soldeerstation vervangen

goedennacht!

Ik heb wat 'soldeer gerelateerde' vragen. Na wat google'n kwam ik hier terecht. Ik hoop dat dit de juiste plaats is!

Ik soldeer weleens en ik wou daar eigenlijk wel wat meer mee gaan doen. Onder anderen moet mijn versterker een keer na gekeken worden.
Nou zei helaas mijn soldeerstation 'pang'. Ik ben er ondertussen wel uit wat er kapot is. Verder heb ik er weinig verstand van, maar dit onderdeel (bt136-600e) is in tweeën ?.

Nou is dit een apparaat van de lidl wat mij een tientje gekost heeft, dus zo'n ramp is het niet, maar nu moet ik wel iets anders haha.
Ik ben van plan om iets beters aan te schaffen, maar ik kan niet zo heel veel vinden over het uitkiezen van een soldeerstation en waar al het verschil in zit. Prijzen lopen uiteen van 20 tot 2000. wil ik de prijs een beetje 'betaalbaar' houden.
Op AliExpress zie ik ook verschillende voorbij komen, maar de recensies zijn vaak te niet uitgebreid. Ik kan daar verder ook weinig ervaringen van vinden.
Verder vraag ik me af wat er naast een soldeerbout nog meer nodig is. Ik lees wel het een en ander over desoldeerpennen en verschillende materialen om de tips schoon te houden, maar ook daar zou ik wel wat meer duidelijkheid over willen hebben.

Ik wil natuurlijk ook nog een poging doen om mijn huidige station te fixen. De bout zelf heeft zijn beste tijd ook gehad, kan ik daar zomaar een andere opzetten (een goedkoop ding van AliExpress) of kan ik hem beter in de kliko gooien? haha.

Nu je dit toch helemaal gelezen hebt en misschien verstand van zaken hebt, kan je me dan gelijk vertellen wat de 'bt136-600e' doet ofja, in mijn geval niet meer doet? ?

Alvast bedankt voor de moeite!

RAAF12

Golden Member

Een BT136 is een triac en die wordt gebruikt om het verwarmingselement van de soldeerbout in temperatuur te regelen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Gebruik een keer de zoekfunctie. Soldeerbouten en soldeerstations zijn al vele malen de revue gepasseerd. Er zit ook niet veel evolutie in de markt. Artikels van 2 of 3 jaar geleden zijn nog altijd heel bruikbaar.

Regelbaar is handig. Het hoeft niet digitaal te zijn. 1 graad meer of minder doet er weinig toe. Als je een degelijk station koopt, dan heb je daar jaren plezier van. Van mijn Weller WECP-20 geniet ik ondertussen >30 jaar. De onderdelen zijn nog steeds verkrijgbaar.

De naam alleen zegt niet alles. De rode Weller zijn zeker niet top.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik zou iig van parkside wegblijven, die toestellen zijn erg slecht gebouwd. comfort met gebruik is wel zo fijn, een stuk stugge tuinslang als snoer irriteert dan snel. een weller is een goede keuze, zeker de 2e hands boutjes die vlot 40 jaar halen. ik zou wel minimaal een 50W bout nemen, met 20W kom je niet ver meer tegenwoordig. idd de rode weller zijn rommel, en van t huidige spul in lichtblauw hoor ik ook minder goede verhalen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En toch gebruik ik al jaren met plezier de rode weller. Ooit gekocht voo 70€.

Er zit een temperatuur regeling op, maar in de praktijk staat die altijd op maximaal.

Voor solderen aan printplaten voldoet hij prima.

Voor het zwaardere werk heb ik een gassoldeerbout, ook van weller

Fordman

Laatst de Weller WE1010 voorbij zien komen. Lijkt mij een zeer mooi soldeer station voor een mooie prijs!

Heeft iemand op CO ervaring met dit station?

https://www.eleshop.nl/weller-we1010-digitaal-soldeerstation.html?utm_…

zonder prutsen kom je nergens!
maartenbakker

Golden Member

Die BT136 is niet zomaar een triac, het is een vervalste. Mocht je het station nog willen repareren, heb je best kans dat het na montage van een nieuwe triac van hetzelfde type en een beter merk (NXP denk ik) weer werkt. Om die nieuwe triac te monteren, heb je een soldeerbout nodig. Eerste dat in me opkomt is een nieuwe Aoyue of andere bekende Chinees, of een gebruikte Hakko, Ersa, JBC, ander bekend merk kopen. Weller heeft betere en mindere modellen, maar koop je sowieso tweedehands en nooit nieuw om waar voor je geld te krijgen en je controleert altijd even of er een primaire zekering inzit. Verder wordt mijn volgende station er een met cartridge tips, dat sluit Weller sowieso uit, maar voor een beginner is dat geen noodzaak.

Het merk ben ik even kwijt, maar je zou ook op TS80 en TS100 kunnen zoeken. Dat zijn veelbelovende nieuwkomers.

Op 30 december 2018 10:50:49 schreef Oane:
En toch gebruik ik al jaren met plezier de rode weller. Ooit gekocht voo 70€.

Er zit een temperatuur regeling op, maar in de praktijk staat die altijd op maximaal.

Voor solderen aan printplaten voldoet hij prima.

Dat is twee keer een wonder. Met elke andere soldeerbout vliegen de printsporen om je oren en verbrandt de harskern bij de eerste aanraking als hij op z'n heetst staat. Hij zal wel iets mankeren en in jouw geval pakt dat toevallig goed uit. Al jaren gebruiken gaat meestal niet met een rode Weller, maar het hangt er ook vanaf hoe vaak en hoe lang je hem in die jaren gebruikt. Ik was na twee stuks in elk geval genezen, vooral omdat ze niet te repareren waren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Ik gebruik al jaren dit soldeerstation. Het is allemaal niet perfect, maar het werkt al jaren redelijk. Ik heb in 15 jaar wel een keer het element moeten vervangen, en toen ontdekte ik ook dat de punt er niet echt lekker meer af ging (als in: muurvast zat), dus ik heb het hele handstuk toen vervangen, en dat kostte ook niet de hoofdprijs.

Ik heb ook zo een Chinese van Ebay gekocht, en dat werkt op zich ook nog wel, maar als je eenmaal door hebt hoe slecht de thermische geleiding van de punt eigenlijk is kan dat frustreren. Ik heb wel wat geëxperimenteerd met het toevoegen van een koperen busje om de koppeling van het element naar de punt te verbeteren, maar toen ik naderhand het element uit elkaar sloopte bleek er een luchtspleet te zitten tussen de weerstandsdraad en de buitenkant van het element dat (vermoedelijk) met keramisch cement gevuld moest zijn. Verder ben ik ook nog punten tegen gekomen die niet van koper waren, maar geheel van ijzer, wat ook allemaal niet veel hoop geeft dat het altijd hetzelfde zal zijn wat je krijgt.

Je zou eens bij Eleshop kunnen kijken, ik heb de indruk dat ze met redelijk zorg hun producten kiezen en derhalve een beste prijs-/kwaliteitsverhouding leveren (maar het blijft een commerciële partij). Het is in elk geval een Nederlandse leverancier met de bijbehorende voordelen dat ze er een belang bij hebben dat je apparatuur veilig en (relatief) betrouwbaar is. Uiteindelijk zal je budget ook uitmaken, maar gratis zal het natuurlijk niet worden.

maartenbakker

Golden Member

Zo'n station als Kruimel gebruik ik ook, en werkt absoluut goed genoeg. Bij Eleshop heb ik mijn Aoyue heteluchtstation gekocht en dat lijkt me een prima zaak.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor al de reacties!

Kan iemand mij vertellen wat de beste/handigste tips zijn voor een soldeerbout.
ik heb bijvoorbeeld een apparaat gevonden dat met de 'hakko t12' werkt, maar zo zijn er nog een hoop andere mogelijkheden.

maartenbakker

Golden Member

Nou, dat lijkt me een heel goed uitgangspunt. T12 zijn cartridgepunten dus met ingebouwd element. Dat wordt mijn volgende station ook want hoewel het ruimschoots goed genoeg werkt, loop ik soms wel tegen beperkingen aan bij mijn huidige station. Voor simpel werk niet nodig, maar de kans op slecht bak- en braadwerk is wel een stuk kleiner met cartridgepunten omdat de warmte-overdracht veel beter is.

Wat belangrijk is, is dat het station een beetje redelijk van kwaliteit is. Ervan uitgaande dat je Hakko te duur vindt, neem ik aan dat je een van de vele Chinaklonen gezien hebt. Ook met een goede bout en punt kun je nog ellende krijgen als je de allergoedkoopste kloon koopt. Dus misschien goed om erbij te vermelden wat je op het oog hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zat naar deze te kijken. Ik heb een uitgebreide review gezien over een vergelijkbare. Het zou een prima ding moeten zijn.

https://www.aliexpress.com/store/product/QUICKO-STC-T12-OLED-Digital-S…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 7 januari 2019 20:17:22 (56%)

Op 30 december 2018 13:30:18 schreef maartenbakker: Verder wordt mijn volgende station er een met cartridge tips, dat sluit Weller sowieso uit,

eeuh? De WMS1 (en de WXMP)waar ik onlangs over berichte gebruikt een gelijkaardig systeem, alleen , je brandt er je vingers niet aan als je de tip uitwisselt..er is een koude "grijpzone" voorzien :-). Verwarmingselement zit in de punt.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Heb een Hakko FX888D, origineel en een paar originele punten. Bevalt mij prima. De houder is ook erg fijn, met spons en krullen. Veel gehoorde kritiek is dat de bediening niet erg logisch/handig is, in de praktijk verzet ik de temperatuur maar weinig, dus geen groot probleem.

Als je deze in china koop weet je 100% zeker dat je een kloon hebt, alleen hoe goed/slecht die kloon is dat is afwachten. En let ook op dat de douane import belasting kan heffen. Ook de punten uit China zijn vaak niet de juiste maat, ze zijn gemaakt voor een voorloper van de FX888,de 900. Die passen wel maar de schacht is langer dus krijg je een holle ruimte tussen element en de voorkant van de punt. Niet optimaal.

[Bericht gewijzigd door Rolo op woensdag 2 januari 2019 15:44:22 (43%)

Ik heb zelf een Yihua 936 of 937 in gebruik genomen naast een oude weller. Die waren destijds 25 euro, nu zijn ze iets duurder. Alles is vervangbaar en het ding werkt prima voor een budget station. Nadeel, de behuizing en de standaard zijn van plastic en aangezien de bout heet wordt :)

Voor af en toe hobbygebruik zijn ze goed genoeg. En ja, een weller is beter maar ook niet perfect, zie het eevblog LOL

Kruimel

Golden Member

Ja Dave liep weer te 'ranten' hè? Die zal wel zuur zijn nadat hij zijn 110V apparaat in de 240V heeft gestoken. Ik vond het wel een beetje dom van hem hoor...

Op 2 januari 2019 15:05:34 schreef shsammii93:
Ik zat naar deze te kijken. Ik heb een uitgebreide review gezien over een vergelijkbare. Het zou een prima ding moeten zijn.

https://www.aliexpress.com/store/product/QUICKO-STC-T12-OLED-Digital-S…

Let wel op met netgevoede apparaten van Chinese webshops, de kwaliteit varieert (tussen volstrekt acceptabel en instantaan elektrocutiegevaar).

maartenbakker

Golden Member

Op 2 januari 2019 18:16:25 schreef Kruimel:
Ja Dave liep weer te 'ranten' hè? Die zal wel zuur zijn nadat hij zijn 110V apparaat in de 240V heeft gestoken. Ik vond het wel een beetje dom van hem hoor...

Dave vond het zelf ook een beetje dom van hem, maar het probleem is dus dat Weller ondeugdelijke soldeerstations op de markt heeft gebracht en dat zelfs niet wil erkennen. Behalve dat er primair niets is afgezekerd, hadden ze er ook gewoon een vast netsnoer aan kunnen zetten. Dat vind ik opzich geen fout, maar het is wel onderdeel van de driehoek waardoor Jones de rook uit zijn station kon bevrijden.

Voor mij was het een kwestie van tijd eer dat zou gebeuren, want ik wist door mezelf twee keer aan dezelfde steen te stoten al dat ze dubieuze constructies in goedkope producten niet zo erg vonden. Dat was in de tijd dat hun duurdere producten nog best redelijk waren, maar dan weet je dat er een kans bestaat dat het bergaf gaat. Ik besloot toen dat je bij dat merk geen waar voor je geld kon krijgen, hooguit tweedehands.

