LG Inverter linear compressor

de elektronica in auto's is ook ellende, wrs omdat de hoeveelheid elektronica gewoon veel meer als 20 jaar terug is. als je zo'n frans stokbrood rijd, een nog vrij recent model kom je er wel achter. elektronica is wel luxe in een wagen, maar meteen een duur iets als er iets mee is, je hebt dan beter een japanner. oude boordelektronica is nog te maken, nieuwe is met alu gelaste verbindingen ingegoten, kun je niks meer aan doen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat was dus dat geluid dat ik soms hoorde, er zit er een 3 way valve op. Mij een raadsel voor wat dat zou dienen. Die knop zal een soort dodemansknop zijn denk ik...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Iemand een mening waarom de elcos allemaal een andere footprint hebben dan de plek op de print waar ze horen? Is dat omdat ze graag die 2mm speling tussen de print en de elco hebben? Of omdat ze een nieuwe condensator fabrikant hebben gevonden die de condensatoren fysiek kleiner maakt?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 26 mei 2019 08:11:01 schreef rew:
Iemand een mening waarom de elcos allemaal een andere footprint hebben dan de plek op de print waar ze horen?

Ziet eruit als thru hole met een kleine steek. Misschien hebben ze dat gedaan omdat dan 2.5mm tot bijv. 5mm past, zo zijn ze niet afhankelijk van altijd de zelfde componenten.

Maar kan ook een andere reden hebben.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Die twee witte draden gaan aan de zijkant naar een grote trafo, maar die heeft maar 2 draden?
Wordt dan gebruikt als een soort spoel?
Ondertussen denk ik dat die klep gebruikt wordt om te regelen waar er koude lucht moet komen. Koelkast of vrieskist.
Je hoort ook duidelijk als de stroom er even af geweest is, dat die klep dan eerst moet refereren. Om te weten waar zijn nulpunt is.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 26 mei 2019 12:19:09 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

dergelijke systemen hebben vaak een grote spoel in de netvoeding zitten, meen ontstoring, net als bij een atx voeding..

die grote foorprint is bij de airco printen ook zo, alleen de elco's die strak op de print zitten hebben dat niet, meestal alleen de 550uf 500V elco's. er zit ook een grote ntc op die airco printen welke met een relais wordt overbrugd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op het schema noemen ze het een 'reactor' en zit hij in serie met de netvoeding. Inderdaad ter compensatie van de capacitieve power factor dus.

Op 26 mei 2019 08:11:01 schreef rew:
Iemand een mening waarom de elcos allemaal een andere footprint hebben dan de plek op de print waar ze horen? Is dat omdat ze graag die 2mm speling tussen de print en de elco hebben? Of omdat ze een nieuwe condensator fabrikant hebben gevonden die de condensatoren fysiek kleiner maakt?

Kleinere elco's worden in elk geval al decennia op die manier gemonteerd in consumentenspul, dus het ligt niet aan een wisseling van fabrikant. Wel kan een (structureel) te kleine steek meespelen, maar enige speling om mechanische belasting op te vangen ligt ook voor de hand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 26 mei 2019 13:41:28 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 mei 2019 09:39:55 schreef Lambiek:
Misschien hebben ze dat gedaan omdat dan 2.5mm tot bijv. 5mm past, zo zijn ze niet afhankelijk van altijd de zelfde componenten.

Ik zou dan de min-poot normaal doen en dan voor de plus op 2,5 , 5 en 7.5 mm afstand nog een gaatje maken. Kost maar heel weinig plek op je print. En deze print is netjes ruim opgezet: de elcos staan geen van alle dicht bij hete componenten (koelvin).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

drukknop op print is meestal reset/ reboot processor.

Na veel denken en opzoekwerk op internet heb ik toch nog enkele opmerkingen over mijn huidige koelkast verzameld.

Vooral dan of het wel verantwoord is je oude koelkast te vervangen voor een nieuwe zuinigere, ik kan daar nu op antwoorden; JA!

Als milieubewuste consument wil je natuurlijk zo lang mogelijk met je spullen doen. Vooral met spullen die veel energie en grondstoffen kosten om gemaakt te worden, zoals witgoed. Toch is dat gek genoeg niet altijd de meest milieubewuste strategie. De uitzonderingen zijn koelkasten en wasdrogers: voor deze apparaten geldt dat niet alleen de zuinigheid tussen de verschillende energielabels enorm varieert, maar dat ook het verschil in verbruik tussen oude en nieuwe apparaten erg groot is.

