E step is zijn kracht kwijt

Hoi

Ik heb een 36v e step waar het vermogen van weg is. De batterijenzijn opgeladen maar toch geraakt het toestel amper vooruit...

Motor stuk?

Als motor en regelaar niet verbrand ruiken, dan is de kans erg groot dat het probleem een versleten accu is. 36v klinkt als loodaccu's.
Als je die langere tijd ontladen laat staan (bijvoorbeeld als je de step een paar maanden niet hebt gebruikt tijdens de winter), dan is dat een zeer grote slijtageslag voor de accu.

Paar tests die je kan doen:
- Sluit een flinke belasting aan op de accu (neem 1x de accucapaciteit, is de accu 10Ah dan neem je een 10a belasting) en meet hoeveel de accuspanning inzakt.
- Neem een autostartrelais, sluit de accu via het startrelais aan op de motor, zet een paar keer af en schakel dan de motor in. Heb je dan voldoende acceleratie, dan is het probleem de regeling.
- Controleer of alles mechanisch écht soepel loopt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb de 36v 12ah ook aangesloten en geprobeerd, met hetzelfde resultaat :s

Ik hoop nu natuurlijk dat ik nog iets kan ondernemen. De motor rechtstreeks eens testen is natuurlijk geen slecht idee :)

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Ik weet niet of er een rembeveiliging op zit, zo ja heb je die gecontroleerd?
Is je gashendel in orde?
Je kan je motor even testen door hem direct op de accu's aan te sluiten.

Ik heb het voor iemand op deze manier aangepakt, misschien een idee voor jou step.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/51

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vooraleerst heb ik eerder een matige kennis van elektronica. Zelf aan printplaten knutselen zit er niet in :)

Wat ik wel nog wou vragen vooralleer ik verder ga:

De motor rechtstreeks aansluiten... ik lees bij gerelateerde posts dat dit niet werkt omdat een controller meer doet dan enkel regelen?

Ik heb een oude electrische fiets (met richtingaanwijzers stoplicht en toeter) dewelke ook op 36v werkt. Vind ik hier ook een geschikte controller in voor de e-step?

In 99% van de gevallen zijn de accu's slecht. Meet met een multimeter de spanning over de accu's als je de step "aan" zet. Een simpele multimeter koop je voor weinig bij de Action of Bouwmarkt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het lijkt er idd wel op. Maar 3 sets batterijen met hetzelfde resultaat, dewelke het in de electrische fiets het wel doen?

Ik moet idd eens nieuwe batterijen in de multimeter steken :)

Lambiek

Special Member

Op 26 november 2018 16:40:10 schreef Tomnic:
Vooraleerst heb ik eerder een matige kennis van elektronica. Zelf aan printplaten knutselen zit er niet in :)

Dan gaat dat verhaal niet op. :)

De motor rechtstreeks aansluiten... ik lees bij gerelateerde posts dat dit niet werkt omdat een controller meer doet dan enkel regelen?

Als je de motor draden los haalt van de regelaar, dan kun je toch de motor direct op je accu polen zetten. Dan heb je niets met je regelaar te maken, het is alleen om even te kijken of de motor dan wel draait.

Ik heb een oude electrische fiets (met richtingaanwijzers stoplicht en toeter) dewelke ook op 36v werkt. Vind ik hier ook een geschikte controller in voor de e-step?

Nee, waarschijnlijk is dat een regelaar voor een borstel loze motor, dat gaat dus niet werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zo, motor doet het prima rechtstreeks aangesloten :)

Lambiek

Special Member

Dan is waarschijnlijk je regelaar stuk. Of er is een voorwaarde niet aanwezig, of je rem of gashendel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

fets stuk in de regelaar, of t relais in regelaar slecht, gashandle die niet op maximaal komt is ook goed mogelijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb wel eens hetzelfde meegemaakt met een stepje.
De elko in de chinese regelaar die de voeding ontkoppelde was dusdanig gaar dat de hele stroomregeling over z'n nek ging. Nieuw elkootje en hij ging weer als de brandweer.
Niet gezegd dat dat hier ook de oplossing is.

Bedankt voor de goede raad!

Ik bestel me zo een controller. Is het een goed idee om een hem metteen van 500 naar 800w op te waarderen?

Simpele regelingen en BMSen gaan "pats uit" als de spanning onder een bepaalde waarde komt. Goed voor de accu, maar het helpt helemaal niet bij eht thuiskomen.

Een beter systeem zegt dat een 36V accu tot misschien 30V ontladen mag worden en ipv bij 30 of 31 pats uit, doe je lineair de maximum stroom omlaag naarmate de spanning verder van de 33 naar de 31V zakt. Dus bij 31.2 nog max 10% gas.

Nu kan je met minder piekvermogen nog naar huis pruttelen als ie op dreigt te raken.

Maarrr... Een accu die verslijt gaat dan vanaf de eerste meter al in deze begrenzing lopen doordat de interne weerstand te hoog is geworden.

In deze situatie kan je een zwakke accu nog steeds iets gebruiken. Het originele verhaal doet licht vermoeden dat zoiets aan de handd zit: "het vermogen is weg"....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 26 november 2018 19:48:46 schreef Tomnic:
Zo, motor doet het prima rechtstreeks aangesloten :)

Heb je de motor wel belast tijdens de test?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.