blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Netjes werken is een must, ik heb dit al meerdere keren aangegeven.
Als je het goed doet, zit je maar 1x aan een soldeer verbinding en deze is binnen 2 seconde gemaakt.
Vooral bij een moeilijker object zoals het DVM IC in de CO voeding, kan dat knap lastig zijn.
Ook ik heb met Flux en verschillende breedtes Solderwick moeten werken om wat doorverbindingen weg te werken.
Als het zoals Jochem al aangeeft, dit op een Louis Rossmann manier (More Flux!!!) moet voor jou, geen probleem 
Maar zit zo min mogelijk aan een soldeer verbinding, blijf het proberen in 1x goed te doen voor de gezondheid van je onderdelen. (en jouw gezondheid i.v.m. soldeerdampen)
Ik heb hier trouwens een paar typen Flux, maar nog steeds geen type dat zoals Louis gebruikt, dat goed blijft tot zo'n 330C tip temperatuur.
De keren dat ik Flux gebruik zijn er niet zoveel, dus hele dure tubes Flux vind ik een beetje zonde.
Een kleine toevoeging op mijn soldeer opmerkingen in een ander topic op CO, ik heb mijn soldeerbout in rust van 270 naar 200C gebracht (standby stand)
en de normale temperatuur van rond de 340C naar 320C tot 330C.
Resultaat, bij grotere onderdelen en kopervlakken duurt het duidelijk langer om een goede verbinding te maken.
Het voordeel bij een lagere tip temperatuur is een langere tijd een schonere punt en je dus minder tijd bezig bent met het schoonmaken van je punt.
Ik ben er nog niet uit of ik de nu gebruikte temperarturen blijf gebruiken, waarschijnlijk ga ik het nog meer aanpassen per project waarmee ik bezich ben.
Oja, een Gullwing tip met voldoende Flux in niet smeren met soldeer, dat is verder een goede soldeer techniek waar dit nodig is.
Wat ik in 90% van de video's op youpruts.com zie betreffende solderen, is wel degelijk smeren/kleinen/boetseren,
ook van de "grote" jongens op die kanalen zie ik dat daar veel.
Omdat er zoveel variabelen zijn bij het solderen, zie mijn opmerkingen daarom als lijdraad, mijn soldeer setup en ervaring is anders dan die van jullie.
Maar netjes en zo optimaal werken en je componenten heel houden geld denk ik voor iedereen. 
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi nikcha, 
Zie het plaatje hieronder voro twee typen die ik nu kan laten zien.
Ik heb nog een ander flesje maar nu even niet bij de hand.
Verder had ik ook nog wat China spul, maar dat is naar het ronde grijze archief gegaan.
Graag hoor ik adviezen over goede Flux.
Gegroet,
Bram
Wat is er precies mis met die TK83 blackdog?
Ik zie bij eleshop staan tot 280°C Dat lijkt me onbruikbaar laag?
blackdog
Golden Member
Hi LetterHenk, 
De Flux doet natuurlijk wel zijn werk als je nog niet met de soldeerbout aan je werk hebt gezeten.
Maar bij de meeste Flux die ik in handen heb gehad zat het binnen 1 seconde in mijn neus omdat het weggekookt was...
Dit ook al bij de wat lagere temperaturen die ik in de vorige post al aangaf.
Groet,
Bram
Roland11
Golden Member
Op 3 april 2019 12:36:00 schreef LetterHenk:
Wat is er precies mis met die TK83 blackdog?
Ik lees op diverse plekken dat TK83 een laag erg plakkende hars overlaat no opdrogen. Wat een hoop schoonmaakwerk oplevert als je er niet snel genoeg bij bent. Topnik LP-1 zou beter voldoen is het verhaal, maar is niet echt makkelijk te krijgen in West-Europa.
Maar als iemand een goed suggestie heeft voor een fles vloeibare flux met kwastje, houdt ook ik me aanbevolen (ik heb nu alleen gel/pasta, maar vloeistof met een kwastje lijkt me ook wel eens handig).
Knuppel in het hoenderhok maar ik begrijp de "Flux Hype" nog niet helemaal. Heeeeeel af en toe gebruik ik het maar dat is meer bij het vervangen van SMD chips. Bij "nieuw" materiaal heb ik bijna altijd voldoende aan de flux die in de soldeertin zit.
