Gloeilampen bijhouden of weggooien ?

Sine

Moderator

Op 10 september 2018 15:49:54 schreef kris van damme:

GD, je bent vandaag erg hardleers.

HA! Enkel vandaag? Je bent toch niet echt nieuw hier?

Anoniem

Niet hardleers, ik wil geen zaken leren die niks bijbrengen en waaraan nadelen kleven. Een voeding testen onder verminderde spanning versluiert het foutzoeken. En soms doet de voeding het net daarom niet goed. Of treedt de aanwezige fout niet op.
Dat PTC effect van de lamp moet gerelativeerd worden.
Bij kamertemperatuur is de weerstand van de lamp slechts 1/12.
Op halve spanning is de lamp al redelijk warm en zal het verschil lmet een vol brandende lamp minder groot zijn.

Stel nu nog dat de spanning over je apparaat het grootste aandeel heeft , en bijvoorbeeld 170V bedraagt en 60V over de lamp. Er is geen enkele garantie dat die voeding ook bij die spanning correct zal werken, al is ie helemaal in orde.
Dat is nu net mijn punt. Ik ben een technieker, geen gokker.

Op 10 september 2018 23:17:11 schreef grotedikken:

Stel nu nog dat de spanning over je apparaat het grootste aandeel heeft , en bijvoorbeeld 170V bedraagt en 60V over de lamp. Er is geen enkele garantie dat die voeding ook bij die spanning correct zal werken, al is ie helemaal in orde.
Dat is nu net mijn punt. Ik ben een technieker, geen gokker.

GD, denk nu toch even positief verder...

de serielamp zit er tussen tijdens het foutzoeken, etc en dit om verdere schade te voorkomen. Je weet het niet, maar het voorkomt veel ellende. Uiteraard doe je op het einde van de rit een finale test zonder serielamp.

Sine

Moderator

Verspilde toetsaanslagen Kris.

Dat hele volksstammen aan reparateurs zo al jaren transistoren uit de eeuwige jachtvelden houden doet er niet toe.

@GD
Bij gebrek aan toepassing kun je de ouderwetsche gloeibolletjes op het tuinhekje zetten en eens kijken hoe accuraat je nog bent met een windbuks, wel even oppassen met de buren.

Er is geen enkele garantie dat die voeding ook bij die spanning correct zal werken, al is ie helemaal in orde.

Een schakelende voeding trekt zich niets aan van de aangeboden spanning. De meesten werken al op 50/60 volt tot over 240 volt. De uitgaande spanningen zijn bepalend voor de werking, als hij werkt zijn die altijd goed ongeacht wat er aan netspanning wordt aangeboden. Om zo'n voeding te testen wordt deze altijd eerst getest met een gloeilamp van 60/100 watt. Deze begrenst dan de stroom en dat voorkomt dat je weer opnieuw moet beginnen, dus zo'n lamp heeft wel degelijk nut.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 10 september 2018 23:48:42 schreef Sine:
Verspilde toetsaanslagen Kris.

Dat hele volksstammen aan reparateurs zo al jaren transistoren uit de eeuwige jachtvelden houden doet er niet toe.

ik vrees het. doet me denken aan een oud Nederlands gezegde: "wat baten kaars en bril als.. " enzv

niet alleen halfgeleiders sparen met een serielamp, een 2000W versie van de serielamp heb ik op t werk om te zorgen dat 1 kapotte machine niet meteen de automaat eruit jast, die groep heeft niet veel nodig om eruit te gaan doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Net als Arco ben ik ook lang een LEDhater geweest. ;)
(Witte) LEDs waren voor mij enkel goed als verklikkerlichtje of een zaklampje wegens hun koude uitstraling en slechte kleurweergaveindex.

Sinds de komst van de LEDfilamentlampen ben ik dan toch van kamp veranderd, mede door hun warme uitstraling (ca. 2800K, tot zelfs 'decoratieve' lampen van ca. 1800K), en redelijke puntbron.
Daarbij benaderen ze redelijk de uitstraling van wolfraamgloeilampen, zowel kwa uitzicht als stralingspatroon.

