Platenspeler ac toerenregelaar

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:20:50 (99%)

niet op de schommelende frequentie van t lichtnet af gaan ;-)

Beetje flauwekul dit. OK de vijftig hz van het lichtnet is misschien niet altijd 50 Hz. Ik geloof er alleen niets van dat je dat kunt horen. De massa van de draaitafel compenseert snelle variaties.

T liefst met audiofiele schone sinus golf.

Waarom? Denk je serieus dat die ac motor zich iets aantrekt van de de vorm van de sinus? Zolang het gewoon een redelijke sinus is, is er niets aan de hand.

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:20:59 (98%)

Op 12 juli 2019 22:59:53 schreef Midassss:
Als audiofiel kan ik natuurlijk niet op de schommelende frequentie van t lichtnet af gaan ;-)

Hoe erg denk je dan dat die frequentie schommelt?

maartenbakker

Golden Member

Hoe je het beste de motor netonafhankelijk kunt aansturen, hangt heel erg af van het merk en type van je platenspeler, of op zijn minst het merk en type van de gebruikt aandrijving! Als je dat nog even doorgeeft komen we misschien verder om een specifieke oplossing te vinden.

Ik neem tenminste aan dat de universele oplossingen van een paar duizend euro afvallen, anders zou je het hier niet komen vragen. Opzich kun je die vast wel voor de helft of een kwart van de prijs nabouwen, maar dat is voor een beginner te hoog gegrepen en misschien nog steeds te duur.

Overigens moet je hoe dan ook wel je best doen om minder frequentieschommeling te krijgen dan het net. Als het net er meer dan 0,1% naastzit is het al erg dramatisch.

Als je daadwerkelijk frequentieschommelingen ervaart in het geluid, kan het ook zijn dat je platenspeler aan een revisie toe is. Dit als droog feit, zonder de discussie over wat je wel of niet kunt horen aan te gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Neem een draaitafel met een stroboscopische schijf.
Neem ook een 2e neonlampje wat op de schijf gericht is met daarachter een kristal gestuurde schakeling (eventueel batterij gevoed)die exact op 50 Hz knippert.Die twee met elkaar vergelijken en de pitch bijstellen.En klaar is Kees.

Neem ook een 2e neonlampje wat op de schijf gericht is met daarachter een kristal gestuurde schakeling

Zo'n ouderwets kristal gaat het niet worden natuurlijk. Veel te goedkoop en te onstabiel. Een atoomklok is beter en het klinkt ook beter als je kunt zeggen dat je een atoomklok gestuurde draaitafel hebt.

Maar even serieus: Technisch gezien is het grote onzin om een draaitafel zo nauwkeurig te maken. Net zo als jou weegschaal waar je jezelf op weegt ook geen tiende grammen hoeft aan te geven. Maar als je het per see toch wil zou ik zeggen: Koop een oude tweedehands ups. Zet er een nieuwe batterij in en ga helemaal los van het net draaien. Dan heb je iets dat waarschijnlijk beter is dan het op onderstaande foto volslagen belachelijke apparaat dat nog vijf en een half duizend euro moet kosten ook.

https://www.analogueseduction.net/user/products/large/P12-2-1.png

Voor een dergelijk bedrag dat dit apparaat kost kun je ook complete zonnepaneel installatie in eiland bedrijf installeren.

Dit is een verhaaltje van een van die websites:

For the Thorens turntables form the 50’s & 60’s this 220 Volt. That is the voltage the motors were designed for. 230 Volt or 240 Volt is too high. This causes the turntabels to turn too fast. In order to obtain the correct speed the motor needs to be slowed down by the break. This causes extra forces in the motor resulting in unwanted vibrations which will be evantually picked up by the stylus thus distirting the audio signal. The (extra) use of the break to slow down the motor also causes unwanted friction which has lead to the premature death of quite a few motors.

Ik heb even opgezocht wat er nu zo bijzonder aan een Thorens draaitafel

Dit is de Productbeschrijving?

Plug-and-play: het element is voorgemonteerd vanuit de fabriek
elektronisch geregelde DC motor
33 1/3 en 45 rpm, electronisch instelbaar
aluminium plateau
Thorens TP17 toonarm
Thorens TAS 257 element
afmetingen HxBxD: 420 x 130 x 360 mm
gewicht: 4,5kg
inclusief stofkap

Kosten van dit apparaat zijn 400 euro.

