Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress

flash2b

Special Member

Op AliExpress trof ik bouwpakket aan voor een voeding naar een nieuwe ontwerp. In het verleden werden er al kits op banggood aangeboden, maar deze ziet er interessant uit.

Het schema staat in de advertentie:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB195CFLxTpK1RjSZFMq6zG_VXaw.jpg

Het bouwpakket is inclusief alle onderdelen (excl. trafo + koeling) te koop voor €13,85 zoals hier.

Het ontwerp is gebaseerd op het klassieke ontwerp wat al vaker hier is langsgekomen (zoals blackdog en vorige CO voeding ontwerp)

Ben benieuwd wat andere van deze kit vinden.

LetterHenk

Golden Member

Sjiek dat het schakelen van de trafo tabs meteen op de print zit. Alhoewel relais 2 niet gebruikt kan worden momenteel? (volgens de informatie op ali)
Zelfs fancontroller circuit. Het ziet er erg compleet uit.
En zoals gebruikelijk weer geen geld :) Een echte buil kan je er iig niet aan vallen.

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op donderdag 26 september 2019 13:24:31 (11%)

Action expresses priorities LH
flash2b

Special Member

Bij een center tap trafo, kan relais 2 niet gebruikt worden dat lijkt me logisch.

Kruimel

Golden Member

Dat lijkt een redelijk compleet ontwerp voor zo goed als geen geld. Ik weet niet of ik een brugcel tot 5A zou belasten zonder ruimte voor koeling, maar daar kan misschien nog wel wat voor geïmproviseerd worden. Ik denk dat ik er eentje ga bestellen, ik vind het een goede vondst van je! Ik laat wel even weten als ik hem binnen heb.

flash2b

Special Member

Ik heb hem al besteld, zou er met 2 weken ofzo moeten zijn.

Kruimel

Golden Member

Ik nu ook, nog nooit wat besteld bij een "KKK-store", ik hoop dat ze goed omgaan met hun werknemers... :)

Die schakeling rond D1 en D2 snap ik niet zo om eerlijk te zijn, waarom enkelzijdige gelijkrichting als je toch al een trafo hebt met een centertap? :? Ik denk dat ik daar gewoon een brugcelletje in pers.

Die NTC zal wel 100k moeten zijn denk ik zo?

Henry S.

Moderator

Leuke basis voor een labvoeding, maar voor verbeteringen vatbaar. Ik zou bijv alle elco's ongezien in de kliko gooien ;)

Op 26 september 2019 18:30:53 schreef flash2b:
Ik heb hem al besteld, zou er met 2 weken ofzo moeten zijn.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Kruimel

Golden Member

Op 26 september 2019 20:21:03 schreef Henry S.:
Ik zou bijv alle elco's ongezien in de kliko gooien ;)

Ook die grote? Bij die andere goedkope zelfbouwvoeding (nu voor €3,22!! :o) was dat het enige op die print wat out-of-the-box goed was (maar die werd dan weer kneiterheet gestookt door de brugcel 8)7). Ik zou eerder alvast een geschikte potmeter zoeken om de geleverde te vervangen.

Henry S.

Moderator

Ja, ook die. Ik heb het niet zo op Chinese elco's, teveel nep gezien.

Die andere voeding kost idd bijna niets meer :P.

De potmeters zijn ook niet zo denderend, al gaan de instelpotjes nog wel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Inderdaad de elco's vervangen (105C en A-merk). Het is een klein printje voor zoveel onderdelen en stroom. Mogelijk moetende vervangende reservoir elco's buiten de print. Ik zou ook alle connectors, voetjes en koelers vervangen.
De echte prijs van de voeding zit in de trafo, kast en koelplaat.
Wel een leuk kitje als het erg goedkoop moet, en je voorgaande al hebt.

Sine

Moderator

Op 26 september 2019 18:10:58 schreef Kruimel:
Dat lijkt een redelijk compleet ontwerp voor zo goed als geen geld. Ik weet niet of ik een brugcel tot 5A zou belasten zonder ruimte voor koeling.

Nee, die stook je met 5A zo ongeveer vanzelf van de print af.

