Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress

blackdog

Golden Member

Hi,

Kruimel, natuurlijk heb ik het in en uitschakel gedrag niet vergeten. :D
Dat komt later nog wel als de rest goed werkt.

Omdat de impedantie op het knooppunt niet "0Ω"is verslechterd dit sterk het dynamisch gedrag.
Uitgebreid getest :-)

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Ok dat snap ik niet helemaal. Op de frequenties dat het hier om gaat zou een lastcapaciteit van 440µF in essentie toch als kortsluiting kunnen worden gezien? De statische impendantie is natuurlijk hoger, en in het ideale geval zou de impendantie op dit punt gelijk zijn aan de andere ingang, maar die varieert doordat die node een potmeter bevat. Ik denk dat ik deze wijziging eens moet beschouwen in de context van de andere aanpassingen die je hebt gedaan.

Intussen heb ik ook een paar beelden gemaakt van het "ratelen" zoals eerder beschreven, maar nog niet getoond. Omdat alsnog te doen heb ik een schakeling gebouwd met een 20V bloktrafo, een brugcel, een bank condensatoren van 12.000µF en een 'dummy load' die een stroom trekt van 2,5A aan de secundaire kant. Er zitten nogal draden aan, dus het is geen geoptimaliseerde schakeling, maar het voldoet:

Nu heb ik een analoge scoop, dus het is niet zo gedetailleerd als ik eigenlijk zou willen, maar het basisprobleem is nu al wel zichtbaar. Zodra de condensatorbank gaat opladen vlakt hij de top van de sinus volledig af, maar zodra energie in de lekinductie op is zie je een kort piekje naar 0V (ik heb de nullijn één divisie omlaag getrokken wegens het ingebrand zijn van mijn scoopscherm).

Onderstaand is een ingezoomd beeld van het slingerverschijnsel. Dit beeld is wat minder goed omdat het een opname is op het schermgeheugen van mijn scoop, waar het licht een beetje uit aan het raken is. Omdat de jitter in het signaal te groot is kan ik het niet zonder de geheugenfunctie zichtbaar maken. Ik kreeg het niet voor elkaar om te triggeren op een ander punt in het signaal dat dichterbij de daadwerkelijke puls was. Met een digitale scoop kan je triggeren op het 'event' zelf en de direct voorgeschiedenis meepakken, maar dat kan op een analoge niet... ;(

Vooralsnog heb ik niet kunnen verklaren waar de korte stap naar 0V vandaan komt (misschien een reflectie of zo), maar de amplitude en flanksteilheid (tr<<1µs) van dit signaal spreken boekdelen. Dit is gemeten op de trafo-aansluitingen, dus je kunt je voorstellen dat het best mogelijk is dat dit uitstraalpotentie heeft, zeker als één van de terminals op aarde wordt/is aangesloten.

Op het moment ben ik er nog niet helemaal aan toe om helemaal te gaan karakteriseren hoe het signaal zich gedraagt, maar ik heb de puls kunnen terugvinden door capacitieve koppeling naar de scoopprobe over de gehele secundaire schakeling. Ook heb ik een filmcondensator aangesloten direct over de terminals van de trafo, en vastgesteld dat de frequentie van de gemeten puls dan vermindert, maar dat de amplitude bij 1µF nog steeds duidelijk zichtbaar is op de scoop. Het zal wat experiment vereisen om dit op een zinvolle wijze te relateren aan daadwerkelijke storingen, maar op dit punt lijkt het er dus op dat het meetbare common-mode storing veroorzaakt. Ik heb met een kortgesloten probe geen magneetvelden kunnen oppikken, dus het lijkt een capacitief eerder dan een inductief verspreid probleem te zijn.

Let er op dat deze trafo een bloktrafo is met gescheiden kamers, dus de capaciteit naar de primaire is klein, maar de lekinductie is groot. Capaciteit naar de primaire kant veroorzaakt potentiële common-mode storingen, en de lekinductie is samen met de parasitaire capaciteiten in je brug de oorzaak van het ratelprobleem. Blackdog heeft een ander exemplaar van dit type hier eens gekarakteriseerd (hij heet er "Baco 1x20V 70VA").

