Engineering blunders (elektronica)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Semtexx

Golden Member

Uit Wikipedia snap ik t wel...

Hoewel VA volt × ampère betekent, komt het ruwweg overeen met het aantal watt. Immers, volgens de wet van Ohm is spanning × stroom het vermogen. VA wordt in plaats van watt gebruikt om onzekerheden die bij wisselspanningen gelden uit te drukken. Het werkelijk afgenomen vermogen is namelijk afhankelijk van het type apparaat dat op het circuit wordt aangesloten. Een gloeilamp bijvoorbeeld, leidt tot andere waarden dan een motortje van een scheerapparaat. Dit verschil wordt tot uitdrukking gebracht in de arbeidsfactor: de verhouding tussen het werkelijk afgenomen vermogen (watt) en het schijnbare vermogen (uitgedrukt in voltampère). Bij elektriciteitscentrales en grootgebruikers van stroom is het uitdrukken in voltampère in plaats van watt vanwege het verschil zeer belangrijk.

De voltampère wordt zodoende gebruikt voor het complexe (S) of schijnbare elektrisch vermogen (Ps).

High met Henk

Special Member

Alleen de titel is al technisch foutief:

de pseudo termen:
*brrrr, rilmodus aan*
Voltage, Amperage en wattage
*rilmodus uit*
zijn technisch een brevet van onkunde

Spanning, stroom en vermogen zijn de jusite termen. Voor spanning mag ook potentiaal verschil.

De originele engelse namen spreken ook over HT leads: High Tension leads. Ofwel hoogspannings geleiders. of HT transformer: hoogpspannings trafo.

er is 1 term die wel mag en dat is Hommage (geen typfout)

*leraar modus aan*
Grootste probleem met deze termen had ik bij de jeugd die dit soort termen bezigt en vervolgens de ballen van de grootheden of eenheden weet: Door deze technisch foutieve termen in stand te houden wek je nog meer verwarring!
*leraar modus uit*

voor de mensen die het niet wisten: heb 7 jaar voor de klas gestaan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Semtexx

Golden Member

Ach, zo erg moet je t niet zien. Dat t feitelijk niet juist is, mag je verwachten dat de gemiddelde CO'er het weet.

Voor de gemiddelde andere persoon (Jan met de Pet wou ik t niet noemen) die wat meer wil weten over volt en ampère is deze benadering goed genoeg. Het niveau is een beetje de "Kijk" van vroeger...(bestaat dat blad nog?)

Ik vind dat je ook leken geen verkeerde termen moet leren.
Je praat ook niet over litrage als je de inhoud van een vat wil aangeven, of metrage voor de lengte van een plank.

Semtexx

Golden Member

Als iemand vraagt "hoe groot is dat vat?" en krijgt het antwoord "1000 liter," is of de vraag of het antwoord feitelijk onjuist.

Over de spelling van sommige mensen is meestal ook wel wat te schoolmeesteren. Ieder zijn ding...Hoeveel foute dingen ik in mijn leven al geleerd heb ;)

pa3gws

Golden Member

Op 7 maart 2019 16:36:05 schreef Semtexx:
Voor de gemiddelde andere persoon (Jan met de Pet wou ik t niet noemen) die wat meer wil weten over volt en ampère is deze benadering goed genoeg.

De fomule voor vermogen is P=UxI en zeker GEEN W=AxV.
Als je iemand een formule wilt leren moet je het goed doen!
En we berekenen geen WATTAGE maar VERMOGEN!!!

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 7 maart 2019 17:00:39 schreef pa3gws:
[...]
De fomule voor vermogen is P=UxI en zeker GEEN W=AxV.
Als je iemand een formule wilt leren moet je het goed doen!
En we berekenen geen WATTAGE maar VERMOGEN!!!

Anders WikiHow maar aanschrijven en het artikel verbeteren.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Turbokeu

Golden Member

Ha...paternosterliften...

Eind jaren zeventig, toen ik nog bij de Bosch naverkoopdienst in Anderlecht werkte, heb ik daar meermaals gebruik van gemaakt.
De lift bevond zich in het gebouw van de toenmalige Postcheque, nabij het Madouplein in Brussel (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Paternosterlift).
Mijn oudste zus werkte er toendertijd in de keuken en haar echtgenoot als chef van de schrijnwerkerij.
In de keuken stonden verschillende Bosch 500 liter diepvrieskisten waar ik zo en dan eens moest een herstelling of onderhoud uitvoeren (ventilator van de condensor vervangen of condensor ontstoffen, tot een compressor vervangen).
Ik herinner me nog steeds de eerste keer dat ik er gebruik van maakte.
In de ene hand een loodzware gereedschapstas, in de andere een R12 vacuum/vulstation.
In-en uitstappen was daarmee geen sinecure, wist ik veel dat je er geen lasten in mocht vervoeren, en zeker omdat er om de hoek van de inkomhal een goederenlift was waar ik het bestaan niet van kende...
Zoals velen was ik bang om op de bovenste verdieping (waar zich de keuken bevond) niet tijdig te kunnen uitstappen.
Mijn schoonbroer heeft me toen gerustgesteld en de werking uitgelegd.
Voor mijn plezier heb ik toen eens een volledig rondje gedaan (boven en onder wel in het donker). :D
Ik vond het principe wel goed uitgedacht, nooit wachten op de lift behalve indien een cabine reeds volzet was.

