Windows 10 werkbaar maken

bprosman

Golden Member

Het is ook niet heel vreemd dat dat wat langer duurt, het is dan ook ergens tussen een update en een complete herinstallatie in.

Ik was in ieder geval alle WiFi settings kwijt. Moest de wachtwoorden opnieuw invoeren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik weet niet zeker of het na update 1903 is, maar indicatie geven over hoe ver een update is wordt stukken beter, je krijgt veel meer feedback.

Al doe ik nu het meest met linux Mint, ik vind Windows 10 best wel goed werken. Ik gebruik Linux XFCE omdat die sneller werkt op mijn oude laptop. Windows 10 gebruik ik nu meestal voor bv. Autodesk Inventor en dat soort programma's. Ook privacy is een dingetje voor mij. Er werken ook verbazingwekkend veel programma's onder Wine, zelfs Altium (maar dan helaas niet Inventor)

Het was wel een steile leercurve om te werken met Linux, maar een beetje extra kennis daarover is nooit verkeerd.

Heb zowel van Windows partitie alsook de Linux partitie met Clonezilla een backup gemaakt, mocht het geheel trager worden of niet meer werken.

Ik heb voor mijn werk bijna dagelijks met RS232 gewerkt, het beste voor mij waren deze converters:

https://nl.farnell.com/ftdi/us232r-100-blister/adaptor-cable-usb-to-rs…

Nooit problemen met deze adapters gehad.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
bprosman

Golden Member

Dat is inderdaad met FTDI chip

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Turbokeu

Golden Member

Late reactie maar een maandje vakantie in Corsica kwam er tussen.... :D

Ter info:
Op het werk beheer ik 800+ werkstations, 4 VMware omgevingen op 3 locaties, 98 VM's waaronder 71 virtuele servers en (nog slechts) 5 fysische W2016 servers (plus 3x DL380 HPE converged technology VMware 6.0, en 5x Dell PowerEdge VMware 6.5 hosts).
Het computerpark bestaat actueel uit een 250-tal Dell Optiplex 3050/3060 W10, een 350-tal Optiplex 3010 W7-64bit, een 80-tal HP EliteDesk/Prodesk (beurk!) W7-64bit, en nog een 100-tal oudere Dell Optiplex 380/390 W7-32bit werkstations (die vòòr eind dit jaar nog vervangen zullen worden) + een 50-tal W7-W10 laptops.
De W7-64bit werkstations worden allemaal ge-upgraded naar W10 + SSD disk, evenals de 64-bit laptops (in totaal ca. 450 SSD's en 430 W10 licensies benodigd!).
Servers: Ca. 50% W2008R2 en 50% W2016 DataCenter, 2 Linux/Oracle en 2 2012/2012R2 servers. Alle overblijvende 2008R2/2012 servers worden stelselmatig gemigreerd naar W2016.

Met classic shell heb je iig je vertrouwde win 7 scherm weer terug.

Classic Shell was broodnodig bij Windows 8.0 anders quasi onwerkbaar.
Na de upgrade naar Windows 8.1 ging het al beter alhoewel onze enige W8.1 computer op het werk nog steeds Classic Shell draait.
Deze W8 licensie hadden we nodig om GPO's (General Policy Objects) te kunnen managen voor onze W2012 (en later W2016) servers (niet mogelijk met een W7 werkstation, vanaf onze W10 uitrol was deze restrictie opgelost).
Een collega heeft, op de eerste 55 W10 computers ook Classic Shell als default geïnstalleerd.
Ik was daar totaal niet akkoord mee, een user moet in mijn ogen maar gewoon de nieuwe eigenschappen van een nieuw OS gewoon worden...
Deze 55 computers zijn achteraf ge-herinstalleerd met mijn 'image'.

Een zipfile met 7700 files uitpakken in W7 duurde 30 seconden, in W10 duurt dat 35 minuten (!)

Al onze computers worden vòòr-geïnstalleerd met 7-Zip, probleem opgelost.
Persoonlijk gebruik ik enkel Total Commander, ik heb een licensie sinds 1992 (licensie nr. 19115), ik zou nooit meer zonder kunnen!
Ik heb trouwens Total Commander geïnstalleerd op al onze Windows servers (wel zonder mijn persoonlijke licensie!).

TotalCommander heb je toch als eerste geïnstalleerd?

+1

Op 17 augustus 2019 16:14:11 schreef subsonik:
Ik gebruik het Win10 initial setup script. Dit is een Powershell script waarmee je een 200-tal settings kan aanpassen. (eventueel ook via group policy in bedrijfsomgeving!)

