Op 20 mei 2019 21:37:39 schreef Nikolai Tesla:
Steek 2 spelden/naalden/spijkers in de gaatjes van de connector en kijk of je wat kan meten.
Mocht deze NTC erg afwijken van de andere dan pas zou ik de relais gaan noteren en aan ons doorgeven.
Goede suggestie maar zie mijn gewijzigd bericht hierboven.
Wanneer ik de pinnen van NTC1 en NTC2 op de printplaat meet krijg ik voor beide ongeveer 15 kOhm. Dus die lijken hetzelfde te geven.
Op 20 mei 2019 21:43:19 schreef Nikolai Tesla:
Hoe verloopt het weerstandsverloop bij verwarmen?
Hiervoor heb ik een tweede paar handen nodig. Iemand voor de fohn vast te houden en iemand voor de pinnen van de multimeter. Zal moeten wachten tot mijn vriendin terug is, ze is uiteten bij vriendinnen dus zal voor morgen zijn.
Ik laat morgen het resultaat weten!
Oké, afwachten dan maar. Een service manual zou nu handig zijn maar ik vind ook niets. Het schrapen kan ook nog het glijlager kunnen zijn in de deurrand, maar dat zou ik even oppakken als dit gedoe achter de rug is.
Jouw laatste NTC heet 0020400466 bij Haier... misschien na wat zoeken op internet vindt je wat data.
Het zou heel goed kunnen dat het schrapende geluid de oorzaak is. De glijplaatjes slijten gewoon en is normaal en kosten weinig. De verschillende NTC waardes is normaal.
Ik volg even jouw redenatie...stroef lopen trommel...ventilator op de aandrijfas draait ook langzamer....minder afkoeling verwarmingselement...eruit klappen temp veiligheid. Dan breng ik nog het loszittende schoepenrad/ventilator in. Ooit gehad bij Bosch/Siemens.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
loszittende koelvin was bij aeg machines van de 90's een standaard probleem. de oplossing was een slangklem op de borging rond de as en ding kon nog jaren mee..
Op 20 mei 2019 21:50:41 schreef rernst:
[...]Hiervoor heb ik een tweede paar handen nodig. Iemand voor de fohn vast te houden en iemand voor de pinnen van de multimeter. Zal moeten wachten tot mijn vriendin terug is, ze is uiteten bij vriendinnen dus zal voor morgen zijn.
Ik heb gisteren helaas geen tijd gehad, vanavond zal ook niet lukken. Hopelijk kan ik donderdag de tweede temperatuursensor testen anders sowieso vrijdag of dit weekend.
Op 21 mei 2019 19:43:25 schreef smd:
Het zou heel goed kunnen dat het schrapende geluid de oorzaak is. De glijplaatjes slijten gewoon en is normaal en kosten weinig. De verschillende NTC waardes is normaal.
Zijn de glijplaatjes de ronddraaiende cylinders waarop de trommel rust? Deze hebben iets van rubber dat er inderdaad wel versleten uit ziet. Zodra ik de komende dagen tijd heb, zal ik foto's posten.
Jouw droger laat de trommel rusten op (1 of) 2 wielen, wat ik een chique oplossing vind. Zijn deze wielen versleten dan moet je ze vervangen. Mogelijk hebben deze wielen kogellagertjes, dan kan je ze er uit tikken en in de ijzerwarenwereld nieuwe lagers kopen.
IDD Nikolai Tesla, dat was mijn redenatie dus... Slepend geluid is niet OK en als droger op dode punt vaststaat, start motor slecht.
Die rode schoepen van AEG braken wel eens af als deze te vervuild waren en dus enorm vibreerde. Twee klemringen tegengesteld ( 1 op de ene schoep en de ander op de andere schoep) en probleem was opgelost. Waren de T520/5300 series als ik het goed heb. Zijn langzaam uitgestorven deze drogers....
Op 20 mei 2019 21:50:41 schreef rernst:
[...]Hiervoor heb ik een tweede paar handen nodig. Iemand voor de fohn vast te houden en iemand voor de pinnen van de multimeter. Zal moeten wachten tot mijn vriendin terug is, ze is uiteten bij vriendinnen dus zal voor morgen zijn.
