Bosch powerpack 400 reviseren

Van een van onze fietsen heeft de accu het begeven. Een Bosch Poaerpack 400 Geen garantie meer en geen coulance.
(Vreemd dat deze het begeeft want onze beide fietsen doen steeds hetzelfde. ca. 3000 km in ruim 4 jaar. De andere geeft geen krimp.)

Voor de prijs van onze accu heb je ook een complete e-bike bij de Aldi, maar revisie is ook een optie.

Ik heb de boel eens opengeschroefd en vergeleken met de accu van de fiets die geen problemen heeft.

Er zitten LG 11865 batterijen in (tja.. wie doet dat niet) in zo te zien 4 packs van 10 cellen, dus 36V.

De BMS kan ik nog niet identificeren, maar die heeft een boel meer regeluitgangen dan 10. Daarnaast zit er een 3aderige kabeltje van de bus naar de connector.

Als ik de multipele over één batterij zet in de kapotte batterij, zover ik er bij kan, geeft die waarden van tussen 3.05 en 0.56 V aan. In de goede accu is het steeds 4.11V De kapotte accu lijkt dus idd. kaduuk.

Mijn plan is om 40 nieuwe 11865 te kopen (misschien wel van een groter vermogen) en de boel te vervangen. Als ik de boel verder uit elkaar haal, dan zie ik wel hoe de bus verbonden is en dan kan ik dat net zo weer regelen.

Echter, als de BMS ook stuk is, dan moet die ook vervangen. Ik vind alleenlijk BMS printjes voor niet zo veel geld, maar ik weet niet welke past. Het mooiste zou een originele zijn.

Bij deze 3 vragen:

  1. Kan ik er van uitgaan dat de problemen in de batterijen zitten en niet in de BMS ?
  2. Weet iemand of ik deze specifieke BMS ergens kan kopen ?
  3. Gaat het werken zo ?

tips worden gewaardeerd.

Nu eerst de thermische lijm rond de connector verwijderen, daarna kan het binnenwerk verder mooi los.

Nog een vraagje er achteraan: De huisje batterij is de LGDBMG11865. Die is 65mm hoog.
Als ik daar op google dan krijg ik door elkaar batterijen met aanduiding 11865 of 18650.

Maar die 18650 van bv. MECO. is 69mm hoog. Dat gaat niet passen.

Zijn dat niet compatibele formaten ? Moet ik echt 11865 hebben ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 augustus 2019 21:52:56 (8%)

18650 is een maat: 18mm diameter en 650 tienden millimeter (dus 1,8cm diameter en 6,5cm lengte). 26650 batterijen zijn bv. even lang maar dikker (2,6cm diameter).
11865 ken ik niet maar zou dus 11mm diameter hebben. Ik hou het op een typfout, maar sluit niet uit dat ze wel bestaan.

BMSén zou je bv. bij Ali kunnen kopen, maar kwaliteit is dan redelijk onbekend.

Algemene consensus hier is dat de cellen bijvoorbeeld bij Nkon gekocht kunnen worden: redelijke prijs en zekerheid dat je fatsoenlijk spul krijgt, in tegestelling tot de 4000mAh 18650 cellen die je bij Ali voor een euro per stuk kunt kopen...

De cellen kunnen slecht tegen lage spanningen dus de 0,56V cellen zijn afgeschreven. Of dit één defecte cel is die de rest leeg trekt, zou ik niet durven voorspellen.
Of het de BMS of de cellen zijn weet ik ook niet. Misschien dat iemand je daar nog tips voor kan geven om een en ander uit te sluiten.

Op 13 augustus 2019 17:02:47 schreef ToothPick:

Er zitten LG 11865 batterijen in (tja.. wie doet dat niet)

Toyota, Tesla, ..

Voor 500E heb je een nieuwe batterij die zeker goed is.
Ik zou er niet aan beginnen, enorm veel werk aan...kun je die batterijen aan elkaar lassen?
Wat heb je dan bespaard? een 100 a 150E? en er zelf 2 a 3 dagen aan gewerkt met de hoop dat alles perfect is gemaakt.

LDmicro user.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bedenk dat voor de Aldi fietsen zowat alle onderdelen moeilijk verkrijgbaar zijn. Met wat tegenslag vind je er zelfs geen passende banden voor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 augustus 2019 00:21:15 schreef MGP:
Voor 500E heb je een nieuwe batterij die zeker goed is.
Ik zou er niet aan beginnen, enorm veel werk aan...kun je die batterijen aan elkaar lassen?
Wat heb je dan bespaart? een 100 a 150E? en er zelf 2 a 3 dagen aan gewerkt met de hoop dat alles perfect is gemaakt.

