HC-12 433MHz tegenvallend zendbereik

Ha vergeten,

Dat heb ik nu weer niet goed meegekregen wat @Martin V bedoeld, ik denk dat als de zender aanstaat de ontvanger storing ondervindt.
De verbinding welke tot stand gebracht wordt is een halfduplex verbinding de module kan nooit tegelijk zenden en ontvangen dus dat zal niet bedoeld worden :?
Toch is het wel mogelijk dat door slechte afstraling de zender zichzelf stoort denk aan LF interferentie in dit geval op de data.
Daarom dient dient bij dit soort technieken altijd afgeschermd te worden en de voeding te voorzien van RFI ontkoppeling.
Heel vaak komen er topics voorbij waar een ieder met dit soort modules aan de slag gaat en er altijd weer de vraag gesteld wordt kan ik het signaal niet versterken 8)7 of het is Wifi of de garagedeur.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Metalen plaatjes rond voet van antenne, en yagi antenne bij zender, hebben helaas niet veel geholpen.
Zijn er modules dat we kunnen gebruiken ipv HC-12, waarmee we wel probleemloos het bereik zouden kunnen halen?

Ha Memorex,

Kan je een foto van de zendantenne uploaden er vanuit gaande dat alles heel is moet je makkelijk 500 meter kunnen overbruggen zelfs het drievoudig moet haalbaar zijn.
Ik heb een lijstje gemaakt met een aantal check punten deze zijn goed ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Foto zendantenne, top is zoveel mogelijk richting ontvangers gericht:

Aansluiting binnen:

Zelfs met alle andere apparatuur in de werfcontainer uitgeschakeld geraken we er niet, dus daar komt ook geen storing van.

[Bericht gewijzigd door Memorex op donderdag 18 juli 2019 19:42:57 (12%)

Nou, met zo'n opstelling moet je toch wel 5km mee halen! Zo niet dan zit er iets heel erg fout. Lijkt mij sterk als dat aan die module ligt eigenlijk. Maar ja, waar dan wel aan... Misschien gewoon eens gaan meten met een 70cm ontvanger (met S-meter).

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 18 juli 2019 21:34:07 (17%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ha Memorex,

Goeie foto :) maar je zendantenne is verticaal gepolariseerd niks mis mee.
Als ik nu kijk op de foto van de ontvangstinstallatie dan trek ik denkbeeldig het mastje naar mij toe en dan is je antenne horizontaal gepolariseerd en dat is niet goed |:(
Kan je de zendantenne 90° met behoud van de zelfde richting draaien.
En dan de test nog eens herhalen dan kan je later liever de Yagi antenne op de ontvangst plaats monteren.
Let ook op de kleine coax stekers dat de binnen pen niet krom is :(
Ik wacht even af ik kan de HC12 niet maar de chip van SI kan de veldsterkte uitlezen maar of je daar bij kan :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

We zouden graag eens proberen met andere modules, beginnend met 1 zender en 1 ontvanger. Denken jullie dat deze module wel aan onze verwachtingen kan voldoen? https://benl.rs-online.com/mobile/p/family-id/1245502/.

Arco

Special Member

Al eens een ander kanaal geprobeerd? (zoals eerder gezegd, kanaal kan ter plaatse door iets/iemand anders gebruikt worden)
Of even checken met bijv. een SDR stick, dan weet je wat er nog meer in de lucht zit...)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 19 juli 2019 13:02:44 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 juli 2019 13:01:33 schreef Arco:
Al eens een ander kanaal geprobeerd? (zoals eerder gezegd, kanaal kan ter plaatse door iets/iemand anders gebruikt worden)

Heb al zeker 3 andere kanalen geprobeerd

Arco

Special Member

Het blijft altijd moeilijk voorspelbaar met draadloze zaken. In het verleden hebben we draadloze telefoons op 49/70MHz gehad.
Die haalden bij sommige klanten nog geen 500mtr, we hebben er ook 1 gehad die er 25km mee haalde...

