[Inkoop Actie] CO voeding 2019

[IA] Circuits Online Voeding 2019

***Inschrijfperiode gesloten***

Na het succes van een paar jaar geleden hebben we besloten om te kijken of we het ontwerp nog verder konden verbeteren.
Guido(Sine) en ik (Martijn) en ik hebben hiervoor een nieuwe schakeling ontworpen. Het zal weer worden geleverd als kit, en is dus zelf te solderen.

We zijn dit keer uitgegaan van twee spanningen en twee stromen, 0-28V en 0-34V met 2,5 of 3A.
een typische opzet zou dan kunnen zijn:
0-28V 3A met een 2x12V 120VA trafo
0-34V 2,5A met een 2x15V 120VA trafo
Alle onderdelen voor deze verschillende opties worden bij de kit meegeleverd, andere spanningen en stromen zijn mogelijk, maar het is aan de bouwer om het een en ander naar zijn wensen aan te passen.

Belangrijkste aanpassingen:

  • Inbegrepen displayprint met volt en ampere meters op basis van de vertrouwde ICL7107
  • Een output enable schakelaar, de uitgang is met een druk op de knop in en uit te schakelen
  • Weergave van instellingen, als de uitgang is uitgeschakeld worden de ingestelde stroom en spanning weergegeven
  • Tracking, Met een druk op de knop volgt de slave- de instellingen het enable signaal van de mastervoeding. Er kunnen meerdere slaves aan een master gehangen worden
  • Kleinere rimpel (+-1mV in CC, <0,5mV in CV) onder vollast
  • Beter regelgedrag mede dankzij een snellere opamp in de vorm van een OPA2197
  • Een verbeterde spanningsreferentie met een TL431
  • Eenvoudiger interfacing voor wie eigen front componenten wilt gebruiken, alle signalen zijn gerefereerd aan massa, schakelaars, leds en uitlezing. Al deze signalen inclusief hulpvoeding zijn beschikbaar op een enkele 16pins header

Verder heeft het nieuwe ontwerp alles wat de vorige al had

  • Dissipatie begrenzing door het enkel/ dubbel schakelen van de twee trafo wikkelingen
  • Spanning en stroom regelbaar tot 0
  • CC / CV indicatie
  • Met de koop ervan sponsor je ook nog eens ons mooie forum!

De voeding bestaat uit twee printen, een basis print van 10x10cm voor de voeding zelf en een tweede kleinere print voor de bedieningselementen met een los te breken/zagen uitgangsfilter waar de banaanstekkerbussen direct op gemonteerd kunnen worden.
Verder hebben we een poging gedaan het geheel zo bouwvriendelijk mogelijk te maken. Bij de vorige voeding bleek dat vooral het aansluiten van externe attributen (zoals meters) het een en ander te wensen overliet.Om dit alles ook nog ietwat compact en te houden en omdat bepaalde onderdelen niet in trough hole leverbaaar zijn hebben we ook de bouwtechniek gemoderniseerd en uitgevoerd in SMD, Het kleinste onderdeel is in 0805- bouwvorm, dus het is prima nog prima met de hand te solderen, ook voor de minder ervaren SMD-er. Er zijn nogal wat componenten, dus je bent zeker een middag aan het solderen.

Net als bij de vorige versie zitten de gelijkrichter en de elco's hier niet op de print, Daar hebben we voor gekozen omdat dit veel ruimte inneemt op de printplaat en er eenvoudig buiten geplaatst kan worden en er nogal wat uitvoeringen en bouwvormen bestaan.

Wat zit er wel in de kit?
Alle componenten op de printen (behalve headers)
De externe diode en transistors.
De bandkabel en headers tussen front print en regelprint
Bij de slave uitbreiding: Alle onderdelen die nodig zijn voor omschakeling en galvanische isolatie plus de bandkabel en headers die nodig zijn voor de verbinding tussen slave- en master print.

Wat zit er niet in de kit?
De trafo, koelplaat, gelijkrichter, zekeringen (+houder), schakelaars, potmeters, headers, uitgangsbussen en montage materiaal.
Dit zijn typische onderdelen waar de gemiddelde CO-er nog het een en ander van in zijn verzameling heeft (of gemakkelijk in Rosmalen te scoren zijn)
Het geheel is zo universeel mogelijk van opzet, de gebruikte potmeters mogen bijvoorbeeld ergens tussen de 1k en 50k liggen.
Je kan ook jou oude CO voeding upgraden en zo veel van deze componenten hergebruiken.