Ik heb de Bosch powerpack400 nog niet gezien voor die prijs. En ja, ik heb een spot welder voor batterijen packs te maken.

En tenslotte... ik hou van dit soort projectjes, als ze niet per sé duurder uitvallen dan uitbesteden :-)

De prijzen die Goo..opgeeft zijn allemaal beneden de 500E in NL, misschien kun je eens een link geven van een winkel die meer vraagt misschien spreken we niet over dezelfde batterij.
Maar als je zelf iets in elkaar wilt steken geen probleem hoor, integendeel altijd respect voor mensen die dat kunnen.

Ik heb al eens geprobeerd en daarvoor een lastoestel gemaakt maar daar ga ik voortaan afblijven, batterijen voor boormachines ed. geen probleem maar geen fietsen meer ;)

LDmicro user.

Op 14 augustus 2019 06:18:02 schreef buckfast_beekeeper:
Bedenk dat voor de Aldi fietsen zowat alle onderdelen moeilijk verkrijgbaar zijn. Met wat tegenslag vind je er zelfs geen passende banden voor.

[offtopic]
Ik zal je niet tegen spreken, maar de onze hebben gewoon een Bafang middenmotor. Nieuwe remhandels (beide dochters zijn al een keer gaan liggen met hun fiets...) was een kwestie van even goed zoeken bij ALi. Speelde rond de tijd van de Stint en ik dacht dat daar een verbreekcontact inzat voor de rem, zodat de motor uitvalt bij remmen (of bij kabelbreuk). Blijkt dus een MAAK-contact te zijn...

Of ik mis wat, of ik vind dat héééél onlogisch.

En accu is SDI Samsung. De reparateur die (3 jaar garantie...) al twee keer is langs geweest, snapt niet hoe ze het ervoor kunnen maken (1080euro): dezelfde motoren zitten ook in duurdere (tot 2000euro) fietsen.
Overigens heb ik bij één fiets zelf de remmen vervangen, de andere was een garantievervanging omdat de maak-schakelaar vast hing en er dus geen ondersteuning meer was. Voor die tijd was de hele motor al vervangen vanwege hetzelfde probleem... (bij demonteren kreeg monteur één imbus niet los en werd dus de hele motor vervangen)
[/offtopic]

Op 13 augustus 2019 17:02:47 schreef ToothPick:
Van een van onze fietsen heeft de accu het begeven. Een Bosch Poaerpack 400 Geen garantie meer en geen coulance.

Niet dat je er iets aan hebt, maar een vriend van mij zit in veel te korte tijd al aan z'n derde pack. Het is ongelooflijk hoe snel die dingen stuk gaan, je zou bijna zeggen dat die BMS iets niet goed doet met balanceren.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 14 augustus 2019 12:34:21 schreef MGP:
De prijzen die Goo..opgeeft zijn allemaal beneden de 500E in NL, misschien kun je eens een link geven van een winkel die meer vraagt misschien spreken we niet over dezelfde batterij.

Deze bijvoorbeeld, die komt in de buurt.
https://www.fietsaccu.com/nl_NL/p/bosch-powerpack-400-active-fietsaccu…

De meeste zijn nog duurder...

Als je een beetje zoekt is die op verschillende plaatsen te krijgen onder de 500E.
Maar doe wat je het beste acht, ben heel nieuwsgierig naar uw bevindingen moest je er zelf één samenstellen en laat uw bevindingen weten op CO, de mijne zijn te negatief.

LDmicro user.

Ik ben alvast begonnen.
De batterij configuratie is wat verwarrend. Ik moet even goed puzzelen hoe de serie en parallelschakelingen nou bedraad zijn, maar de individuele packs zitten wat stug in elkaar met de separatie plaatjes en doorverbindingen.

Maar ik heb de tijd tot de nieuwe batterijen arriveren :-)

Iemand een tip hoe ik een thermolijm verbinding (met excess lijm) het beste kan losmaken ? Verhitten of mechanisch ?

