Sony TA-411R amplifier geen power off

Beste mensen,

Nieuw hier op het forum en ik hoop hier soms het antwoord te vinden op audioapperatuur die ik hobbymatig repareer.

Als volgt:

Ik heb een Sony versterker TA-411r welke direct aan gaat als ik de stekker in het stopcontact steek. Bestudering van de tekening en het meten van enkele voltages gaf me te denken dat IC700 mogelijk defect was. Deze is inmiddels vervangen maar nog steeds dit probleem.

Dip switch power werkt. Dus wanneer pen 10 op de CMOS 0 volt krijgt gebeurt er niets.

Wie weet waar ik verder eens naar kan zoeken?

Ha vintageaudioenhifi,

Welkom je zult begrijpen dat je van diverse CO-ers vragen krijg :D ik zal een voorzet geven.
De power on werkt op IC700 maar werkt ook je button waarom aanzetten op pin 10 :? en brand je stand by led.
Werkt je remote control? dat is het even dan kijken we naar de rest rond Q700,Q701 maar dat is voor later.
Welk instrumentarium heb je een scope?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi,

De power komt er direct op zonder indrukken van toetsen zodra de stekker in het stopcontact wordt gestoken.

Zodra op de system power toets wordt gedrukt gaat de spanning op pin 10 wel naar nul, echter pin 8 moet dan volgens mij een spanning geven?

AB werkt de power off ook niet.

Ik heb helaas geen scoop tot mijn beschikking. Uitgebreide multimeter heb ik wel en heb ik tot nu toe ook mijn hobbymatige werk mee kunnen doen ;-)

Overigens heb ik in mijn MTS tijd wel scope ervaring opgedaan. Maar dat terzijde.

Groeten,
Wisse

Is de 4,9 volt voor ic 700 rimpelvrij? Het zou anders zomaar kunnen dat reset aangesproken wordt. Of de rest dan nog werkt is de vraag natuurlijk.
Zit het vermogens relais niet gewoon vastgebrand?
Schakelt pin 8van IC700 om? Om af te schakelen moet die hoog worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 14 maart 2019 00:46:36 (16%)

Ik zou C915 eerst gewoon vervangen, deze is altijd opgeladen geweest met de stekker in het stopcontact.

Op 14 maart 2019 17:03:24 schreef nijhuisr:
Ik zou C915 eerst gewoon vervangen, deze is altijd opgeladen geweest met de stekker in het stopcontact.

Dat eeuwige ongefundeerde gesloop van elco's.....
Met een scope zie je zonder sloop wat er aan de hand is. Zelfs met een multimeter in de AC stand, kun je nog wel beoordelen of er heel grote rimpel op zit.
Feit is wel dat je voor vervangen geen kennis van electronica hoeft te hebben en meteen kunt beginnen. In negen van de tien gevallen kom je er dan achter dat het toch wat anders moet zijn. Lukraak vervangen leidt zelden tot een werkend toestel, wel meer nieuwe fouten.
IC700 is ook al vergeefs vervangen! Met hobbygereedschap wordt een print daar meestal ook niet beter van.

Op 14 maart 2019 17:44:39 schreef buzzy:
[...]Dat eeuwige ongefundeerde gesloop van elco's.....

Ongefundeerd? Het is prima om deze elko te vervangen voor de toekomst en ik heb het gefundeerd.

Dan kun je verder vanaf daar, de versterker komt uit 1990 en deze spanning is er altijd als de stekker in de WDC zit.
Een goede stabiele 5VDC lijkt me een goed begin.

Op 14 maart 2019 18:51:30 schreef nijhuisr:
[...]

Ongefundeerd? Het is prima om deze elko te vervangen voor de toekomst en ik heb het gefundeerd.

Dan kun je verder vanaf daar, de versterker komt uit 1990 en deze spanning is er altijd als de stekker in de WDC zit.
Een goede stabiele 5VDC lijkt me een goed begin.

