Philips P2000T kenner gezocht

Goedemiddag,

Is er nog iemand met P2000 kennis aanwezig? recent nml een op de kop getikt(werkte toen) maar nu doet hij niks meer. de aan/uit knop doet moeilijk, scherm geeft rood lampje en de computer ook. Ik hoor wel gepiep af en toe.

mijn 1e informaticalessen op de brugklas heb ik op deze pc gehad(ergens rond '84). Helaas toen niet echt door gezet, heb daar nu nog spijt van

Ik heb 2 interpreter cartridges liggen, beide getest op de pc om te kijken of er wat veranderde. en er zit een mooi hp scherm bij(groen beeld).

Helaas geen verstand van electronica(wil dat wel nog eens leren)

Piep geluid hier te horen:
https://youtu.be/goougcKZAOU

Alvast bedankt voor een reactie.

bprosman

Golden Member

Zijn wel alle voedingsspanningen aanwezig ? Heb je de service doc ?
Heeft hij op deze monitor gewerkt ?
http://electrickery.xs4all.nl/comp/p2000c/doc/p2000t_service_manual.pd…

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 11 november 2018 17:55:28 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de reactie.

Het is de bijgeleverde monitor(waar hij dus op werkte) en alle kabels zijn aanwezig en ingestoken. Voor zover ik kan zien is er niks veranderd.

af en toe gepiep kan de voeding van de monitor zijn die door zijn knieen gaat, wrs overstroom door gare elco's die iets te lang geen stroom hebben gezien..

de p2000 ging toch ook op een tv? via de rf out of er zat een converter van cvbs naar uhf opgestoken.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 november 2018 18:20:11 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

probleem alleen is dat, behalve het af en toe gepiep, ik ook niks van beeld krijg. Plus het lampje op de p2000 brandt rood na het aanzetten. Misschien was dat zo bij de p2000, maar kan mij dat niet meer herinneren.

Toetsen piepen wel wanneer ik er op druk. Dus het lijkt alsof hij wel opstart(wordt wel erg warm aan de achterkant waar de stroomkabel naar binnen gaat). Maar qua bekabeling(hoe e.e.a. aangesloten zou moeten worden en met wat, kan ik nog niks van vinden op internet).

die zal idd wel heet worden, er zit een lineare voeding in die nog is gemaakt voor 220V, nu is de netspanning een 10-18V hoger en dat zal worden verstookt..

ik vermoed dat de monitor de reden is, zeker als het haar op je arm niet gaat staan als je die bij de beeldbuis houdt, geen hoogspanning, maar als er geen signaal opstaat kan dat de reden zijn, er moet eerst ingangs signaal zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een bekend probleem dat de P2000T erg warm wordt aan de achterkant. Daar zitten de 78xx regulators op.
Een koelblok erop zetten helpt een stuk.
Op deze P2000T zit geen een optieboard dus de stroom die de voeding moet leveren is beperkt, met optieboard zoals het miniware board gaat het niet lukken dus.

Ik zou nu de oorzaak van het probleem zoeken in de voeding, dus de +5V en +12V nameten, zie de servicedoc die bprosman gepost heeft.
(Als de monitor nog goed is dus).

Als dat goed is wordt het verder zoeken. @testman Ja er zit een UHF modulator op die op een TV kan. Het kanaal weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Het ding is altijd te repareren, er zit niks speciaals in wat nergens aan te komen is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Wat voor aansluiting heb je op je monitor ?
Er zit standaard een modulator in dus hij kan op een gewone TV.
Rode led zou goed moeten zijn.
Warm worden is ook vrij normaal, er is destijds een modificatie geweest vanuit de gebruikersgroep voor een extra koelblok.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik meen dat die dingen net als een vhs tussen kanaal 30 en 40 zitten met de uhf uitgang..

philips trafo's kun je doorgaans ook op 240V zetten, dat scheelt ook dissipatie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze trafo niet. Alleen 220V.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Het kanaal weet ik zo niet uit mijn hoofd.

33 t/m 37

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Aangezien hij een melodietje speelt, is op zijn minst de processor wel op. Ik neem niet aan (maar heb niet nagezocht) dat er een coprocessor is die zelf melodietjes kan spelen.

Voor service documentatie kun je terecht op http://electrickery.xs4all.nl/comp/p2000c/doc/index.html

Ik zou zelf eens beginnen met de computer op een andere monitor aan te sluiten als test.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nog wel een Commodore monitor,kan die eens proberen . Zou het jammer vinden wanneer de Philips of de HP Monitor kapot is.

bprosman

Golden Member

Het klinkt toch niet als een melodietje. Meer als een op hol geslagen processor die af en toe een geluidje uitbraakt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
KGE

Golden Member

Op 11 november 2018 18:36:00 schreef henri62:

Op deze P2000T zit geen een optieboard dus de stroom die de voeding moet leveren is beperkt, met optieboard zoals het miniware board gaat het niet lukken dus.