Het verhaal van die website met die voedingen klopt dus al van geen kanten en ze praten zelfs in negatieve zijn over die draaitafels. Er zit een geregelde dc motor in. De hoogte van de netspanning is dus helemaal niet belangrijk omdat het ding een eigen regelaar (met voeding) heeft. En als het synchroonmotot of zoiets zou zijn doet de netspanningshoogte ook niet ter zake omdat de net frequentie het toerental bepaald. Ze staan dus gewoon te liegen om hun product voor 1800 euro te kunnen verkopen. Het is ook wel een leuke verhouding om een pickup van 400 euro te gaan voeden met een voeding die eigenlijk niets doet van 1900 euro.

Hubie

Special Member

;-)
Edit\ Hoe nauwkeurig is zo'n stroboscoop eigenlijk op een draaitafel? op de Hz?
Had vroeger een mooie goede Technics draaitafel,als je de pitch maar amper aanraakte zag je de blokjes wegwandelen dus ik denk dat dat toch vrij nauwkeurig is.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 13 juli 2019 00:31:14 (98%)

Arco

Special Member

Een die-hard audiofiel kun je toch niet van zijn plan afbrengen. (ook niet met onderbouwde argumenten... ;) )
Ik snap niet dat je dan niet gewoon een betere platenspeler koopt. (een met 50Hz motor is meestal niet echt top-of-the-line...)

Da's een betere oplossing als sleutelen aan een oude platenspeler.
(een lelijk eendje kun je ook wel ombouwen tot Rolls-Royce, maar wie zou dat willen doen?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Er zijn erg mooie / dure 50Hz motoren. Of die het beste zijn vergeleken met andere aandrijvingen zal er van af hangen. In elk geval de beste in hun soort. Als het puur gaat om invloeden van het net uit te sluiten, kun je bijvoorbeeld ook gaan voor een direct drive op gelijkstroomvoeding. Ik verkocht laatst als opknapper een Sony instapmodel uit het hoogste segment van eind jaren '70 en was onder de indruk hoe stabiel dat ding liep en hoe snel hij snelheidscorecties doorvoerde. De stroboscoop stond steeds vrijwel onmiddelijk stil.

Op 13 juli 2019 00:15:58 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik heb even opgezocht wat er nu zo bijzonder aan een Thorens draaitafel

Dit is de Productbeschrijving?

Allicht niet, er staat dat het gaat om machines van de jaren '50 en '60. Waarvan de diktevariatie van het tussenwiel zeer waarschijnlijk groter is dan de frequentievariatie van het net. Dus opzich heb je gelijk dat er ergens iets niet klopt aan het marketingverhaal. Maar in theorie kan het bij bepaalde motoren en een verder nauwkeurige aandrijving wel iets doen. Of dat hoorbaar of meetbaar is, doet er voor het gemak even niet toe. Laten we verder terug on topic gaan en eens horen om welke draaitafel het in dit specifieke geval gaat. Dan is er iets concreets om nader naar te kijken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 13 juli 2019 01:06:21 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 12 juli 2019 23:16:08 schreef Midassss:
Ik bedoel t niet vervelend maar ik ga hier niet die discussie voeren.
Er zijn legio apparaten te koop die dit kunstje flikken maar voor je t weet ben je 4000,- euro verder.
Mijn vraag is dus niet of t nodig is maar hoe!

Ik kan je aanraden dan ook te gaan compenseren voor het feit dat het plateu meer wordt afgeremd door de naald aan de buitenkant (begin) van de plaat, dan aan de binnenkant(einde) van de plaat, vlak voor het afslagpunt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Daar had (B&O geloof ik) weer een oplossing voor.
Tang,tangiale ,tangens arm (help mij even)of zoiets? ;-) klok en klepel ;-)

In die 4000€ kast zit waarschijnlijk een 1 fase frequentie regelaar .

Dikke en dunne lp's het gewicht verschil is soms wel 12gram.

[Bericht gewijzigd door bert!ne op zaterdag 13 juli 2019 02:16:12 (32%)

Hubie

Special Member

Op 13 juli 2019 02:04:33 schreef bert!ne:
In die 4000€ kast zit waarschijnlijk een 1 fase frequentie regelaar .