Hierbij het weerstandsverloop van de tweede temperatuursensor (die onder de lintvanger) :
24 graden : 5.9 kOhm
40 graden : 4.8 kOhm
50 graden : 3.2 kOhm
60 graden : 0.8 kOhm
Op 22 mei 2019 18:46:09 schreef Nikolai Tesla:
Jouw droger laat de trommel rusten op (1 of) 2 wielen, wat ik een chique oplossing vind. Zijn deze wielen versleten dan moet je ze vervangen. Mogelijk hebben deze wielen kogellagertjes, dan kan je ze er uit tikken en in de ijzerwarenwereld nieuwe lagers kopen.
Hierbij foto's van de twee wielen.
https://we.tl/t-GzVQcPVj3u
Een wiel is duidelijk versleten als ik het vergelijk met het andere. De groene rotzooi binnen in de machine is waarschijnlijk afkomstig van dit wiel.
Het weerstandsverloop van de tweede sensor lijkt oké te verlopen, niet? Denken jullie dat enkel dat wiel dan de oorzaak zou zijn van zowel het schrapen geluid als de oververhitting?
Op 23 mei 2019 18:47:04 schreef smd:
Sensor lijkt verder OK,maar dat wiel is dus niet OK! Had je de condensator al getest naast motor??
Nee nog niet, is het die cilinder links in volgende foto?: https://we.tl/t-TBE4UM65MO
En hoe kan ik deze testen? Gewoon capaciteit opmeten en zou deze dan 8 uF+-5% moeten zijn zoals op het component staat ? Probleem is wel dat mijn multimeter niet over deze functie beschikt...
Ja, die cilinder is de condensator. Je zou de weerstand kunnen meten van de condensator, die moet oneindig zijn. Dan kan je nog in de diode stand van je multimeter de condensator een beetje opladen, en als je de draden omdraait van je meter dan kan je met de omgekeerde spanning de condensator weer ont- en opladen, maar dit zijn slechts aanwijzingen en geen echte meting. Ik heb redelijk vertrouwen in jouw condensator, maar dat baseer ik op het feit dat jouw trommel ronddraait.
How do you check if a capacitor is bad with a multimeter?
To test the capacitor with a multimeter, set the meter to read in the high ohms range, somewhere above 10k and 1m ohms. Touch the meter leads to the corresponding leads on the capacitor, red to positive and black to negative. The meter should start at zero and then moving slowly toward infinity.
Wat echt slecht is is dat ene afgesleten wiel. De trommel is niet meer ondersteund en ik vermoed dat de trommel scheefgedrukt wordt. Bestel 2 nieuwe wielen en monteer ze. De klacht kon wel eens opgelost zijn, maar ik heb jou nog steeds niet gehoord over het schoepenrad/ventilator. Zoek in het ventilatorhuis naar de ventilator. Is hij heel? Zit hij vast op de as? Zonee, vervangen. Jouw ventilatorhuis zit onderaan aan de kant van het slechte wiel, te openen met schroeven.
Haal ook de snaar los, en kijk in de deurrand of het er nog netjes uitziet, daar zit vilt of een andere afdichting in. De trommel en de achterwand zijn een geheel, snaar loshalen, achterwand van de zijwanden losschroeven en trommel en achterwand in een beweging met zijn tweeën uit de deurrand halen.
[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op (28%)]
Ik ben weer te goed voor deze wereld maar vooruit....
http://www.berlin-repariert.de/haier-hd70-79-trommel-dreht-nicht-motor…
1. Je moet eens dit wiel contoleren met je "geluid". En koop dit siemens wiel.
2. Je ondersteuningswiel is hier te koop:
https://www.google.com/search?q=0180800201A&client=firefox-b-d&…
Op 23 mei 2019 21:57:21 schreef Nikolai Tesla:
Ik ben weer te goed voor deze wereld maar vooruit....http://www.berlin-repariert.de/haier-hd70-79-trommel-dreht-nicht-motor…
1. Je moet eens dit wiel contoleren met je "geluid". En koop dit siemens wiel.
2. Je ondersteuningswiel is hier te koop:https://www.google.com/search?q=0180800201A&client=firefox-b-d&…
Thanks!