Dit komt doordat deze producten de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt (koelkasten met name op het gebied van isolatie,nieuwe zuinige compressors, en voor wasdrogers heeft de opkomst van de warmtepomp wonderen verricht). Die trouwe koelkast of droger kun je dus echt beter inruilen voor een nieuw A+++-model, zelfs wanneer de oude nog prima werkt. De energiezuinigheid van een nieuw apparaat compenseert namelijk voor de productie ervan!

En dan is het dus ook géén goed idee dat je oude droger of koelkast een tweede leven krijgt op een studentenkamer of in een vakantiehuisje. Dan blijft het ding immers gewoon energie slurpen op een nieuwe locatie. Zorg er daarom voor dat het apparaat daadwerkelijk afgebroken en gerecycled wordt, door hem in te leveren bij de witgoedhandelaar (wanneer je een nieuwe koopt) of af te leveren bij een gemeentelijk afscheidingsstation.

Andere soorten witgoed hebben de afgelopen jaren aanzienlijk minder technologische ontwikkelingen doorgemaakt, daarom geldt daarvoor wel weer het duurzaamheidscredo: liever repareren dan vervangen.

Verder geven de energielabels een nogal vertekend beeld. Witgoed in de categorieën C en D (oranje en rood) mag namelijk helemaal niet meer verkocht worden. En voor veel producten, waaronder koelkasten en wasmachines, zijn ook de categorieën B en A niet meer toegestaan. Dit betekent dat een koelkast met het energielabel A+ in plaats van een (licht)groene subtopper, het meest vervuilende model op de markt is. Valt dat even tegen.

Voor het milieu is A+-witgoed dus geen zegen, maar dit is doorgaans wel een stuk goedkoper dan A+++-apparatuur. Dillema? Niet per se. Voor koelkasten en wasdrogers geldt dat een A+++-apparaat dusdanig zuiniger is, dat deze zijn hogere aanschafkosten op de lange termijn compenseert op de energierekening.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 16 juli 2019 18:13:51 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lambiek

Special Member

Op 16 juli 2019 17:58:35 schreef CrossFireX:
Andere soorten witgoed hebben de afgelopen jaren aanzienlijk minder technologische ontwikkelingen doorgemaakt, daarom geldt daarvoor wel weer het duurzaamheidscredo: liever repareren dan vervangen.

Precies, naar het repair cafe er mee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

CrossFireX, mooi en net uitgediept verhaal! Maar houd je ook rekening mee dat de aanschafwaarde eerst terugverdiend te worden en dan pas je winst komt?? Tenslotte heb je al een werkend apparaat staan en vind het niet echt lonend om direct een ander A+++ product te kopen die perse zuiniger is. Uiteraard indien defect is het zeker wijs om het zuinigste exemplaar te kopen. Daarnaast is het met grote zekerheid te zeggen dat het A+++ niet lang meegaat, mag best in je handjes klappen met een koelkast die 10 jaar oud word dan of een droger die de 5 jaar slechts haalt... De meeste A+ drogers hebben de 5 jaar niet zonder problemen gehaald

maartenbakker

Golden Member

Mijn inschatting op basis van een paar exemplaren en ooit een kladberekening, is dat het bij nieuwe aanschaf of vervangen bij onherstelbaar defect, wel zal lonen om er een extra plusje bij te zoeken. Bij vervangen van een werkende koelkast, loont het vaak niet. Die oude met energieklasse B, A of A+ kun je gerust meegeven aan iemand die op kot gaat als je zelf toch een nieuwe wilt kopen.

Bij wasdrogers zal het verhaal wat anders liggen, daar heb je meerdere werkingsprincipes en een droger met een verwarmingselement is nou eenmaal niet zuinig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evelo

Golden Member

Zou een mooi eindwerk zijn voor een handelsingenieur: bereken eens de totale hoeveelheid nodige kWh voor het 'maken' van 1 koelkast (neem nu die van Crossfire).

Het begint al met het bepalen van startpunt en eindpunt.

Startpunt: de eerste vergadering waarop er beslist wordt om een nieuwe lijn koelkasten op te zetten?

Eindpunt: complete ontmanteling ergens in India of Afrika?

De tussenfases:

- Ontwerp: design, elektro, plaatwerk, kunststoffen, glas,gas,...
- sales en marketing: brochures, filmpjes, beurzen, webshops, winkels,...
- Productie: nieuwe gebouwen en machines nodig, personeel aan de band, komt dat personeel te voet naar het werk of met de auto? ,....
- Transport en logistiek: de grondstoffen worden over gans de wereld verzamelt en verwerkt. Met de koelkast zelf zal ook nog wel wat rondgeleurd worden voordat ze bij ons in de keuken staat. En nadien gaat de oude/defecte koelkast ook nog wel wat kilometers afleggen voor ze helemaal 'weg' is.
- Recyclage
- Herstel van milieuschade (wordt nu nog op de lange baan geschoven maar zal ooit eens moeten gebeuren).
- Ik vergeet waarschijnlijk nog vanalles.