Ik heb in 1970 voor mijn toen nieuwe huis voor de buitenlamp een schemeringsschakelaar gebouwd. Na bijna vijftig jaar continu onder spanning, zijn de elco's nog prima.
Gewoon meten dan weet je het meteen, de rest zijn aannames, zeker als je de kwaliteit van de toegepaste elco's niet kent.

maartenbakker

Golden Member

In het foutzoekstadium is preventief vervangen van elco's niet direct aangewezen bij deze symptomen (zal het schema nog even uitgebreider bekijken om de koers te bepalen).

Het "altijd opgeladen zijn" opzichzelf, verlengt de levensduur alleen maar, dus daar zal het niet aan liggen. Als je de slijtagemodi beter kent, kun je ook beter op de gok vervangen.

Preventief vervangen kun je, zeker als je advies geeft aan iemand die minder ervaren is en het onzeker is of het wel helpt, beter uitstellen tot NA het foutzoeken en repareren - als het zou moeten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geen probleem jongens.

@ vintageaudioenhifi, werkt de versterker verder wel normaal?
Kun je de AB verder gebruiken en werken de functie knoppen normaal?

vergeten

Golden Member

Die werkt niet schreef hij hier

Op 13 maart 2019 19:39:21 schreef vintageaudioenhifi:

AB werkt de power off ook niet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

En verder dan de power off is mijn vraag.

Er is nog geen duidelijkheid over de verdere werking van de versterker helaas.

Het ding gaat aan meteen als de stekker erin gaat, meer info is er nog niet. Als je iets anders leest laat het weten.

Op 14 maart 2019 20:48:15 schreef vergeten:
Die werkt niet schreef hij hier
[...]

Ts schreef ook, dat de power in (10) van het ic wel beweegt, maar de power uitgang (8) niet, die blijft laag. Het ic is vervangen.
Wordt toch tijd om met de scope aan de gang te gaan of er signalen niet goed uitzien, alsmede de voeding van deze schakeling.
Ooit bij een TV wel eens meegemaakt, dat van de afstandsbediening een toets bleef plakken en dat die voortdurend signaal uit zond. Tja, de klant had dat niet zo gauw in de gaten.....

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 14 maart 2019 21:09:19 (19%)

vergeten

Golden Member

@vintageaudioenhifi

Hoor je een relais klikken als je de steker (geluidloos)in het stopcontakt steekt, of hoor je helemaal niets?

Dan zou @buzzy wel eens op het goede spoor kunnen zitten toen hij schreef

Op 13 maart 2019 21:14:34 schreef buzzy:
Zit het vermogens relais niet gewoon vastgebrand?
Schakelt pin 8van IC700 om? Om af te schakelen moet die hoog worden.

Hoewel een relais met vastgeplakte kontakten ook wel zou kunnen klikken, maar minder hard.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Beste mensen,

Bedankt voor alle reacties al!

Even voor de duidelijkheid. Ik heb zeker wel ervaring in electronica. En zeker kan ik het netjes solderen en desolderen. Reparaties zijn tot nu toe altijd succesvol maar loop nu even vast. Ik zal de tips en vragen die hier staan dit weekend beantwoorden.

Een weet ik in ieder geval wel, de versterker werkt voor de rest als een tierelier! Bronkeuze werkt. Vermogensrelais zit niet vast. Inschakelvertragingrelais werkt.Edit: schakelt wanneer de stekker in het stopcontact gaat...

De rest hoor je later.

Wisse

Update:

Pin 8 heeft 4,9 volt net zolas pin 10 van IC700. Ook al druk je op de aan uit toets, deze blijft 4,9 volt op pin 8. Het standby lampje brandt niet.

Op 17 maart 2019 10:03:16 schreef vintageaudioenhifi:
Update:

Pin 8 heeft 4,9 volt net zoals pin 10 van IC700. Ook al druk je op de aan uit toets, deze blijft 4,9 volt op pin 8. Het standby lampje brandt niet.

Sommige fouten kunnen eigenlijk niet, maar heb je voor de aardigheid het reset signaal van IC700 bekeken en ook de 4.9 volt op rimpel etc? Heb je ook met de scope op ingang 10 gekeken? Een scope laat vaak meer zien dan alleen de spanningscomponent.Is de aardverbinding van IC 700 aanwezig? Soms krijgt een print zijn aarde via de bevestigingsschroeven van de print.

