Miele stofzuiger Complete C3 stopt plotseling

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb me al redelijk ingelezen. Ik heb dus een stofzuiger, die plotseling is gestopt. Omdat deze iets meer dan 2 jaar geleden is gekocht heb ik de verkoper benaderd, maar deze heeft gezegd het apparaat maar op te sturen ter reparatie. Dat leek mij voldoende om zelf te gaan zoeken naar het probleem.
Inmiddels heb ik het volgende gedaan:
- Stofzuiger helemaal gedemonteerd
- Motor rechtstreeks aangesloten: motor is in orde.
- Na veel zoeken de motorschakelaar gevonden met klein printplaatje
- De gescheurde Triac vervangen
- De 2e component op dat printje pootje weer vast gesoldeerd.
- Helaas geen resultaat.
Ik ben nu ten einde raad en kan wel wat hulp gebruiken
Nog wat gegevens:
- Triac: BTB16-600BW
- 2e component:3MP31702- 20F6CZW ; wat dat ook moge zijn? Op internet kan ik daar weinig over vinden.

Bijlagen

Volgens mij is de snelheidsregeling (+softstart) defect of de motor.
Deze componenten vervangen is niet voldoende, je zult de oorzaak moeten achterhalen van de schade.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 1 oktober 2019 13:11:58 (19%)

LDmicro user.

Op 1 oktober 2019 13:10:13 schreef MGP:
Volgens mij is de snelheidsregeling (+softstart) defect of de motor.
Deze componenten vervangen is niet voldoende, je zult de oorzaak moeten achterhalen van de schade.

In de OP: ... - Motor rechtstreeks aangesloten: motor is in orde. ...

maartenbakker

Golden Member

Hoe dan ook, het is een temperatuurzekering. Ik denk dat de boel gewoon te heet geweest is en geef het 60% kans dat alles weer werkt als je aleen de triac en de temperatuurzekering vervangt.

Let wel dat de triac vertrouwt op koeling door de luchtstroom van de stofzuiger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt Maarten voor de reactie! Jouw vermoeden lijkt mij heel aannemelijk. De Triac heb ik al vervangen zoals gemeld, maar de temperatuur schakelaar nog niet. Ik weet nog niet waar ik die kan kopen.

Op 1 oktober 2019 12:14:27 schreef Leaf:
- De gescheurde Triac vervangen

Een gescheurde triac duidt op ergere zaken dan te warm gekregen hebben.

NB. meet die temperatuursensor eens door, meet die een sluiting dan is die nog ok.

LDmicro user.

MGP bedankt voor uw reactie. Ik heb de sensor doorgemeten en heeft een weerstand van 0 Ohm
Zoals ik al gemeld heb heb ik de triac vervangen.maar door een
BTA16-600BW wat volgens de leverancier in dit geval geen probleem zou zijn. Ik heb daar geen kennis van

zit er in de motor onder de koolborstel geen thermische beveiliging? deze print zit aan de zijkant gestoken van de motor, als de triac klapte tijdens het draaien is er meer stuk, met aanzetten geklapt dan is het aanloopstroom.

de moderne miele motoren zijn rommel, sluiting in het anker kan ook de triac hebben genekt, vaak al te zien aan het anker, borstels vonkten dan miss al langer op 1 plek op het anker..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 1 oktober 2019 19:54:15 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op het printje in de stekker op de zijkant van de motor zit een triac en temperatuursensor/zekering. Tijdens het stofzuigen liet hij het afweten en stopte plotseling, had dus geen startproblemen

stond de motor toen ver teruggeregeld of voluit te draaien?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 oktober 2019 19:49:12 schreef Leaf:
Ik heb de sensor doorgemeten en heeft een weerstand van 0 Ohm
Zoals ik al gemeld heb heb ik de triac vervangen.maar door een
BTA16-600BW wat volgens de leverancier in dit geval geen probleem zou zijn.

Dan is volgens mij de print defect.

LDmicro user.

U bedoelt de grote print EDW 8303 (zie foto)?

Op 1 oktober 2019 20:34:21 schreef testman:
stond de motor toen ver teruggeregeld of voluit te draaien?

Vrij ver teruggeregeld

Ja die grote print, maar aangezien ik geen zicht heb op uw toestel is alles onder voorbehoud.

Ik heb er eens enkele hersteld door onderdelen te verwisselen en weet dus waarover ik praat.

Heb hier nog zo'n sensor 3MP33101 uit één van die motoren, heb die vandaag eens bovengehaald om te meten.

LDmicro user.

de sensor naast de triac is een thermistor, als die 0 ohm meet is deze goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inmiddels doet de stofzuiger het weer; een nieuwe triac geplaatst.
Echter op volle toeren en dus geen regeling. Volgens sommigen op dit forum geen probleem omdat hij (slechts) met een opgenomen vermogen van 750 Watt draait. Gerust ben ik daarop nog niet!

Tryac word dus niet aangestuurd of ander type??

Het lijkt er inderdaad op dat de Tryac niet aangestuurd wordt. Er zat een BTB16-600BW in en heb die vervangen door een BTA16-600BW. De leverancier had geen B uitvoering en zei dat deze ook geschikt was in mijn situatie. Maar ik kan dat niet beoordelen.

Veel halfgeleiders die stukgaan worden "kortsluiting". Dus als ie "altijd op vol vermogen" draait, dan verdenk ik "kapotte triac".

Dus vanaf de bank hier vraag ik me af: hoe heb je de nieuwe meteen weer kapot gekregen? ... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

U bedoelt dat de nieuwe ingezette triac weer stuk is?

BTA en BTB zit wel degelijk verschil in, zou toch voor originele gaan..

Op 12 december 2019 09:47:55 schreef Leaf:
U bedoelt dat de nieuwe ingezette triac weer stuk is?

Ja.

Nogmaals, het heeft geen zin om telkens de triac te vervangen, die gaat stante pede weer in sluiting door de hoge startstroom als de softstart niet werkt.

LDmicro user.

hallo collega's pechvogel, ben in dezelfde positie als leaf. miele stofzuiger c3, print edw 8303, motor mrg 481-42/2 (4 pins stekker, 3 aangesloten). stofzuiger plotsling gestopt. geen idee waar ik die triac kan vinden, er lijkt niks op de motor te zitten wat nog verder te demonteren is. de print lijkt (!) niet beschadigd, niets verbrand of zo. geen draabreuk in de haspel, schakelaar lijkt ook ok, motor draait wanneer de buitenste pinnen van gelijkstroom worden voorzien). wat kan ik nog doen? graag jullie mening & advies. bedankt alvast! groet, dto