Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

reichelt heeft er wel 1, maar die heeft een 3mm gat. ik weet niet wat de toepassing is, maar ik heb nooit een probleem gehad met provider modem adapters te modden als dat nodig was :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik veelal tegenkom op internet is: 6.3 x 3mmm. Weet je zeker dat die 2.5mm goed is? Anders zou ik het gewoon proberen.

Update:
Zie reactie van @testman

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zaterdag 1 juni 2019 19:59:41 (30%)

I love it when a plan comes together !
Tidak Ada

Golden Member

Als je het met een schuifmaat hebt gemeten, kan die 0,5mm verschil daar wel aan liggen, zeker als je de binnenmaat hebt gemeten. De 'meskanten' van de binnenmaatvoelrs zijn dermate dik dat dat op die kleine diameter zoveel afwijking kan geeftven. Probeer het eens met de achterkant van boortjes als sonde....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Die van Lumberg is 2.35mm, heel dicht in de buurt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

@Arco,
Dat zou zomaar eens kunnen.
Ik heb de 2.5mm niet gemeten, maar het is meer dan 2.1 (want die past niet) en het is gelijk aan of minder dan 2.5 (want die past wel)

@Eric,
De socket is te diep voor een goede meting met een schuifmaat oid, de plug meten heeft niet veel zin, daar zitten veer contacten in.
Maar als ik een 2.5mm boortje in de plug probeer in te prikken lijkt dat erg krap.
2.35 zou dus best eens kunnen.

@Test,
Ik wilde de bijgeleverde adapter voor de verandering eens heel laten ;)

Dus eens op zoek naar een 6.3 mm / 2.35 mm plugje ..

een stekker van zo'n oude 90's hp deskjet printer ( met die 30V adapter ) zou moeten passen, die zijn 6,4mm en hoewel het gat zelf 3mm is, past er toch een 2,5mm boortje goed in, 3mm komt niet ver zat. test dat dus goed, die stekkers met 2 lipjes erin vallen groter als dat de lipjes zelf zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb een 12V-octopus in de meterkast, dwz dat er vanuit een flinke 12V adapter een draad weg gaat, en uit de homp krimpkous daarna tig "tentakels" naar verschillende DC-pluggen uit de rommelbak gaan. Ten minste 2 van die pluggen pasten in mijn nieuwe Arris modem (en maakten ook goed contact). Ik heb dus niks opgemeten, maar kan je wel zeggen dat een niet-heel-speciale plug best wel eens gewoon kan blijken te passen.

Was al lang blij dat die Arris gewoon 12V bleek, want het vorige modem deed... 18V?? Dus die moest zijn eigen adapter houden.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Heh, zelfde idee ... en bijna de zelfde oplossing.
Gezien er stieken toch wat stroom voor zit (5A adapter) heb ik een blokje gefabriekt met gezekerde uitgangen.

Er zit nu een 5.5/2.5 plugje in het modem ... en die past en werkt. Maar helemaal bedoeld voor die connector is dat natuurlijk niet, en daar loopt toch best een aardige stroom doorheen. Vandaar dat ik een ander plugje zocht. Plan 'C' is de schaar zetten in de meegeleverde adapter. Maar eigenlijk laat ik die liever heel.

Het oude cisco ding had hier een 15V adapter, die is goneski :)

zo heb ik dat dus ook. voeding vanuit centrale smps met accubackup. voorheen had de oude modem maar een 100mbit link, dus 4 aders van de utp waren voor de voeding. na modem vervanging werd dat een gigabit, dus maar een 2x 2,5mm2 erbij getrokken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een voeding, die twee 5×20 frontzekringhouders heeft. Daarin zit een kijkglaasje.
Bestaan er dan 5×20mm zekeringen met indicator, of is dit alleen maar om te kunnen zien dát er een zekering in zit, zonder hem te openen? Lijkt me vrij doelloos.

