soldeerstation vervangen

Op 3 januari 2019 11:27:50 schreef shsammii93:
[...]

ik zie nu inderdaad het verschil. Die ksger is dus beter? Is die wel de moeite waard?

https://www.aliexpress.com/store/product/KSGER-T12-Soldering-Station-I…

@shsammii93:
En anders heb ik hier een "Weller WECP-20" op de plank ter overname staan.
Voor een weten-schappelijke hoofd-prijs.
Dus neem eens contact op met mij, zie mijn profiel.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fred101

Golden Member

Ik heb 2 Metcal cartridge stations die ik na iets meer dan 1 jaar weer opzij gezet heb. Dure punten die vrij kort meegingen. Niet zozeer slijtage maar gewoon stoppen met werken. De nog duurdere desoldeerpunten sleten wel vreselijk snel. Daarnaast sleten de pompen idioot snel. Waardeloos desoldeer station, in prestatie en duurzaamheid. De soldeer prestaties (als het ding werkte) waren wel prima, de constructie slecht.

Voornamelijk voor SMD of situaties waar de Pace te groot voor is een Weller WS81 en voor de rest een Pace MBT250 met gewone bout, desoldeerbout (de SX-100, in mijn ogen de beste desoldeerbout) en tweezers. Deze laatste 2 hebben gewone punten. In al de jaren dat ik de laatste 2 heb, is er niks geweest wat ze niet konden. Er is niks mis met "gewone" punt systemen als concept anders dan dat je het door foute opbouw/ontwerp vreselijk slecht kunt maken. In China is iets zo slecht mogelijk maken tot kunst verheven.

Ik gebruik de stations voornamelijk voor reparatie werk (mijn dagelijks werk)

Ik heb zo'n rode Weller gehad (en ik gebruik hem nog steeds af en toe voor solderen buiten het lab) Hij stond bij mij idd altijd vol open. De 6 euro originele punten zijn best OK, de 2 euro imitatie punten sleten sneller dan ik ze kon kopen.

Ik heb niks tegen (goede) cartridge systemen maar ik prefereer ze niet. De tips zijn meestal vrij prijzig en ik heb er veel nodig (ik heb 8 verschillende punten voor mijn SX-100 en gebruik ze allemaal)
Voor de gewone bouten kan ik met 4 punten uit de voeten. (J-punt voor smd , extra grote beitel voor extreme massa-vlakken, minipunt en mijn meest gebruikte, de gulwing) De extra grote heb ik zelden nodig,

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Oefff... Dat wordt dus geen tweedehands Metcal voor mij. Misschien een Pace als die betaalbaar is, want die maken opzich mooi spul en jouw ervaringen met dagelijks gebruik zijn belangrijk.

Reden dat ik als uitgangspunt niet voor een gewone punt wil gaan is dat ik met een gewone punt bij zwaar werk toch het idee heb dat het met 48W allemaal net niet lekker gaat. Temperatuur omhoogdraaien is een slechte compensatie. Met meer vermogen en optimale puntconstructie kom je natuurlijk wel een heel end. Mijn ervaring ligt deels aan het goedkope station waar ik verder naar tevredenheid mee werk maar ik heb met Ersa en Weller waar ik elders wel eens mee soldeer, toch vergelijkbare ervaringen.

Eerste op de soldeeragenda is m'n Ersa 6V microboutje van een punt voorzien. Dat boutje is goed te gebruiken op een ouderwetse Philips soldeertrafo, al is dat wat overkill. Daarna staat het nog wat open, niet echt haast mee maar als het een Chinees (TS80/TS100 of Hakkokloon) wordt dan houd ik de cartridge als uitgangspunt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ikzelf gebruik een soldeerstation van ELV met een groot display.
24V/60W

https://www.elv.de/elv-ls-60d-60-w-komfort-loetstation.html

Ben ik zeer tevreden van en niet te duur.
Met een zekering aan de primaire kant ook!

Gebruik het nu al meerdere jaren en liet me nooit in de steek.

De reactie die Jones kreeg van Weller vond ik ronduit hilarisch...
Niet in je verstand te krijgen die reactie, leek wel of het antwoord kwam van iemand die wiet zit te roken.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Nog ter info: het station van CrossFireX is een Xytronic LF-389D uit de "goedkope" lijn van Xytronic.
De LF-389D vervangt de LF-369D van 45W.

In de zelfde reeks is er ook een LF-399D van 80W.

Sine

Moderator

Ik heb sinds kort eens zo'n ksger stationnetje gekocht om eens mee te spelen, samen met een setje fijne puntjes.
En dan wel het type zonder ingebouwde voeding (A. Die zijn goedkoper. B. Ik vertrouw die Chinese voedingen voor geen meter.) dat is een kwestie van 24V aan 3A aanbieden.