Schoonmaken doe ik altijd in een "IPA" badje, niet de IPA uit een bierfles :-+ en naspoelen met warm water, wij hebben heel zacht kraanwater met weinig kalk.
Maar als iemand een goed suggestie heeft voor een fles vloeibare flux met kwastje, houdt ook ik me aanbevolen (ik heb nu alleen gel/pasta, maar vloeistof met een kwastje lijkt me ook wel eens handig).
Peter van Asseldonk heeft goede, in een potje, staat op de meeste radio vlooienmarkten (die man met die camera's om oa te solderen).
En licht... heel veel licht, bij mij hangt 4 x TL-D 58W 865 boven de werkbank.
blackdog
Golden Member
Hi bprosman, 
Flux gebruik ik niet regelmatig, het is maar af en toe, met goed soldeer is Flux maar weinig nodig naar mijn mening.
Als ik het gebruik wil ik wel graag dat het mijn werk schoonmaakt en helpt bij het vloeien van de soldeer.
Dit meestal bij correctie werk en dan wil ik niet dat het mijn neus aan het schoonmaken is of mijn ogen irriteerd 
Ja ik weet dat een afzuiger nodig is bij regelmatig solderen.
Groet,
Bram
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kijk mam, geen voetjes!
Het chipje is de LAN9514, bekend als ethernet chip op de raspberry pi. Geen pootjes, dus.
Bij het reworken van de drie kortsluitingkjes die ik na het reflowen had heb ik gemerkt dat het wegzuigen van soldeer gewoon de boel helemaal lostrekt (*). Waarschijnlijk omdat er te veel soldeerpasta ONDER de chip zit. JLC heeft mijn "hier wil ik pasta" gerber bestand genegeerd en zelf wat verzonnen. Ik had veel minder pasta op dat grote groundvlak onder de chip besteld. Tot mijn verbazing gaat het verbindinkjes weer instand brengen ook goed. Ik gebruik een 5mm K-punt.
(*) Mijn ervaring met de-soldeer-litze (en tinzuiger) is dat er bijna altijd genoeg soldeer blijft zitten dat de boel nog net vast blijft zitten.
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
Op 3 april 2019 10:44:37 schreef blackdog:
Wat ik in 90% van de video's op youpruts.com zie betreffende solderen, is wel degelijk smeren/kleinen/boetseren,
ook van de "grote" jongens op die kanalen zie ik dat daar veel.
Letterlijk bakken en braden...
Omdat er zoveel variabelen zijn bij het solderen, zie mijn opmerkingen daarom als lijdraad, mijn soldeer setup en ervaring is anders dan die van jullie.
Maar netjes en zo optimaal werken en je componenten heel houden geld denk ik voor iedereen.
Daar ben ik het totaal mee eens!
Op 3 april 2019 13:07:12 schreef blackdog:
Maar bij de meeste Flux die ik in handen heb gehad zat het binnen 1 seconde in mijn neus omdat het weggekookt was...
Mijn flux van Almit (T450) is ook een hele dunne flux, die verdampt idd snel. Op het werk gebruiken we voor grote plakken en BGA's ook gels, oa PF600 van Qualitek wat langer op je print blijft zitten.
Nog even tip:
De printen hebben een tin plating, daardoor kan je sneller smd's (tijdelijk) op je print solderen. Zorg voor een schone punt met een heel klein beetje vers soldeer. Samen met de van te voren aangebrachte tin kan je in 1 keer 0805's etc aan een kant vastzetten. Daarna kan je rustig met of zonder flux de andere kant van die 0805's stuk voor stuk vastsolderen. En als je daarmee klaar bent werk je de kant waarmee je begonnen bent af. Dit gaat beter met dan zonder flux, zonder flux heb je wel een keer wat desoldeerlitze nodig.
HarmP
Golden Member
Ik heb twee oefenprintjes gedaan. Is dit OK?
Ik heb de TEK83 flux gebruikt, dat geeft inderdaad nogal een plakkerige boel. Schoongemaakt met IPA, op een toiletpapiertje. Flux weg, overal pluisjes...
Ik heb trouwens ook nog een flesje flux RF800 staan (https://static.eleshop.nl/mage/media/catalog/product/cache/9/image/800…), is dat wat?
De eerste foto zijn 0603 weerstanden. De tweede is een SOP16 IC. De derde foto is van een raar dingetje wat in plaats van de 1206 weerstanden in de kit zat [EDIT: volgens google is dat een weerstandsnetwerkje]. De pitch is bijna die van de SSOP28 die ook op het printje zit.
Op 4 april 2019 21:43:00 schreef HarmP:
Ik heb twee oefenprintjes gedaan. Is dit OK?
Zo van bovenaf lijkt het me goed, je bent zuinig met soldeertin geweest.
Flux weg, overal pluisjes...
Dat is met een hard borsteltje weg te krijgen.
De derde foto is van een raar dingetje wat in plaats van de 1206 weerstanden in de kit zat [EDIT: volgens google is dat een weerstandsnetwerkje].
Idd een weerstandsnetwerkje.
blackdog
Golden Member
Hi HarmP, 
Ik gebruik een oude tandenborstel, nieuwe mag ook medium hardheid bevalt mij het best.
Doop de tandenborstel in wat IPA en borstel de rommel weg, daarna gebruik ik wat perslucht om de IPA en andere rommel van de print te blazen.
Voor de gene die toch doekjes willen gebruiken dan werkt dit vrij goed: Kimberly-Clark Kimtech Kimwipes EX-L Wipes
Maar ik denk niet dat veel mensen dit op voorraad hebben.
Tandenborstel en perslucht werkt goed voor schone printen.
Groet,
Bram
HarmP
Golden Member
Op 4 april 2019 22:18:02 schreef Henry S.:
[...]
Zo van bovenaf lijkt het me goed, je bent zuinig met soldeertin geweest.
.
Ben ik te zuinig geweest, of is dit ongeveer goed?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lijkt me wel goed. Klopt het dat de LM339 op het soldeer ligt inplaats van op de eilandjes, of is dat gezichtsbedrog?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ziet er op zich prima uit en inderdaad een tandenborstel met IPA gebruiken en geen doekjes of papier.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 5 april 2019 19:44:04 schreef HarmP:
Ja, behoorlijk zuinig! Ik krijg meestal wat meer tin op de pootjes. Maar dit is precies hoe ik het ZOU willen hebben.
Op 5 april 2019 19:44:04 schreef HarmP:
Zeker niet te zuinig!
Op 5 april 2019 20:02:12 schreef maartenbakker:
Lijkt me wel goed. Klopt het dat de LM339 op het soldeer ligt inplaats van op de eilandjes, of is dat gezichtsbedrog?
Nu je het zegt, het lijkt wel zo.
@HarmP: Hoeveel tin zit er tussen de print en de pootjes?
HarmP
Golden Member
Ik kan zelfs onder de microscoop niet goed zien of er tin onder de pootjes zit. Mogelijk heb ik bij het vastzetten niet goed genoeg opgelet. Het is een oefenprint, wellicht dat ik het loshalen-en-weer vastzetten nog een keertje oefen.
gewoon stevig op het lichaam van de LM339 duwen terwijl je met de bout langs de poten gaat. Je ziet de chip dan zakken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij nadere bestudering vind ik de solderingen van R46 en R47 voor zover die op de foto te zien zijn, toch ook iets aan de dunne kant.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik gebruik ook die Topnik TK83. Niks over te klagen. Daarvoor had ik gel van chipquick wat ik heel erg fijn spul vond maar Farnell heeft het niet meer.
Ik gebruik PCB cleaner en Kimberly-Clark Kimtech Kimwipes EX-L Wipes. Ik heb een (lijm)kwastje en een antistatische "tandenborstel"
Ik gebruik gullwing (2 maten) en een J-tip om een enkel pootje na te vloeien.
Stereo-microscoop en 2 loep brillen
Controleren soldering, microscoop wat hoger en pcb kantelen. Wat ook kan is met de punt van bv je pincet zachtjes tegen de pootjes duwen. Een los pootje beweegt gelijk wat.
Niet heet stoken en vooral niet drukken als tin niet wil vloeien. Pads zijn gelijmd en door de hitte laat de lijm los.
Ik gebruik 0,5 en 0,7 loodhoudend van multicore. Met een gullwing maakt het niet uit maar met de j-tip gebruik ik 0,5.
Bij de gullwing vul ik de holte voor ik soldeer, daarom moet je ook flux toevoegen. Bij gewoon solderen is de flux in de tin meestal genoeg maar het werkt gewoon fijner met extra flux. (te veel flux bestaat niet
)