Zonnevolgsystemen

Lambiek

Special Member

Naar aanleiding van het artikel dat geplaatst is over de zonnevolger, wil ik wel eens weten of er mensen zin die zo'n systeem hebben staan. En wat dan eventueel de bevindingen zijn over de opbrengst. Als je zo eens rond kijkt zijn er steeds meer mensen die panelen gaan nemen, dus het leeft wel meer dan een aantal jaar geleden.

En als er vragen zijn over het artikel kun je uiteraard ook hier terecht.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb hier nog niet zo iets staan. Wil er zekers een zelf gaan bouwen. Meer vanuit hobby sfeer. Denk dan aan een paneel van 24 x 5 volt. Aangestuurd met een nema 17 met tandwiel overbrenging zowel hori- als vertikaal m.b.v. gt2. Aansturing d.m.v. een arduino.

mel

Golden Member

Jaren geleden had ik een satellietvolg programma, die stuurde de azimuth en elevatierotors aan.Dat is net zo iets.
Ik weet alleen niet meer welk programma dat was..
Was wel oud, werkte in DOS.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 8 april 2019 10:14:56 schreef vincent1971:
Heb hier nog niet zo iets staan. Wil er zekers een zelf gaan bouwen.

Het is leuk om te maken. Voor mij was het als meetopstelling bedoelt, als ik zou besluiten om het in het groot te maken, zou ik één of twee panelen van +/- 300Wp nemen met een micro omvormer.

Op 8 april 2019 10:18:11 schreef mel:
Jaren geleden had ik een satellietvolg programma, die stuurde de azimuth en elevatierotors aan.

Dat hoorde ik pas ook van iemand, dat is ook een optie. Maar het zelf uitvogelen vind ik toch leuker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 april 2019 10:18:11 schreef mel:
Jaren geleden had ik een satellietvolg programma, die stuurde de azimuth en elevatierotors aan.Dat is net zo iets.
Ik weet alleen niet meer welk programma dat was..
Was wel oud, werkte in DOS.

Was waarschijnlijk "instanttrack"

Ik gebruik het nog steeds.

Lambiek

Special Member

Op 8 april 2019 10:41:21 schreef murphy:
Ik gebruik het nog steeds.

Draait dat onder Dos? Zoja, dan heb je ook een oude PC nodig?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is een interessant experiment. Ik heb nog wel aanmerkingen over de opbrengst vergelijking tussen een statisch en dynamische meting.

In je artikel heb je het over wachten op een zonnige dag. Ik heb gemerkt (bijvoorbeeld gisteren en vandaag, 8 april) dat het een zonnige dag was maar dat de lucht vandaag transparanter is. Vanmorgen om 11:00 uur had ik bijv. 2599 Watt actuele opbrengst terwijl dat gisteren 2496 was.
Voor een correcte vergelijking zou je twee identieke panelen moeten nemen waarbij de één draaibaar en de andere vast is opgesteld. Met een 0-meting kun je eventuele productieverschillen vaststellen.

Wat het volgsysteem betreft: je zou eens kunnen kijken naar hoe het volgen op sterrenwachten geïmplementeerd is. Als (voormalig) amateurastronoom heb ik indertijd een telescoop gebouwd die automatisch een planeet of ster kon volgen.

Het basis idee erachter is dat je een twee-assig systeem hebt. Eén as wordt onder een hoek van circa 52 graden (Utrecht) op het noorden gericht. Deze as moet dan 1 x per 23 uur,56 minuten ronddraaien.
In dit geval moet dat natuurlijk wat anders. Wanneer het donker is geworden moet hij stoppen en terugdraaien naar een positie bij zonsopgang. Er zijn tabellen te vinden waarin deze tijdstippen staan voor elke dag van het jaar.
Loodrecht op deze as komt een tweede waarop het zonnepaneel gemonteerd wordt. Deze moet dan de zon in hoogte volgen. Ook hier zijn tabellen voor te vinden.
Omdat het relatief langzame processen zijn kun je grote stappen nemen waardoor de grootte van de tabel beperkt blijft.
Een goede tijdsynchronisatie is uiteraard van belang. Bijvoorbeeld met een DCF77 ontvanger.
In de praktijk zal dit denkelijk onwerkbaar blijken. We hebben het over grote panelen die veel wind vangen.

Op 8 april 2019 11:09:53 schreef Lambiek:
[...]
Draait dat onder Dos? Zoja, dan heb je ook een oude PC nodig?

Ja, ik gebruik hiervoor een aparte '486' waar enkel dit programma op staat.