De weerstand van de condensator is 0 Ohm. Het wiel dat de trommel aandrijft en de band zien er beide nog goed uit dus ik ga denk ik in een eerste stap enkel het wiel vervangen en kijken of daarmee zowel het schrapend geluid als het probleem van de overhitting opgelost zijn. Ik laat iets weten zodra dit gebeurd is.
Nogmaals bedankt Nikolai Tesla en alle anderen voor jullie bijdrage's!
Beste Ernst, je komt enthousiast over, maar die nul ohm is b.s. Meet eens een minuut lang want als het echt 0 ohm is is het een ramp. Ik vermoed dat de stop met enthousiasme er uit klapt.
Als ik je mag adviseren vervang beide wielen. Je ziet een bestelnummer, je mag van mij best op ebay of AliExpress shoppen om er 2 te kopen voor weinig, maar jij vervangt ook niet een voorband op je auto, echt wel 2.
Op 24 mei 2019 16:53:46 schreef Nikolai Tesla:
Beste Ernst, je komt enthousiast over, maar die nul ohm is b.s. Meet eens een minuut lang want als het echt 0 ohm is is het een ramp. Ik vermoed dat de stop met enthousiasme er uit klapt.
Als ik je mag adviseren vervang beide wielen. Je ziet een bestelnummer, je mag van mij best op ebay of AliExpress shoppen om er 2 te kopen voor weinig, maar jij vervangt ook niet een voorband op je auto, echt wel 2.
Hoi, ja ik bedacht me ook na het schrijven van mijn reactie dat ik zoals je eerder al aangeraden had beter de twee ineens kan vervangen.
Betreft die weerstandsmeting op de condensator, ik had initieel met mijn multimeter in de hoogste weerstandsstand (20M) de contactpunten (die gele en rode draad respectievelijk in mijn eerdere foto) gemeten, en de teller bleef op 0.00 staan dus ik ging uit van 0 Ohm. Maar ik zie nu dat je in je eerdere post een range tussen 10k en 1M Ohm geschreven had, dus heb opnieuw gemeten en krijg bij een lagere multimeter weerstandstand (2k) een weerstand van 0.052 kOhm uit. Is dit dan een normale waarde?
Edit: heb even rondgekeken voor de wielen en directrepair leek me de goedkoopste website waarin ik vertrouwen heb dat het product genuine is en ook wel degelijk op een redelijke termijn geleverd wordt. Ben geen fan van aliexpress.
Edit 2: hier heb je de wielen aan ongeveer dezelfde prijs mocht ooit iemand ze ook nog zoeken https://fixpart.be/nl/product/view/0005499655
Haal jij de draden wel los van de condensator? Je kan ze er af schuiven. Je meet de kale, naakte condensator, en niet de condensator in de schakeling!
Op 24 mei 2019 17:23:50 schreef Nikolai Tesla:
Haal jij de draden wel los van de condensator? Je kan ze er af schuiven. Je meet de kale, naakte condensator, en niet de condensator in de schakeling!
Nee had ik niet gedaan. Wist niet dat het iets zou uitmaken. Ik krijg ze wel niet echt makkelijk los en ben bang de contacten te verbuigen of nog ergens te breken. Is er een speciale methode ofzo?
Dat ga jij eens goed onderzoeken. Ze kunnen er af. Soms zit er een borging maar het is geen hogere wiskunde. Succes.
Op 24 mei 2019 17:41:16 schreef Nikolai Tesla:
Dat ga jij eens goed onderzoeken. Ze kunnen er af. Soms zit er een borging maar het is geen hogere wiskunde. Succes.
Het is gelukt, de oplossing was toch meer geweld/kracht uitoefenen. Hier zie je twee video's wat de multimeter doet in twee verschillende meetstanden. https://we.tl/t-kSa4u3mnPk
De langste video is met de multimeter in stand 20M de kortste in stand 2M. Op lagere standen lijkt hij op 1. te blijven hangen.
Wat is uw verdict Nikolae Tesla ?
Het korte filmpje is het normaalst. Ik vind die langere film vreemd. Maaar....jij moet nog even de ventilatoren controleren in het ventilatorhuis.