Voltage/ampérage/wattage:
Ik begrijp wel dat deze termen in Nederland een controverse onder techneuten veroorzaken.
In België daarentegen zijn deze termen wel degelijk ingeburgerd, voornamelijk in het Frans, en in het Brussels dialect (mijn moedertaal :)).
Als je het hier hebt met een Brusselse/Franstalige 'leek' over spanning/stroom/vermogen (tension/courant/puissance) denken ze aan een elastiek/rivier/paardekracht-PK's... ;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
High met Henk

Special Member

we wisten altijd dat de walenkoppen tot de minder intelligenten der aarden behoorden ;)

*knuppel in hoenderhok modus, maar gelukkig weigeren de meeste Walen nederlands te lezen*

EDIT: @hieronder:
ik raak van deze man altijd in de war:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Frans-duijts-1336940067.jpg/266px-Frans-duijts-1336940067.jpg
Frans Dui(j)ts en dan zingt hij in het Nederlands: verwarring compleet

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 9 maart 2019 10:40:57 (42%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Frans lezen lukt me aardig..Ik weet alleen niet wat er staat >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Tja die paternosterliften angst kan erg grappig zijn. Lang geleden wel eens op mijn handen gaan staan in zo'n lift en een rondje rond gedraaid. Geeft een bijzonder leuk effect op andere mensen. Er waren er ook een paar boos geworden geloof ik. Nooit begrepen waarom.

De meest griezelige paternoster die ik ooit ben tegen gekomen was in een oude kopermijn in zweden in Falun. Dat was meer een soort van ronddraaiende touwladder in een vertikaal uitgehakt gat in de grond. Er was geen afscherming aan de zijkanten of achterkant. Als naast je plank stapte flikkerde je zo het gat in.

Een andere leuke liftvorm is die met voetstappen zoals het lunapark op de kermis. Je verzet een voet op de volgende tree en je schiet vervolgens een meter omhoog. In 10 stappen ben je dan ook 10 meter omhoog gevlogen. Ook een dergelijke lift hadden ze daar in zweden. Het systeem is ook heel simpel. Twee lange stevige boomstammen waar je op regelmatige afstand voetstappen aan vastmaakt, En die twee boomstammen laat je ongelijk op en neer gaan. Alleen het verzetten van een voet is dan nodig om omhoog of omlaag te gaan. Het was ook in die kopermijn in Falun in Zweden. Alleen wel meer dan dan dertig jaargeleden ofzo. Dus of het er nog is?

Grote voordeel is dat er geen wachtrijen zijn en heel veel mensen supersnel naar de juiste verdieping kunnen gaan.

Voor gehandicapten zijn deze liften uiteraard ongeschikt. Als je normaal kunt lopen en staan is er geen probleem.

De aller griezeligste lift die ik ooit ben tegengekomen was een lift in een zoutmijn in Roemenië Slânic. Dat was een vierkante houten doos die telkens met maar een touwtje opgehesen werd. Er zaten geen geleide rail's of niets bij deze lift en dus ook geen blokkersystemen. De kooi bengelde alleen aan dat ene mega roestige ijzeren touwtje en schommelde lekker de hele dag op een neer. Ik voelde me toen toch wel enigszins benauwd moet ik zeggen. De liftkooi was dan van hout tegen rotten in die zoutmijn maar hijsgebeuren was dus wel van staal.

High met Henk

Special Member

Zojuist in een nederlands onbeheerd overdekt zwembad.

Je hebt maar 1 gek nodig..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Op 9 maart 2019 17:04:07 schreef High met Henk:
Zojuist in een nederlands onbeheerd overdekt zwembad.
[bijlage]
Je hebt maar 1 gek nodig..

Die slang past nooit in die CEEform >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

fotoshop? er loopt geen kabel naar dat stopcontact dat water kan nergens heen :)

GJ_

Moderator

Het is maximaal 50V

Ook niet persé. Met uurstand 12 meestal achter scheidingstrafo. Veel gebruikt voor maximaal 50V.

En dan nog snap ik niet wat dat ding daar doet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 9 maart 2019 18:49:20 (17%)

Thevel

Golden Member

Op 9 maart 2019 18:22:07 schreef rwk:
fotoshop? er loopt geen kabel naar dat stopcontact dat water kan nergens heen :)

Probleem opgelost.. :)

Uit de Dikke van Dalen:

vol·ta·ge (het; o; meervoud: voltages)
1 in volts uitgedrukte elektrische spanning

span·ning (de; v; meervoud: spanningen)
1 het spannen
2 toestand van iets dat gespannen is: in grote spanning onrustige verwachting; de spanning was te snijden er hing een zeer gespannen sfeer
3 druk die een gas op een vat of een andere weerstand uitoefent
4 (elektriciteit) potentiaal: hoogspanning, laagspanning

Dus dan is voltage toch veel duidelijker? Dan weet je tenminste waar het over gaat.

Jinny

Golden Member

Die CEEforms kunnen ook uit de muur gevoed worden.
Vorig jaar op die manier er een stuk of wat doorgelust...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Op 9 maart 2019 19:24:48 schreef deKees:

Dus dan is voltage toch veel duidelijker? Dan weet je tenminste waar het over gaat.

Misschien als je een gemeten waarde wilt vermelden (want die luidt in Volt), niet als je met de achterliggende principes moet gaan redeneren of rekenen (want dan heet het altijd potentiaalverschil of spanning en die termen zijn bovendien veel beeldender dan de eenheid die ook maar willekeurig naar een mannetje is genoemd dat toevallig wat met een zuil heeft geklooid in het verleden).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 maart 2019 19:40:50 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

@deKees:

Als je dat duidelijker vindt, ik nodig je van harte uit om elekticiteitsleer te geven op een school..

En dan vooral de relaties, grootheden en eenheden...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Ik heb liever Ampere per kubieke meter >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik denk dat het een 3F 42VAC ceeform is, die worden gebruikt voor apparatuur die in en langs het bad wordt gebruikt. losse jetpompen of apparatuur gebruikt met therapie. op de voeding van de trafo moet evengoed een aardlek 30ma zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer