Hoi, ik ben op het tweakers forum door een lid doorverwezen naar circuitsonline omdat men mij op tweakers niet meteen kon helpen met mijn probleem, dus ik hoop hier meer geluk te hebben 
Ik heb hulp nodig met het repareren van mijn Haier Haier HD70-79 Droger/droogkast.
Probleem: hij wordt te warm waardoor de veiligheids thermostaat springt en de droger niet meer warm wordt.
De filters zijn allemaal schoon gemaakt; althans de lintfilter, de condensor en de luchtkanalen waar ik makkelijk bij kan door de condensor en de lintfilter te verwijderen. Deze waren niet speciaal vuil waardoor de luchtstroom beperkt zou kunnen worden.
De droger staat in een hoek in de berging en kan de warmte enkel kwijt aan de omgeving die op kamertemperatuur is. De machine is bijna 5 jaar oud en heeft het tot nu toe altijd prima gedaan, dus ik denk dat hij zijn warmte op zich wel voldoende kwijt kan. Het laatste half jaar werd hij volgens mijn vriendin wel warmer dan anders, volgens haar werd hij in de weken voor hij stuk ging echter abnormaal warm.
Dat de veiligheidsthermostaat dus springt lijkt me aannemelijk. Ik kan deze veiligheid resetten, en dan wordt hij wel terug warm en droogt hij dus wel weer, maar daarmee wordt de oorzaak niet verholpen dat hij te warm wordt en de veiligheidsthermostaat dus terug springt.
De veiligheid, heb ik voor de zekerheid toch doorgemeten en heeft een weerstand van 0 Ohm (nadat ik hem gereset heb weliswaar) wat zou moeten wijzen op een correct werkende veiligheid volgens wat ik in tutorials gezien heb.
Dit deed mij initieel vermoeden dat de temperatuursensor het probleem is en dat deze misschien niet de correcte temperatuur meer weergeeft waardoor de verwarmingselementen blijven bijverwarmen tot de veiligheid springt.
De temperatuursensor heeft een weerstand ongeveer 52 kOhm, gemeten aan de pin connectors bij kamertemperatuur van 23 graden. Ik heb ook metingen gedaan bij lagere temperaturen en ook bij hogere temperaturen (dit laatste met behulp van een fohn) en het weerstandsverloop als functie van de temperatuur komt ongeveer overeen met deze tabel: http://mcshaneinc.com/html/TS104_Specs.html?NewWin
Dus mijn conclusie is dat er met de temperatuursensor zo goed als zeker niets mis is.
Ik heb ook de module (PCB) bekeken en kan daar op het eerste zicht niets mis aan zien buiten dat er een condensator gebogen is.
Nu deze condensator moet zeker al gebogen zijn geweest vanaf dat ik de machine gekocht heb, dus ik denk niet dat deze het probleem vormt. Metingen op de pcb doen om een defect part te vinden, gaat helaas boven mijn kennis.
Heeft er nog iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn, of wat ik nog zou kunnen testen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 19 mei 2019 13:10:54 schreef maartenbakker:
Als het niet de sensor is, misschien een plakkend relais?
Hoi Maarten, bedankt voor je suggestie!
Ik ben niet zo heel erg thuis in pcb parts. Maar ik heb even opgezocht wat een plakkend relais is en als ik het goed versta zou deze dus in gesloten toestand kunnen blijven hangen waardoor de stroomtoevoer naar de verwarmingselementen niet meer onderbroken wordt, correct? Ik denk dat je daar misschien wel een punt kan hebben. Kan ik dit op een of andere manier testen? (meten met een multimeter bijvoorbeeld?) En hoe weet ik welk onderdeel op de pcb het relais is waarover ik de meting moet doen?
Deze thermostaten zijn op gegeven moment ook lam, vervang hem ook. Daarnaast controleer ook de aanloop condensator,deze kan ook de oorzaak zijn. en loopt trommel wel soepel genoeg??
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou de temp sensor toch vervangen, gezien het probleem langzaam ontstond is die zeker wel verdacht. immers kan trillen en hoge temperaturen ook de afwijking veroorzaakt hebben over de jaren. plakkend relais kan ook nog, zijn de kosten niet om die ook te vervangen.
[Bericht gewijzigd door testman op (10%)]
Op 19 mei 2019 18:57:53 schreef smd:
Deze thermostaten zijn op gegeven moment ook lam, vervang hem ook. Daarnaast controleer ook de aanloop condensator,deze kan ook de oorzaak zijn. en loopt trommel wel soepel genoeg??
Kan je even zeggen wat de aanloop condensator is (als in welk component op de foto zou deze zijn of hoe kan ik dit te weten komen) en hoe controleer ik hem? 