Bij dit pack zit de connector naar de fiets met veel lijm rond het huis en de contacten vast geplakt aan de ondersta casing.

verder zie ik nog een 3aderige kabel naar die connector, alsof de fiets wat extra info van de BMS vraagt. Dat zie ik niet op standaard BMS'en. Dus waarschijnlijk moet ik een origineel Bosch BMS scoren. Dat wordt lastig want het print zit vol componenten, maar geen enkele aanduiding of nummer.

ik heb onlangs op een forum de uitleg gelezen hoe men dit moest doen.
Het is zeer belangrijk dat de BMS niet zonder spanning kom te staan.Men moet de BMS parallel voeden. Wanner de BMS zonder spanning komt wordt deze nadien niet meer herkend door het Bosch systeem.
Een nieuwe BMS kopen was eigenlijk ook niet de oplossing want deze werd niet herkend door Bosch. Je kon deze wel via een programmaatje zelf gaan instellen zodat deze herkend wordt .Ik zal straks eens kijken of ik dat forum nog terugvindt.

https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/15397/repairing-an-e-bike-batter…
https://electricbike.com/forum/forum/knowledge-base/batteries-aa/28028…

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=70198&h…

misschien eens kijken of je bij hobbyking andere cellen kunnen kopen dan die metalen 18650.
ik ga mezelf een accu bouwen voor de fiets met van die cellen (3blokken van 12V 5Ah in serie

25-35€ voor een 5Ah accu 12V.
dus voor 75-100€ maak ik een 36V 5Ah, en voor 140-200€ heb ik een 36V 10Ah accu.
daar kan je gewoonweg niet aan beginnen met 18650's aan elkaar te puntlassen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 augustus 2019 19:52:55 schreef serge69:
ik heb onlangs op een forum de uitleg gelezen hoe men dit moest doen.
Het is zeer belangrijk dat de BMS niet zonder spanning kom te staan.Men moet de BMS parallel voeden.

Aii.. die had ik gemist. Mocht je dat programmeer linkje nog vinden....
(Maar tja.. dat pack was toch compleet naar de barrebiessies.)

Nou, ik ben een eindje op weg.
Laten we het maar niet hebben over het spanningsloos maken van de BMS, dat los ik later wel op.

Zo ziet een 400 Active line er van binnen uit.

https://1.bp.blogspot.com/-QmEMLOzg7kg/XVf6-tBm_hI/AAAAAAAASX4/S_SzwSABTvEzDtCkPw0Y8a5iWU8gXS5AgCLcBGAs/s1600/Uitelkaar.jpg

En dit is het schema:
https://1.bp.blogspot.com/-Tr8CH9NP0aM/XVf6-vFQxzI/AAAAAAAASX8/7BUGOF5UBq0D1vFLpf9UMrbKCcxgxTVBQCLcBGAs/s1600/Schema.jpg

Klopt het dat je deze configuratie als 37V10S2P moet benoemen ?
Het zijn 2 parallelle rijen van 10 batterijen in serie zo te zien. Door het opvouwen in de kast is het wat vreemd bedraad, maar enfin.

De balansdraden zijn er 13 op de BMS, maar daarvan zijn er 2 kortgesloten en niet aan een segment gehangen. Is dat gebruikelijk ? Dan blijven er 11 over verdeeld over de segmenten. Dat klink dan weer logisch want ik heb 11 doorverbindingen.

Als ik die balansdraden goed documenteer, dan krijg ik ze wel weer met de zelfde kleur op de juiste segmenten, maar is dat van belang ?

Tenslotte is er een 3draad van het BMS naar de fiets connector. Mocht ik de BMS moeten vervangen, is dat dan van belang ? Op de BMS sen die ik vind zit daarvoor geen aansluiting :-(

Ik hoor weer graag tips :-)
Thomas

Dank voor de links, maar daarmee blijf ik met de vragen zitten.

Ik heb 11 verbindingen en nu een 13draads bms met 11 balansdraden daarop.

De meeste 36V10S bms hebben 10 draden, of 10 plus een zwarte.
Kan ik een 10draads systeem gebruiken of zo'n 11draads ? Op welke verbinding moet dan de zwarte ?

En werkt de Sparta nog als ik die 3draads verbinding naar de fiets niet meer heb ? Ik heb nog geen bms gevonden met die uitgang.

Op 15 augustus 2019 19:52:55 schreef serge69:
Een nieuwe BMS kopen was eigenlijk ook niet de oplossing want deze werd niet herkend door Bosch. Je kon deze wel via een programmaatje zelf gaan instellen zodat deze herkend wordt .Ik zal straks eens kijken of ik dat forum nog terugvindt.

@ Toothpick
Ik hoop van harte dat er niet, naast het BMS nog een controller zit of dat het BMS door fabrikant-eigen interface geprogrammeerd wordt.
Het zal niet de eerste keer zijn dat zo'n BMS-IC bij een grondige fout in een cel (en daarbij uitschakelen zoals het hoort) ook een flag set waardoor er ook na het plaatsen van nieuwe cellen niets gebeurd.

