Itho ecofan 3 interfacing

Ik heb geen ecofan3, maar wel een Itho warmtepomp WPU-5i waarvan ik verwacht dat hetzelfde I2C (en mogelijk protocol) wordt gebruikt op de RJ45 aansluiting.

Waar ik aan denk is om een Bus Pirate te gebruiken om USB naar RJ45/I2C te brengen en via een laptop de service tool te kunnen gebruiken. Vervolgens zou ik dit moeten kunnen sniffen om het protocol te onderzoeken.

Ik heb geen ervaring met I2C of Bus Pirate, maar klinkt het als een geldig plan of zijn er andere suggesties?

Op 18 april 2019 22:16:44 schreef forkboy:
Waar ik aan denk is om een Bus Pirate te gebruiken om USB naar RJ45/I2C te brengen en via een laptop de service tool te kunnen gebruiken. Vervolgens zou ik dit moeten kunnen sniffen om het protocol te onderzoeken.

Ik heb geen ervaring met I2C of Bus Pirate, maar klinkt het als een geldig plan of zijn er andere suggesties?

BusPirate is een sniffer en een master, maar helaas geen slave. Er moet wel een I2C slave op de bus zitten om de antwoorden te kunnen ontvangen. Zonder een ACK op 0x80 wordt er niks teruggestuurd.

Een atmega328p (arduino nano) kan als een simpele I2C slave geprogrammeerd worden. Zelf gebruik ik ESP32 devkit (+logic level shifter want ESP is een 3,3V apparaat), zo is die gelijk aan WiFi gekoppeld. Als ik de tijd heb dan post ik mijn code op github (moet eerst schoongemaakt worden). Ik kon daar zelfs de sniff functionaliteit implementeren en heb de buspirate nu niet meer nodig.

Pas op de bedrading op die RJ45 poort - er zit ergens +15V tussen.

Volgens mij zat het er zo uit:
2 - SCL
3 - GND
4 - GND
5 - +15V
7 - SDA

Succes met de warmtepomp. Die heeft heeeeeeel veel log data.
Mijn complimenten voor het gereverse engineren rustyx.
Maar pas op. Ga zeker bij de warmtepomp niks aanpassen, want gegarandeerd dat je ieta omzeep helpt

Inmiddels ben ik wat onderzoek verder. Ik heb de servicetool voor warmtepompen gedownload en deze is eenvoudig te reversen. Het is een in VB.NET geschreven tool.