En tot nu toe ben ik aangenaam verrast, er zit meer dan genoeg power achter zo'n stift om toch met een klein puntje probleemloos onderdelen op een flinke groundplane te bakken. De regeling lijkt erg stabiel (als je het goede punt type instelt) en de auto standby/power off is erg handig.
Opwarmtijd is iets van secondes. (ook het kleinste puntje gaat dan naar 70W)
Ik heb (omdat het een probeersel is) een van de goedkoopste boutjes/houders er bij, en die kan inderdaad wat beter. Maar is stukken beter dan de velleman boutjes van een jaar of tien geleden. De kabel is een lekker flexibel siliconen snoer.

Levensduur van de punten heb ik nog geen idee van, maar met de gruwelijke prijs van drie euro voor een stift ...
Er is in ieder geval keuze in punten genoeg.

Eindelijk een locaal iemand met ervaring!
Geeft me toch altijd een beter gevoel dan info die (misschien wel) gesponsord is.
zo te horen is het het proberen waard! Kan jij toevallig een punt aanraden, aangezien ze teveel keus hebben? ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 7 januari 2019 20:13:52 (70%)

Sine

Moderator

Ligt er aan wat je er mee wilt doen

Ik heb hem de laatste tijd veel voor smd gebruikt en dan zijn de BC1 en BC2 puntjes wel fijn.

Voor 'gewoon' werk heb ik een D24, de BC2 kan dat ook nog wel. Voor zwaarder werk misschien een DL32 of een D4

Blijf ver weg van alles wat op een potlood lijkt, een B, B2, BL is naar mijn mening compleet nutteloos. Ook de 'K, KF, KU' die standaard in setjes er bij lijkt te zitten zie ik het nut niet van.

Thanks, Hele nuttige info dit!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 7 januari 2019 20:14:10 (90%)

Kruimel

Golden Member

Mee eens! Wist niet van het bestaan van deze apparaten, lijkt me wel interessant om te testen. Als ik er één in handen krijg zal ik dat wel even melden (als ik het niet te ver voor me uit schuif). Als die punten echt zo goedkoop zijn is een beperkte levensduur niet eens zo een groot drama.

Op 3 januari 2019 11:27:50 schreef shsammii93:
[...]

ik zie nu inderdaad het verschil. Die ksger is dus beter? Is die wel de moeite waard?

https://www.aliexpress.com/store/product/KSGER-T12-Soldering-Station-I…

Als ik het goed zie, kun je ook nog eens kiezen tussen twee typen handgrepen, een 'dikke' en een 'dunne'.
Iemand ervaring met de verschillende uitvoeringen?

maartenbakker

Golden Member

@Sine: uitermate nuttige info. Zou zomaar kunnen dat ik hier binnenkort ook voor ga.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb er zojuist ook een besteld , maar voor de bijgeleverde T12-K valt niet te kiezen maar lijkt mij wel een prima punt .
toch maar een setje bijbesteld met de BC1-BC3-JL01 EN C08 .

zal altijd beter zijn dan de ERSA MS250 die ik heb uit de vorige eeuw .

heb de KSGER V2.1 S T12
https://www.banggood.com/Mini-V3_0-T12-Digital-Temperature-Controller-…

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Sine

Moderator

Let ook even op de soft/hardware versies, er zijn verschillen.

Ik heb zelf deze: https://www.aliexpress.com/item/KSGER-T12-OLED-Soldering-Iron-Station-…

Met inderdaad software 2.00 en hardware 2.09.

Er is ergens een overzichtje met hard en software versies met hun voor en nadelen, ik ben bewust niet voor een V3 gegaan, maar ik weet niet meer waarom.
En natuurlijk kan ik het betreffende overzicht even niet vinden :P

Punten heb ik hier vandaan, vier voor 12 euro

https://www.aliexpress.com/item/T12-Soldering-Solder-Iron-Tips-T12-Ser…

Sine

Moderator

Geen ervaring met die JL02, maar lang en krom klinkt als flinke thermische weerstand en zou niet mij voorkeur hebben. Plus het is een potlood punt, daar heb ik nog nooit een goede toepassing voor gevonden.
Tenzij je misschien 0402 SMD met de hand gaat proberen solderen!?

Die 'K' stift is gewoon waardeloos, maar die krijg je bij elk station er zo ongeveer bij. Waarschijnlijk omdat geen hond ze zo koopt :P

Die D16 is prima voor fijn werk, probeer er minimaal een D24 bij te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 6 januari 2019 21:11:13 (19%)

thanks, ik ga even de verkoper maar even vragen of hij andere punten kan leveren. Anders bestel ik ze wel even ergens anders :p

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 7 januari 2019 20:15:15 (70%)

fred101

Golden Member

Op 6 januari 2019 16:08:17 schreef Sine:

Levensduur van de punten heb ik nog geen idee van, maar met de gruwelijke prijs van drie euro voor een stift ...
Er is in ieder geval keuze in punten genoeg.

Dat ding is echt miniatuur, blijft het wel staan zonder baksteen erop ?

De prijs voor de punten is superlaag maar vergeet niet dat levensduur niet van goed naar slecht gaat in 1 keer. Eerst krijg je gaten in de ijzer coating, daardoor houdt de tin steeds slechter en wordt de warmte overdracht steeds minder. Hij is versleten op het moment dat je genoeg hebt van de verslechterende prestaties.

Ik zou er een blikje tip-reactivator van Weller bij kopen. Dat spul werkt echt goed. Ik coat er ook mijn DIY punten mee.

Maarten, Metcal heeft 2 lijnen. Ik weet niet hoe de andere lijn is. De Service van Metcal is echter bedroevend. http://www.pa4tim.nl/?p=6082 een stukje over de3 reparatie van mijn Metcal

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Ik had er één besteld, die is nu binnen. Hij is inderdaad errug klein en licht, nu nog even een 24V voeding in elkaar beunen en ermee aan de slag! Ik ben wel nieuwsgierig... Even een kiekje getrokken met de -D16 punt op 5mm ruitjes A4 papier voor de schaal:

Sine

Moderator

Jep, dat is exact het dingetje wat ik hier heb.

Ik heb er overigens gewoon een 19V laptop adapter in geprikt.

Vergeet niet je tip type in te stellen!

Kruimel

Golden Member

Ja, maar die heb ik ook niet want ik heb zo een ouderwetse "vaste" computer... Anyway, thanks for the tip tip! :D

Op 7 januari 2019 11:32:35 schreef fred101:
Ik zou er een blikje tip-reactivator van Weller bij kopen. Dat spul werkt echt goed. Ik coat er ook mijn DIY punten mee.

Ow, zal eens kijken als ik weer bij Farnell bestel, zo te zien een uitlopend artikel (bestel-link).

Henry S.

Moderator

Op 6 januari 2019 17:35:52 schreef Sine:
Ook de 'K, KF, KU' die standaard in setjes er bij lijkt te zitten zie ik het nut niet van.

Dat zijn blades, ze kunnen handig zijn om een kant van een smd ic los te krijgen.

Op 7 januari 2019 11:32:35 schreef fred101:
Maarten, Metcal heeft 2 lijnen. Ik weet niet hoe de andere lijn is. De Service van Metcal is echter bedroevend.

Ik heb die ervaring met de nieuwe Weller stations, plasticfantastic, slechte service, en overmatige slijtage van de pomp ed.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 7 januari 2019 11:32:35 schreef fred101:
[...]

Dat ding is echt miniatuur, blijft het wel staan zonder baksteen erop ?

De prijs voor de punten is superlaag maar vergeet niet dat levensduur niet van goed naar slecht gaat in 1 keer.

Ik zou er een blikje tip-reactivator van Weller bij kopen. Dat spul werkt echt goed. Ik coat er ook mijn DIY punten mee./quote]

Het weegt bijna niks, je kunt het 'station' zo boven op de bout houder plakken ;)
De tips moeten zich nog bewijzen, maar tot nu toe ben ik nog steeds aangenaam verrast.
Een blikje activator heb ik, dat hebben zelfs weller puntjes soms nodig.

@Kruimel,
Het is in ieder geval niet kritisch, maar zorg dat je voeding een ampere of drie kan leveren

@Henry,
Wellicht ... voor niet te grote SMD-tjes. Maar die stook je er net zo makkelijk met hete lucht vanaf.

Op 3 januari 2019 11:27:50 schreef shsammii93:
[...]
ik zie nu inderdaad het verschil. Die ksger is dus beter? Is die wel de moeite waard?

https://www.aliexpress.com/store/product/KSGER-T12-Soldering-Station-I…

Zelf gebruik/heb ik 'm niet maar beveel t al wel langer aan als bruikbaar budget station. Meesten waren er erg tevreden over en mertken wel degelijk een verschil. (De ontevredenen was eerder door een niet-werkend te ontvangen... Kan gebeuren natuurlijk).
Het gebruikt dezelfde tips, T12 cartridge type, en presteert net als een Hakko FX-951 wat al een stapje hoger is dan Hakko FX-888 of Weller hobby stations.
Als je ook "wel eens" loodvrij soldeert moet je zeker niet twijfelen.
Kan lastiger jobs aan dan instapmodellen van Hakko, Weller...

Er zijn verschillende modellen, zelfs kits. Die Kruimel ontvangen heeft heeft enkel het korte (kleine) controller bordje waar je zelf nog een voeding moet aanhangen.
Je hebt ze echter ook kompleet. Kastje is dan wat langer met ingebouwde voeding.

Assortiment:
https://www.aliexpress.com/store/1486111/search/2.html

Dit zou een versie tot 120w zijn... (T12 is 75 watt, of t waar is...)
https://www.aliexpress.com/item/KSGER-STM32-2-1S-OLED-DIY-T12-Solderin…

Raad je ook aan gelijk wat extra tips of een setje te nemen.
En eventueel een houder voor de soldeerbout, denk niet die (bij elk setje) meegeleverd wordt.