Ik word er een beetje stil van ... :)
Maar mijn voeding werk nu wel naar behoren
Dank voor de goede uitleg en voorbeelden.
(Kruimel, Bram en electron920) _/-\o_
Ben benieuwd wat er nog meer aan verbeterd word
Als ik alles ingebouwd en aangesloten heb
En werkend heb plaats ik wat foto's

Gr marcel

Ha Kruimel,

Goed bezig :D leuke meetopstelling redelijk veilig.
De foto's daar is niets mis mee duidelijk te zien welke diode of brug gebruik je ?
Mijn ervaring is dat een netfilter zeker ook bij dit experiment op zijn plaats is voor zo'n opstelling gebruik ik een standaard euro netfilter.
Maar in mijn uiteindelijke ontwerp gebruik ik mijn eigen ontwerp.

Duidelijk de transiënt en het ringen (gedempte trilling) je opmerking over het naar nul gaan begrijp ik niet of is dat het puntje midden in de blok :? je moet niet vergeten dat je alle events door elkaar meet.
Ook met een digitale scope wordt de weergave vertekent hier voor zal je een real time scope willen gebruiken.
Maar dat terzijde hoe groot is de amplitude en hoe heb je de probe aangesloten je heb al gezien dat de capaciteit de zaak beinvloed.
Als je een klein beetje de uitslingering kan opmeten dan kan je een snubber netwerk berekenen.

Maar heb je nu een ratel :? ik bedoel heb je die puls op je DC uitgang als je naar zo'n pulsje wijst wordt ie al bang ;)
Kijk even welke diode je gebruik en welke condensatoren dat zijn er wel veel.

@bc108,

Goed te horen dat je succes heb geboekt als je de voeding voor algemeen gebruik heb is de rest niet zo van belang meer denk ik.
Als alles netjes regelt en je kan spanning en stroom instellen en bij belasting geen brom of te veel ruis.
Je kunt de condensatoren over de brugcel gebruiken ik weet alleen geen goede waarde dan moet ik zo'n plaatje als van @kruimel zien maar ik denk dat 1nF.....10nF de recovery piek genoeg dempt.
Ga je nog een netfilter bouwen ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Inderdaad was ik vergeten te vermelden welke brug ik gebruikte, whoops! :-D Het betreft een KBPC1010 van "DC" (datasheet, maar het logo lijkt te verschillen, bij mij staat er gewoon een vette gecursiveerde "DC" op). Ik heb dit eerder gezien met vermoedelijk een andere brugcel, dus het effect zal waarschijnlijk niet uniek zijn aan deze brug.

Een netfilter kan, maar ik meet nu zonder om het probleem te vinden natuurlijk. Tevens vind ik een netfilter geen goede oplossing van het probleem, we genereren de storing namelijk nog steeds als we het filter toevoegen, en snubberen lijkt me ook een goedkopere oplossing.

Houd er rekening mee dat het signaal gecentreerd is één divisie onder de middenlijn, dus op de polen van de transformator gaat de spanning dus van circa 23V direct naar 0V en dan weer naar 23V en ringt dan weer richting iets van 17V. Die eerste sprong naar 0V en terug kan ik niet verklaren op basis van het begrip dat ik had van wat er gebeurt. Over de transformator staat (natuurlijk) geen diode, dus dat het precies 0V wordt vind ik verdacht, ik zou denken dat het zo negatief wordt als dat er energie voorhanden is, en dan direct over zou gaan naar een gedempte trilling richting de instantane spanning van de sinus.

PS Deze puls verdwijnt niet als je er naar wijst, sterker nog, als je de probe los neemt van het signaal blijft die zichtbaar. Er zit nu een Velleman 60MHz probe op ingesteld op x10 verzwakking want mijn scoop heeft niet genoeg bereik om het signaal überhaupt op x1 weer te geven, dan valt het buiten het scherm.

edit: Dat puntje is een foutje op het geheugenscherm, dat was geen signaal, dat staat er altijd als ik de geheugenfunctie van het scherm activeer.

