Elektromotor en regelaars

Verder doen met SparkyGSXs programma zal niet lukken binnen de 2 jaar ;) als je nog moet leren programmeren.

De snelste oplossing zal mijn programma zijn of dat van Lambiek als hij dat verder uitwerkt.
Als je professioneler wilt werken kun je Floppy's oplossing gebruiken maar dan zul je eerst de handleiding moeten doornemen of het zal voldoen.

Gezien de sterkte van de motor/driver zal een 10cm buis en rechtstreeks gemonteerd ook wel werken denk ik.

En gezien je echt doorbijt met uw project wil ik mijn wet eenmalig opbreken en dat bekijken om dat maken op gaatjesprint zoals ik dat zie (*), tegen kostprijs + verzending.
Je zult het zelf moeten aansluiten aan de driver met bijgevoegd schema en testen.

Aan u de keuze... en bekijk dan ook nog eens mijn berekeningen vooraleer ik het programma aanpas.

(*)dwz. niet teveel microsteppen

****Wat heb ik mij nu weer op de hals gehaald |:(

Privé gegevens zullen we dan via email afwerken, de technische, foto's en filmpjes op CO :)

NB. Woon je in NL of BE?

LDmicro user.

Jaaa klinkt heeeel goed.
Ik heb net de gebruiksaanwijzing geprint van de controller die Floppy voorstelde die neem ik morgen mee op een lange lange saaie dag dan kan ik dat behoorlijk bekijken heb wel al gezien dat er wel een externe start stop knop op kan.
Geweldig aanbod
B E D A N K T VAST A L L E M A A L

Op 28 oktober 2018 19:37:38 schreef MGP:
Verder doen met SparkyGSXs programma zal niet lukken binnen de 2 jaar ;) als je nog moet leren programmeren.

want "StartCycle( NrSteps );" is zo verschrikkelijk moeilijk?

Natuurlijk, exact begrijpen hoe het werkt is ingewikkelder, maar dat is voorlopig ook niet nodig. Daarbij, met het commentaar dat erbij staat en de datasheet van de controller moet daar ook nog wel uit te komen zijn, als je er de tijd voor neemt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sparky.. als je echt van zero moet beginnen en je moet zo'n programma uitwerken met knoppen, uitlezing, hardware, routines inlassen enz.. is het echt niet makkelijk, zeker weten.
Maargoed hij is aan zet.

LDmicro user.

Op 28 oktober 2018 20:34:13 schreef JohannaC:
Jaaa klinkt heeeel goed.
Ik heb net de gebruiksaanwijzing geprint van de controller die Floppy voorstelde die neem ik morgen mee op een lange lange saaie dag dan kan ik dat behoorlijk bekijken heb wel al gezien dat er wel een externe start stop knop op kan.
Geweldig aanbod
B E D A N K T VAST A L L E M A A L

Een arduino is een stuk gemakkelijker te programmeren en kan verder hetzelfde. Alleen mijn Arduino werkte niet dus zocht ik iets anders wat nog rondslingerde.
---Foute reactie, ik was al vergeten wat ik al eerder voorgesteld had!

Zoooo Mensen heb net de controller besteld die Floppy heeft voorgesteld ben benieuwd als "we" die aan de gang krijgen is dat ook prima hoewel de bediening en werking van MPG er meer dan goed uitzien we gaan het zien

Prima ;)
Hou er rekening mee dat uw voeding van de motordriver >= 18Vdc moet zijn zoals vermeld in de handleiding.

edit: weet er iemand wat SPD wil zeggen in in de handleidng? zie bijlage.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 29 oktober 2018 13:05:22 (25%)

LDmicro user.

Op 28 oktober 2018 17:43:17 schreef Lambiek:
De driver past er goed bij, dus de combinatie moet geen probleem zijn. Zou het geheel voeden met 12 of 24VDC, de stroom is in te stellen tussen de 2.8 en 6.5A en je kunt tot 128 microstappen instellen.

De driver zegt als spec: "20-48V" of zoiets. In ieder geval ondergrens is 20V. Dus 12V dat zou ik niet proberen. Regel een 24V voeding.

De motor spanning is gespect op "3V". Dat betekent dat bij 3V er 4A gaat lopen. Bij 24V kan je dan tot de tegen-EMK zo'n 20V is zonder koppelverlies draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 29 oktober 2018 12:57:29 schreef MGP:
edit: weet er iemand wat SPD wil zeggen in in de handleidng? zie bijlage.

Geen flauw idee, heb het nog nooit gezien. Maar het is in ieder geval geen instelling, dus of het dan belangrijk is om te weten.

Op 29 oktober 2018 13:51:56 schreef rew:
De driver zegt als spec: "20-48V" of zoiets. In ieder geval ondergrens is 20V.

Ja inderdaad, heb ik over heen gekeken denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zoo net het aluminium besteld voor het echte frame.
Deze voeding bestellen denk ik?
https://www.123-3d.nl/Mean-Well-voeding-24V-100W-4-5A-gesloten-chassis…
En dit is de gebruiksaanwijzing van de regelaar van Floppy

Voor 4euro meer heb je daar een 6.5A/24v.

https://www.123-3d.nl/Mean-Well-voeding-24V-150W-6-5A-gesloten-chassis…

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 29 oktober 2018 14:55:06 (56%)

LDmicro user.

zo dat was ff geleden de voeding is binnen maar de motor kon nu nog niet geleverd worden door 123D dus die heb ik afbesteld heb inmiddels wat anders die werken denk ik ook wel de driver moet ik nog binnenkrijgen van 123D
dus zit er weer beweging in

Dat is waarschijnlijk geen nieuwe want in de datasheet staat dat die 3437-serie obsolete is.