Een paar foto's van het prototype:

De voor-verkoopprijzen
[*]€37 voor een complete kit(pcb's en componenten)
[*]De prijs voor de slave-uitbreiding is €10 (enkel componenten)
[*]Een set kale pcb's kost €12.50 Deze staan ook mooi ingelijst aan de muur!
(Op de stand zullen een beperkt aantal komen voor een iets hogere prijs).

De tijdsplanning is ambitieus en we weten nooit wanneer de douane iets vasthoud. Mocht het zo zijn dat het niet lukt Rosmalen te halen kan je op de stand het prototype komen bekijken en zullen de kits helaas per post moeten worden verstuurd. In dat geval krijg je nog een extra verzoek om de verzendkosten te betalen maar we proberen dit echt te voorkomen!

Dit zijn de opties voor de afronding:

  • Optie 1: Ophalen in Rosmalen. Je betaalt vooraf en komt je kit ophalen op de CO-stand in Rosmalen. Dit bespaart je de verzendkosten. Op de stand zullen de kits klaar liggen en na controle van je gegevens krijg je een kit en wordt je afgestreept van onze lijst.
  • Optie 2: Je komt helaas niet naar Rosmalen en wilt de kit opgestuurd hebben, je betaalt vooraf incl porto en verpakking. Porto voor kale pcb's of 1 kit €4, voor meer €5

Je kan op je porto besparen door je bestelling samen te voegen met mensen bij je in de buurt. Het wordt dan natuurlijk wel snel een pakketzending. Als je bestellingen combineert geef dit dan duidelijk aan zodat ik 1 bestelling, 1 betaling en 1 adres overhoud. Beter is natuurlijk om het in Rosmalen te komen ophalen.

De voorwaarden zijn dat er minimaal 45 kits worden gehaald. Bij 45 kits gaat de actie over in een IA.

- Geef aan waar je interesse in hebt. Aantal Kits of sets PCB's.
- Deze actie loopt max 1 week (tot 20 feb 2019, 23.59 uur). daarna begint de betaalfase.

- Voor onze Belgische vrienden zal het over de grens gepost worden zodat de porto meevalt en we hier geen hoger tarief voor hoeven te rekenen.

Spelregels:
- Wanneer je besteld en de prijs gaat niet omhoog, ga ik er vanuit dat je ook meedoet in de IA. Als je je wilt terug trekken graag mij een mailtje sturen.
- Copieer dit even in je post:
[aantal] master / single kits
[aantal] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[aantal] kale pcb sets

code:

nick	kits	slave	pcb's	Rosmalen	Versturen
LetterHenk	2	1	0	x	
Hewlett	        2	1	4	x	
r3m	        2	0	0		x
Blackdog	2	2	0		x
Kazt	        1	0	0	x	
SunRayes	1	0	0		x
Radiohead	2	1	0		x
Roland van L	2	1	0		x
Jinny	        2	1	0		x
Kruimel	        2	1	0		x
Jeroen	        2	1	0	x	
Sjoerd Kreyns	4	5	0		x
marcob	        0	0	2	x	
Blitskriek	1	0	0		x
Bert_Camper	2	1	0	x	
Henry S	        2	1	0	x	
CooleChriz	2	1	1		x
lepie	        1	0	0		x
Skimanski	2	1	0	x	
Stynus	        0	0	2		x
Pascal4	        1	0	0		x
nikcha	        2	1	0		x
Bjokal	        2	1	0		x
Camino1	        2	1	0	x	
DJSmiley	1	0	0	x	
IN-14	        2	1	0		x
Lukasje	        2	1	0		x
muddy	        3	1	0		x
M-T 	        2	1	0		x
GeertH	        1	0	0		x
Arie de W	2	1	0		x
knarfootje	1	1	0		x
F_S	        1	0	0		x
Verstallen	2	1	2		x
Peter R	        2	1	0	x	
Aart	        2	1	0	x	
exofx	        2	1	0		x
MinCoz	        2	1	0		x
Buckfast_beekee	2	1	0		x
maartenbakker	2	1	0	x	
HarmP	        2	1	0		x
Reggie66	2	1	0		x
muj	        2	1	0	x	
Den Donz	2	1	0		x
haasje93	2	1	0	x	
markce	        1	0	0	x	
Serea	        2	1	0		x
MNM™	        2	1	0		x
Square	        2	1	0		x
Ricardo	        2	1	2		x


Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Zoals al genseaked in 'snow your projects' :)

Voor de duidelijkheid.