Een jaartje of zo geleden heb ik via een Aldi promotie een 4-tal E14 2W 200Lm heldere LEDfilamentlampen in kaarsvorm aangekocht ter vervanging van de 4x7W E14 CFL spaarlampen in de badkamer (oorspronkelijk 4x40W kaarsgloeilamp).
Ik heb nu evenveel licht van quasi dezelfde warme lichttemperatuur, de lampen gaan ogenblikkelijk aan zonder nodige opwarming, en van 160W ben ik naar een verbruik van 28W naar 8W gegaan.
De lampen zijn van de firma Melitec in Duitsland waar ik het later nog zal over hebben.

Tot een jaar of twee geleden gebruikte ik zo'n 'gewraakte' halogeen-uplighter met dimmer (ik heb op CO ooit een topic gestart i.v.m. een mogelijke mindere energievretende R7S vervanger).
Eerst met de originele 500W R7S lamp, nadien vervangen door een lamp van 300W, vervolgens naar 200W om te eindigen met een 120W op volle sterkte, met daaruitvolgende verminderde maximale lichterkte.
Ik woon in een huisje met op het gelijkvloers 3 vertrekken achter elkaar.
De woonkamer in het midden heeft geen ramen en is dus ook door de dag altijd duister waardoor sinds 25+ jaar van 's morgens tot 's avonds de uplighter bij aanwezigheid, al dan niet gedimd, aanstaat.
Ik durf niet eens te denken aan de duizenden € elektriciteit dat dit me over al die jaren gekost heeft.

Tot op een dag promotie bij Aldi voor een LED-uplighter van Melitec, 1600Lm 16W (model ST6 dacht ik), 3000K, met dimmer. Deze doet nu dienst bij mijn vriendin als eethoekverlichting.
Een jaar lang héél veel plezier van gehad maar toch iets te zwak kwa lichtsterkte in mijn woonkamer (heb trouwens later een model ST7 (*) met dezelfde karakteristieken aangeschaft voor de eetkamer).
Na een jaartje nieuwe promotie bij Aldi: Uplighter Melitec ST18, 23W 2900Lm met dimmer, 3000K, direct aangekocht, nu nog altijd perfect, ook kwa lichtsterkte!

Naar aanleiding van deze gunstige ervaringen met LEDlicht volgende vervangingen toegepast:

- Keuken: 23W CFL vervangen door Aldi Melitec 13W E27 1055Lm, dimbaar in 3 standen (door de lichtschakelaar kortelings aan/uit te schakelen).
- 2e slaapkamer: 60W gloeilamp eveneens vervangen door bovenstaande lamp.
- Hall: 2x60W gloeilamp vervangen door 2x4W Action LEDlamp.
- Eetkamer: 50W MR16 halogeen vervangen door Osram Parathom LED 7W, 40W spotje voor indirecte verlichting vervangen door Ikea 6W LEDspot en Melitec ST21 dimbare LEDlamp.
- Woonkamer: 3x MR10 20W halogeen plafondverlichting vervangen door 3x Osram 4W (?) LED.
- Vestiaire: Aldi Melitec 11W E27 800Lm LEDlamp.
- Grote slaapkamer: Luchter met 5x40W gloeilamp vervangen door 5x Osram 4W LEDfilamentlampen (Conrad).
- Keuken: 40W spot vervangen door 6W IKEA LEDspot boven fornuis. 36W 120cm TL8 boven gootsteen/werkblad vervangen door Osram 15W LED TL buis. Hiervoor heb ik een goedkoop 'wit product' TL armatuur aangekocht en omgebouwd (EVSA verwijderd en cablage aangepast).
Deze LED-TL-lamp heeft een straalhoek van 160° en de buis met LEDs draait onafhankelijk van de buisvoeten in verschillende hoeken.
De buis wordt aan één kant direct gevoed met 230V, een normale TLbuis in het gemodificeerde armatuur schroeven geeft gegarandeerd vuurwerk.
- Buitenverlichting voordeur: 150W R7S buitenlamp vervangen door een IP6x inox imitatie 'stal-lamp' met Melitec E27 13W 1100Lm LEDfilamentlamp, eveneens dimbaar in 3 standen (de 150W halogeen werkte trouwens al jaren niet meer vermits deze regelmatig met een flits klapte als ik hem nodig had...).