4A/fase .. welke voeding heb je dan besteld en welke driver?

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Ik vindt het ook geen geweldige keuze eerlijk gezegd. Je had beter iets bij stappenmotor.nl of Damen cnc kunnen bestellen, die hebben zowat alles op voorraad en alles is goed gedocumenteerd. En als je vragen hebt kun je daar ook goed terecht voor een duidelijk antwoord.

http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/Stappenmotoren/Stappenmotoren_…

http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/Microstapdrivers/Drivers%20glo…

https://www.damencnc.com/assortiment/cnc-besturingen/stappenmotor-syst…

https://www.damencnc.com/assortiment/cnc-besturingen/stappenmotor-syst…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

klopt geen nieuwe maar gekregen een van die 2 zit origineel ook in zo een soort apparaat.
het is de voeding die ik bij 123d had besteld en die heb ik wel al binnen. de driver moet nog komen van 123D
voeding: Mean Well voeding 24V (150W, 6.5A) gesloten chassis
Driver: SL2690A Stappen Driver | 6,5A | 1/128 microsteps | 20-90V

6.5A voeding voor een stepper van 4A/fase is toch wel te licht, dan zul je uw stroom in de driver moeten beperken tot 3A/fase wat dan weer ten koste van koppel gaat.
Maar ik denk niet dat het een probleem zal zijn voor hetgeen die zal moeten doen.

LDmicro user.

Yessss dat is Mooi om te horen.
nu moet ie nog binnen komen dat zou van de week gebeuren.
ben benieuwd

Lambiek

Special Member

Je kunt de stroom op de stappenmotordriver instellen, dat scheelt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De keuze voor die motor lijkt me prima, lekker belangrijk dat hij niet nieuw is. Het is een stappenmotor, wat voor documentatie wil je hebben behalve dat wat al op de sticker staat?

Een 6.5A voeding is prima in staat om 4A door elke fase te krijgen, want zolang je niet op het maximaal haalbare toerental zit is de spanning over de motor significant lager dan de voedingsspanning, wat betekend dat de pulsbreedte veel kleiner is dan 100% en de stroom door de voeding dus proportioneel kleiner is dan de stroom door de motorfasen.

Bij lage toerentallen is de gemiddelde stroom veel kleiner dus kan de voeding dat prima leveren, op hoge toerentallen ziet de voeding de gemiddelde stroom die, bij half-stepping, de helft van de tijd door één fase loopt en de andere helft van de tijd door twee; dat is dus gemiddelde 1.5x de fasestroom. Dit betekend wel dat je genoeg buffercapaciteit nodig hebt in de voeding/motorregelaar.

De voeding kan 24V * 6.5A = 156W leveren, en dat lijkt me veel meer vermogen dan je mechanisch nodig hebt, dus zelfs met wat verliezen in de motor en regelaar moet dat gemakkelijk gaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Was nog even alle openstaande programma's aan het bekijken en ik vraag mij af of de decay ramp even belangrijk is als de attack ramp bij die zwaardere steppers of is dat enkel van belang bij vliegwielwerking van de belasting?

LDmicro user.

Heb net de driver net binnen dus zondag ga ik alles uitstallen op tafel en kijken hoe het aansluiten gaat van het hele gebeuren.

goed weekend ALLEN

zooo Lekker bezig ik kan de mototr laten draaien dat is al heel wat nu moet de "controller " er nog tussen maar ik snap echttt niet hoe had al een schema van het net gehaald maar dat snap ik niet ook de gebruiksaanwijzing begrijp ik niet ik heb wel een schakelaartje zie foto om de puls te simuleren?
H E L P P P P.....

De sticker op je controller is niet echt duidelijk; waarschijnlijk kunnen die uitgangen verschillende functies hebben, afhankelijk van de instellingen. Kun je de handleiding die je hebt gekregen en het schema dat je online had gevonden ook posten?

@MGP: Je kunt een zware last niet ineens stil zetten, de motor zal dan extra stappen maken, waardoor de positie alsnog niet klopt. Het gaat dan niet alleen om de massatraagheid van de last, maar ook van de rotor in de motor zelf. Het is meestal wat minder kritisch dan de ramp-up, omdat alle wrijving in je voordeel werkt, om de motor tot stilstand te krijgen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Het enige wat je nodig hebt is de aansluiting +24V, GND, CP, CW, OPTO. Tenzij je nog relais aan wil sturen, dan heb je COM+, COM-, OUT1, OUT2, OUT3 nodig.

Maar je stappenmotordriver heeft optocoupler ingangen voor puls, richting en enable. En die kun je op twee manieren aansturen, dat kan door er een positief signaal op te zetten of door de optocouplers naar de gnd te trekken.

Wat je nu moet doen is de controller aansluiten op je voeding 24VDC, de 24VDC sluit je aan op +24V van je controller en de GND van je voeding sluit je aan op de GND van je controller. Dan moet je even meten tussen de GND en OPTO. Als het goed is meet je daar of 24V, of je meet niets.

En ja, dat programmeren van je controller zal je toch echt zelf moeten doen, heb je de datasheet van de controller erbij.

Zo niet dan heb je hem hier.
http://www.variometrum.com/PDF/ST_PMC1_ENG.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Opgepast, de opto driveringangen zijn enkel geschikt voor 5V pulsen, als de pulsen een hogere spanning hebben moeten er extra weerstanden in serie geplaatst worden zoals in de datasheet van de driver staat.

Dus niet zomaar proberen, je moet het zeker zijn!

Heb nu geen tijd om gans het plaatje te bekijken, straks komt de Sint in het dorp en ik heb nog veel te vragen, hopelijk zijn de Pieten nog in goede doen want ik heb nu en dan wel een steekje laten vallen ;)

LDmicro user.