Daarstraks zoet geweest met deze schakeling te bouwen op een gaatjes pcb en in een metalen doosje (uit de Wibra
) onder te brengen. Ik heb 3x BC547B gebruikt en voorlopig een 9V batterij omdat ik geen CR2032 of AA batterijhouder meer beschikbaar had. De schakeling heeft slechts 3,75mA nodig. Batterij en pcb moeten nog vastgezet worden maar het geheel werkt wel prima.
Niet alleen onder spanning staande apparatuur (smartphone, digitale klokken, geschakelde voedingen, badkamer led verlichting) maar ook de ogenschijnlijk niet aktieve toestellen zoals de batterijgevoede remotecontroller voor een RGB verlichting of de uitgeschakelde Sony Bravia tv verraden aktiviteit.
Een leuk pretentieloos tussendoor projectje.
Een gokstok
had ik nog niet gehoord. Maar daar leek het soms wel op. Is nog uit mijn studententijd meer dan 40 jaar geleden.
Ja , schema van Benadski maar dan met 3x BC547B dus iets minder versterking maar toch wel voldoende.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Mooi dat het gelukt is! Hier heb ik er ook 35 laten solderen. Veelal door kinderen en dat ging prima, allemaal hebben ze een werkende detector meegenomen! 
"Defector" mag nu in de topictitel "detector" worden.