Een weekje geleden heb ik mijn jaarlijkse tellerstanden doorgegeven aan Electrabel, we zullen zien of al deze aanpassingen hun geld opbrengen (alhoewel sommigen nog geen jaar oud zijn)...

(*) De ST7 vertoonde na 13 maanden gebruik een probleem met de aan/uitschakelaar in de dimpotentiometer. Bij het uitschakelen werkte de 'klik' moeizaam waardoor ik 's avonds bij het terugkomen van het werk dikwijls de lamp brandend terugvond.
Vermits ik alle aankoop/kassabonnen bijhoud (vermits 3 jaar Aldiwaarborg) Aldi 'Kundendienst' via email gecontacteerd voor de waarborg.
Aldi Kundendienst: 'Géén probleem meneer, u neemt contact met Melitec, en zij doen het nodige'
Ik Melitec gecontacteerd: 'Géén probleem meneer, wij sturen u een nieuwe dimmermodule voor 8€ + 5€ verzendkosten'
Ik nadien: 'Hàààà nee, ik betalen? Hoe zit dat dan met die zogenaamde 3 jaar Aldiwaarborg?'
Ik: Dreigende mail gestuurd naar Aldi met link naar het FGOV artikel i.v.m. de eindverantwoordelijkheid voor de garantiewaarborg van de verkoper t.o.v. de eindconsument.
3 maanden geen reactie, vervolgens een mail waar ik "uitzonderlijk" een nieuwe vervangende staanlamp (de ST21) mag gaan afhalen in de Aldi van mijn keuze...:?

Sindsdien zie ik Aldi-koopjes met héél andere ogen: Praktisch gezien krijg je binnen de maand op vertoon van de kassabon je geld terug, na deze eerste maand: Trek uw plan met de fabrikant!!!

BTW: Ik heb nog een hele kist met allerhande gloeilampen in de kelder staan...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Anoniem

Op 11 september 2018 00:23:24 schreef kris van damme:
[...]

ik vrees het. doet me denken aan een oud Nederlands gezegde: "wat baten kaars en bril als.. " enzv

Het is dan ook een oud gezegde :-)Ik weet dat de bangepoepers er anders over denken, maar wie heeft nu een kaars nodig als hij gloeilampen en leds ter beschikking heeft? die per stuk meer candela's geven dan een kapelletje vol kaarsen:-)

Ik kan enkel maar uit mijn eigen ervaring spreken. Ik heb meer dan 40 jaar alle mogelijke elektronica hersteld die je je maar kunt inbeelden.
En ik heb nog maar uiterst zelden een radicale kortsluiting gehad.
En als de einddtrap van een versterker kapot geblazen is, dan zijn de eindtransistoren meestal al kastje wijlen. En die van het goede kanaal gaan er dan ook niet onderuit.

Een goeie hersteller die een kapotte versterker in handen krijgt gaat die natuurlijk niet direct op het net zetten, maar eerst visueel inspecteren , dan de zekering, gelijkrichter en elco doormeten en de transistoren van de eindtrap.
En dan heb je meteen al de meest voorkomende fouten nagezien.
En voor een krakende volumepotmeter of een gesprongen schaallampje zie ik het nut van die serielamp niet zo in.
Ik ga niet beweren dat er geen gevallen zijn waar een serielamp goed van pas komt, ik heb het zelf al gebruikt.
maar om nu reparaties standaard achter zo'n lamp uit te voeren uit pure schrik vind ik er flink over.
De bewering dat een geschakelde voeding zelfs bij 90V nog werkt klopt wel, maar dan gaat die voeding gegarandeerd er snel aan.
En was het niet de bedoeling een voeding te testen die al niet meer werkt, wat dus zinloos is. En als je de reparatie goed uitgevoerd hebt, hoef je ook niks te vrezen.

