Is een schemerschakelaar geen domotica? :)

Domotica is het toepassen van elektronica en huisnetwerken ten behoeve van de automatisering van processen in en om een woning, een kantoor of een klein bedrijf. Het woord "domotica" is een samentrekking van domus en het achtervoegsel -tica dat lijkt te duiden op 'toegepaste wetenschap'

Het waardeloze vodje is in essentie natuurlijk niet waardeloos. Het is niets anders dan een juridisch document waarmee de fabrikant verklaard de volgende stappen te hebben uitgevoerd en gedocumenteerd:

Identify the applicable directive(s) and harmonised standards
Verify product specific requirements
Identify whether an independent conformity assessment (by a notified body) is necessary
Test the product and check its conformity
Draw up and keep available the required technical documentation

Met het CE document zeg je als fabrikant dat je bovenstaande hebt uitgevoerd (of als importeur heb laten uitvoeren (en in bezit bent van deze technische documentatie)).

Dat er fabrikanten zijn die CE zomaar op een product zetten doet niets af aan het process dat zou moeten gevolgd worden. FCC, UL en RTL logo's kun je ook gewoon namaken en op je product plakken.

Wat wel zo is, ETL, UL en FCC jagen actief achter oplichters aan. De EU doet dat niet. Wel moet de fabrikant bij controle van de NVWA binnen 3 dagen de technische documentatie en (als dat nodig was) de 'notified body' testrapporten kunnen overleggen, op straffe van vette boetes.

Wat wel zo is, ETL, UL en FCC jagen actief achter oplichters aan.

Wat ook logisch is, want die jongens keuren wel! En ze verdienen daar goed aan.

De EU doet dat niet.

Wat te verwachten was, want deze jongens keuren niet!

Wel moet de fabrikant bij controle van de NVWA binnen 3 dagen de technische documentatie en (als dat nodig was) de 'notified body' testrapporten kunnen overleggen, op straffe van vette boetes.

De fabrikant hoeft helemaal niks. Degene die voor de CE markering verantwoordelijk is, dat zal degene zijn die de EC verklaring afgeeft, die zou dat moeten. Daar komt bij dat je voor heel veel dingen (niet alles) geen testrapport van een NB hoeft te hebben. Je moet alleen verklaren dat het voldoet en in je technisch dossier een soort van onderbouwing hebben waarom. Dat zou een rapport van uitbesteed werk kunnen zijn inderdaad...
Maar dan nog: heel veel van de CE-marked-no-budget-zooi word de markt op gemikt door een importeur die wellicht 1 of 2 jaar bestaat en daarna in het niets verdwijnt. Succes met het innen van je 'boete' als je de 'dader' al gaat vinden.

Dat er fabrikanten zijn die CE zomaar op een product zetten

Het 'mooie' is dat dat ook nog gewoon mag ook. Het idee is dat je als fabrikant dat voor je importeur (die het EC vodje moet gaan afgeven) gewoon mag verzorgen (in tegenstelling tot de logos van de keurende instanties).

Op 3 oktober 2019 20:21:03 schreef Dantos:
[...]

Ik gebruik het b.v. om mijn buitenverlichting te schakelen, gaat nu aan bij zonsondergang en weer uit bij zonsopkomst. Dat gaat heel simpel met domotica. Flinke uitdaging om dat op een andere manier te doen.

Kan zelfs (heel eenvoudig)op 2 manieren, met een schemerschakelaar zoals in eerdere posts of een astronomische schakelklok.

Deze thread doet mij een beetje denken aan de film Space Cowboys. Als die domotica in 2060 obsolete is en uitvalt mag je op zoek naar een hoogbejaarde :+ om dat ding terug aan de praat te krijgen in de veronderstelling dat je nog reserveonderdelen kan vinden.

Een schemerschakelaar of klok vervang je gewoon zelf.

Op 3 oktober 2019 21:43:09 schreef EricP:
[...]Wat ook logisch is, want die jongens keuren wel! En ze verdienen daar goed aan.

Klopt, dat kost veel geld.

De fabrikant hoeft helemaal niks.

Je moet nog even mijn link lezen. De fabrikant is wel degelijk iets verplicht (op zijn minst medewerking in het faciliteren van alle design documentatie).

