HC-12 433MHz tegenvallend zendbereik

Wij gebruiken onderstaande modules om een signaal te versturen over afstand van 500m in open lucht.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/communicatie/hc-12-si4463-draadloze…

De modules zouden tot 1800m moeten werken, in FU4 mode, volgens de specificaties. Echter komen we niet verder dan 200-300m.
Nogtands zijn alle antennes goed aangesloten, en zijn er geen obstakels. Bij kleinere afstand werkt het systeem perfect.

De zendmodules zijn via pin-headers op een andere print gemonteerd. Via de uFL/IPEX connector sluiten we externe antennes aan. Langs de zender is dat volgende antenne: https://www.allekabels.be/sma-kabel/1281/1280893/ism-antenne.html . Deze is op het dak van werfcontainer gemonteerd.
Langs ontvanger kant hebben we volgende antennes gebruikt: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/communicatie/433mhz-antenne-met-sma…

Het signaal zelf is maar 5 bytes, die iedere minuut verstuurd worden.

Waarop moeten we letten, en wat kunnen we doen om het zendbereik te verhogen? Misschien andere antennes? Waarop moeten we letten ivm massa?
Hopelijk kunnen jullie ons goede tips geven.

Arco

Special Member

Die maximum afstanden moet je wel met een korreltje zout nemen... ;)
(met de helft ben ik al heel erg blij, meestal is het minder...)

Bereik hangt ook van de omstandigheden af (helemaal open, bos, vochtige/droge bodem,...)
Je links werken trouwens niet. (punt erachter weghalen)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 12 juli 2019 15:44:48 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

200-300m vind ik heel goed, in deze video heeft hij minder geluk.
Zoals Arco al schreef, lezen met een dikke korrel zout.

Misschien zijn dat cijfers bij gebruik van een Yagi antenne..

LDmicro user.
Arco

Special Member

Een LoRa versie als de RFM96 van HopeRF komt een stuk verder: in bebouwing 2.2 miles ( https://lowpowerlab.com/forum/moteino/lora-rfm96-433mhz-range-test-gt5… )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bestaan er geen versterkers voor 433MHz waarmee we het signaal wat kunnen opkrikken?

Ha Memorex,

Ja..... een betere antenne kost geen energie ook :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bestaan er geen versterkers voor 433MHz waarmee we het signaal wat kunnen opkrikken?

Ja dat is mogelijk. Je zult het alleen wel zelf moeten bouwen of een halffabrikaat van de internet chinees vandaan halen. Je wordt dan een piraat die zorgt al die dingen op de 433 Mhz nog beroerder gaan functioneren.

Je zou dit kunnen kopen: https://nl.aliexpress.com/item/32934971995.html?spm=a2g0z.search0604.3…

https://ae01.alicdn.com/kf/HLB1VDh6X5nrK1RjSsziq6xptpXaU/433MHz-RF-Amplifier-5W-for-380-450MHz-wireless-remote-Transmitter.jpg_220x220xz.jpg

Op de 433 MHz band is het gewoon veel te druk. Net als op de wifi banden trouwens. De situatie is een beetje vergelijkbaar met de vroegere 27MC waar op een gegeven moment iedereen met een versterker (destijds kachel genoemd) ging werken. Daardoor werd dus alles nog beroerder.

Als je de verschillende radiofrequenties ging scannen kwam je op de 27MC een reuze ruisbult tegen. tegenwoordig zie ik die ruisbult niet meer op de 27MC maar wel de ism banden en de wifi banden.

Bijna niemand realiseert zich dat het nog altijd gewoon radiogolven zijn die in niets verschillen met de radiogolven waar meneer Marconi in achtienhonderd zoveel werkte. En het bereik van een radiozender is net als toen nog steeds afhankelijk van dezelfde voorwaarden en beperkingen. En dan moet je denken aan dingen als het weer, positie van de antennes. Het soort antenne, de frequentie, bandbreedte, zendvermogen en ontvangst gevoeligheid. enz. Iedereen gaat er maar vanuit dat het is digitaal en het moet dus allemaal maar kunnen.

Dat sprietantennetje van de TS vind ik overigens een waardeloos ding. Ik heb hem ook wel eens gebruikt en vond het slecht werken. Hij staat toch wel op een metalen ondergrond en helemaal vrij van alles? Dat andere sprietje is denk ik ook niet alles.

Het makkelijkst voor de TS lijkt mij het aanpassen van de antennesituatie.\

Zowel op de zender als de ontvanger zou je zo iets kunnen gebruiken:

http://www.spezialantennen.eu/ism-antennen/ism433/yagi-richtantenne-y-…

Gewinn 11 dBd, V/R 18 dB

De winst is 11 db. Dat komt dan neer op ongeveer 16 x gevoeligere ontvangst en ongeveer 16 x meer zendvermogen. Je komt dan vrijwel zeker veel verder dan je nu komt en dat zonder dat je piraat wordt en andere mensen gaat lopen storen.

