printplaat laten maken van schema op transparant

fatbeard

Honourable Member

Had ik ook gezien, maar ik wilde niet voor nóg meer verwarring (de female is n.l. -uiteraard- het spiegelbeeld daarvan) zorgen. :)
Ik heb de boel aangesloten zoals op de foto's. Nu nog baantjes (gaat wel lukken).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Rew: het kan heel goed dat mijn nummering niet past op de nummering zoals die gebruikelijk is. Heet gaat er mij om dat de nummering die ik gebruik ook aansluit bij de andere connectoren die ik gebruik.

Thevel

Golden Member

Om de connectoren te kunnen plaatsen moet de print logischer ingedeeld worden.
Dus eigenlijk moet de hele print opnieuw getekend worden, dat wil ik wel voor je doen (gewoon omdat ik het leuk vind :) )
Opnieuw maken heeft ook voor voordelen:
- Ik maak een schema welke de print controleert op fouten (Design Rule Check)
Fouten zijn dan nagenoeg uitgesloten.
- Omdat ik in het schema ingeef welke componenten gebruikt worden kan er een opdruk op de print gemaakt worden (Silkscreen), dat is ook makkelijker met het plaatsen van de componenten.
- Alle weerstanden krijgen dezelfde maat, dat is makkelijker om te buigen.

<KLIK>

Ik heb alles even in een blokschema getekend, ik neem aan dat het op deze manier de bedoeling is?

Thevel, lijkt er goed uit te zien. Zal het morgen (als het lukt) nafer te bekijken. Maar je doet wel heel veel voor me!

Thevel, lijkt er goed uit te zien. Zal het morgen (als het lukt) nafer te bekijken. Maar je doet wel heel veel voor me!

Op 23 mei 2019 23:10:19 schreef Herms Lunenborg:
Thevel, lijkt er goed uit te zien. Zal het morgen (als het lukt) nader te bekijken. Maar je doet wel heel veel voor me!

Thevel

Golden Member

Zoals ik al eerder zei vind ik het leuk om te doen, ook al kost het best wel wat tijd (maar ik heb gelukkig tijd genoeg :) )
Maar ik neem aan dat de print niet overmorgen klaar hoeft te zijn.

bijna goed. De ingangen van de relais is female, de uitgang van de triacs male. En de uitgangsconnector: de ruststand zit links op de connector, de bekrachtigde stand rechts. Maar dat is niet echt van belang, zaak van het omdraaien van de aansluitdraden van de wisselspoelen eventueel. De 10-polige relaisuitgang is ook een standaard connecter, 2x5 pins.
In de bijlage de contactbezetting van bovenaf gezien. Verder: helemaal prima!

[Bericht gewijzigd door Herms op vrijdag 24 mei 2019 09:41:40 (31%)

Ik garandeer je: De niet-standaard pin-nummering gaat je een keer nog een hoop kosten. Ofwel in debug-tijd om de boel te debuggen of in harde valuta als je iets onnodig kapot maakt. Ik raad aan: Zo snel mogelijk door de zure appel bijten en de standaard nummering gaan gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Een IDC boxheader heeft meestal ook nog een pijltje om pin #1 aan te geven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, niet beter. Zo uitstekend!

fatbeard

Honourable Member

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/wisselsturing2sch.png
plaatje is klikbaar (grotere versie), PDFs bijgesloten.

Let niet op de pinnummers van de connectoren (die zijn industrie-standaard en komen niet overeen met jouw nummering).
Ik heb wel wat weerstanden verplaatst (R21 en soortgenoten) naar een logischer plek, ze zaten er op de oorspronkelijke plek voor spek-en-bonen in...

Gerbers zijn beschikbaar.

Ben benieuwd wat Thevel er van gaat maken (die mag ook mijn Eagle 5 files hebben, als dat hem helpt).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Ben benieuwd wat Thevel er van gaat maken

Ik ben er nog niet eens aan begonnen... :)
Jou ontwerp ziet er perfect uit, kan zo naar de printboer!!!
De TS kan die toch prima gebruiken neem ik aan, ik ga het dus niet nogmaals maken.

