hoog is, maar is tegelijk ook een schakelaar die de polen van de vonkbrug kortsluit.

Je krijgt dan een [...]kring met als kenmerken [...]

Je hebt het juiste woord al een keer gebruikt hier.

Ik zal vanavond ook even een schema uittekenen waarmee je de fenomenen die van cruciaal belang zijn voor je uitleg, kan ondervinden en meten met een oscilloscoop zonder daarbij je zelf of je scope om zeep te helpen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]

Ik weet dat ik nog een beetje kennis mis. Spark gap begrijp ik ook al een beetje maar wat bedoel je?

Ik weet dat ik nog een beetje kennis mis. Spark gap begrijp ik ook al een beetje maar wat bedoel je?

https://www.youtube.com/watch?v=Og9j5Wk0Di4&t=9s in dit filmpje wordt het (in mijn ogen) heel duidelijk uitgelegd

zijn allemaal basis vragen voor het basis principe van zo'n spoel
dat staat tientallen keren met plaatjes en schema's uitgelegd op internet

Ik denk dat ik de basis lichtjes begin te begrijpen heb nu al redelijk wat bijgeleerd

Kent er iemand een goed schema waar ik mooi de waarden weet en de berekeningen?