Op de foto zie ik toch duidelijk een extension board (met floppy controller)

maartenbakker

Golden Member

@Bprosman: de boel is in elk geval niet vastgelopen en ik neem aan dat er toch wel een paar 'hersenfuncties' moeten leven om tonen te spelen. Dat geeft iets van hoop, al zou ik zelf zonder uitgebreide P2000 systeemkennis of ervaring erg opzien tegen het daadwerkelijke troubleshooten (voedingsspanningen en rimpel meten is wel een goed en makkelijk begin). Gelukkig zijn er wel vrij uitgebreide manuals beschikbaar op de link die ik gaf.

Op 12 november 2018 10:48:37 schreef deheugden:
Ik heb nog wel een Commodore monitor,kan die eens proberen . Zou het jammer vinden wanneer de Philips of de HP Monitor kapot is.

Een monitor is ook gewoon te repareren, vaak nog makkelijker dan een computer. Maar ik begrijp dat je al twee monitoren geprobeerd hebt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 november 2018 12:04:24 schreef KGE:
[...]

Op de foto zie ik toch duidelijk een extension board (met floppy controller)

Ja klopt je hebt gelijk.
Ik ben in de war met het mimiware board, dat zag er anders uit volgens mij (met 48k ram erop)?
Hier staat ook een 12nc nummer op. Is dacht ik een origineel Philips ontwerp aan de component nummering te zien.

Je zou dit board er uit kunnen halen om te kijken of daar het probleem in zit. Verder moet het systeem dan de basic interpreter opstarten.

Wat ook nog kan is dat je cardridge slecht contact maakt. Dus ook even nazien.

P.S. Er zit geen geluidschip oid op.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Ik ben in de war met het mimiware board, dat zag er anders uit volgens mij (met 48k ram erop)?

Dat staat in mijn topic over de P2000
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140023#highlight=p2000

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 12 november 2018 20:41:12 (18%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja klopt, ik heb er ook een met zo'n miniware bord. Had even vergeten dat philips ook en floppy board heeft gemaakt, en ging er dus vanuit dat het een "standaard" P2000T was.
(potmetertjes in de hoek dacht ik dat het bij het video stuk hoorde)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 12 november 2018 20:47:03 (99%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Had U geroepen?

1 Zo te horen is er iets aparts aan de hand want dat "melodietje" is niet standaard op de P2000T; nog nooit gehoord, het kan dat iemand de "monitor" (zeg maar de bios) heeft veranderd.
2 dat board is m.i. de floppykaart van Philips zelf, niet Miniware (er zit alleen maar een edgeconnector op).
3 Ik kan niet zien of er nog een kaart tussen hangt; heb je de M?
4 niet enkel +5V en +12V, er is ook de -20V...; het standaard geheugen heeft dat nodig: -12V.
5 let zeker ook op de aansluitingen op de trafo: die hebben de hebbelijke gewoonte er uit te zien of ze er nog goed aan hangen maar in feite kan er best eentje geen contact meer maken; de spanning over de gele moet 34V zijn, die over de blauwe 22V. tov de middenaftakking resp. 17 en 11V (ongeveer dan).

Het ledje op het toetsenbord hangt enkel aan de +5V, punt.

Nog vragen...?

ps: ik barst van de PDF(je)s, zeg maar welke je nodig hebt van de 115 stuks.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
bprosman

Golden Member

ps: ik barst van de PDF(je)s, zeg maar welke je nodig hebt van de 115 stuks

Als P2000 bezitter ook geinteresseerd. Misschien een mogelijkheid to WeTransfer ?

Groetjes, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Idem hier als nietbezitter maar met affiniteit voor het archiveren en duiden van Philips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wtf is WeTransfer?

Nog even over die trafo-aansluitingen: e.e.a. houdt ook in de mogelijkheid van welke signaalverbinding dan ook die overhoop ligt c.q. niet aankomt. Bedenk maar even dat dat ding zeg maar VEERTIG JAAR oud is... (niet alleen "gare" elko's dus)

Op het moment doet het "moederbord" 't wel maar alleen op z'n eentje: CP/M, hires, M2200 erbij en dan duurt 't niet lang (if ever) of ineens zijn die buiten beeld. Raar.

Doodmoe word ik ervan.

ALLES nalopen, bedoel ik maar, deheugden...

Mvg, Johan

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
bprosman

Golden Member

WeTransfer is the simplest way to send your files around the world. Share large files up to 2GB for free.

Maarten en ik hebben bijzonder veel interesse in de 115 PDF's , vandaar de vraag of je ze misschien zou willen delen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.