Ook onverklaarbare zaken:
Een klant had een VHF dakantenne voor Nederland 1. Woonde in een laag huisje, omsloten door hoogbouw. Nooit goed beeld gehad, altijd schaduw/ruis.
Tot op een dag een windhoos kwam en alle antenne's + schoorstenen platgooide. De antenne lag daarna verkreukeld plat op het dak onder de schoorsteen.
Vreemd genoeg was het beeld toen uitstekend. Klant wilde het zo houden (wat natuurlijk niet kon... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Memorex,

Hoe heb je u de antenne gemonteerd allebei horizontaal :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
PE9SMS

Special Member

Al een andere ontvangst antenne geprobeerd? Zie mn eerdere opmerking daarover. Aan de foto te zien zit je aardig in het open veld, het mag echt geen probleem zijn. Anders eens een scannertje scoren op marktplaats, die heb je voor een paar tientjes en dan kun je gewoon eens luisteren op 433-434 MHz of er toch niet wat anders in de lucht zit. Die modules hebben een eigen uC erop dus dat zal qua TXdelay en preample en dergelijke wel goed geregeld zijn. Je zou ook eens kunnen wisselen tussen OOK en FSK indien de module dat toelaat. Verder kun je je data bijvoorbeeld standaard 3x kort achter elkaar uitzenden, zodat de kans groter is dat er iets aankomt. Op dat vlak is er natuurlijk nog veel meer mogelijk als je beide kanten laat ontvangen en zenden (half duplex). Dan kun je een protocolletje inbouwen dat packets net zo lang herhaald tot de ontvanger bevestigd. Wel de toegestane duty cycle in de gaten houden.

This signature is intentionally left blank.
Sine

Moderator

Als je zo'n losse ontvanstmodule hebt kun je (met een torretje) een speakertje aan de uitgang hangen. Daar moet je al iets mee kunnen testen.

mel

Golden Member

Een halve meter verplaatsen kan echt een wereld van verschil uitmaken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Andere ontvangst antenne kunnen we inderdaad ook best proberen.
Welke antenne zouden jullie aanraden voor de ontvanger? Zo'n yagi is te groot, log en te duur. Zouden deze kunnen proberen, maar zijn er betere alternatieven? https://www.allekabels.be/sma-kabel/1281/1280893/ism-antenne.html. Is het nodig dat deze antenne op metalen plaat staat via magneet, of mogen we dat ook op iets van plastic kleven?

Iets dat makkelijker monteerbaar is zou beter zijn.

[Bericht gewijzigd door Memorex op vrijdag 19 juli 2019 17:10:20 (34%)

Ha Memorex,

Probeer als het kan je Yagi eens aan de ontvangstkant aan de zendkant heb je massa genoeg om als tegen capaciteit te fungeren.
Heb je nog geprobeerd de antenne i.p.v verticaal horizontaal te monteren aan de zendkant.
Het is belangrijk dat beide antennes de zelfde polarisatie hebben als ik je foto goed interpreteer dan is je antenne horizontaal op het kunststof kastje gemonteerd.
De demping die ontstaat door polarisatie discriminatie kan wel 20 dB bedragen :o
Je vraag omtrent de andere module daar zit de zelfde chip op van SI.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 19 juli 2019 17:09:37 schreef electron920:
Ha Memorex,

Probeer als het kan je Yagi eens aan de ontvangstkant aan de zendkant heb je massa genoeg om als tegen capaciteit te fungeren.
Heb je nog geprobeerd de antenne i.p.v verticaal horizontaal te monteren aan de zendkant.
Het is belangrijk dat beide antennes de zelfde polarisatie hebben als ik je foto goed interpreteer dan is je antenne horizontaal op het kunststof kastje gemonteerd.
De demping die ontstaat door polarisatie discriminatie kan wel 20 dB bedragen :o
Je vraag omtrent de andere module daar zit de zelfde chip op van SI.

Groet,
Henk.

Polarisatie zou hetzelfde moeten zijn. Alle antennes wijzen omhoog, tov de grond.

Dat heet "vertikaal" :-) Maar dat wisten we al uit voorgaande posts.

Ik zou ook willen benadrukken dat even meeluisteren op 433MHz erg nuttig is. Er moet iets zijn wat je signaal/ruis ernstig verslechterd. De afstand kan het niet zijn, en je zit nagenoeg in open veld lijkt het. Het mooiste is om met een spectrum analyzer te kijken. Misschien een CO'er in de buurt of anders misschien een bedrijf dat de service levert (als het iets mag kosten). Meten is weten, zomaar weer een andere module proberen geef ik weinig kans.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zijn die LoRa modules niet ontworpen om verder te zenden? Volgens specificaties 2km line of sight, en 20km met richtantennes.
Gebruiken volgens mij een ander type modulatie.