De trommel maakt wel een schrapendgeluid met momenten. Hangt van de draaisnelheid af hoe erg het is. Als ik de trommel handmatig draai is er echter geen schrapend geluid te horen en voel ik geen weerstand die zou kunen wijzen op de aanwezigheid van een vreemd voorwerp. Ik had ergens gelezen dat dit op een versleten kogellager kan wijzen. Dit geluid is misschien storend maar kunnen we wel mee leven.
Alvast bedankt om mee te denken!
Op 19 mei 2019 19:36:38 schreef testman:
ik zou de temp sensor toch vervangen, gezien het probleem langzaam ontstond is die zeker wel verdacht. immers kan trillen en hoge temperaturen ook de afwijking veroorzaakt hebben over de jaren. plakkend relais kan ook nog, zijn de kosten niet om die ook te vervangen.
De temperatuur sensor op zichzelf vervangen gaat helaas niet. Deze is echt ingewerkt in één blok samen met de vervarmingselementen en de veiligheids thermostaat. Je kan hem ook niet apart bestellen. Je moet ineens het hele blok bestellen.
Voor het relais te vervangen zou je me moeten zeggen wat het relais is op de foto of hoe ik kan uitvinden welk relais vervangen dient te worden. Ik vermoed dat dit wel makkelijker afzonderlijk te kopen is en simpel te solderen (al heb ik wel geen soldeerbout, maar die kan ik wel lenen van een kennis) Als ik heel de module (pcb) moet vervangen lopen de kosten ook weer op, dus dat doe ik liever niet .
Bedankt voor de reeds gegeven feedback!
Deze man heeft een probleem. Zijn verwarmingselement is een unit, compleet met sensors. Even de temp sensor verwisselen is er niet bij.
Zijn enige escape is de relais checken, en de oude indianentruuc:"volg de draden naar de verwarming en kijk waar ze op de printplaat binnenkomen. Meer smaken zijn er nu even niet.
Ik keek even op ASWO, en daardoor heb ik deze wijsheid.
Het lijkt misschien dat ik met mosterd na de maaltijd kwam, maar door het opzoekwerk miste ik de vorige posting.
Renst, maak even een foto van de componenten site van de printplaat, dan kunnen we een beetje meekijken.
Op 19 mei 2019 22:23:54 schreef rernst:
[...]De temperatuur sensor op zichzelf vervangen gaat helaas niet.
tuurlijk wel , tenminste als je de sensoren bedoeld uit foto2
klinkjes uitboren en de nieuwen met kleine boutjes of klinkjes weer vast zetten .
grootste probleem is de juiste sensoren vinden , er zal wel ergens een type nummer op staan
Op 19 mei 2019 23:54:19 schreef klaasy:
[...]
tuurlijk wel , tenminste als je de sensoren bedoeld uit foto2
klinkjes uitboren en de nieuwen met kleine boutjes of klinkjes weer vast zetten .
grootste probleem is de juiste sensoren vinden , er zal wel ergens een type nummer op staan
De temperatuursensor is de lange pin op foto 2. Op foto 3 zie je goed de bevestiging, de temperatuursensor is waar de witte kabel naar toe loopt. Deze witte kabel is een omhulsel dat twee kleinere kabels bevat.
Op de PCB in foto 4 zijn het de twee bruine draadjes links in de foto die van de temperatuursensor zijn. Van bovenaf kan ik niet zien naar welke componenten ze verder lopen, dan zal ik waarschijnlijk de pcb moeten losmaken en omdraaien.
Stel ik vind de relais, hoe kan ik dan meten of deze nog correct werkt of niet? Moet er en bepaalde weerstand over zijn? Of zou je aanraden hem sowieso te vervangen?
Op de temperatuursensor zie ik niet meteen een inscriptie staan die aangeeft wat voor iets het is. Dus die afzonderlijk vinden gaat lastig worden.
Op 19 mei 2019 23:16:17 schreef Nikolai Tesla:
Het lijkt misschien dat ik met mosterd na de maaltijd kwam, maar door het opzoekwerk miste ik de vorige posting.
Renst, maak even een foto van de componenten site van de printplaat, dan kunnen we een beetje meekijken.
Ik zal zodra ik thuis ben trachten scherpere foto's te nemen van de printplaat.
Voor de relais is het heel belangrijk dat jij de componentensite van de module fotografeert. Dan kunnen wij zien wat voor relais er gebruikt zijn. Een relais kan je vergelijken als een deurbel, maaar in plaats van een vinger is het een spanning die de schakelaar activeert. Is het een 12 volt model, dan zou je kunnen kijken met een 9 volt batterij of de contakten goed schakelen van uit naar aan. In jouw geval zou er een relaiss moeten zijn wat constant in "aan" /indruk modus is, daar moeten we naar zoeken.