Zo ja, zijn die (nog) ergens te krijgen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

denk eerder dat je kunt zien wat voor zekering erin zit, kleurcode op het dopje, hoewel die in 5x20 heeel zeldzaam zijn. zeker weten dat er 5x20 inzit, je zou meer aan diazed zekeringen denken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Nee, echt 5×20, maar wèl uit vervlogen tijden, ergens in de jaren 50-60.... De andre zekering is 150 mA en die is er niet in DIAZED. Die zoden overigens ook niet in het gaatje passen.

Ik heb ze ook nooit gezien, vandaar dat ik het vraag. Dat venster moet toch een reden hebben, zelfs in die tijd deed je dat niet zomaar. Een hoop extra werk: transparante rondjes stansen, borgveertjes maken en dan nog een extra handwerk voor de montage, normaal in die tijd.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Ja, die zijn er inderdaad met verklikker ... maar die kom je maar HEEL zelden tegen.
Geen idee waar je ze kunt krijgen, maar ik heb er ooit een doosje van gehad.

-edit-

http://www.specialtycontrolsystems.com/proddetail.php?prod=42910

Ze zijn er nog ..

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 2 juni 2019 21:54:58 (27%)

Tidak Ada

Golden Member

niet noodzakelijk, maar ik wilde het gewoon even weten. Ik vind het voor een lab voeding nogal overkill :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 juni 2019 13:12:43 schreef Sine:
... en bijna de zelfde oplossing.
[..]
een blokje gefabriekt met gezekerde uitgangen

Potverdrie. Denk ik het eindelijk in orde te hebben in m'n meterkast, komt er weer iemand met een prachtig blokje met afgezekerde uitgangen met LED-indicatie.

Het oude cisco ding had hier een 15V adapter, die is goneski :)

Ik heb even in de adapter-krat gespiekt en dat van mij betrof inderdaad ook een Cisco op 15V. M'n ADSL-modem had 18V.

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Even een vraag tussendoor, er zit een behoorlijke hole op de achterkant van deze scope. Hoort daar wat in, ter bescherming van mens en dier?

flash2b

Special Member

Normaal kan je bij een Hameg daar de net stekker in parkeren, maar dat deel ontbreekt op de foto.

Sine

Moderator

In sommige scopes zit hier een plek om je netstekker op te bergen. Daar zal wel een insert per regio in passen.

RAAF12

Golden Member

Ah, nou dan moet ik maar zelf wat fabrieken, een stuk gaas ofzo. Zo'n insert zal wel niet te verkrijgen zijn....

goedkope contrastekker erin zetten?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Ja dat is een goed idee, beetje conisch maken dat ie er klemmend in past.

Ik zoek iets om een lamp op een makkelijke manier verstelbaar op te hangen, liefst iets van ebay of aliexpress want dan heb ik geen kosten voor pakketpost. Het hoeft niet mooi te zijn, het is voor in een hobbykas (gewoon met tomaten en paprika's jongens!)

Vroeger had je zoiets met een touwtje en een veer voor tafellampen. Ik weet niet meer precies hoe dat zat, maar dat was mijn eerste gedachte.

Gewoon een trekpendel? Die hebben de meeste bouwmarkten wel liggen voor een tientje.

Voorbeeld https://www.hornbach.nl/shop/Trekpendel-E27-wit/7002723/artikel.html

If you want to succeed, double your failure rate.

@Jochem: geweldig!
ik heb zelf ook nog dit gevonden, maar dat van jou ziet er degelijker uit. Ik hoop wel dat ik de fitting er af kan krijgen zonder de pendel te mollen, of dat ik in ieder geval bij de '220' kom.

Thevel

Golden Member

Die fittingen kun je meestal gewoon losschroeven, vaak zit er in de fitting een vergrendeling in de vorm van een lipje.
Het lipje moet je indrukken met een schroevendraaier.

Dit topic is gesloten