Waarop moet je specifiek letten bij de antennes uit mijn vorige post, met magnetische voet?

[Bericht gewijzigd door Memorex op vrijdag 19 juli 2019 21:38:55 (21%)

mel

Golden Member

Op 19 juli 2019 21:37:15 schreef Memorex:

Waarop moet je specifiek letten bij de antennes uit mijn vorige post, met magnetische voet?

Ik ieder geval een metalen grondvlak van voldoende grootte. En liefs van iets dat een magneet kan vasthouden... (ijzer of zo) ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

We hebben het gisteren eindelijk stabiel werkend gekregen, door gebruik te maken van deze antennes bij de ontvangers: https://www.allekabels.be/sma-kabel/1281/1280893/ism-antenne.html . Die sprietantennes zijn blijkbaar niks waard..

Na feedback uit verschillende post hier, heb ik ook de zendtijd zoveel mogelijk proberen in te korten. In plaats van 6 bytes uit te sturen, per module (=60 bytes), stuur ik nu de info voor alle modules uit in dezelfde 6 bytes. De bits van de 10 inputs zitten nu mooi in 2 bytes verwerkt.
Sowieso wordt de data om de 60 sec verstuurd (voor als ontvanger gereset wordt), maar bij state change is dat 30 keer om de 2 seconden. Heb nu een ACK mechanisme ingebouwd, zodat de zender weet wanneer de ontvanger de data ontvangen heeft. Als alle ontvangers de data ontvangen hebben, worden geen retries om de 2 seconden meer gedaan..

Bedankt aan allen voor de hulp!

Die sprietantennes zijn blijkbaar niks waard..

Weet je ook waarom dit niet werkte?

Op 21 juli 2019 11:17:07 schreef Ex-fietser:
[...]

Weet je ook waarom dit niet werkte?

Neen, want zelfs het volledig inpakken van de plastieken kast met aluminiumfolie, contact makend met massa van SMA connector, hielp niks. Type antenne is niet geschikt voor de afstand denk ik.

Op 19 juli 2019 14:37:08 schreef PE9SMS:
Anders eens een scannertje scoren op marktplaats, die heb je voor een paar tientjes en dan kun je gewoon eens luisteren op 433-434 MHz of er toch niet wat anders in de lucht zit.

Heb je voorbeelden van zo'n scanners? Niet perse op Marktplaats. Denk dat we zoiets inderdaad gaan kunnen gebruiken in de toekomst.

[Bericht gewijzigd door Memorex op zondag 21 juli 2019 11:40:06 (38%)

Ha Memorex,

Goed te horen dat je enige vooruitgang geboekt heb :)
Hoe heb je die antenne gemonteerd die plakt niet op je kastje.
Verder maakt de werking niet uit allebei een monopool dus je zou voor een goede werking een aarde moeten creëren.
Wel is bij dit type antenne het voetje groter hetgeen betekend dat in ieder geval een plaat van de condensator er op gaat lijken mits aangesloten aan de buitenmantel :S
Je voorstel om (is niet meer nodig) Lora te gebruiken lijkt mij niet verstandig reikwijdte wordt alleen maar kleiner door de verhoogde demping van het pad zo'n 6.5 dB.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 21 juli 2019 12:00:32 schreef electron920:
Ha Memorex,

Goed te horen dat je enige vooruitgang geboekt heb :)
Hoe heb je die antenne gemonteerd die plakt niet op je kastje.
Verder maakt de werking niet uit allebei een monopool dus je zou voor een goede werking een aarde moeten creëren.
Wel is bij dit type antenne het voetje groter hetgeen betekend dat in ieder geval een plaat van de condensator er op gaat lijken mits aangesloten aan de buitenmantel :S
Je voorstel om (is niet meer nodig) Lora te gebruiken lijkt mij niet verstandig reikwijdte wordt alleen maar kleiner door de verhoogde demping van het pad zo'n 6.5 dB.

Groet,
Henk.

Hoe bedoel je juist, want die LoRa modules zijn volgens de specificaties ontworpen voor 2km line of sight, en 20km met richtantennes. Dit in tegenstelling tot de huidige modules die op 1.8km gespecifieerd zijn. Je zou toch denken dat ze veel verder moeten reiken?

Zijn er eigenlijk nog andere antennes, die niet al te duur/lomp zijn (geen yagi), waarmee de ontvangst nog beter zou zijn?