Ik zie dat je de componentensite al gefotograveerd hebt. We willen van alle zwarte en witte blokjes weten wat er op staat. Succes! Het blokje met de witte en rode stekker vind ik extra spannend.
Op 20 mei 2019 10:01:25 schreef Nikolai Tesla:
Ik zie dat je de componentensite al gefotograveerd hebt. We willen van alle zwarte en witte blokjes weten wat er op staat. Succes! Het blokje met de witte en rode stekker vind ik extra spannend.
Dat blokje lijkt idd een vermogensrelais te zijn. Gezien het element aardig wat stroom trekt lijkt die me het meest voor de hand liggend als relais voor de verwarming.
(Voorbeeld van zo'n relais is de Omron G4A-1A-E )
Kun je eens meten of die wel werkt? In rust zou die niet verbonden zijn verwacht ik
Op 20 mei 2019 10:17:06 schreef DJSmiley:
[...]Dat blokje lijkt idd een vermogensrelais te zijn. Gezien het element aardig wat stroom trekt lijkt die me het meest voor de hand liggend als relais voor de verwarming.
(Voorbeeld van zo'n relais is de Omron G4A-1A-E )Kun je eens meten of die wel werkt? In rust zou die niet verbonden zijn verwacht ik
Ik heb een continuïteitsmeting gedaan en hoor/meet niets, dus er komt geen stroom door. Dan lijkt het relais toch niet het probleem, correct?
Op 20 mei 2019 09:27:02 schreef rernst:
[...]Ik zal zodra ik thuis ben trachten scherpere foto's te nemen van de printplaat.
Hier vind je enkele scherpere foto's van de printplaat en de componenten. https://we.tl/t-ae8Sd5bEUf
Met aannames stapelen schieten we niks op. Graag een foto van beide kanten van de printplaat en wat er op de relais staat. Foto's van de relais mag ook.
Hoofdstuk 18 van de gebruiksaanwijzing laat zien dat de massa geschakeld wordt door dat grote relais op het nainboard. Aangezien alles via dit relais loopt verwacht ik dat de fase apart geschakeld wordt voor het element. Dus heeft het xin alle relais na te meten.
Bovendien heeft dit apparaat 2 temperatuurs sensors (ntcs) plus een thermale cut out. Je mist dus nog een voeler.
De aanloopcondensator zit vlak naast motor. Maar het slepende geluid moet je opsporen,want dat kan wel eens oorzaak zijn..
Als deze man het bovendeksel eraf haalt en even kijkt of de trommel goed draait, Kan hij dan volstaan met de conclusie dat de aanloopcondendator goed is?
Op 20 mei 2019 19:24:14 schreef Nikolai Tesla:
Als deze man het bovendeksel eraf haalt en even kijkt of de trommel goed draait, Kan hij dan volstaan met de conclusie dat de aanloopcondendator goed is?
Heb ik reeds gedaan, ook de machine aangezet en gekeken of ik het schrapen geluid kon waarnemen. Als je hem leeg aanzet draait de trommel vlot zonder schrapend geluid.
Hierbij extra foto's https://we.tl/t-dpwJS2U0JA
Ik heb de tweede sensor gevonden, die zit onder de lintfilter (zie foto). De sensor bij het verwarmingselement komt uit op NTC2 en die onder de lintfilter komt uit op NTC1.
In de foto's zie je ook de achterkant van de printplaat zoals gevraagd.
Ik heb nu heel de droger uit elkaar gehaald om bij de tweede sensor en zijn connectoren te komen met doel een weerstandsmeeting bij verschillende temperaturen te doen. Nu blijkt dat deze connector veel te kleine pinnen heeft waar ik met mijn multimeter pinnen niet in geraak (zie foto)...
Heeft iemand een suggestie hiervoor?
Correctie: Ik geraak er met mijn multimeter pinen wel bij, ik had niet gezien dat aan de onderzijde van de connector ook contactpunten zijn die iets groter zijn.
Ik krijg bij kamertemperatuur een weerstand van 10.95 kOhm. Dat is een heel andere weerstand dan bij de andere temperatuursensor bij kamertemperatuur (die gaf rond de 50 kOhm). Kan het dat deze tweede dan het probleem is of is het mogelijk dat er twee verschillende soorten sensoren gebruikt worden die een verschillende weerstand hebben bij verschillende temperaturen?
[Bericht gewijzigd door rernst op (20%)]
Steek 2 spelden/naalden/spijkers in de gaatjes van de connector en kijk of je wat kan meten.
Mocht deze NTC erg afwijken van de andere dan pas zou ik de relais gaan noteren en aan ons doorgeven.