Om te bekijken bekijken wat er precies gebeurd heb je waarschijnlijk een LF spectrum analyser nodig. Die gelijkrichtdiodes produceren veel harmonischen die maar gedeeltelijk de nek worden omgedraaid door de aanwezige filtering, is my educated guess :-)

Ha RAAF12,

Ja dat valt niet mee :o het ligt er aan welke diodes gebruikt worden.
In eerste orde is het daar opletten een diode als een slak is prima maar dat zijn de power silicium diodes allemaal het gaat om een lage Qrr.
Om de Qrr te verlagen is jou foto van de diode weerstand combinatie goed (voor lage stromen) verder zoals door diverse vermeld een condensator over de diode maar niet te groot.
Door de condensator parallel aan de Cj Co te schakelen wordt de recovery frequentie omlaag gebracht en uitgesmeerd een langzame puls betekend minder RF inhoud.
Dit is ook te doen door twee diodes parallel te schakelen even mee experimenteren.
Verder is de puls AM gemoduleerd door de net frequentie de trafo in combinatie met de vier diodes vormen een balans modulator :? er ontstaat een nogal vreemd spectrum dat kan je nauwelijks op de spectrum analyzer zien en op een scope analoog of digitaal al helemaal niet :(
Ik denk dat dit de ratel is waarover gesproken wordt.

In tweede orde kan je een subber netwerk over de trafo plaatsen deze R,C of R,C,L combinatie moet zorgvuldig gekozen worden en is afhankelijk van de Qrr dus de sper eigenschappen een en ander is door @kruimel uitgelegd.
Belangrijk met dit soort ontkoppel netwerken is dat je vrij van massa blijft dus geen vuile stroom door je retour pad.

Ik heb vandaag een en ander gemeten en het topic van @blackdog en @heer miedema op de lees lijst gezet.
Verder 4 voedingen besteld alleen ga ik ze op de accu gebruiken maar in eerste instantie praat dit iets makkelijker want het schema is niet zo goed leesbaar.

De wijziging/aanvulling welke @blackdog heeft aangebracht prima (niet aan gerekend komt nog) maar ik durf bijna wel te zeggen dat dit een slip of de pen is...... misschien daarom zo goedkoop te vroeg printen gemaakt :D

Groet,
Henk.

Hallo electron920

Heb even wat onderdelen van een sloopprint gehaald, komt van een f.o
Ik zag net dat er een pootje af gebroken was van de spoel.
Geen probleem heb er nog zat.
Mijn vraag is zijn déze waardes ook goed voor de ring kern trafo, het is nog al een joekel.

Is me opgevallen dat sommige filters ingeblikt zijn (straling veld van de spoel??)
Condensator zijn 1uf, spoel weet ik zo nog niet

Gr marcel

Ha bc108,

Daar kan je een simpel net-filter mee maken tevens die zwarte (Thermistor) voor soft aan ;)
Het inblikken is een must anders werkt het niet goed vaak zie je uit kosten overweging een en ander los op de print maar dan is de behuizing van metaal.
Zo'n net filter is een beperkte oplossing loopt lang niet ver genoeg door in frequentie maar voor deze voeding en de omstandigheden in gebruik prima.

De randaarde kan je aan het chassis verbinden maar je voeding print de elektronica niet aan de kast verbinden of een bewuste keuze maken door middel van een klink randaarde ---- chassis.
Wel kan je een condensator van de retour vaak de min (-) van de voeding naar de randaarde monteren.
Bedrading niet strak tegen het chassis maar er boven bijvoorbeeld door middel van geïsoleerde afstandhouders i.v.m. capacitieve koppeling.

Op de voeding print is een omkeer beveiliging aanwezig in de vorm van een diode deze zou altijd in combinatie met een zekering gebruikt moeten worden of op je kastje of in je snoer.
Als je een bron (accu) verkeert om aansluit wordt de zekering getriggerd door de diode en opgeblazen dit werkt redelijk toch is de kans aanwezig dat de condensator over de uitgang beschadigt wordt beter is een sensor en een relais.

Groet,
Henk.

Ha Henk

Dat is snel, hele nuttig tips.
Dat blik om het filter, moet dat ook van een bepaalde kwaliteit zijn ? M.u of zo?

Aan een relais heb ik ook zitten denken.
Maar als ik kijk naar de voeding voeding van black dog is het weer tegen alle regels in?