Bovenstaande te delen door het aantal exemplaren die effectief in gebruik zijn.
En ook rekening houden met de gemiddelde levensduur: sommige van die koelkasten zijn al van de eerste dag kapot (transportschade bvb), andere staan bij een CO'er en gaan gemiddeld veel langer mee.

Oei, teveel koelkasten geproduceerd die we niet meer kwijt geraken voor een deftige prijs wegens concurrentie of een nieuwe lijn in aantocht. De ganse overstock mag rechtstreeks naar het recyclagepunt (in het beste geval)

Het kan aan mij liggen maar ik heb zo het gevoel dat de nodige energie om iets te maken ferm onderschat wordt.

Voorlopig gok ik nog op: zo lang mogelijk iets gebruiken totdat het echt helemaal kapot is.

Tot het tegendeel bewezen is.

maartenbakker

Golden Member

Ik ga simpelweg van de handelswaarde uit als representatief voor de milieubelasting uit de productie. Dat is wel erg kort door de bocht, maar het zal wel ruwweg een beetje in dezelfde ordegrootte zitten en bovendien kun je als consument weinig anders doen dan aanschafprijs en verbruik als richtlijnen nemen voor je berekeningen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 juli 2019 17:58:35 schreef CrossFireX:
En dan is het dus ook géén goed idee dat je oude droger of koelkast een tweede leven krijgt op een studentenkamer of in een vakantiehuisje. Dan blijft het ding immers gewoon energie slurpen op een nieuwe locatie. Zorg er daarom voor dat het apparaat daadwerkelijk afgebroken en gerecycled wordt, door hem in te leveren bij de witgoedhandelaar (wanneer je een nieuwe koopt) of af te leveren bij een gemeentelijk afscheidingsstation.

Euh,.. Grapje hoop ik?

Als die student jouw droger niet krijgt, koopt hij zelf een nieuwe. Dit word een niet energiezuinig ding van butkwaliteit.

Dat betekend dat zowel jouw droger op de stort beland, als de productie van jouw nieuwe, plus die nieuwe van die student, die over 3 jaar weggemikt word.

Nee zo krijgen we écht een beter milieu..

@maartenbakker; Weet je nog waar ik deze LG kocht? Gisteren met mijn pa nog eens naar deze winkel wezen kijken.

Hebben nu plots geen Whirlpool, LG of bosch meer staan. Alle TV inclusief Witgoed is nu van het merk Valberg en Haier.
Geen anderen meer beschikbaar, wel veel keuze en ook allemaal slechts A+ energie label. Blijkbaar worden die goedkope het meeste verkocht.
Prijzen varieerden voor koelkast van 200 tot 400 euro max.
Ik kon echt geen enkele koelkast meer vinden die beter was dan A+.

@SMD; ja je hebt zeker ook gelijk!
Je kan er veel over discussiëren met welles en nietes, maar een ding wordt me wel duidelijk. De sleutel ligt in het kamp van de heren in de fabrieken. Hopelijk komt de duurzame kwaliteit zoals vroeger weer terug. Ik zie in ieder geval dat de meeste goede merken toch de goede richting op gaan.

Mijn LG is tot nu nog alles tiptop, ik laat jullie hier zoals beloofd alles weten mocht er iets mankeren.
Dat ze geen 20 jaar gaat doen, dan weet ik zeker. Maar mocht ik 10 jaar halen zou ik toch al blij zijn. We zien wel wat er gebeurt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 26 mei 2019 13:15:23 schreef testman:
dergelijke systemen hebben vaak een grote spoel in de netvoeding zitten, meen ontstoring, net als bij een atx voeding..

die grote foorprint is bij de airco printen ook zo, alleen de elco's die strak op de print zitten hebben dat niet, meestal alleen de 550uf 500V elco's. er zit ook een grote ntc op die airco printen welke met een relais wordt overbrugd.