Ha vintageaudioenhifi,

De draad weer opgepakt mooi tja dan is er iets mis met de power controle :o
De pin 8 is data bit 8 en verzorgt na het indrukken van de aan/uit toets wat een flip/flop is een controle signaal naar het component wat het apparaat inschakelt.
je zal nu rond Q704 dat is een digitale transistor rare naam maar er zitten weerstanden in type DTA124e moeten meten misschien ligt deze in sluiting dan blijft de radio versterker aanstaan :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

TA-411R TA-F411R?

Pin 8 heeft 4,9 volt net zolas pin 10 van IC700. Ook al druk je op de aan uit toets, deze blijft 4,9 volt op pin 8

Dan is E-B Q704 0V en zou dus moeten sperren en zou B Q706 0V zijn en relais af

Als ik google op M50761 kom ik uit bij een uC, je hebt deze vervangen, zeg je, moet deze geprogrammeerd worden?

Op 17 maart 2019 10:03:16 schreef vintageaudioenhifi:
Update:

Pin 8 heeft 4,9 volt net zolas pin 10 van IC700. Ook al druk je op de aan uit toets, deze blijft 4,9 volt op pin 8. Het standby lampje brandt niet.

Je schreef eerder

De power komt er direct op zonder indrukken van toetsen zodra de stekker in het stopcontact wordt gestoken.

Zodra op de system power toets wordt gedrukt gaat de spanning op pin 10 wel naar nul, echter pin 8 moet dan volgens mij een spanning geven?

Dat maakt nogal een verschil, als je ons laat denken dat uitgang 8 nul volt is! Het is nu goed mogelijk dat de transistor die op dat punt zit aangesloten een probleem heeft.

Op 17 maart 2019 12:26:27 schreef buzzy:
[...]
Je schreef eerder
[...]
Dat maakt nogal een verschil, als je ons laat denken dat uitgang 8 nul volt is! Het is nu goed mogelijk dat de transistor die op dat punt zit aangesloten een probleem heeft.

Excuus, het is zoals in mijn laatste bericht...

Ik ga kijken nu rond de transistoren..

Op 17 maart 2019 11:51:52 schreef MJN:
TA-411R TA-F411R?

[...]Dan is E-B Q704 0V en zou dus moeten sperren en zou B Q706 0V zijn en relais af

Als ik google op M50761 kom ik uit bij een uC, je hebt deze vervangen, zeg je, moet deze geprogrammeerd worden?

Q704 E=4,93v B=4,91v C=4,93v

Vwb de M50761 lijkt me niet dat die geprogrammeerd moet worden, maar misschien heb ik het mis. Temeer omdat overige zaken wel werken, maar dat is een aanname.

Dus is die Q704 gaar of komt de spanning op de basis van de M50761. That's the question.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 17 maart 2019 17:19:39 (43%)

vergeten

Golden Member

Even de boel wat vereenvoudigd :)
Het moet toch duidelijk zijn als je ook 4,9volt op de basis van Q704 hebt dat die wel eens kapot zou kunnen zijn!
Alleen nog vaststellen dat die 4,9volt niet uit het IC komt, maar van de emitter-basis kortsluiting.
Soldeer Q704 er eens uit! als dan het relais nog aantrekt is.........

Op 17 maart 2019 19:22:07 schreef ohm pi:
Q706 is defect. Collector-emittorsluiting

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 17 maart 2019 21:07:39 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat was ook mijn idee, wordt vervolgd...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 17 maart 2019 17:19:54 (82%)

Update,

Ook zonder Q704 gaat hij aan zodra de stekker in het stopcontact gestoken wordt. Op de punten waar de Q704 op de print zat meet ik geen weerstand tussen de collector en emitter.

Ha vintageaudioenhifi,

Transistor er uit prima even er uit laten wat meet je op pin 8 van IC700?

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.