Ha bc108,

Tja... dat is wel heel chic als je dat heb ik heb wel tape dat is veel gemakkelijker bakje van printplaat en tape er over :)
Het gaat er om dat je de common mode spoel redelijk van de trafo houd.
De rest is ook niet magnetisch afgeschermd dan is dat de bekende vlag... 8)7

Een relais aan de uitgang is heel nuttig in mijn voeding wekt het als volgt als je de voeding aan zet wordt het relais aan de ingang in bedrijf gesteld dit is een soft start pas als de voeding gestabiliseerd is ongeveer 500mS wordt de uitgang door gezet.
Het relais aan de uitgang dient tevens als omkeer beveiliging ik meet de spanning op de uitgang klemmen in twee kwadranten als ik op de plus pool een negatieve spanning meet >1V gaat de beveiliging in.
Dit kan je ook later er bij bouwen maar het lijkt me voor dit type voeding veel te veel van het goede |:(

Ga je de condensator ook nog verplaatsen dit is heel nuttig @blackdog heeft een linkje naar zijn topic kijk daar eens heel leerzaam.
Ook de link van @heer miedema hier staan enkele fabrieks-voedingen getest.

Groet,
Henk.

Bc108, wat is eigenlijk het probleem wat je wil oplossen? Je kunt inderdaad een netfilter inbouwen, maar lost dat iets op waar je last van gaat hebben?

Op 10 november 2019 15:44:28 schreef Kruimel:
Misschien zouden we moeten stellen dat als je de meetapparatuur niet hebt om het probleem in deze voeding te constateren, je het waarschijnlijk ook niet zal merken.

Je meldt immers al:

Op 10 november 2019 20:57:07 schreef bc108:
Maar mijn voeding werk nu wel naar behoren

Afscherming en filtering zijn leuk, maar niet in het bijzonder nuttig als je niet weet waar je tegen afschermt, en vervolgens ook niet weet of het heeft voldaan. Mijn advies is niet lukraak af te schermen om problemen waarvan je niet weet of ze er zijn, en niet weet of ze door afscherming opgelost worden.

Aarden net zo, ik zou de kast aarden om veiligheid, maar de secundaire van je voeding er niet mee verbinden. Aarden van de (negatieve) uitgangsspanning op zich geeft ook problemen, zoals dat common-mode storing van in je schakeling of in de buurt opeens door je voeding naar aarde stromen, wat brom en storingen kan introduceren. Daarom zie je ook vaak data audio-apparaten (vooral gevoelige zoals pick-ups) vaak niet geaard zijn. Een voeding zou naar mijn inzien altijd moeten zweven ten opzichte van aarde totdat ik hem zelf, bewust, met aarde koppel. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een tweede voeding in serie schakelt?

@Blackdog & Kruimel ik begrijp het effect van het verwijderen van C5 niet helemaal. Ja C5 samen met C6 vormen een 110 uF load voor de TL431. Maar dat zou volgens de application notes geen probleem moeten zijn, en dat is volgens mij ook niet het onderwerp van jullie discussie.

blackdog

Golden Member

Titatommeke,

In het kort even dit over C5, als deze weg wordt gehaald, heb je geen beinvloeding meer van de variatie op het referentie signaal direct naar de -ingang van de opamp.
Ja de AC informatie wordt gedeeld door de twee elco's in serie, dus de helft van het AC signaal komt op de -ingang van de opamp terrecht en dat geeft "meekoppeling" dus het foutsignaal wordt vergroot.

Dus grote belanting variatie geeft verandering van de uitgangsspanning.
Deze variaties komen vrijwel direct op de =ingang van de opamp terrecht maar ook beinvloed dit de TL431 Referentie door VR2 en R12.

Door C5 nu weg te halen wordt de -ingang niet meer veranderd door de belasting variatie, je hebt nu een Low Pass door R9 van 10K R10 van 470Ω en daaraan
een elco van 220uF parallel, dus dat punt blijft schoon. :-)
Als je het niet gelooft, ga dan ook goede dynamische testen doen met een zonder C5.

Nogmaals, er zal als de i-loop ook goed bevonden is door mij, gekeken worden hoe het uit en inschakel gedrag van deze voeding is, bc108 en anderen, het is dus nog niet klaar!