@kris: weer wat geleerd, dankjewel. Eigenlijk ook wel logisch want Weller zal wel met de markt mee moeten bewegen. Op alleen reputatie gaat dat niet lukken. Ik vind die punt er niet zo stevig uitzien (of het is voor een microboutje, dat verandert de zaak mogelijk) maar ik zal eens op reviews gaan zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

https://youtu.be/cGdHJ3BTh_c

Kijk dit filmpje eens, dit gaat omtrent de t12 soldeer station en is te koop bij banggood.

Shiptronic

Overleden

Op 2 januari 2019 22:56:28 schreef Joris:
https://youtu.be/cGdHJ3BTh_c

Kijk dit filmpje eens, dit gaat omtrent de t12 soldeer station en is te koop bij banggood.

Leuk ding ! (wel een gesponzerde video, wij van WC-eend adviseren ……..)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 2 januari 2019 23:59:18 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 januari 2019 22:56:28 schreef Joris:
https://youtu.be/cGdHJ3BTh_c

Kijk dit filmpje eens, dit gaat omtrent de t12 soldeer station en is te koop bij banggood.

de link die ik eerder plaatste, is (zo goed als) dezelfde maar dan van een andere fabrikant. Die lijkt me behoorlijk intressant.

(https://www.aliexpress.com/store/product/QUICKO-STC-T12-OLED-Digital-S…)

Shiptronic

Overleden

Op 3 januari 2019 02:46:48 schreef shsammii93:
[...]

de link die ik eerder plaatste, is (zo goed als) dezelfde maar dan van een andere fabrikant. Die lijkt me behoorlijk intressant.

( https://www.aliexpress.com/store/product/QUICKO-STC-T12-OLED-Digital-S… )

Lijkt hetzelfde! en dan met name de buitenkant, print is lang niet van dezelfde kwaliteit. Heatsinks zijn veel kleiner, geen insulation slot, kompleet andere processor.

Ik snap soms niet dat mensen niet gewoon iets bewezen goeds willen kopen, maar alleen maar nar de prijs kijken (en dan zeuren dat er alleen maar rommel uit china komt, nee daar kies jezelf voor)

Maar als het goedkoop moet, : wel iets meer werk: https://nl.aliexpress.com/item/OLED-T12-solder-iron-DIY-kits-Unit-QUIC…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 3 januari 2019 10:30:26 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 januari 2019 19:11:54 schreef maartenbakker:
weer wat geleerd, dankjewel. Eigenlijk ook wel logisch want Weller zal wel met de markt mee moeten bewegen. Op alleen reputatie gaat dat niet lukken. Ik vind die punt er niet zo stevig uitzien (of het is voor een microboutje, dat verandert de zaak mogelijk) maar ik zal eens op reviews gaan zoeken.

WMS1 en dit type constructie bestaat toch zeker al een jaar of 4.

het boutje is héél licht in de hand. De warmte-overdracht van het element naar de punt is heel goed. Hierdoor kan je met de 40 watt toch "zware" solderingen aan, zonder de temperatuur hoog te moeten instellen. Heb het boutje 2 jaar in dienst, punt is nog altijd de eerste en ik soldeer wat af... zowel heel fijn als oud buizenspul.
Ben niet met Weller getrouwd, maar de WMS1 werkt zeer prettig en snel, waardoor mijn andere bouten nu kwasi werkeloos staan...

Op 3 januari 2019 10:23:58 schreef Shiptronic:
[...]

Lijkt hetzelfde! en dan met name de buitenkant, print is lang niet van dezelfde kwaliteit. Heatsinks zijn veel kleiner, geen insulation slot, kompleet andere processor.

Ik snap soms niet dat mensen niet gewoon iets bewezen goeds willen kopen, maar alleen maar nar de prijs kijken (en dan zeuren dat er alleen maar rommel uit china komt, nee daar kies jezelf voor)

Maar als het goedkoop moet, : wel iets meer werk: https://nl.aliexpress.com/item/OLED-T12-solder-iron-DIY-kits-Unit-QUIC…

ik zie nu inderdaad het verschil. Die ksger is dus beter? Is die wel de moeite waard?

https://www.aliexpress.com/store/product/KSGER-T12-Soldering-Station-I…