Op 5 juni 2019 21:46:50 schreef Jochem:
Ja met FETjes op DC kan het veel simpeler dan met triacs.
[...]
Het maakt voor de uiteindelijke schakeling redelijk weinig verschil of je FETs of trias gebruikt...
Die Märklin wissels zijn ontworpen voor wisselstroom, ik weet niet of ze het op DC wel zo goed (blijven) doen (magnetisatie enzo).
Dat alleen al (je bent ook het karakteristieke bzzzz geluid kwijt) zou een motivatie kunnen zijn om de AC en de triacs te handhaven, en het alleen op een andere manier aan te sturen.
Ook mijn tijd is wat krap de komende tijd, maar ik zal wel proberen iets op schema te gooien.
Voor het tekenen van een schakeling en het omzetten in een PCB zijn vele programma's beschikbaar die allemaal hun pro's en cons hebben, het is voor een hobbyist uiteindelijk een kwestie van smaak en mogelijkheden welk er gebruikt gaat worden.
Er zijn op CO al meerdere discussies over geweest (en er zullen er vast nog wel meer komen ook).
Ik ben ooit begonnen (onder DOS) met Layo1 voor de PCBs, later vanuit mijn werk OrCad3.2 voor de schema's. Layo1 kon ook schema's maken, maar dat beviel me niet dus die deed ik nog 'met de hand'.
Later ben ik overgestapt naar Tango (kon ook schema's maken maar ook dat beviel me niet) voor de PCBs, want dat werd op het werk ook gebruikt en was betaalbaar (49 gulden ofzo).
Toen ik -letterlijk- uit de mogelijkheden van al deze DOS programma's knapte zijn we op het werk overgestapt naar het Windows pakket Protel99SE, een zogenaamd geïntegreerde omgeving (heb ik zelf ook een licentie voor overgenomen). Er is toen ook kort gestoeid met Mentor Graphics, maar dat lag me niet.
Op mijn huidige werk gebruik ik Eagle5.12 (daar is jouw print ook in gemaakt), maar er gaan stemmen op om over te stappen op KiCad. Wat het uiteindelijk gaat worden weet ik niet, het zal in elk geval een programma zijn wat zonder de cloud kan blijven draaien (de huidige Eagle bijv. moet om de twee weken contact opnemen met Autodesk, anders werkt het niet meer).