Voor de gokkers die zonder nadenken blind vanalles vervangen zal zo'n serielamp wel onmisbaar zijn, dat wel. :)

GJ_

Moderator

Om heel eerlijk te zijn, ik heb 18 jaar TV's gerepareerd. Voor mij waren het vooral kunstjes, ik ben niet zo elektronisch onderlegd, maar ook de echt kundigen heb ik nooit een lamp in serie zien gebruiken.

Op 10 september 2018 23:48:42 schreef Sine:
@GD
Bij gebrek aan toepassing kun je de ouderwetsche gloeibolletjes op het tuinhekje zetten en eens kijken hoe accuraat je nog bent met een windbuks, wel even oppassen met de buren.

Kan ook met ledjes, maar dan moet je wel beter mikken ;-)

GD werkt al 40 jaar zonder testlamp. Dan heeft hij het de komende 40 jaar ook geen testlamp nodig.

Op 11 september 2018 18:43:17 schreef grotedikken:
En als je de reparatie goed uitgevoerd hebt, hoef je ook niks te vrezen.

Ik had hier verwacht: ...hoef je ook niks te testen

Voor de gokkers die zonder nadenken blind vanalles vervangen zal zo'n serielamp wel onmisbaar zijn, dat wel. :)

Ach, dan ben ik maar een gokker ;-(, maar ik hoef niet te lopen naar de groepenkast ;-)

Op 11 september 2018 18:56:13 schreef Sine:
TLDR / Vertaling: een lamp is voor prutsers.

Gejat uit het Noordhollands Dagblad van 10 sept 2018:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/prutser.jpg

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 11 september 2018 20:06:17 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Op 11 september 2018 19:17:35 schreef GJ_:
Om heel eerlijk te zijn, ik heb 18 jaar TV's gerepareerd. Voor mij waren het vooral kunstjes, ik ben niet zo elektronisch onderlegd, maar ook de echt kundigen heb ik nooit een lamp in serie zien gebruiken.

Bij TV's gebruikte ik de lamp vooral als ballast om de voeding los van de lijneindtrap te testen. Serieschakeling zo nu en dan specifiek om te voorkomen dat een voeding met mogelijk nog een fout erin, er weer uitklapte maar vooral bij ouder spul en zoals genoemd versterkers.

@GD: de scenario's die je schetst, doen me twijfelen of je echt zoveel reparatie-ervaring hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En als je de reparatie goed uitgevoerd hebt, hoef je ook niks te vrezen.

Dat weet je nooit zeker, er kan altijd wat over het hoofd worden gezien, bijvoorbeeld een hoogohmig verlopen weerstand op het referentiepunt waarbij de voeding gelijk weer opstijgt zodra deze wordt ingeschakeld. Het is toch een extra zekerheid vooral als het vervangen van de componenten nogal ingewikkeld is dus geen gokkers die op goed geluk werken en niet echt weten wat zij doen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik houd enkel de ovenlampjes bij, of bestaan die soms al in led-vorm ? :9~

In bijna elke voeding/adaptor zit ... een fusable (sic) resistor.

Met de nadruk op "bijna". Laat die koudweerstand nu ongeveer de waarde hebben die de gebeurlijk missende fusible resistor anders zou hebben, nl. 51 ohm.

@GD: de scenario's die je schetst, doen me twijfelen of je echt zoveel reparatie-ervaring hebt.

