Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes

Op 2 november 2018 13:10:13 schreef Tidak Ada:
Jammer dat het weer alleen gaat over tumoren en er niet is gekeken naar andere effecten, met name op het CZS

Naar de werking op het zenuwstelsel wordt wel gekeken nl. d.m.v. geïnduceerde stromen. Voor 'straling' op frequenties zoals toegepast in mobiele technologie is daar echter geen sprake van want deze golven kunnen niet eens indringen tot het zenuwstelsel. Vandaar dat men voor hogere frequenties enkel kijkt naar SAR.

This is the world we know best, the world of madness
Tidak Ada

Golden Member

Vergeet de magnetische component niet. Die kan mogelijk wel effect op de elektrische veldjes/stroompjes in de axonen hebben.

Geëxtrapoleerd kan dat weer effect hebben op het endocriene systeem via amygdala, Gl. pinealis, N. olivarius en andere hersenkernen en hypofyse.

SAR is een duidelijke kokerblik

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 november 2018 17:27:41 schreef Tidak Ada:
Vergeet de magnetische component niet. Die kan mogelijk wel effect op de elektrische veldjes/stroompjes in de axonen hebben.

Geëxtrapoleerd kan dat weer effect hebben op het endocriene systeem via amygdala, Gl. pinealis, N. olivarius en andere hersenkernen en hypofyse.

SAR is een duidelijke kokerblik

Euhm... welk magnetische component? Het is niet zo dat de magnetische component ineens wel diep in het weefsel weet door te dringen.

Of heb je het hier nu over magnetische velden op een lagere frequentie?

Juist die velden zijn verantwoordelijk voor de geïnduceerde stromen in het lichaam. Ik kan mij voorstellen dat deze naast waarneembare sensaties ook chemische veranderen kunnen bewerkstelligen.

Echter gaat dat niet op voor straling en velden met een frequentie van een paar honderd mega Hertz en hoger.

This is the world we know best, the world of madness

Op 24 oktober 2018 22:01:03 schreef Tidak Ada
Tenslotte:
Effecten van elektrische en magnetische velden zijn nog niet bewezen of aangetoond, noch is het tegendeel daarvan bewezen, of vastgesteld. Besef, dat het vele malen moeilijker is om te bewijzen dat iets niet bestaat, dan dat het wel bestaat.

Interessante ontwikkelingen: ze hebben nu aangetoond dat de menselijke hersenen wel degelijk (zwakke) magnetische velden kunnen detecteren. Dat sommige individuen een sterke en reproduceerbare reactie in hun EEG patroon laten zien. Ze merken het niet bewust, maar hun hersenen reageren er dus wel op.

https://theconversation.com/new-evidence-for-a-human-magnetic-sense-th…

Als je een beetje doorklikt kan je ook het wetenschappelijke artikel lezen.

Ik heb een signature dus ik ben
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dr. Derek Muller heeft van dit experiment (waar hij zelf ook in gezeten heeft) een leuk YouTube-filmpje gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=dg3pza4y2ws

'Detecteren' is een beetje overdreven: je moet veel ECG's EEG's maken, en die vrij sterk statistisch bewerken. Dan nog zie je het niet bij iedereen.

Dan nog gaat dit alleen om een vrij sterk gelijkveld. Wat dit zegt over detecteren van zwakke wisselvelden is natuurlijk nog vrij door iedereen, naar eigen geloof, in te vullen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Postduiven weten toch ook de weg naar huis?Dan zal er wel iets in zitten wat magnetisme detecteerd.
Waarom dan bij mensen niet?
Ik denk niet dat er bij iedere duif een gyrokompas zit ingebouwd.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nouja, waarom bij mensen niet - omdat mensen compleet andere dieren zijn. Mensen hebben ook geen kneedmaag zoals vogels hebben, en we leggen ook geen eieren :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 25 maart 2019 10:29:51 schreef Ledlover....en we leggen ook geen eieren :)

[OT}....Niet in de zin van vogels, maar ca 50% van de mensheid ontdoet zich tijdens een deel van hun leven iedere ca. 28 dagen van een substantie die onbevruchte eieren bevat....

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ja, dat snap ik. Maar dat is geen ei met een kalkachtige schaal dat gelegd wordt, en buiten het lichaam kan worden uitgebroed.
Belangrijk verschil tussen mens en vogel :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Maar hoe dan ook is dat verder geen argument. Vrijwel alle diersoorten hebben wel ergens een overblijfsel uit een eerdere stap in de evolutie. Je kunt op die manier dus niet bewijzen dat een mens géén magneetkompas heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@Ledlover:
Ook vogels kunnen dat, we noemen dat een 'Wind-ei'! >:) :D

Het enige verschil is dat een wind-ei diploïd is en een ei van mamilaria haploïd (Scheelt wel de (andere) helft :P)

Bewijzen dat iets er niet is, is veel moeilijker dan bewijzen dat iets er wel is. Dat geldt zowel voor het onderhavige geval als voor het effect van elektromagnetische velden en zelfs van de god(en) en kabouters....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 maart 2019 13:07:55 schreef Tidak Ada:
[...] als voor het effect van elektromagnetische velden en zelfs van de god(en) en kabouters....

En zo zijn we via dit uitstapje in de biologie weer terug bij de effecten van EM-straling en de mening van de Alu-hoedjes daarover beland ;-)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 25 maart 2019 13:04:23 schreef maartenbakker:
Je kunt op die manier dus niet bewijzen dat een mens géén magneetkompas heeft.

Als we al een ingebouwd kompas hebben dan werkt het bij de meeste mensen niet. Bij mij ook niet. Overdag oriënteer ik me op de zon, maar soms is een dag zo grijs en grauw dat dat niet lukt. In een voor mij onbekende omgeving heb ik dan een uitwendig kompas, zo'n rond doosje met een magnetische naald er in.

Tidak Ada

Golden Member

Als dat kompas een rudimentair overblijfsel is hoeft het niet te werken. Jij hebt ook rudimentaire tepels, maar daar komt en melk uit. Ze zouden dus volgens jou niet bestaan of niet zo mogen heten.

Ik zeg dus pertinent niet dat er een invloed van EM-velden bestaat; alleen heb ik nog steeds geen bewijs gezien dat het niet bestaat.....

Ik heb en flux-gate kompas dat op (elektro)magnetische velden werkt... Maar ook en goed 'oriëntatie gevoel' erg handig, misschien toch een rudimentair stukje postduiven brein....???

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Vast al een keer voorbij gekomen.
"Absence of evidence isn't evidence of absence"

Action expresses priorities LH
Anoniem

Op 25 maart 2019 11:15:49 schreef Ledlover:
Ja, dat snap ik. Maar dat is geen ei met een kalkachtige schaal dat gelegd wordt, en buiten het lichaam kan worden uitgebroed.
Belangrijk verschil tussen mens en vogel :)

Dat verschil is niet zo belangrijk op zich.

We zijn allebei amnioten. Dwz dat onze vrucht beschermd wordt door een amnionvlies al of niet met kalkschaal en al of niet inwendig.. Vooral dat vlies was een belangrijke evolutionaire stap toen op het einde van het carboon de aarde droger werd en de dominante amfibiien zich moeilijker konden handhaven. (Gelukkig had de anuna-saurus hen gewaarschuwd voor de klimaatsverandering :-) )

Mensen en vogels staan evolutionair heel ver uit elkaar.
Heel vroeg, zo'n 320 miljoen jaar geleden zijn beiden uit elkaar gegroeid door adaptieve radiatie. De synapsiden, herkenbaar aan één slaapvenster in de schedel zijn de voorouders van de groep waartoe de zoogdieren en dus ook wij behoren. De diapsiden met twee slaapvensters vormen de groep van de reptielen waaruit de dino's ontstaan zijn en zijn dus de voorouders van de vogels.
Als we dus een magnetisch compas gemeen hebben met de vogels moet dat al meer dan 320 miljoen jaar geleden bestaan hebben. En ondertussen is het aardmagnetisch veld al heel wat keren radicaal omgepoold. :-)

Tidak Ada

Golden Member

En dat laatste ging gepaard met en radicale klimaatverandering....