De master / slave opzet zijn twee losse voedingen.
Een voeding is altijd master, de extra onderdelen kit maakt dat een voeding slave kan zijn.
Bij een dubbele voeding heb je twee voedingsprinten nodig en 1 slave uitbreidingskitje.

Dus je besteld normaalgezien één slave onderdelen kit minder dan het aantal voedingen wat je besteld. Of je moet reserve onderdelen leuk vinden ;)

Praktisch wordt de opbouw dan bijvoorbeeld zo:

Tracking doet stroom, spanning en enable.

Dit is het IA topic, vragen modificaties, andere dingen hier graag:
Ik heb de discussie even een eigen plekje gegeven:
[CO voeding 2019] discussie topic

-edit-

Proto schema's weg ...

Zie het discussie topic.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 17 maart 2019 23:09:32 (10%)

LetterHenk

Golden Member

[2] master / single kits
[1] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

Ophalen Rosmalen is prima voor mij.

Action expresses priorities LH
Hewlett

Honourable Member

[2] master / single kits
[1] slave uitbreidig
[4] kale pcb sets

Ophalen in Rosmalen :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

[2] master / single kits
[0] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

Verzenden.

blackdog

Golden Member

Hi,

Doe mij dit maar:
[2] master / single kits
[2] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

Opsturen

Opmerking.
Misschien een blokschema laten zien van de opset zodat men kan begrijpen wat een slave/master inhoud?
Zijn de slave en master b.v. geheel gescheiden van elkaar?
Bij een slave een extra trafo/gelijkrichter nodig? ik denk van wel :-)
Bij en slave ook twee extra potmeters?
enz.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

[1] master / single kits
[0] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

Als het uitkomt haal ik het op in Rosmalen; weet alleen nog niet zeker of ik kan(anders verzendkosten).

(zag ik het toch goed in syp! ;) ).

[1] master / single kits
[0] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

Verzenden.

[2] master / single kits
[1] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

Graag opsturen

Ik had al gehoopt iets van Sine te horen na zijn tease met het ontwerp in het show your projects topic. Ben benieuwd hoe de master/slave interface is opgebouwd.

Ook ben ik blij dat het ontwerp smd is gegaan!

Doe mij dit maar:

[2] master / single kits
[1] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

[X] Opsturen

Die EST-150 layout had ik ook al in gedachten, weet niet waarom... ;-)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Jinny

Golden Member

Doe mij dit maar:

[2] master / single kits
[1] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

[X] Opsturen

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kruimel

Golden Member

Hoezo zie ik dit nu pas? Ik ben zeker geïnteresseerd! Mooi initiatief!

[2] master / single kits
[1] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

[X] Opsturen

Jeroen

Moderator

Doe mij maar:

[2] master / single kits
[1] slave uitbreiding
[0] kale pcb sets

Ik neem het wel in Rosmalen mee :)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 13 februari 2019 23:26:14 (14%)

Lijst met deelnemers geupdated.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Mss dat ik eet overheen gelezen heb, maar Is er ook iets van een (richt) prijs bekend?

duck-tape does miracles...so do I

Jup, heb je overheen gelezen. Zie de startpost voor de verschillende prijzen en ook de informatie over wat er wel en niet in de kit zit.

[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 14 februari 2019 14:11:54 (28%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Idd ?
Ik zag alleen de 2e post op mn telefoon.

duck-tape does miracles...so do I
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Doe mij dit maar:
[3] master / single kits
[2] slave uitbreiding (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

Graag versturen

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
marcob

Golden Member

[0] master / single kits
[0] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[2] kale pcb sets

Ik probeer naar Rosmalen te komen en anders Verzenden.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

[1] master / single kits
[0] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

verzenden

Bert_Camper

Golden Member

[2] master / single kits
[1] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

Ophalen in Rosmalen

[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op donderdag 14 februari 2019 22:40:41 (17%)

Henry S.

Moderator

[2] master / single kits
[1] slave uitbreiding
[0] kale pcb sets

[x] Ophalen in Rosmalen

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
elmowww

Golden Member

MAH en Sine,

Hebben jullie inkoop, voorfinanciering en eventueel doorgang bij iets te lage bestel aantallen al geregeld?

Mochten jullie nog hulp zoeken hiervoor kan ik wellicht meehelpen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Bedankt voor het antwoord Sine.
Ik doe dan graag mee.

[2] master / single kits
[1] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[1] kale pcb sets

[X] Verzenden