Op 8 april 2019 11:53:11 schreef Leo-Bolier:
Ik heb gemerkt (bijvoorbeeld gisteren en vandaag, 8 april) dat het een zonnige dag was maar dat de lucht vandaag transparanter is. Vanmorgen om 11:00 uur had ik bijv. 2599 Watt actuele opbrengst terwijl dat gisteren 2496 was.

Eigenlijk zou je dan ook de omgevingstemperatuur/temperatuur van de panelen mee moeten nemen in je vergelijking, want die is ook van invloed op je opbrengt.

Klopt, is van heel grote betekenis. Je hebt het over iets van 0,4% per graad C stijging. Bij zo'n 25 graden is dat al gauw 10%.
Maar als je een vergelijkende test tussen twee panelen met en zonder volgen op het zelfde moment doet maakt dat natuurlijk niet uit.
Mijn systeem is uitgelegd voor 4200 Watt. Ik heb dat nog nooit gezien. De hoogste wattages haalde ik tot nu toe in het voorjaar bij een heldere lucht met een koude wind. Afgelopen zomer zag ik al heel snel de piek afvlakken door stijgende temperatuur. 's Morgens zag ike al vroeg een steile stijgende curve die na een paar uur al behoorlijk begon af te vlakken. 3500 Watt piek was dan al heel mooi.

Als ik in Brugge zou wonen, dan zou ik hiermee wel een programma voor de Arduino kunnen maken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnestanddiagram

Maar hoe kom je aan die data voor je eigen locatie?

EDIT:
Iemand anders heeft de benodigde code al geschreven in javascript:
http://suncalc.net/#/52,6,15/2019.04.08/17:29

[Bericht gewijzigd door hennep op maandag 8 april 2019 17:29:33 (24%)

reading can seriously damage your ignorance
mel

Golden Member

Je kan op een atlas kijken, daar staat meestal de graden en minuten op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 8 april 2019 12:32:08 schreef Leo-Bolier:
Klopt, is van heel grote betekenis. Je hebt het over iets van 0,4% per graad C stijging. Bij zo'n 25 graden is dat al gauw 10%.
Maar als je een vergelijkende test tussen twee panelen met en zonder volgen op het zelfde moment doet maakt dat natuurlijk niet uit.

Zeker wel, het paneel wordt veel warmer dan de omgevingstemperatuur. De maximale instraling is ~1000 W/m2, alles wat niet omgezet wordt in energie (~18%) of gereflecteerd (niet veel bij zwarte panelen) zal worden omgezet in warmte. Als een paneel de zon volgt is zijn oppervlak loodrecht aan de zon (100%), een paneel dat vast ligt zal minder effectief oppervlak hebben en dus minder warm worden. Dus voor zo'n test zou je de individuele temperaturen moeten meten.

Op 8 april 2019 12:05:43 schreef murphy:
[...]

Ja, ik gebruik hiervoor een aparte '486' waar enkel dit programma op staat.

Met een dikke voeding die continue 80 watt stookt :D ?

Deze berekeningen moeten toch floating point op een Arduino of iets te doen zijn? Met DCF-klok bijvoorbeeld?

Kijk hier eens:

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Dual axis tracking is volgens mij veel duurder dan een paar extra panelen. Je kan immers meer panelen op een kleine inverter zetten omdat ze niet tegelijk op vol vermogen draaien

Er zijn ook trackers die gebruik maken van 2 buisjes per as met elke en lichtgevoelig stukje elektronica er in, welke beide onder dezelfde maar tegengestelde hoek staan gemonteerd op hetzelfde vlak als het paneel. Door net zo lang te sturen dat ze lichtinval in beide buisjes gelijk is kom je precies haaks op de zon te staan.
Ik heb een keer een tekening er van gezien, verder niet.

zit sinds 2009 in de PV.
Lambiek

Special Member

Op 8 april 2019 11:53:11 schreef Leo-Bolier:
In je artikel heb je het over wachten op een zonnige dag. Ik heb gemerkt (bijvoorbeeld gisteren en vandaag, 8 april) dat het een zonnige dag was maar dat de lucht vandaag transparanter is.

Ik had op mijn eigen installatie 300 Watt verschil over de hele dag. Dus dan zit er in mijn ogen niet echt veel verschil in de helderheid van de lucht op de twee meet dagen. Maar je hebt gelijk dat je zegt dat zoiets van invloed is.

Voor een correcte vergelijking zou je twee identieke panelen moeten nemen waarbij de één draaibaar en de andere vast is opgesteld.

Helemaal mee eens, maar ik heb er nu eenmaal maar één. Maar als je op de grafieken kijkt kun je duidelijk zien dat de spanning en de stroom hoger zijn bij het draaibare paneel, dus je hebt wel degelijk winst.