Oesje, maartenbakker, dat is wat we in zulke discussies een ad hominem noemen. Graag een reply, grotedikken ?

maartenbakker

Golden Member

Tsja, ik daag soms graag een beetje uit en iemand die uitdeelt kan vast ook incasseren. Ik las vooral snoeverij over dat een goede reparateur geen lamp nodig heeft, maar ik lees eigenlijk nooit een reparatie- of ontwerpverhaal of ander inhoudelijks van hem terwijl ik nog steeds hoop dat daar echte pareltjes tussenzitten die ik met plezier zou lezen. Als somtijds liefhebber van metabeschouwingen en nostalgie herken ik die meteen, maar dat gaat zo nu en dan vervelen. Eerlijk is eerlijk, GD schrijft dat hij soms ook wel eens een lamp heeft gebruikt, dat negeerde ik een beetje (oops). Onder de streep en eventuele strijdigheden waarvan ik niet weet of ze er zijn daargelaten, kan hij er best ongeveer hetzelfde over te denken als ik; ik hang ook niet altijd alles achter een lamp - maar ik ben geen bovengemiddelde monteur met het daarbijbehorende zelfvertrouwen. Als er onderdelen opgeblazen waren en ik de oorzaak niet ondubbelzinnig kan aanwijzen door metingen of ervaring dan neem ik liefst het zekere voor het onzekere.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gloeilampen mogen al jaren de Eurozone niet meer binnen.
De enige "gloeilampen" die je nog ziet zijn de halogeenlampen in de klassieke peervorm.

De enige reden waarom de certificaten van deze zogenaamde "ecohalogeenlampen" nog geldig zijn, is omdat Philips dat indertijd bij Europa gelobby'd heeft.
Bovendien zijn deze nu ook geband.

vergeten

Golden Member

Op 19 oktober 2018 11:44:25 schreef Wim P.:
Gloeilampen mogen al jaren de Eurozone niet meer binnen.

Wat een onzin (bron?). (bovendien off topic))
De douane doet er niets aan en de voorraad verkopen mag nog steeds!

De enige "gloeilampen" die je nog ziet zijn de halogeenlampen in de klassieke peervorm.

Dan kijk je niet goed om je heen bij diverse winkels, de kwantum verkoop ze nog steeds.

De enige reden waarom de certificaten van deze zogenaamde "ecohalogeenlampen" nog geldig zijn, is omdat Philips dat indertijd bij Europa gelobby'd heeft.
Bovendien zijn deze nu ook geband.

Maar nog steeds legaal te koop en dat mag!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zeg ook niet dat verkoop verboden is.
Import wel.
Bestaande stocks kunnen gewoon verkocht worden.

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen productie en verkoop.

maartenbakker

Golden Member

Ook productie is nog legaal, voor zover ik weet (zou de wet in moeten duiken om het zeker te weten). In elk geval is distributie van nieuwe voorraad verboden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Productie voor EU is zinloos.
Het staat producenten uiteraard vrij om voor niet-EU-landen te produceren.

Tidak Ada

Golden Member

Zeker speciale gloeilampen worden nog steeds gemaakt en verkocht.
En wat is speciaal?

Ik loop nu te zoeken naar wat gloeilampjes om een klein planten kasje (c.a. 1/4 m3) vorstvrij te houden. Branden op 1/2 à 1/3 van de nominale spanning.
Of heeft iemand een beter idee?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Paar dikke weerstanden? Heb je geen verlies van het licht wat verloren gaat :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Een beetje licht is juist handig, dan zie je dat 't werkt ;)

Heb ooit een tijdje een lichtslag gebruikt, maar die ging kapot doordat er een stuk te dicht bij elkaar was gaan liggen. Dan wordt het lokaal te warm voor de lampjes. Heb nu een 10m 100W verwarmingskabel voor een bananenplant, maar die is te groot voor zo'n klein kasje dan brandt hij ook door omdat er stukken kruislings komen te liggen.

Zodoende het idee van gloeilampen op onderspanning: Wel warmte, maar weinig licht.
Weerstanden kunnen ook, maat is wat gevaarlijker bij vocht.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †