hall generator signaal omzetten naar blokgolf- aan /uit

Goedeavond,

Ik ben een mitsubishi pajero 3.2 did aan het ombouwen van een VRZ brandstofpomp, naar een VE mechanisch..
De VRZ pompen van bosch / zexel, geven veel problemen, en de oude vertrouwde VE zo goed als niets en veel voordeliger te repareren als het nodig mocht zijn.

Motor draait en start perfect met VE pomp, echter voor de toerenteller moet ik een oplossing zoeken.

Op een VE zit een tweedraads sensor ( magneet, kern, spoeltje ) en op een VRZ een driedraads, met hallsensor component geintegreerd.

Ik had gedacht deze open te maken en op de plaats van het spoeltje de tweedraads aan te sluiten, dit ging helaas niet door, omdat alles in het ic zit, en alleen een vcc, gnd, C, en out beschikbaar zijn.

Ik zoek dus een simpel schakelingetje, component kant en klaar, eventueel, om dit om te zetten.

Simpel gelijkrichten gaat niet want de max uitgangspanning is rond de 1,2 max ac.

Bedankt alvast voor het meedenken.

Al eens geprobeerd met een transistor? gezien de Hall sensor een open collector heeft zou dat moeten werken.
De 2draads reluctance sensor geeft wisselspanning uit, vandaar de diode.

Basisweerstand 4k7
Transistor BC547b
Diode 1N4148

Sorry verkeerd gelezen.. je wilt die hallsensor gebruiken, zal moeilijk gaan....

LDmicro user.

Ga het morgen toch eens proberen met een torretje..

Ben nog voor driedraads sensor aan het kijken, heb nog geen bruikbare gevonden, schroefdraad moet 14 mm zijn, en aan de magneetzijde druk en diesel bestendig..

Krijg je bij beide evenveel pulsen per omwenteling? Je kunt simpelweg een flip-flop gebruiken om een blokgolf te maken, maar daarmee halveert de frequentie. Een alternatief zou een one-shot timer zijn die van elk pulsje en langere blokgolf maakt, maar de pulsbreedte daarvan is dan bij lage toerentallen geen 50% van de interval; de pulsbreedte is vast terwijl de frequentie varieert.

Als je geluk hebt werkt het gewoon met die enkele transistor, maar het ligt voornamelijk aan het signaal dat de toerenteller verwacht.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Volgens mij hoeft er alleen maar een pullup aan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat denk ik ook, de Hall output is open collector en misschien nog een condensator om de DC te verwijderen.

LDmicro user.

De output van de tweedraads sensor is een ac wisselspanning, dus geen open collector.. is een magneet met weekijzertje en een spoeltje, het draaiend gedeelte in de pomp is een tandwiel.. hoe sneller deze draait hogere output ac.

de output van de 3 draads is een blokgolf die de 5 volt meetdraad naar nul trekt.. zie foto vorige post..

Heb de transistor nog niet geprobeerd, in verband met te weinig tijd.
Voordeel van een ic is dat de eventuele fout aanwijzing in de toerenteller gecompenseerd kan worden.

Op 14 mei 2019 23:33:44 schreef vanders:
Voordeel van een ic is dat de eventuele fout aanwijzing in de toerenteller gecompenseerd kan worden.

Aan een Hall sensor IC kun je niks veranderen.
Dat een open collector de meetdraad naar de nul trekt is juist, maar met een condensator maak je daar wisselspanning van.
Die transistor zit al in de Hall sensor, een extra transistor is niet nodig.

edit: maar die 2 sensors kun je niet zomaar uitwisselen, de 2draads reageert op metaal zoals tanden van een tandwiel en de hall sensor op een magneet.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 15 mei 2019 08:36:21 (15%)

LDmicro user.

Nog even voor de duidelijkheid..

In zo,n ic kun je niets veranderen, dat is bekend, maar de vraag is als volgt:

Origineel zit er op een pajero 3.2 een zexel vrz pomp, met electronische governor, allerlei sensors ( waaronder twee met hallsensor ic , een voor onder andere toerenteller, en een andere zogenaamde backup ) dit is een driedraads sensor..

In de governor zit volgens de pompentester een fout, welke heb ik nooit te horen gekregen, deze governor heeft een dikke spoel waar een pwm signaal op wordt gezet , met een redelijk vermogen, trekt zo,n 3 ampere bij een 2200 milivolt.

op het moment dat deze spanning er op wordt gezet, gaat er een armpje bewegen, en deze drijft een mechanische regeling aan..voor de hoeveelheid in te spuiten brandstof.

op hetzelfde weekijzer frame zitten twee dunne spoeltjes, waarop een spanning geinduceerd wordt, hiermee wordt de daadwerkeljke positie aan de ecu doorgegeven.

Wat hier aan fout kan gaan , weinig, is eigenlijk een regelbaar trafotje..