Wat het volgsysteem betreft: je zou eens kunnen kijken naar hoe het volgen op sterrenwachten geïmplementeerd is.

Dat is zeker interessant om me eens in te verdiepen. :)

In dit geval moet dat natuurlijk wat anders. Wanneer het donker is geworden moet hij stoppen en terugdraaien naar een positie bij zonsopgang.

Zo werkt het bij mij ook.

Op 8 april 2019 12:32:08 schreef Leo-Bolier:
Klopt, is van heel grote betekenis. Je hebt het over iets van 0,4% per graad C stijging. Bij zo'n 25 graden is dat al gauw 10%.
Maar als je een vergelijkende test tussen twee panelen met en zonder volgen op het zelfde moment doet maakt dat natuurlijk niet uit.

In de meeste datasheets van zonnepanelen beginnen ze pas bij 25 graden Celsius te meten, dus boven de 25 graden wordt de opbrengst minder.

Op 8 april 2019 16:51:21 schreef DBOU:
Zeker wel, het paneel wordt veel warmer dan de omgevingstemperatuur.

Klopt helemaal.

Als een paneel de zon volgt is zijn oppervlak loodrecht aan de zon (100%), een paneel dat vast ligt zal minder effectief oppervlak hebben en dus minder warm worden.

Maar een draaibaar paneel zal veel beter koelen omdat de wind daar veel beter omheen kan waaien. Een paneel wat op het dak ligt wordt minder gekoeld door de wind, zeker aan de achterkant niet.

Dus voor zo'n test zou je de individuele temperaturen moeten meten.

Waarom? Je ziet toch het verschil in opbrengst tussen de twee panelen.

Op 8 april 2019 22:08:44 schreef andre1973:
Er zijn ook trackers die gebruik maken van 2 buisjes per as met elke en lichtgevoelig stukje elektronica er in, welke beide onder dezelfde maar tegengestelde hoek staan gemonteerd op hetzelfde vlak als het paneel. Door net zo lang te sturen dat ze lichtinval in beide buisjes gelijk is kom je precies haaks op de zon te staan.

Heb je het artikel gelezen? Ik doe daar namelijk precies het zelfde. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 april 2019 11:53:11 schreef Leo-Bolier:
Het is een interessant experiment. Ik heb nog wel aanmerkingen over de opbrengst vergelijking tussen een statisch en dynamische meting.

In je artikel heb je het over wachten op een zonnige dag. Ik heb gemerkt (bijvoorbeeld gisteren en vandaag, 8 april) dat het een zonnige dag was maar dat de lucht vandaag transparanter is. Vanmorgen om 11:00 uur had ik bijv. 2599 Watt actuele opbrengst terwijl dat gisteren 2496 was.
Voor een correcte vergelijking zou je twee identieke panelen moeten nemen waarbij de één draaibaar en de andere vast is opgesteld. Met een 0-meting kun je eventuele productieverschillen vaststellen.

Wat het volgsysteem betreft: je zou eens kunnen kijken naar hoe het volgen op sterrenwachten geïmplementeerd is. Als (voormalig) amateurastronoom heb ik indertijd een telescoop gebouwd die automatisch een planeet of ster kon volgen.

Het basis idee erachter is dat je een twee-assig systeem hebt. Eén as wordt onder een hoek van circa 52 graden (Utrecht) op het noorden gericht. Deze as moet dan 1 x per 23 uur,56 minuten ronddraaien.
In dit geval moet dat natuurlijk wat anders. Wanneer het donker is geworden moet hij stoppen en terugdraaien naar een positie bij zonsopgang. Er zijn tabellen te vinden waarin deze tijdstippen staan voor elke dag van het jaar.
Loodrecht op deze as komt een tweede waarop het zonnepaneel gemonteerd wordt. Deze moet dan de zon in hoogte volgen. Ook hier zijn tabellen voor te vinden.
Omdat het relatief langzame processen zijn kun je grote stappen nemen waardoor de grootte van de tabel beperkt blijft.
Een goede tijdsynchronisatie is uiteraard van belang. Bijvoorbeeld met een DCF77 ontvanger.
In de praktijk zal dit denkelijk onwerkbaar blijken. We hebben het over grote panelen die veel wind vangen.

DCF vind ik minder toepasbaar. (Voorlopig?) wijzigt die nog van winter naar zomertijd en moet je dat ook weer gaan mee nemen. UTC tijd van een GPS is zoveel makkelijker op te vragen en maakt geen verschil in zomer en wintertijd.