Een heeeel kleine opmerking, laat IC13 een beetje zakken. (het blijft een ongeluksgetal.. :) )

Edit/
Toch nog een opmerking:

Op 22 mei 2019 20:33:17 schreef Herms Lunenborg:
oei, ik heb een rack waarin ik de print schuif. En die vraagt om een breedte van de print van 200 mm. De lengte is 'volgend', is niet kritisch.

Aan de rechterkant is een beetje weinig ruimte om de print in het rack te schuiven den ik.

[Bericht gewijzigd door Thevel op vrijdag 24 mei 2019 23:47:51 (35%)

fatbeard

Honourable Member

Een heeeel kleine opmerking, laat IC13 een beetje zakken. (het blijft een ongeluksgetal.. :) )

Well spotted! Dan past het voetje ook beter. 't Was al laat... :z
Dat was een fluitje van nog geen cent.

Die 200mm is eigenlijk 'per ongeluk' zo gekomen, maar ik snap het punt.
Ik weet niet hoe diep die railtjes zijn (en van wat voor materiaal ivm sluitingen), maar een 2.5mm moet zonder alteveel moeilijkheden nog wel wel haalbaar zijn (als ik de exacte diameter van de elko's weet misschien meer).
Dat is echter een mechanisch probleem wat met bijvoorbeeld twee stripjes en wat afstandsbusjes ook oplosbaar is.

Ik ga morgen (ben vandaag verder bezet door andere werkzaamheden) nog wel ff verder schuiven.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Graag zou ik uit waardering voor jullie inzet beide willen laten maken! Maar als dat nog veel werk vraagt voldoe ik met eentje

Thevel

Golden Member

Zoals eerder gezegd maak ik geen print, ik vindt de print van fatbeard hartstikke mooi!!!

fatbeard

Honourable Member

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/wisselsturingv2asch.pnghttps://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/wisselsturingv2apcb.png
plaatjes zijn klikbaar (grotere versie), PDFs en Gerbers op aanvraag.

Ik heb hem ff heet gewassen: nu is er voldoende ruimte om de PCB in het rek te schuiven.
Ook voorzien van blusdioden en alle connectoren zitten nu aan één kant.
Laat mij maar schuiven... ;)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dag Fatbeard,
graag zou ik bij je de pdf's en Gebers bij je willen aanvragen!
Fijn ook dat je blusdiode's hebt toegevoegd. Super!
Mijn dank is groot, heel groot.

fatbeard

Honourable Member

Hi Herms,
Ik neem aan dat (dus) alles klopt qua aansluitingen? :p
Je hebt mail...

Vond het leuk om te doen en had de afleiding nodig: eens wat anders dan full SMD met 0402 componentjes.

Open deuren sectie:
Bij het bestukken van laag naar hoog werken. Dus diodes, weerstanden, voetjes, condensatoren, relais en connectoren, in die volgorde.
Alle weerstanden hebben dezelfde steekmaat, alle dioden ook; een buigmal (of -tang) kan heel handig zijn bij het verkrijgen van een professionele look.
Doorgemetalliseerde printen hebben een fractie meer tijd nodig dan enkelzijdige printen bij het solderen. Met andere woorden: neem de tijd bij het solderen en gebruik een niet te lichte soldeerbout (30-60W aanbevolen).

Plaats wat foto's van het eindresultaat, vinden we leuk.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Foto's zullen volgen! Nog wel even wachten.

de print is klaar. Ziet er prima uit!

rob040

Golden Member

Dat is mooi geworden en ook nog snel.
Ik heb met bewondering gelezen hoe je door forumleden geholpen bent, chapeau!!

Thevel

Golden Member

Zeker mooi geworden en idd lekker snel!
Nu nog bestukken en kijken of alles werkt..

Op 26 mei 2019 21:58:46 schreef fatbeard:
Plaats wat foto's van het eindresultaat, vinden we leuk.

Shiptronic

Overleden

Mooi project geworden, _/-\o_

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 5 juni 2019 00:54:55 (26%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.