Het BMS in mijn videocamera accu's werkt (helaas) zo. Ik moet (nog steeds) eens testen of de PIC die er ook in zit alleen communicatie met de camera regelt of dat die ook geset wordt door het BMS IC: als dat laatste geval is, zal het mij vrees ik niet lukken om het BMS IC te resetten na het plaatsen van nieuwe cellen.

[Bericht gewijzigd door weardguy op zaterdag 17 augustus 2019 22:29:15 (12%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Korte update :

ik heb nu alle batterijen los. Van de 40 zijn er 4 die 3.14V hebben, 4 die 3.02V geven en de rest zit allemaal onder de 0.1 V of zelfs omgepoold. (-0.07 enzo)

Ik krijg nu wel de indruk dat de BMS niet goed was ... is dat een verkeerde aanname ?
Kunnen Li-ion batterijen omgepoold raken ?

Ik begrijp nu ook waarom het hele pack niet boven de 2 volt uit kwam. Met al die dooie en negatieve cellen.

Misschien een account maken op de site https://endless-sphere.com/forums/
Daar heb je een apart gedeelte inzake batterijen .Volgens mij ga je daar beter kunnen geholpen worden.
MVg,Serge

Dankjewel
Die kende ik nog niet

Thomas

Op 17 augustus 2019 22:23:50 schreef ToothPick:
Dank voor de links, maar daarmee blijf ik met de vragen zitten.

Ik heb 11 verbindingen en nu een 13draads bms met 11 balansdraden daarop.

een BMS wil de spanning over de 10 "lagen" van de cellen weten. Dus 20 draden. Maar 9 worden dan 2x gebruikt, blijven er 11 over. Een BMS voor 10 cellen heeft dus precies 11 draden nodig.

Daarnaast kan het handig zijn om de temperatuur van het cel-pack te meten. Een twee aders voor een temp-sensor is dan mogelijk.

Maar als jij niet ziet aan de print dat het 11+2 draden zijn, dan lijkt het me een beetje risicolvol als je er zelf aan gaat zitten. Er zijn revisiebedrijven die dit voor je kunnen oplossen. Thijstech zit bij mij op de kamer.

Op 18 augustus 2019 16:59:10 schreef ToothPick:
Korte update :

ik heb nu alle batterijen los. Van de 40 zijn er 4 die 3.14V hebben, 4 die 3.02V geven en de rest zit allemaal onder de 0.1 V of zelfs omgepoold. (-0.07 enzo)

Ik krijg nu wel de indruk dat de BMS niet goed was ... is dat een verkeerde aanname ?

Ja, dat is (waarschijnlijk) verkeerd.

Kunnen Li-ion batterijen omgepoold raken ?

Ja. Maar dan zijn ze in een paar minuten kapot.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 19 augustus 2019 09:10:27 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Als die cellen allemaal stuk zijn is er wel wat mis gegaan inderdaad. Zeer jammer, want het lijkt er op dat ze nog goed hadden kunnen zijn als er niet één of andere mishandeling op was uitgevoerd. Toch niet de kwaliteit voor het leven die Bosch adverteert... :(

Let er inderdaad op dat er best weleens een interface in zou kunnen zitten die met de batterij communiceert zoals weardguy zegt, dan kan je ook niets met de batterij als die op één of andere manier intern heeft opgeslagen dat er eens iets mis is gegaan. Ik beschouw het als een bewust kwaad dat de fabrikanten in een apparatuur steken om het moeilijk te maken oude of defecte apparatuur te repareren. In dit geval zou ik inderdaad op dat andere forum eens kijken of er al mensen zijn die dat communicatie-protocol hebben ontcijferd, want dan zou het best weleens mogelijk kunnen zijn om die BMS of the controllerchip te flashen zodat je gewoon de cellen kan vervangen, fatsoenlijke cellen zijn te krijgen voor minder dan €3 p/s voor 40 stuks. Moet je wel een puntlasser en wat nikkelstrips hebben, maar voor de prijs van zo een accupack kan je je wel wat veroorloven. Er zijn ook wel bedrijven die deze diensten aanbieden.

Op 17 augustus 2019 15:14:33 schreef ToothPick:

Klopt het dat je deze configuratie als 37V10S2P moet benoemen ?
Het zijn 2 parallelle rijen van 10 batterijen in serie zo te zien.

Volgens mij is dit een 37V 10S4P (10*4=40 cellen)
Ze staan per 4 parallel en er staan 10 blokken van 4 stuks in serie.

Nuttige links serge69!