@Testman, die spoel is een passieve PFC Choke, sinds enige jaren vallen koelkasten met VSD voor harmonische emmissies in een andere groep.
Vroeger viel alle huishoud elektronika onder groep A en daar word een zekere hoeveelheid harmonische stroom gebaseerd op een 16 Ampere apparaaat.
Bij Klasse D word de hoeveelheid toegestane harmonische stroom bepaald aan de hand van het geconsumeerde vermogen en is eigelijk alleen te voldoen met gebruik van een PFC.
Eerlijk gezegd vermoed ik dat je bij de volgende update van 61000-3-2 meer apparatuur toegevoegd ziet worden aan klasse D gezien de verbreiding van inverter gedreven motoren in B.V. wasmachines en wasdrogers.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik heb een koel/vries combi van LG (met de lin.c) sinds januari 2015. In het begin verschillende malen het verbruik gemeten (gedurende een week), resultaat steeds rond de 16 W gemiddeld, jaarverbruik dus ca 150 kWh. Werking is probleemloos, nofrost ook, nog nooit moeten ontdooien. Erg stil. Een tevreden gebruiker dus. Mijn vorige koel/vries combi was van Miele, deze had een jaarverbruik van 720 kWh ! Is dus afgevoerd in werkende conditie...

Toch blijft het opvallend dat je op de meeste fora van alles aan klachten ziet van siemens en whirlpool koelkasten enz... Maar voor LG specifiek moet je al heel flink zoeken.
Niet dat het moet hoor...
Mijn kast doet ook gemiddeld iets van 15-20W, zelfs als het 28 graden is in de keuken blijft dat zo. En dat ook allemaal muisstil.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb mijn LG bij coolblue gekocht : https://www.coolblue.be/nl/koelkasten/vrijstaand/koel-vriescombinaties…
Ik heb goede ervaringen met deze webshop. Ze hebben toen ook de oude combi meegenomen.

@Evelo,
alhoewel ik U geen inzicht kan geven over de kosten van die ontwikkeling kan ik U wel een inkijkje geven.
Normaal gesproken krijgen verscheidene ontwikkelaars een verzoek voor de quotatie van een bepaald koelsysteem wat aan bepaalde eisen moet voldoen.
Afhankelijk van de klant is dit idee meer of minder vastgesteld, producenten met veel verstand van zaken weten precies wat ze willen, producenten met minder kennis van zaken geven de ontwikkelaar meer vrijheid.
De quotatie duurt van enige maanden tot soms 9 maanden in verscheidene rondes.
Doorsnee genomen afhankelijk van de complexiteit natuurlijk duurt de ontwikkeling van zo'n systeem van 1 tot 2 jaar.
Na de EMC & VDE of UL testen mag het geproduceert en op de markt gezet worden.
De grotere producenten produceren lokaal voor de regionale markt (en passen de systemen aan voor de lokale wensen)
Doorsnee genomen blijft zo'n systeem in productie tussen de 5 en 10 jaar.

Eerlijk gezegd denk ik dat duurzamer worden een kwestie is van samenwerking van overheden en bedrijfsleven.
De IEC/UL stelt richtlijnen op, in de IEC Commitee's zitten ook de grote fabrikanten die samen over nieuwe regelgeving beslissen.
Dat is de reden waarom de voedingen efficienter moeten, de koelkasten aan andere eisen moeten voldoen etc. etc.
Het gaat niet snel maar het gaat wel vooruit.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Op 17 juli 2019 18:35:06 schreef CrossFireX:
Toch blijft het opvallend dat je op de meeste fora van alles aan klachten ziet van siemens en whirlpool koelkasten enz... Maar voor LG specifiek moet je al heel flink zoeken.
Niet dat het moet hoor...
Mijn kast doet ook gemiddeld iets van 15-20W, zelfs als het 28 graden is in de keuken blijft dat zo. En dat ook allemaal muisstil.

Whirlpool behoort tot de klassieke Italiaanse koelkastenfabrikanten; zijn gewoon goed gebouwd maar zo nu en dan kans op een nog overzichtelijke reparatie. Siemens/Bosch was ooit bovengemiddeld maar is de laatste 20 jaar troep; komt nog veel voor omdat het een goede naam heeft. Ik heb ook wel vertrouwen in LG, maar de statistieken zeggen me weinig omdat het merk gewoon minder verkocht en minder bekend is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, mee eens.LG wasmachines hebben zich al wel bewezen, TV's zijn redelijk tot goed, wasdrogers bennen minder...Koelkasten?? IDD te weinig van verkocht, maar de + hebben ze al wel..Als je denkt hoe het was in de tijd van Goldstar??

Een Miele van 720 KWh per jaar was wel een kast die al wel een mankement had of zelfs meerdere,dubbele compressor vermoed ik. Die had ik er ook uitgezodemieterd..