Er zit een default preset bij maar het staat je uiteraard vrij om een eigen preset te maken met enkel die tweaks die je zelf belangrijk vindt.

Goede tip, deze ga ik zeker gebruiken! (privé + werk)

Als ik het zo lees is Windows10 Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Toen W2000 uitkwam vond ik NT4.0 beter, toen XP uitkwam vond ik W2000 beter, toen W7 uitkwam vond ik XP beter (Vista heb ik doodgewoon genegeerd), toen W10 uitkwam vond ik W7 beter...
Ik heb altijd een tijdje nodig om gewoon te worden aan de voordelen van een nieuw OS in te zien (al heeft W10 nu toch ècht een aantal onhebbelijkheden in de achtergrond die ik totààl niet apprecieer).

Op 17 augustus 2019 19:03:05 schreef weardguy:
[...]

Zowel privé als op het werk heb ik W10 zò aan mijn wensen aangepast dat ik niets of zéér weinig van deze fenomenen te zien krijg...
Zonder over te stappen naar een alternatief OS heb je weinig keuze voor W10, zelfs W2016 is 100% W10-lookalike (of je moet de 'bare' installatie zonder GUI van W2016 installeren, maar dan ben je best wel een Powershell 'crack').

Windows heeft hier net nog een 'upgrade' uitgevoerd... :S
Na opstarten moest ik bevestigen dat Firefox vervangen zou worden door Edge. Nee dus!

Dat is één van de onhebbelijkheden die ik inderdaad verfoei bij W10.
Op het werk géén probleem. Via GPO is Chrome geforceerd als default browser (wegens compatibileitsproblemen met Edge (beurk!) en een paar van onze huisapplicaties).
Enkel de informaticadienst kan/mag zijn eigen default browser kiezen (Firefox bij mij) al gebruik ik nu ook meer en meer Chrome.
De reden voor de default keuze van Chrome ligt in het feit dat alle toegangen/instellingen even makkelijk als voor IE beheerd kunnen worden door GPO's via ADMX templates (o.a. proxyinstellingen).

Wat mij eigenlijk het meest stoort aan W10 is dat je als administrator steeds minder rechten krijgt met de opeenvolgende versies (1703, 1709, 1803, 1809, 1903).
Meer en meer handelingen (software installaties, Powershell instellingen e.a.) moet ik (alhoewel ik natuurlijk reeds domain admin ben) expliciet als administrator uitvoeren.

Eénmaal heb ik een softwareinstallatie (ik dacht de Veeam Backup & Recovery console) zelfs als local admin moeten uitvoeren om te lukken zonder errormelding!

Het grootste probleem is nog dat je vrijwel nergens een laptop kunt kopen zonder voorgeïnstalleerd OS, welke dan altijd Windows is. Dus als je er linux o.i.d. op zet, heb je nog altijd betaald voor een OS wat je niet gebruikt.

Dat probleem kennen we ook op het werk.
Alle desktops/laptops die we aankopen komen met hun (nu W10) OEM licensie.
Wat wij feitelijk nodig hebben is een W10 Enterprise volume license voor ca. 800 computers. Ik heb het onlangs uitgerekend: Zou ons ca. 170.000€ aan W10 licensies kosten (licensies die we grotendeels reeds OEM betaald hebben)...

Waarom W10 Enterprise?
Een hoop 'features' zijn (vrijwillig beslist door Microsoft!) standaard geblokkeerd in W10 Pro en lager en daardoor enkel nog beschikbaar in W10 Enterprise (bvb. stomweg het feit dat een 'custom logon background', met het telefoonnummer en emailadres van de helpdesk zoals we toepassen op onze W7-computers, niet meer mogelijk zijn sinds (dacht ik) versie 1709.
Dit heeft trouwens op internet een hele vlaag van protest vanwege vele IT-administrators veroorzaakt t.o.v. Microsoft

Op 17 augustus 2019 19:34:21 schreef testman:
je kunt bij updates de optie aanzetten om 35 dagen max geen updates te laten installeren. op een systeem waar geen internet op wordt gebruikt heb ik de wupdate service op handmatig gezet, dus geen irritante updates tijdens gebruik, want updaten duurt zo 40 minuten.. bij w7 kon je door met de aanuit knop af te sluiten de updates desnoods jaren omzeilen, maar w10 niet meer. ook al staat het ingesteld dat je alleen buiten gebruikstijden wilt updaten, komen er nog updates ineens die vanzelf gaan lopen. die vind ms dan blijkbaar zo belangrijk, dus check vooral de instellingen nadien maar weer. wat hun belangrijk vinden is gunstig voor hun, dus reclame ed zal er wel weer zijn..