Mijn neefje stuurt zijn telescoop met Stellarium. Dat wordt ook gebruikt in vele sterrenwachten.

edit: voor de duidelijkheid screenshot van stellarium.

Onwerkbaar? In de buurt staat hier een volgsysteem met meerdere panelen op. Ik denk wel een 25m² groot.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 9 april 2019 09:33:12 schreef buckfast_beekeeper:
DCF vind ik minder toepasbaar. (Voorlopig?) wijzigt die nog van winter naar zomertijd en moet je dat ook weer gaan mee nemen.

Het kan wel natuurlijk, maar je programma wordt er niet simpeler op.

UTC tijd van een GPS is zoveel makkelijker op te vragen en maakt geen verschil in zomer en wintertijd.

Ik gebruik een RTC, maar wel met de echte tijd, dus geen zomertijd.

Onwerkbaar? In de buurt staat hier een volgsysteem met meerdere panelen op. Ik denk wel een 25m² groot.

dat is aardig wat, jammer dat het niet op de foto te zien is. Of staat het bij dat rode cirkeltje?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

https://www.youtube.com/watch?v=wL9PcGu_xrA

Volgens mij is dit wel de meest eenvoudige variant van een zonnevolgsysteem.

@Lambiek:
"Ik had op mijn eigen installatie 300 Watt verschil over de hele dag."
Typefoutje denk ik; je bedoelt wrs 300Wh.

"In de meeste datasheets van zonnepanelen beginnen ze pas bij 25 graden Celsius te meten, dus boven de 25 graden wordt de opbrengst minder."
Dit klopt niet echt. De datasheet begint misschien pas bij 25 maar dat is hun referentiepunt. Ook bij lagere temperaturen geldt gewoon die coëfficiënt. Varieert van -0,3 tot -0,4 % per graad celcius.

As we write ben ik nu wat vergelijkingsdata aan het noteren. In tegenstelling tot gisteren is er nu wat lichte overdrijvende bewolking wat minder opbrengst zou moeten geven. Maar het is ook beduidend kouder.
Een half uur geleden (09:40) was de momentane opbrengst 1950W tegenover 1845 gisteren; een verschil van 105W. Nu (10:10) is dat 2450 t.o.v. 2197; een verschil van 253. Ben erg benieuwd hoe dit verder gaat lopen. De piek van gisteren lag op 3011 Watt en de totale opbrengst 21.5 kWh voor een dag zonder enige bewolking.

Lambiek

Special Member

Die constructie heb ik ook gezien, maar ik vraag me af of dat nog goed werkt als daar een paar grote panelen aanhangen. Misschien als alles goed in balans is. En misschien heb je dan ook grotere motoren nodig en of die kleine paneeltjes dan genoeg leveren is nog maar de vraag. Maar het is leuk bedacht.

Op 9 april 2019 10:26:42 schreef Leo-Bolier:
@Lambiek:
"Ik had op mijn eigen installatie 300 Watt verschil over de hele dag."
Typefoutje denk ik; je bedoelt wrs 300Wh.

Dat moet inderdaad 300Wh zijn ja. :)

Dit klopt niet echt. De datasheet begint misschien pas bij 25 maar dat is hun referentiepunt. Ook bij lagere temperaturen geldt gewoon die coëfficiënt. Varieert van -0,3 tot -0,4 % per graad celcius.

Dat zal wel kloppen inderdaad, hoe koeler je panelen zijn hoe beter.

As we write ben ik nu wat vergelijkingsdata aan het noteren. In tegenstelling tot gisteren is er nu wat lichte overdrijvende bewolking wat minder opbrengst zou moeten geven. Maar het is ook beduidend kouder.

Ben benieuwd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mooi bedacht en gemaakt. Maar of dit heel blijft bij een beetje storm ... daar heb ik grote twijfels over.

Overigens waren wij begin februari op de sterrenwacht van La Palma. Ze hebben daar gekozen voor een equatoriale opstelling van de reuzentelescoop. De hele telescoop staat op een enorm groot rond platform wat in het vereiste tempo (23 uur,56 minuten) ronddraait. Het platform zweeft dan ahw op een hele dunne oliefilm die er onder wordt geperst. De gids staat5 op de foto direct binnen de rand.
Dit is inherent uiteraard een stuk stabieler dan een twee assig systeem. Maar voor ons particulieren onhaalbaar.

Ik heb zelf nog wat hele kleine paneeltjes liggen en wat stappenmotoren. Misschien toch maar eens wat gaan knutselen.

dat is aardig wat, jammer dat het niet op de foto te zien is. Of staat het bij dat rode cirkeltje?

Volgens mij betekend dat circeltje Oost, iets meer naar rechts staat nl ZO.