Maar omdat deze pompen veel problemen geven, worden deze uitgewisseld met een honderd procent mechanische pomp ook van bosch zexel van een 2.8 pajero, met gaskabel, geen electronisch gaspedaal.

Wordt veel gedaan in rusland .. kazachstan.. ijsland.. om het goedkoper te kunnen repareren, en van een hoop problemen af te zijn.

Maar uit deze zexel 2.8 pomp komen 2 draden, gewoon een wisselspaning, die door een tandwiel --- magneetsensor opgewekt wordt, ja, en deze past uiteraard niet aan op een driedraads.

Dus deze spanning moet omgezet worden naar een blok- naar nul trekken..

Ik heb het van de week nog niet uit kunnen proberen in verband met veel werk.

De spanning omzetten naar een blok kan met oa. een LM2907 of LM1815. Kant en klare printjes zijn er volgens mij niet zo voorhanden.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Anoniem

De output van de tweedraads sensor is een ac wisselspanning, dus geen open collector.. is een magneet met weekijzertje en een spoeltje, het draaiend gedeelte in de pomp is een tandwiel.. hoe sneller deze draait hogere output ac.

Origineel dus hoe hoger toerental hoe hoger ac spanning en dus ook hoe hoger frequentie?

de output van de 3 draads is een blokgolf die de 5 volt meetdraad naar nul trekt..

Een npn uitgang dus? Nu dus hoe hoger toerental hoe hoger frequentie?

Ofwel lees ik ergens over maar ik weet nog steeds niet of we nu een toerental afhankelijke frequentie of ac spanning nodig hebben

Het is een A-C-spanning die in frequentie en enigszins in amplitude afhankelijk is van het toerental.
Het zou ook nog kunnen met een bruggelijkrichter dan weerstand naar een zenerdiode van 5 of 12v en dan via een C(100n) naar de toerenteller. De min kant van de gelijkrichter moet dan wel aan massa van de teller komen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
EricP

mét CE

Eh... wat heeft het aantal draden er nou toch elke keer mee te maken?

Maar goed... als ik tussen de brij aan (non)informatie doorlees, dan komt het er op neer dat je een 'oude' pomp hebt met een HALL sensor en een 'nieuwe' met een pick-up spoeltje.

Mijn eerste insteek is... zet die sensor gewoon over. Maar dat zal wel te simpel zijn.

Waar je volkomen aan voorbij gaat, is of beide sensoren evenveel pulsen geven per omwenteling. Als dat niet zo is, dan wordt het hoe dan ook al een spannender verhaal (zeker als het geen mooi deeltal is...).
Verder schrijft je dat deze conversie vaker gedaan wordt. Dan zul je toch niet de eerste zijn die tegen dit probleem aan loopt? Hoe lost de rest van de wereld het dan op?

Tenslotte... Je boord electronica lijkt - als ik je goed kan volgen - een HALL sensor te verwachten. Je hebt een pick-up spoeltje beschikbaar.

Dan is de vraag... hoe werkt dat met die spoel? Ik kan me zo voorstellen dat hetgeen wat er langs komt magnetisch is en dat je die inductiespanning oppikt. Ik kan me ook voorstellen dat die spoel deel uit maakt van een oscillator die verstemd wordt als er een stuk metaal voorbij komt. Totaal andere manier van meten. En die manieren zijn niet altijd uitwisselbaar.

Je bestaande electronica zal waarschijnlijk mooie pulsen verwachten tov. de voeding - best kans dat de pull-up al in het 'achterland' zit. Met een beetje mazzel ben je er dan met een transistortje met wat protectie rond de basis. Maar dat is wel het meest gunstige scenario.

Op 16 mei 2019 22:37:24 schreef vanders:
Dus deze spanning moet omgezet worden naar een blok- naar nul trekken..

Gebruik dan die schakeling met die transistor met de 2draads sensor.

Op 18 mei 2019 07:17:26 schreef EricP:
Eh... wat heeft het aantal draden er nou toch elke keer mee te maken?

Om verwarring tegen te gaan.

edit: als je naar de titel van dit topic kijkt zie je de verwarring al, want die hall sensor heeft een open collector.
Hij heeft het eigenlijk over een reluctance sensor(2draads) waar een open collector moet voor gemaakt worden.

LDmicro user.

Ik snap er onderhand ook niet veel meer van dus met het risico dat onderstaande nergens op slaat......

Voor mijn ombouw van mechanische teller naar elektronische heb ik het sinus signaal van een oude ABS sensor die ik als snelheidopnemer gebruik (is VR type sensor) door een NCV1124 laten omvormen naar een blokgolf.
Vervolgens met uC ver bewerkt naar stappenmotor sturing voor wijzerstand.

Anoniem

Ofwel lees ik ergens over ...

Maar goed... , dan komt het er op neer dat je een 'oude' pomp hebt met een HALL sensor en een 'nieuwe' met een pick-up spoeltje.

