In wiens opdracht is Peter Coppes aan het klussen?

Op 2 oktober 2018 21:31:07 schreef LauPro:
[...]Nieuwe gashendel + bekabeling uiteraard, dus zowel gas-open als gas-dichtstand meten.

Dat is dus een taak van de motorregelaar, daarvoor hoeft de gashendel niet perse aangepast te worden.

Toch wordt het in de praktijk nauwelijks uitgevoerd gezien de vele scootmobielen e.d. op de weg.

Naar mijn idee omdat de bonentellers vaak te krenterig zijn om fatsoenlijke ingenieurs in te huren, de instanties die het moeten keuren voor een groot deel incompetent zijn of niet bevoegd om iets af te keuren als het duidelijk onveilig is maar de regels waaraan getoetst moet worden gewoon niet deugen, en het veel te zeldzaam is dat mensen daadwerkelijk verantwoordelijk en aansprakelijk gehouden worden voor hun werk.

We zouden eens moeten beginnen om de mensen die voor economisch gewin willens en wetens anderen zo in gevaar hebben gebracht te gaan berechten en opsluiten, en dan niet voor een paar lullige maanden. Als eenmaal bewezen is dat ze schuldig zijn, uiteraard. Als je die mensen vrij laat rondlopen, wat voor motivatie hebben ze dan om het niet nog een keer te doen?

@ Ohm pi Dat is een goeie vraag.
Het RTL nieuws programma begint in de trant van "De onafhankelijk onderzoeker Peter Coppes" enz.

Op 2 oktober 2018 21:08:18 schreef testman:

die stints zijn gewoon china inkoop spul, gekeurd voor de openbare weg met een heel andere samenstelling, en later op de low budget manier gebouwd en verkocht zoals bedoeld was, een nogal bekend trucje in t bedrijfsleven.

Leuk babbeltje ome test, Bron?

was in t nieuws op de dag dat bekend werd dat ze van de weg moesten, de keuring destijds was gebaseerd op andere onderdelen als er tegenwoordig inzitten..

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2624426/stint-mag-weg-niet-meer-op

je bent overigens ook weer op dreef sine, 17 pagina's tellend topic waar welgeteld nu 3 posts van mij inzitten..

[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]

Op 2 oktober 2018 21:09:34 schreef r3m:
[...]

Veel wat zwaardere scootmobielen/golf wagentjes hebben een magneetrem(de metalen dop op uiteinde motor zichtbaar in link kijkbuis Coppens), ik gok dat deze word losgetrokken.
De andere steker moet dan een indicator voor de vrijgave/handrem handle van de overbrenging zijn.

Gr. Remko.

ik ken magneet remmen op motoren, maar als je daar de stekker losneemt, staat die gelijkstil.

De onderdelen die in de Stint worden gebruik zijn voor zover ik zie geen Chinese troep.
Bij RTL Nieuws was de motor controller te zien. Die is van SME (Italie). De throttle is van Domino. De electromotor is ook van SME.

Op 2 oktober 2018 22:18:47 schreef testman:
https://www.telegraaf.nl/

Nooit de Telegraaf als bron opvoeren!
De krant brengt de leugen in het land.
En de Telegraaf is een sensatieblad die het niet zo nauw neemt met de waarheid.

Op 2 oktober 2018 22:18:47 schreef testman:
was in t nieuws op de dag dat bekend werd dat ze van de weg moesten, de keuring destijds was gebaseerd op andere onderdelen als er tegenwoordig inzitten..

En dan ga je er meteen maar vanuit dat het ding verchineesd is?

je bent overigens ook weer op dreef sine, 17 pagina's tellend topic waar welgeteld nu 3 posts van mij inzitten..

Kun je nagaan, dat je er zo bovenuit weet te steken, en ik had beloofd dat ik een beetje op je zou letten.
Zeker bij dingen als dit waar je (alweer) iets verkoopt als absolute waarheid zonder daar zelf zeker van te zijn.

En het klopt dat het op andere onderdelen gebaseerd is, er zit een zwaardere motor in dan de originele uitvoering.

De onderdelen die in de Stint worden gebruik zijn voor zover ik zie geen Chinese troep.Bij RTL Nieuws was de motor controller te zien. Die is van SME (Italie). De throttle is van Domino. De electromotor is ook van SME.

Wel vreemd in dat licht is de opmerking in het ILT rapport over chinese foutmeldingen.