@LetterHenk:

;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 25 maart 2019 16:33:15 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 maart 2019 10:29:51 schreef Ledlover:
Nouja, waarom bij mensen niet - omdat mensen compleet andere dieren zijn. Mensen hebben ook geen kneedmaag zoals vogels hebben, en we leggen ook geen eieren :)

Ik weet niet hoor, maar is het grote verschil tussen vogels en apen niet dat vogels vleugels hebben met veren, en mensen/apen armen met haren? (zoals bijna alle zoogdieren, alleen heet het soms poten)

Tidak Ada

Golden Member

Toch zijn de opbouw en chemie in grote lijnen hetzelfde.
Een vleugel heeft in principe de zelfde botjes als een arm plus hand, alleen zijn de verhoudingen aangepast aan de toepassing.
Goed te zien bij een vleermuis....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 maart 2019 13:34:02 schreef FastFolkert:
[...] En zo zijn we via dit uitstapje in de biologie weer terug bij de effecten van EM-straling en de mening van de Alu-hoedjes daarover beland ;-)

Helaas, helaas, aluminium schermt niet af tegen statisch magnetisch veld. Zeg het ze maar niet, gaan ze ijzeren hoedjes dragen.

Overigens heb ik wel een sterk gevoel voor richting. Maar volgens mij speelt licht, de stand van de zon en geheugen daarbij ook een grote rol. Wanneer het bij mij fout gaat: in een groot warenhuis als ex-V&D onder het TL-licht lopen. En dan weer buiten ben je de richting kwijt. Magnetisch veld? Ik denk eerder gewoon het kunstlicht.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 25 maart 2019 22:39:28 (15%)

Tidak Ada

Golden Member

Ha Houben,
Er zijn zeker meerdere factoren die een rol spelen. Dat zal per individu verschillen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

T.S. ik heb een vraag waar ik mee zit en enigsinds relevant is aan dit onderwerp.

Een magnetic resonance tunnel, ja zo'n ding die ze in het ziekenhuis hebben, daar ben ik nogal bang voor.
Is zo'n tunnel gevaarlijk, je hele lichaam wordt er immers mee doorgelicht.
Het schijnen sterk magnetische velden te zijn, ik ben er wat huiverig voor.
Hoe zit het daarmee? Onschuldig niet gevaarlijk of?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Valt wel mee, hoor. Ik heb er al 6 keer in gelegen en vertoon nog steeds geen rare afwijkingen. (Behalve die waarvoor ik erin moest ;-))
En mijn avatar-pasfoto is nog van ver voor de eerste keer. Dus daar ligt het niet aan :+)

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op dinsdag 26 maart 2019 00:22:20 (25%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Op 25 maart 2019 22:28:55 schreef Tidak Ada:
Toch zijn de opbouw en chemie in grote lijnen hetzelfde.
Een vleugel heeft in principe de zelfde botjes als een arm plus hand, alleen zijn de verhoudingen aangepast aan de toepassing.
Goed te zien bij een vleermuis....

Alleen is een vleermuis geen vogel maar een zoogdier toch? Of bedoel je dat juist ook door de vleermuis te vergelijken met de vogel?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

@Martin V een MRI scan is niet gevaarlijk. Het is een kleine ruimte en dat vinden claustrofoben niet fijn. Verder hoor je spoelen brommen maar ook dat is onschuldig. Juist omdat er geen ioniserende 'straling' wordt gebruikt maar kernspinresonantie is het veilig. Ik heb er twee keer ingelegen en vond het geen belastend onderzoek.
Heb vertrouwen ???