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Ik heb zelf C5 ook niet verwijderd, maar ook geen uitgebreide stabiliteitstests gedaan. Blackdog had een afhankelijkheid van de lusstabiliteit gevonden en hem verwijderd, maar ik snap nog niet wat de reden was dat het invloed had. Ik denk dat we even moeten wachten tot hij weer wat tijd heeft om dat toe te lichten. Hij meldde al vrij druk te zijn, en deze dingen zijn vaak nogal tijdrovend om uit te werken. Ik kreeg niet de indruk dat het te maken had met de stabiliteit van de TL431 zelf.

edit: Crap, te lang gedaan over het typen... 8)7

Ah zo ( ik neem aan dat je de + ingang bedoeld). Als ik het goed begrijp varieert nu de + ingang doordat de verandering aan de uitgang via C6 en C5 gekoppeld wordt naar de + ingang / potmeter? Dat van het in koppelen van het referentie signaal twijfelde ik al over, dat is nu helder. Leuk om de speurtocht naar betere prestaties zo te volgen :)

Hoi electron920
Dat de min van de voeding niet aan de randaarde mag wist ik al.
Wat betreft de condensator verplaatsen,
Ik heb voor dat ik begon de opstelling laten zien hier op c.o.
Volgens ingewijden hier was daar niets mis mee .
Bedoel je soms de lange draden van de print naar de condensator en de brugcel?
Condensator verplaatsen kan wel maar dan heb ik weer van die lelijke gaten
Been nogal pietje precies :)
Kan op die plek natuurlijk wel een spelelement plaatsen voor de brugcel
En de Eelco s op de print wat groter nemen.
De beker elco is 10.000 uf is ook wel een beetje veel,komen de elco s op de print nog bij 2x2200 uf

Kruimel
Je heb wel gelijk wat betreft het ratel probleem, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Als er een filter in komt ga ik er echt een mooi metaal kastje om maken .
En geen plakband :)

Elektron 920
Ik heb nog niet gekeken naar de post van miedema een black dog.
Komt nog wel een keer
Het hoeft ook niet in een keer af
Maar hegg houd me wel bezig

Gr marcel

Als ik mijn post nalees zie ik pas de fouten, 8)7

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 12 november 2019 20:44:44 schreef bc108:
Hoi electron920
Dat de min van de voeding niet aan de randaarde mag wist ik al.
Wat betreft de condensator verplaatsen,
Ik heb voor dat ik begon de opstelling laten zien hier op c.o.
Volgens ingewijden hier was daar niets mis mee .
Bedoel je soms de lange draden van de print naar de condensator en de brugcel?
Condensator verplaatsen kan wel maar dan heb ik weer van die lelijke gaten
Been nogal pietje precies :)
Kan op die plek natuurlijk wel een koelement plaatsen voor de brugcel
En de Eelco s op de print wat groter nemen.
De beker elco is 10.000 uf is ook wel een beetje veel,komen de elco s op de print nog bij 2x2200 uf

Kruimel
Je heb wel gelijk wat betreft het ratel probleem, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Als er een filter in komt ga ik er echt een mooi metaal kastje om maken .
En geen plakband :)

Elektron 920
Ik heb nog niet gekeken naar de post van miedema een black dog.
Komt nog wel een keer
Het hoeft ook niet in een keer af
Maar het houd me wel bezig

Gr marcel

Ha bc108,

Helder van de min was bekend @kruimel haalde dat ook nog even aan :)
De elco zit goed niets aan doen ik bedoel een andere condensator type X maar laat dat maar gaan.
Ik zal morgen een tekening uploaden van een zelfbouw net filter en dan geef ik aan over die condensator.
Het plakband wat ik gebruik..... dat was wat kort door de bocht dat is Mu metaal alleen aan een kant plakt het :) er zijn diverse sheets te koop.
Voor een prototype of zelf bouw is dit makkelijk te verwerken een massief bakje van Mu metaal is duur.

Ik heb geen idee welke tools je in de box heb of een scope tot je beschikking is dan kan je op de uitgang kijken of er geen rommel op zit.
Je kunt ook een condensator nemen en een weerstand om naar je audio versterker te koppelen dan kan je luisteren of je brom, ruis of iets anders hoort.