De politie heeft ook de software daarvan op foutmeldingen uitgelezen. Omdat de meldingen in het Chinees zijn, moeten de resultaten eerst worden vertaald.

Op 2 oktober 2018 22:37:08 schreef Roland van Leusden:
[...]

Wel vreemd in dat licht is de opmerking in het ILT rapport over chinese foutmeldingen.

[...]

Dat de foutmeldingen in het Chinees zijn kan ik mij slecht voorstellen.
De motor controller is van het type AC-S1.
De software om de controller uit te lezen is TAU.
Wat informatie in het engels hier.
https://sme-group.com/software-tau-for-sme-controllers/

En screenshot van software met Engelse GUI

Op 2 oktober 2018 22:37:08 schreef Roland van Leusden:

Voor mij is alles Chinees wat niet in de Westfriese taal is geschreven ;-)

Ja welke verzie is het? 800 of de 1200W

Kwaliteit, je brengt een zwaardere motor aan dan nodig, en die heeft het "makkelijker" en gaat daardoor langer mee?

Als de overige parameters als declaratie , max snelheid en max acceleratie ed, hetzelfde zijn zie ik er niet gelijk een probleem in?

en is deze wel van SME , er is een wijziging geweest met wat?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (80%)]

Op 2 oktober 2018 21:08:55 schreef LauPro:
[...]en de kennis om die goed te bouwen ontbreekt of wordt bewust binnen het bedrijf gehouden (Tesla).

+1 grappig ;) Tesla bouwt best aardige auto's, maar om nou te zeggen dat ze unieke kennis hebben om ze goed te bouwen? Wat ze onder de pet houden is de unieke kennis om ze goed te servicen en dat is tamelijk illegaal. Wat dat betreft is de autobranche marginaal beter gereguleerd dan de electronicabranche.

Op 2 oktober 2018 22:31:08 schreef ThijmenA:
De onderdelen die in de Stint worden gebruik zijn voor zover ik zie geen Chinese troep.
Bij RTL Nieuws was de motor controller te zien. Die is van SME (Italie). De throttle is van Domino. De electromotor is ook van SME.

Dat viel me ook op. Bouwjaar bovendien 2017. Het ziet ernaar uit dat ze (bij de switch van 800 naar 1200W?) van de standaard scootmobielaandrijftrein afgestapt zijn of deze in losse componenten ingekocht hebben. Het exemplaar op het filmpje is duidelijk een draaistroomaangedreven type.

Die ACS1 controller ziet er vrij indrukwekkend uit en is geschikt voor alle mogelijke 'gaspedalen' inclusief sturing via de CAN-bus. Het kan dus wel.

@Roland van Leusden: ik vermoed dat het gecrashte exemplaar een 800W is en dat de onderzoekers graag de originele fabriekssoftware willen gebruiken om hem uit te lezen. Waarschijnlijk staat die betreffende fabriek wèl in China.

Op 2 oktober 2018 23:46:30 schreef maartenbakker:

@Roland van Leusden: ik vermoed dat het gecrashte exemplaar een 800W is en dat de onderzoekers graag de originele fabriekssoftware willen gebruiken om hem uit te lezen. Waarschijnlijk staat die betreffende fabriek wèl in China.

Dat zou inderdaad mogelijk zijn. De beelden van de 'black box' met de motorsturing zag er overigens niet goed uit. Zomaar even wat kabels en stekkers ergens in gooien zonder ze netjes te beschermen en (additioneel) vast te zetten is 'not done' in een voertuig. De mentaliteit waarmee dit geconstrueerd is is er één van: "gooi het daar maar in, deksel dicht en klaar". Ik kan mij onmogelijk voorstellen dat dit aan enige norm zou kunnen voldoen. Dit had heel makkelijk kunnen worden opgelost door er bijvoorbeeld een nette printplaat voor te ontwerpen en die als een pur module te laten ingieten, paar extra kabelbinders/kabelhoezen en bevestigingspunten en het geheel had er al heel wat overzichtelijker uitgezien en de degelijkheid zou met sprongen voorwaarts gegaan zijn. De huidige oplossing lijkt mij ook niet bepaald voordeliger bij de productieaantallen van de Stint. Dit is gewoon van het niveau amateuristisch gepruts wat je bij een zelfbouw toestel zou kunnen aantreffen maar wat je niet als professional op de markt moet brengen in deze uitvoering.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op (28%)]

Op 3 oktober 2018 09:39:21 schreef Blackfin:
Zomaar even wat kabels en stekkers ergens in gooien zonder ze netjes te beschermen en (additioneel) vast te zetten is 'not done' in een voertuig. De mentaliteit waarmee dit geconstrueerd is is er één van: "gooi het daar maar in, deksel dicht en klaar".