Dikke en dunne lp's het gewicht verschil is soms wel 12gram.

Maakt toch niet uit? Oude draaitafels hadden een plateau van soms meer dan 1 kg dus die die 12 gram extra maakt niet uit,alleen al door het vliegwiel effect.
Maar laten we even de TS antwoorden wat precies de bedoeling is en wat voor draaitafel hij gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 13 juli 2019 02:35:34 (12%)

Op 13 juli 2019 01:54:48 schreef Hubie:
Daar had (B&O geloof ik) weer een oplossing voor.
Tang,tangiale ,tangens arm of zoiets? ;-) klok en klepel ;-)

Dat was de tangentiale arm. Deze vormt geen oplossing voor het beschreven ‘probleem’ van meer of minder afremming van het plateau (wat als het goed is wordt gecompenseerd door de toerenregeling van de motor) maar voor het feit dat een niet-tangentiale arm slechts op één plaats exact in lijn staat met de groef. De arm draait om het ophangpunt en de naald kan dus nooit over de gehele plaat in de juiste positie staan. De tangentiale arm heeft geen draaipunt maar wordt in een rechtlijnige beweging van buiten naar binnen over de plaat bewogen waabij de naald altijd recht in lijn met de groef staat en exact over de straal van de plaat beweegt.

Op 12 juli 2019 23:16:08 schreef Midassss:
Ik bedoel t niet vervelend maar ik ga hier niet die discussie voeren.
Er zijn legio apparaten te koop die dit kunstje flikken maar voor je t weet ben je 4000,- euro verder.
Mijn vraag is dus niet of t nodig is maar hoe!

Je hebt je een "probleem" laten aanpraten dat er niet is! Dat een apparaat €4000,- kost, wil niet zeggen dat dat apparaat ook daadwerkelijk iets (zinnigs) doet!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
RAAF12

Golden Member

Op 13 juli 2019 00:59:27 schreef maartenbakker:
Laten we verder terug on topic gaan en eens horen om welke draaitafel het in dit specifieke geval gaat. Dan is er iets concreets om nader naar te kijken.

Dat lijkt mij een goed idee. Thorens had voor 1968 alleen draaitafels met 220V synchroon motoren in aanbieding.
http://www.theanalogdept.com/thorens_history.htm

Hubie

Special Member

Thanks Hans60!
Dat was het.! Het was dus een oplossing voor een probleem wat eigenlijk niet bestaat?
Edit:Wel bestaat, maar niet op te lossen bedoel ik.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 13 juli 2019 03:06:52 (21%)

RAAF12

Golden Member

Op 13 juli 2019 02:59:35 schreef Hubie:
Thanks Hans60!
Dat was het.! Het was dus een oplossing voor een probleem wat eigenlijk niet bestaat?

Je hebt geen dwarsdrukcompensatie nodig bij een rechte arm. En de oerplaat wordt ook met een warme beitel gesneden in het vinyl, opgehangen in een rechte arm...

Op 13 juli 2019 02:59:35 schreef Hubie:
Thanks Hans60!
Dat was het.! Het was dus een oplossing voor een probleem wat eigenlijk niet bestaat?
Edit:Wel bestaat, maar niet op te lossen bedoel ik.

Jawel, het probleem bestaat wel (tenminste: als je het als een probleem ervaart). Met een niet-tangentiale arm wordt de groef niet uitgelezen onder dezelfde hoek als dat hij gesneden is, op één plaats na. Met een tangentiale arm is dat probleem opgelost.

Lambiek

Special Member

Ben het helemaal met jullie eens jongens, maar ik ben bang dat de TS dit niet wil horen en ook niet meer reageert. We hebben hier te maken met een echte audiofiel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Neem, net zoals ik, een Teac TN-300. In verschillende kleuren leverbaar. Ik heb een zwarte.
Deze is DC gevoed met een adaptertje. Dus altijd het juiste toerental en geen 50Hz brom meer wat ik wel had met m'n oude Akai AP-100C.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Thevel

Golden Member

Op 13 juli 2019 10:56:35 schreef Nightwalker:
In verschillende kleuren leverbaar. Ik heb een zwarte.

De zwarte klinkt ook het beste, een groene klinkt waardeloos. ;) :)

Dat vonden ze bij Teac ook. Daarom is die er ook niet ;-)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:21:17 (98%)