De antenne is echter vrij duur. Je kunt een hoop geld verdienen door zelf iets in elkaar te knutselen.

Op 12 juli 2019 15:44:09 schreef Memorex:
Das wel beetje een ramp dan :(.

Ah, een ramp-denker!
Kun je niet hoger met je antennes?
Wat misschien helpt: een lagere baudrate gebruiken. Hoe lager de bitrate, hoe hoger de signaal/ruis verhouding.
Extra power is nogal aso. Hoe meer vermogen jij maakt, hoe slechter het bij anderen werkt. Geld eigenlijk ook voor hogere antennes. Een straal van 500m claimen is sowieso al een beetje op de rand. Het moet eigenlijk niet verder gaan dan je eigen terrein.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het is eigen terrein, van klant. Er staan geen huizen in de buurt. Nu bereiken we al niet aan de grens dusja..
Ramp omdat we al 10 ontvangers geassembleerd hebben.

Arco

Special Member

Tja,

Vooraf testen is toch wel nuttig... ;)
Indien mogelijk een Yagi gebruiken. (met een LoRa was 't ook een stuk makkelijker geweest...)
Zijn er ook wel redelijk betaalbaar: https://www.ebay.co.uk/itm/Bloomice-70cm-5-element-Yagi/232928919146?h…

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 13 juli 2019 16:19:39 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Blue Sky

Cableguy

Die spriet antennetjes hebben een metalen ondergrond nodig anders werkt het niet goed. Ik gebruik zelf zo een (Aliexpress, 2 €) en als ik hem buiten in de hand houd met een DMR porto van 5 Watt heb ik weinig bereik maar als ik hem op het dak van de auto zet haal ik toch wel een 20 km tegenover een zendamateur met een x50 op 20 meter hoogte. Dus die sprietjes werken wel. Als je 10 beams moet kopen ben je ook nogal wat kwijt.

Waar rook is, is stroom
mel

Golden Member

Een antenne is natuurlijk de beste versterker.
Als je een eindtrap fabriekt, kom je wel verder met zendvermogen, maar ontvangen is nog steeds even waardeloos.
En GOEDE antenne, werkt altijd 2 kanten op, zowel voor zenden als ontvangen.(en kost geen energie).

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 juli 2019 09:12:26 schreef mel:
En GOEDE antenne, werkt altijd 2 kanten op...

Een SLECHTE antenne werkt ook altijd 2 kanten op...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Op 14 juli 2019 09:20:26 schreef flipflop:
[...]
Een SLECHTE antenne werkt ook altijd 2 kanten op...

helemaal mee eens :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

We hebben besloten om toch met andere zendmodules te gaan werken.
Iemand ervaring met een bepaalde module waarmee het zeker wel lukt, en ook eenvoudig aan te sturen is door Arduino?
Langs zenderzijde kunnen we een yagi antenne plaatsen, maar langs ontvanger zouden we wel liefst die eenvoudige antennes blijven gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Memorex op zondag 14 juli 2019 13:05:35 (28%)

Anoniem

Op 13 juli 2019 15:47:33 schreef Arco:
Tja,

Indien mogelijk een Yagi gebruiken.
Zijn er ook wel redelijk betaalbaar: https://www.ebay.co.uk/itm/Bloomice-70cm-5-element-Yagi/232928919146?h…

Niet mee eens. Het vermogen van SRD toepassingen is wettelijk Gezien aan banden gelegd. En dat is nodig, anders wordt het al héél snel voor iedereen onbruikbaar. Dat vermogen wordt beneden 1GHz uitgedrukt als ERP of effective radiated power.
Stel je hebt een zendertje van 10 mWERP. De fabrikant legt dat voor evidente redenen zo dicht mogelijk bij de wettelijke limiet.
Je vervangt de 3 dB antenne door een Yagi met (voor het rekengemak) 13 dB winst. Nu wordt het ERP opeens 100mW in plaats van 10.
Je zit dus ruim boven wat toegestaan is. Daardoor zijn richtantennes voor dergelijke toepassingen verboden. Niet om burgers te pesten, maar Het leidt tot asociaal gedrag en problemen . Daarvoor verwijs ik graag naar de topics over CB ;-).