Ah nu ben ik pas mee
Vorige pomp Hall, huidige pomp pickup
Dus 'pick- up' signaal naar 'Hall signaal' omzetten?

Waar je volkomen aan voorbij gaat, is of beide sensoren evenveel pulsen geven per omwenteling.

Hier eerst het antwoord op zoeken? Er is dus nood aan een scoopbeeldje van het uitgangssignaal (liefst van beide sensoren) ;-)

Schakelingetje met 1 transistor bc 548 werkt.. alleen heb ik nu het dubbele toerental.

Dus stationair 1500 rpm, de toerenteller loopt wel netjes op met gasgeven..

Dus niet dat deze met een beetje gas al in de hoek knalt..

Het kan dus zijn dat er met de " nieuwe " mechanische pomp meer pulsen worden afgegeven, dan met de originele electronische.

Is inderdaad al vaker omgebouwd, en volgens de verschillende youtube videos ziet de toerenteller er normaal uit.

Probleem is dat die jongens alleen geen engels of duits spreken..

Omzetten van de sensors is geen optie.. afmetingen, en bevestiging compleet anders..

https://www.youtube.com/watch?v=nwgLgdGvMds is er een van

Een van de verschillende filmpjes, hier zie je ook de kapotte electronische pomp in de kofferbak gegooid, zo van wat een troep.

Toerenteller geeft hier ongeveer 1200 aan, maar loopt inderdaad wat te hoog stationair, en is een automaat, ik heb hier een handgeschakelde, en een voor de rest helemaal hetzelfde.

En inderdaad een scoopbeeld van oud en nieuw zou handig zijn..ik heb hier nog een mooie philips pm3232 maar die is uit de calibratie..

Misschien pulsdeler toepassen:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/133090#highlight=chinees+pul…

Dat de scoop uit calibratie is maakt voor deze relatief langzame signalen niet uit.
Gaat er om dat de signaalvorm zichtbaar is en de bijbehorende spanningen ongeveer.

Anoniem

Ee?n hall sensor geeft e?e?n puls per omwenteling
Twee spoeltjes geven twee pulsen per omwenteling
Is e?e?n spoeltje uitschakelen in de sensor geen optie?
Anders wordt het een 2-deler. Dat gaat hier goedkomen :-)

En zeker sensorsignaal eens op scoop zetten zodat je tenminste zeker weet hoe je de verdere elektronica moet ontwerpen

ik heb hier nog een mooie philips pm3232 maar die is uit de calibratie..

Niet meten is niks weten :+ Alles wat hier op de plank staat is buiten calibratie :S

Foto van de sensor twee draads van de mechanische bosch zexel Ve pomp,
deze gaat dus gebruikt worden.

Foto bosch zexel pomp, die gaat aan de kant, wegens veel problemen, deze zit er dus origineel af fabriek op.

Eerste scoopbeeld is stationair rond 750 toeren, dit signaal komt uit de tweedraads sensor.

Tweede scoopbeeld is rond de 1500 toeren, zelfde 2 draads sensor.

Fotos maken ook duidelijk waarom de sensors niet uit te wisselen zijn.

Ik denk dus ook dat het een deler gaat worden..

Anoniem

Met 1ms als tijdbasis hebben we een periodeduur van 4ms
Als de sensor 1 pos en 1 neg alternantie per omwenteling geeft (meest logisch) draait die pomp aan 250 RPM of 3x trager dan de krukas.
Kan dit kloppen, ik weet daar niks van af
Edit: nee want 250Hz geeft 15000 RPM

Kan het zijn dat in de twee pompen het toerental op een andere as (die dubbel zo snel of traag draait) wordt gemeten?
En als bij vorige pomp de snelheidsmeting door de Hall sensor nu eens gebeurde op een as met 2 magneten?
Soit, we zitten nu met dubbele snelheid en er moet dus een tweedeler tussen

Door wat wordt de neg alternantie begrenst op 800mV?
Door de anti-paralleldiode over de transistor?
Waar is dat signaal gemeten? Aan de sensor zelf? Onbelast?
Zet het ingangskanaal scoop op dc- ipv ac koppeling

Pomp draait altijd de halve snelheid van de krukas.

Ik zal nog eens kijken of er op het gemeten tandwiel net zo veel tanden of nokken zitten, in de mechanische pomp is de vertanding fijner, immers het wieltje is kleiner.

Uitgang gemeten aan de sensor zelf, belast met ingangsweerstand aan de basis van de bc 548.

Met een 4148 naar massa, zoals het voorbeeld in de eerste posts.

Anoniem

Dacht het al. Meet eens onbelast met scoop op dc koppeling.
Hoe groot was de basisweerstand?
Deze belasting kan de amplitude vh signaal serieus verkleinen tov van onbelast.
Merk op dat de pos amplitude van 700mV maar net groot genoeg is om de transistor aan te sturen.

Misschien paranoide maar de huidige sensor is toch ook niks 3 draads waarbij de behuizing GND is?