Privé is dit inderdaad een inbraak op mijn wensen.
De installatie van de meeste updates kan je niet vermijden, alleen het herstarten (en dus de echte installatie) kan je 35 dagen uitstellen...
Op het werk weeral géén probleem.
Ik heb jaren geleden (2013?) een MS WSUS server (Windows Server Update Services, gratis) geïnstalleerd, zolang ik updates niet expliciet goedkeur wordt er totaal nergens niets geïnstalleerd.
Ik heb jarenlang alle MS Office updates (in totaal 500!) geblokkeerd wegens (mogelijke, en ondervonden!) incompatibiliteitsproblemen met een huisapplicatie in de Outlook Shared Folders.

Op 17 augustus 2019 22:27:49 schreef Sine:
Ik durf te beweren dat het in 10 overzichtelijker geworden is, en ik moet me behelpen met windows sinds 3.1 ;)

Maar god mode heb je niet eens echt nodig, klik eens met je rechter muis op het windows vlaggetje, daar heb je 90% van de diepere instellingen die je direct wilt kunnen pakken al beet.

Je raakt inderdaad snel gewoon aan W10.
Het gewraakte 'blokken' startmenu kan je aanpassen (én saven om het later te importeren op een andere machine), ik pas dit trouwens toe via een GPO (Alle users/computers hebben origineel exact hetzelfde startmenu met de meest gebruikte applicaties) maar elke user kan nog steeds dit menu aanpassen naar zijn wensen.
Persoonlijk gebruik ik het startmenu voor slechts 2 dingen: Een snelle toegang tot Windows Update (Settings icoontje), en de actueel ingelogde gebruiker (mannetje).
Al de rest gebeurt via de Start-linker muisklik of het 'loupe" icoontje (gewoon een keyword intypen, bvb. 'control' voor het 'oude' control panel, of 'task' voor de task manager of task scheduler).
Er bestaat een free tool (WinX Editor, past je WinX folder aan) die je toelaat het menu van je Start-rechter-muisklik volledig naar je wensen aan te passen.

Op 17 augustus 2019 20:30:25 schreef Arco:
Wat ook heel storend is:

Bij mijn Windows7 pc had ik een dual monitor, die altijd actief waren.
Windows zette altijd netjes alles op monitor 1, en er kwamen alleen zaken op monitor 2 als ik ze daar zelf opstartte of naar toe sleepte.
Windows 10 denkt daar anders over. Als 'ie denkt 'monitor is te vol', dan start een programma op de andere monitor.
Ik ben dan verplicht om eerst monitor 2 aan te zetten om het programma weer terug te kunnen slepen naar monitor 1... :(

Mijn oude W7-PC (Optiplex 3010 met enkel VGA-aansluiting) op het werk was uitgerust met een ATI bi-monitor videokaarje met DVI-uitgangen, was nooit een probleem.
Mijn actuele W10-PC gebruikt de DP en HDMI uitgang van de Optiplex 3050 samen met twee 24" Dell monitoren.
Nu moet ik toegeven dat ik altijd zeer veel applicaties open staan heb, elk op hun scherm (L of R).
Nu werk ik veel via VPN/MSTSC vanaf thuis ('s avonds/weekend) en blijft mijn werk-PC dus 24/24-7/7-365/365 ingelogd (maar vergrendeld).
Tot één of andere vorige versie van W10 (180x?) mocht ik de monitors niet uitschakelen (DP/HDMI is plug&play i.t.t. tot DVI) of al mijn applicaties werden ongewenst allemaal verhuisd naar het primaire hoofdscherm...:( (weeral een W10 'feature' waarover vele internauten 'pissed off' over waren...)
Lijkt sinds de laatste versie (1903) opgelost te zijn, ik vind mijn applicaties 's anderendaags toch weer op de juiste (voordien uitgeschakelde) monitoren terug.

Op 17 augustus 2019 21:10:14 schreef Sine:
Wie die "hidden extentions" ooit bedacht heeft weet ik niet, maar dat was inderdaad een extreem slecht idee.

+1
Eén van de eerste dingen die ik verander op een W10-PC (zelfs via GPO op het werk).

Hoe meer (werkbaar) schermoppervlak hoe liever, ik heb hier nu twee 2560x144 monitoren staan eentje in 27 en een in 25", en boy ... dat had ik veel eerder moeten doen.