Vergelijk het met een zaal waar iedereen aan tafeltjes zit en rustig met elkaar praat.
Plots zijn er enkele die menen te moeten schreeuwen naar personen die 3 tafels verder zitten. Dat hindert de anderen. Na een tijdje gaat iedereen zitten schreewen en roepen en verstaat niemand niemand meer en krijgt iedereen hoofdpijn. Dus is het beter dat de cafébaas iedereen die staat te schreeuwen aanmaant wat rustiger te praten ;-)

Een andere optie dat we hebben is om de eerste ontvanger het signaal te laten forwarden naar verdere ontvangers. Maar hoe zorg je er dan voor dat er geen collisions gebeuren? De ontvangers kunnen in willekeurige volgorde staan..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 juli 2019 15:24:59 schreef grotedikken:
[...]
Stel je hebt een zendertje van 10 mWERP. De fabrikant legt dat voor evidente redenen zo dicht mogelijk bij de wettelijke limiet.

De zender uit de startpost is al 100 mW, en zit dus sowieso al een factor tien (plus antennewinst) boven wat toegelaten is.
Ik vind het daarom ook onbegrijpelijk dat de resultaten zo slecht zijn. Je maakt de band straks kilometers ver onbruikbaar voor de gewone gebruikers, maar je eigen ontvanger reageert niet. Vreemd. Ik denk dat er iets niet in orde is.

Los daarvan is er weinig tegen het gebruik van een richtantenne voor alleen de ontvanger. Daarvan heeft niemand last.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Bij bijna alle moderne modules kun je het zendvermogen vrij exact instellen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 14 juli 2019 16:38:51 schreef Arco:
Bij bijna alle moderne modules kun je het zendvermogen vrij exact instellen...

SRD modules die vrij zonder vergunning gebruikt mogen worden mogen helemaal geen door de gebruiker instelbaar vermogen hebben en zeker al niet een vermogen dat 10 x de limiet overschrijdt. Ze mogen enkel gebruikt worden met de meegeleverde antenne of een omschreven type antenne waarvan de fabrikant opgegeven heeft het toegelaten ERP onder de limiet blijft.

En als je binnen de toegelaten grenzen wil blijven schiet je niks op met een winstantenne. Je moet het vermogen dan zover terugdraaien dat het ERP in de voorkeurrichting toch onder de limiet blijft.
Zoals FET aangeeft is het gebruik van een richtantenne voor ontvangst wel toegelaten.

Ik wil niet het vermanend vingertje opsteken verwijzend naar de wetgeving, maar ik heb persoonlijk iets tegen 'takers'.
Mensen die zich menen dingen toe te kunnen eigenen die bedoeld zijn voor gebruik door de gemeenschap.
Dat is het slag dat je in de winkel wegduwt aan de kassa, of met hun voeten op de bank ligt op de bus zodat jij kunt rechtstaan de bus Of hun vuilnisbak legen langs een verlaten weggetje..

Arco

Special Member

Ongeacht van wat toegestaan is, is een gericht signaal meestal toch te prefereren. (liever 100mW gericht, als 10mW rondstraler)
Of 868MHz gebruiken; op sommige banden mag je tot 500mW erp gaan...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 14 juli 2019 19:27:10 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

TS, misschien moet je eens iets over de opstelling vertellen. Hoe hoog staan de modules, zit er metaal tussen, zitten ze in metalen kastjes (jaja), ...

Verder, is het zenden helemaal in de module geregeld, of bepaal je zelf het aanzetten van de zender en het sturen van data? Ik kan me zo voorstellen dat er wat tijd moet zitten tussen TX aan en data sturen. Of misschien moet de data wel op een bepaalde manier gecodeerd zijn (manchester coded of zo).
En lage baudrate ook al geprobeerd?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Toegelaten is 10 mW ERP. We hebben al 100 mW, en met een yagi van 13 dB aan de zender komen we dan op 2000 mW; dus tweehonderd maal toegelaten.
Het zou beter zijn de ontvanger in orde te maken, of welke fout er dan ook zit op te heffen. Iets is er niet in orde.

Ter vergelijking: onze 400 MHz-portofoons halen niet eens zoveel ERP, maar doen het, tussen twee personen die beiden op de grond staan, toch over ruim vier kilometer prima. Maar daarvoor is dan ook een vergunning nodig.

In het geval van de installatie van @TS zouden zulke ERP's niet aardig zijn voor de legale gebruikers, vooral die in dezelfde richting, die nu niets meer kunnen.
Over zo'n afstand als bij @TS moet 10 mW voldoende zijn; is het dat niet, wel, dan is de situatie niet geschikt voor deze draadloze spullen.
Sowieso is draadloos tussen twee vaste punten eigenlijk raar, en meestal zie je daar toch een kabeltje.

Het feit dat je al deze spullen zomaar kunt kopen, wil niet zeggen dat het gebruik ervan ook door iedereen altijd toegelaten is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org