@kruimel,

Ik heb vandaag een meting gedaan aan een trafo met 4 keer P600A en 18.000 uF 34 V @ 4 A
Wat ik zie is een klein stukje vlak maar verder niets 1.28 V brom en ruis.
Deze diode is een soft recovery met een Trr van 2.5 uS en een capacitiet van 150 pF @ 1 MHz.
De diode brug die jij opgeef daar weet ik geen Trr van de capaciteit is 200 pF @ 1 MHz ik heb de data opgevraagd.
Als vuistregel is het volgens mij dat standaard silicium een Qrr heeft van 500nC en schottky een Qrr heeft van 50 nC.
Dus ook met de diodes die ik gebruik moet er genoeg RF energie vrijkomen :? ik zal morgen een andere trafo nemen net als wat jij gebruik die ik nu gebruik is mil. spec.
Kan je misschien nog eens kijken naar je opstelling !

Groet,
Henk.

Op 12 november 2019 21:39:10 schreef electron920:
Kan je misschien nog eens kijken naar je opstelling !

Dat heb ik zojuist gedaan, en ik heb even getest met een andere trafo van hetzelfde type, om uit te sluiten dat er iets mis was met het specifieke exemplaar dat ik had liggen, maar het gedrag is reproduceerbaar op de andere, met een andere brugcel.

Ook heb ik even getest met de grote ringkern die ik voorzien had voor mijn Xiaolin voeding, en daar was het effect een stuk minder makkelijk zichtbaar te maken. Er waren aanzienlijk grotere stromen nodig, die vervolgens mijn dummy load hebben genekt. Op 40V is de 'safe operating area' voor de meeste devices nogal belemmerend en minstens één van de gebruikte HUF75345 MOSFETs ligt nu in sluiting. Ik wist al wel een beetje dat ik de grens aan het opzoeken was en hoopte geluk te hebben, maar niet dus... ;(

In elk geval heb ik met de volgende opstelling getest, links de trafo, daarnaast een KBPC3504 van "GI" ( :? ), de 12.000µF condensatorbank van eerst en rechts daarvan een koellichaam met 2x4,7Ω weerstanden in serie (die ik niet heel lang kan belasten met de 160W die ze dan voor hun kiezen krijgen):

Ik heb vervolgens de scoop direct op de brugcel aangesloten. Men kan claimen dat het misschien korter verbonden moest zijn, maar ik heb geen kortere massakabel, en ik vermoed niet dat de frequenties waar het hier om gaat (lage MHz) daar niet echt van gaat profiteren (maar dat is verre van bewezen):

Dat leverde met de genoemde belasting van iets over de 4A op de secundaire het volgende beeld op:

Je ziet wel een beetje dat dit zo een beetje de grens is wat ik met de apparatuur die ik hier heb kan bereiken. Ik heb hier in de verticale richting iets kunnen inzoomen door het beeld wat te verschuiven. Dat had ik eerder misschien ook wel kunnen doen, maar daar was de amplitude van de storing aanzienlijk groter.

Het heeft er dus wel de schijn van dat het fenomeen gereproduceerd kan worden met een totaal andere trafo-/brugcelcombinatie, maar dat voor deze grote ringkern de energie in de puls niet zo groot is en er een aanzienlijke stroomsterkte nodig is om hem zichtbaar te maken (deze winding is "slechts" 5ARMS, en wordt hier dus wat overbelast met >4A na gelijkrichten). Het lijkt er ook op dat de stap in spanning hier aanzienlijk kleiner is (<1V), wat denk ik de voornaamste reden is voor de mindere energie in het piekje.

Wat ook opvalt is dat de piek zelfs met de ruststroom van de Xiaolin voeding van iets van 150mA bij de bloktrafo best goed terug te vinden is. Ik zet mijn geld daarom in op een merkbaar effect van lekinductie. Bij de ringkern was 1 of 2A nog niet genoeg om een fatsoenlijk beeld te krijgen van de resonantie.

Ik zie in de datasheet voor de P600A geen referentie aan een 'soft recovery', is dat niet gewoon een standaard diode?

Lekinductie heb je weinig bij trafo's met gescheiden wikkelkamers bijv zo'n 24V trafo van een Weller soldeerstation. Als die tijdelijke, draadgewonden belasting weerstanden te heet worden kunnen ze in een bak met water worden gelegd. Werkt goed!