De "full hd" resolutie heeft me nooit getrokken 1080 pixels in de hoogte is tegenwoordig gewoon te weinig, mijn vorige waren dan ook 1600x1200 bakken.
Ik prefereer eigenlijk nog steeds 2x 4x3 boven breedbeeld, maar probeer dat nog maar eens te krijgen met een aardige diagonaal en resolutie.

Mijn droom is nog steeds (minstens 3) 4 monitoren op het werk al zijn ze 'maar' full HD.
In de jaren 2007-2010 had ik als zelfstandige consultant bij AXA bank/verzekeringen reeds 3 PC's met elk 4 (4/3 19" 1280x1024) schermen op mijn (2) bureautafels via een (dure) PNY 4-monitor videokaart. (Deze videokaart kostte toen evenveel als de complete PC mèt alle licensies!)

Verder kan ik het alleen maar met BD eens zijn, de interface van 10 is superieur aan die van 7 en 8. Classic shell kan ik alleen maar afraden.
Het is even wennen (en we zijn hier meestal stiekem borderline autistisch genoeg om alle verandering eng te vinden) maar ik zou echt niet meer terug willen.

@mel,
"beter" is een groot woord, vaak is het helaas niet praktisch om over te gaan naar *nux.
Ik zie het ook (nog?) niet als een desktop vervanger.
Op de server kant is het een heel ander verhaal, maar daar hadden we het hier niet over.

Wat overigens niet wilt zeggen dat windows 10 het perfecte OS is, maar het is verdomd praktisch en naar mijn bescheiden mening een erg bruikbaar stuk software.

+1

Dat windows bij "updates" tegenwoordig dingen rigoreus veranderd is logisch. We zitten namelijk ondertussen stiekem al aan de 8e windows 10. Noem het windows 17 als je wilt.
Iedere van die grote "updates" is stiekem een volledige herinstallatie.

Klopt volledig...
Microsoft brengt gewild geen 'Service Packs' meer uit.
Elke nieuwe W10 versie (1703, 1709, 1803, 1809, 1903,...) is een complete herinstallatie met behoud van de vorige parameters/applicaties.
Je vindt trouwens op je %system root% schijf een Windows.old directory terug die je 'oude' Windows versie bevat.
Deze kan je desgewenst restoren, of wissen via Disk-Cleanup/Cleanup system files (ca. 25 à 40GB naargelang de inhoud van de vorige W-10 installatie!).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
maartenbakker

Golden Member

Het zipfileuitpakprobleem zal wel te maken hebben met skydrivesynchronisatie.

Boze tongen beweren dat MS in Windows 10 service packs en rollups uitbrengt in plaats van de meeste losse updates, omdat ze er niet in geslaagd zijn om hun updatesysteem te fixen (omdat het algoritme NPC is waarschijnlijk).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 24 september 2019 12:10:30 (60%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste ,

Ja ik weet dat het topic al wat ouder is.Maar toch een vraag over het DeBloaten.

Ik heb dat gedaan op mijn laptop na een nieuwe W10 installatie.En alles laten uitzetten.

Ook bij O&O shutup heb ik diverse op uit gezet.

Ik heb nu het euvel dat de laptop nog wil opstarten , maar ik zie de harde schijf niet draaien (de led blijft uit ).
En dus is mijn beeldscherm ook zwart.

Is dit het gevolg van teveel hebben uitgezet , of is er een defect in de laptop opgetreden ??

Eerst even ragen voordat ik het Moederboard eruit haal.

vriendlijke groet ,

Eric

RAAF12

Golden Member

Booten vanaf een USB stick met daarop de Windows image en dan vers installeren. Nooit dingen uitzetten in een draaiend OS als er geen plan B is.....
NB. er zijn ook nog dingen als een herstel console en backups, maar zo te zien zit je daar niet mee.

@Raaf ,

Bedankt.Ja met USB booten was ik ook van plan en dan zien hoe verder.

En het klopt.Dit was een test om te zien wat er gebeurt , wanneer ik DeBloat en O&O gebruik.

En dingen uitzet of minder effectief maak.Voor zover ik mij herinner heb ik niet gekozen om de HDD te laten slapen en ook niet om de monitor in slaapstand te zetten.

bprosman

Golden Member

Ik heb nu het euvel dat de laptop nog wil opstarten , maar ik zie de harde schijf niet draaien

We de ideale "Debloat" situatie , sorry kon het niet laten :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.