Wel eens onder het dashboard van een gewone auto gekeken? Dat ziet er toch niet veel anders uit?
Volgens mij is dit niet het echte probleem. Het echte probleem is dat het ding volle bak kan gaan bij een draadbreuk. Gisteren op TV gedemonstreerd door de directeur van Stintum.

Nog afgezien van het technische verhaal achter het design en constructie van de Stint, is het vooral de houding van de directeur die erg contraproductief werkt.

Ik ben zelf "accountable" in ons bedrijf voor de fail-to-safe ontwerpen die wij maken en hanteren daarbij oa. de IEC13849 standaard. Bij een externe audit op onze designs hebben we de open houding dat de auditor gelijk heeft tenzij wij kunnen aantonen dat "wij" gelijk hebben. Tot nu toe zijn we er met alle audits en inspecties op onze safety-designs altijd harmonieus uitgekomen.

Een dergelijke, open houding had de Stint-man ook beter gepast. Door zijn nogal defensieve en ontkennende houding heeft hij wat mij (en anderen....) betreft meteen de schijn tegen. En dan sta je al met 1-0 achter.

De houding van de directeur vind ik ook vreemd. Hij weet dat het ding bij een draadbreuk voluit gaat, maar ziet dat niet als een probleem of ontwerpfout. Hij heeft misschien van zijn advocaat het advies gekregen om niet meteen toe te geven.

Feit is dat bij verbreken van de nul draad (massa) de motor vol vermogen geeft en de Stint 17,2 km/h uur gaat rijden.

Hoe moeilijk is het om dit gedrag om te draaien? Bij onderbreking van de nul draad krijgt de motor geen stroom meer.

Ik neem aan dat de SME motor controller in de Stint dit zou kunnen regelen? Is dat geen kwestie van programmeren van de controller?

Op 2 oktober 2018 09:50:17 schreef theove:
[...]

Juist de keuringsinstanties zijn er om de pro's van de pepernoten te onderscheiden en de maatschappij zodoende te beschermen.
De keuringsmethodiek zou daarom failproof moeten zijn want dit is het laatste onafhankelijke station voordat een product wordt vrijgegeven.

Feitelijk moet je de een nieuw apparaat aan kinderen en een zooitje studenten geven. Meestal gaan die op zoek naar wat een produkt wel en vooral niet kan.

Vermoedelijk gaat de hele discussie hier niets opleveren.
Een paar jaar geleden heeft hier eens een thread gelopen over een badkraan die spanningvoerend was en waarbij een dode is gevallen. Ik heb volgens mij nooit gelezen wat de echte fout was.

Op 3 oktober 2018 09:51:33 schreef KlaasZ:
[...]Wel eens onder het dashboard van een gewone auto gekeken? Dat ziet er toch niet veel anders uit?

De kabelboom in een auto is samengebonden en op punten vastgezet. Dit moet garanderen dat er geen schade aan de kabels kan optreden. Mocht er onverhoopt toch een contact loslaten dan kan door additionele fixatie door het bundelen van de kabels voorkomen worden dat de losse kabel gaat 'zwerven'. NEE onder het dashboard van een auto ziet het er helemaal niet zo uit!

Wel vreemd dat men nog steeds niet aan onderzoek van het wrak begonnen is.
NFI zegt dat ze het wrak zo lang mogelijk ongemoeid willen laten tot het onderzoek van het ongeval zelf is afgerond...

Het ding zit aan diverse opmerkingen te zien wel ondoordacht in elkaar. Zo kun je ook remmen door het contactslot op 'uit' te zetten.
Maar dat zit aan dezelfde kant als de handrem, die je dan los zou moeten laten daarvoor. (iets wat je niet graag doet als je op volle vaart op iets af rijdt)

Op 3 oktober 2018 11:00:31 schreef Arco:
Wel vreemd dat men nog steeds niet aan onderzoek van het wrak begonnen is.

Ik denk dat ze eerst een intact exemplaar goed willen onderzoeken om te doorgronden hoe het ding in elkaar zit.