Arco

Special Member

Eerste test voor Chinese elco's: als je ze in kunt knijpen of als ze erg licht zijn gaan ze sowieso in de kliko...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

En die trafo op de foto is sec. 3A. Hoe je daar 5A uithaalt is mij een raadsel. Chinese ampères?

vergeten

Golden Member

Op 26 september 2019 18:53:53 schreef Kruimel:
Die schakeling rond D1 en D2 snap ik niet zo om eerlijk te zijn, waarom enkelzijdige gelijkrichting als je toch al een trafo hebt met een centertap? :? Ik denk dat ik daar gewoon een brugcelletje in pers.

Het is maar de voedingsspanning van de regel elektronica, niet de main power.
Wat heeft een brugcel daar nou voor meerwaarde, behalve wat minder rimpel?

Ik zie ook 3x J1 en 3x J2 staan is dat nou de chinese wijze van puzzelschematuur tekenen? :)

Ben heel benieuwd wat @blackdog ervan gaat vinden?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Met een Elco erachter is dat geen probleem, als het maar niet te lang hoeft :)

En op de trafo word niet mee geleverd, de print kan tot 5A, dat hoeft niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

En ik vrees met grote vreze of de brugcel dat gaat overleven. Soortgelijke exemplaren geven in de specs vaak minder dan 5A, zonder koeling.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Kruimel

Golden Member

Ja ik denk dat ik misschien een plaatje aluminium ter grootte van het printje maak en de brugcel aan de onderkant van de print maak.

Op 26 september 2019 23:05:21 schreef vergeten:
[...]
Het is maar de voedingsspanning van de regel elektronica, niet de main power.
Wat heeft een brugcel daar nou voor meerwaarde?

Dat je rimpel halveert? Een brugcel kost praktisch niets, ik zou niet weten waarom in dit geval je met enkelzijdige gelijkrichting genoegen zou nemen. Het is grappig hoe er in het artikel al grotere condensatoren worden aangeraden:

Note: It is best to use 25V2200*2 for the auxiliary power supply part with double 15V electrolysis.

De nederlandse vertaling is minder begrijpelijk:

Opmerking: het beste 25V2200*2 voor de hulpvoeding deel met dubbele 15 V elektrolyse.

flash2b

Special Member

Doordat er verschillende instel potmeters op de print zitten is zowel de maximale spanning en stroom als de schakelpunten van de wikkelingen van de trafo in te stellen. Dat is op zicht wel luxe.

Dat alles op één print zit vind ik wel handig, maar daar zitten idd ook nadelen aan.

RAAF12

Golden Member

Op 27 september 2019 00:13:43 schreef Kruimel:
Ja ik denk dat ik misschien een plaatje aluminium ter grootte van het printje maak en de brugcel aan de onderkant van de print maak.

Brugcellen van die grootte zijn er ook met gat, dat is makkelijker om te bevestigen.

Een hele mooie, inmiddels obsolete brug met koperen aansluitingen zou je volgens de specs tot 4.8A kunnnen gebruiken en past op de footprint.

vergeten

Golden Member

Brugcel van Shottky diodes gebruiken, scheelt ook in de warmte ontwikkeling en de diode verliesspanning.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

De geleverde brugcel is volgens de foto een KBU1010, dus om dat gat maak ik me geen zorgen. :) Als je me een schottky brugcel kan wijzen die bij deze spanningen nog steeds efficiënter is houd ik me aanbevolen! Misschien maak ik wel een dochterprintje om zo een LT4320 (of een discrete versie ervan) te monteren.

Henry S.

Moderator

Op 27 september 2019 19:24:46 schreef Kruimel:
Als je me een schottky brugcel kan wijzen die bij deze spanningen nog steeds efficienter is houd ik me aanbevolen!

Die ken ik alleen in het klein (1-2A) Comchip CDBHD serie.

Er zijn wel heel veel halve Schottky bruggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

En die twee diodes hebben allemaal de + gemeenschappelijk :-(

Ha RAAF12,

Is dat zo zijn volgens mij zijn er ook met common kathode.
Maar losse diodes is wel zo mooi warmte verdeling heb je in de hand.
De SBM1045VSS is een goede keuze volgens mij.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.