Het 'mooie' is dat dat ook nog gewoon mag ook. Het idee is dat je als fabrikant dat voor je importeur (die het EC vodje moet gaan afgeven) gewoon mag verzorgen (in tegenstelling tot de logos van de keurende instanties).

Dat is niet correct. De fabrikant mag dat niet 'gewoon' verzorgen. De fabrikant is verplicht dit verzorgen (of te faciliteren bij verzorgen) als hij, of een van zijn resellers, zijn product wil verkopen in de Europese Economische Ruimte.

Als je door rood rijdt, en niet gepakt wordt, betekent dat nog niet dat het 'gewoon' mag.

Owja: elke keuring, certificering of markering is alleen geldig op een niet gemodificeerd product. Zodra je dus eigen firmware gaat zitten kloppen vervalt elke verantwoordelijkheid van de fabrikant (tenzij anders aangegeven natuurlijk).

[...]De fabrikant is wel degelijk iets verplicht (op zijn minst medewerking in het faciliteren van alle design documentatie).

Nou... ga het maar vinden bij die Chinees. Uit jouw eigen link:

The importer has to verify that the manufacturer outside the EU has taken the necessary steps and that the documentation is available upon request.

In de praktijk komt het er dan dus op neer dat je als importeur die zooi moet hebben... Of je moet wel heel veel vertrouwen in je fabrikant hebben.

Dat is niet correct. De fabrikant mag dat niet 'gewoon' verzorgen. De fabrikant is verplicht dit verzorgen (of te faciliteren bij verzorgen) als hij, of een van zijn resellers, zijn product wil verkopen in de Europese Economische Ruimte.

CE is geen 'registered trademark'. Wat wil jij er aan doen (of wil de EU er aan doen... als ze al eens wat zinnigs willen) als een Chinees z'n hele product vol stempelt met CE? Het heeft daar geen waarde, het is niet 'registered'... en ze vallen niet onder onze Brusselse regenten.

Als je door rood rijdt, en niet gepakt wordt, betekent dat nog niet dat het 'gewoon' mag.

Als de Chinees verzint dat rood daar 'doorrijden' betekent en groen 'stoppen', dan kun jij wel heel hard gaan piepen dat je bij rood moet stoppen, maar als ik dat in China nou eens niet doe, dan gaat er heus niks gebeuren. Je weet wel, daar zijn ze nog wel baas in eigen land (heeft in die context ook wel wat nadelen, maar daar ging de discussie niet over :+ ).

Owja: elke keuring, certificering of markering is alleen geldig op een niet gemodificeerd product. Zodra je dus eigen firmware gaat zitten kloppen vervalt elke verantwoordelijkheid van de fabrikant (tenzij anders aangegeven natuurlijk).

Staat er op jouw laptop eigenlijk CE? Er zal vast niet aangegeven zijn dat je daar eigen gemaakte software op mag draaien, niet? Ohjee, ik ben in overtreding! :+
Ooit eens zat er op de mijne een sticker met iets als 'windows certified' bla bla bla. Nou ja, dat heb ik geen enkele keer geboot en of het ding ook 'linux certified' is... Geen idee. :+

De essentie van je opmerking is natuurlijk duidelijk. Maar ook die is in de praktijk op geen enkele manier te handhaven (in tegenstelling tot dat 'rode' stoplicht) - in elk geval niet op 'klein niveau'.
Denk alleen al aan alle routers met 'custom' firmware. Of SAT ontvangers.

Jij hebt het hier over software die niet onderdeel is van het veiligheidssysteem. We spraken ook helemaal niet over laptops, die haal jij er bij. Zo kun je elk punt wel om zeep helpen.

In het geval van Sonoff is het logisch dat de firmware mee is genomen in de keuringsrapporten. Maar ik heb het rapport niet gelezen (welke overigens wel beschikbaar is).

Jij hebt het hier over software die niet onderdeel is van het veiligheidssysteem.

Het 'veiligheidssysteem? WELK veiligheidssysteem?

We spraken ook helemaal niet over laptops, die haal jij er bij. Zo kun je elk punt wel om zeep helpen.

Het ging over CE en het zinloos zijn daarvan. Door het zeer specifiek op 1 situatie te betrekken, kun je altijd wel iets verzinnen waardoor het lijkt te functioneren.

Hoe dan ook komt het er altijd weer op neer dat een bedrijf wat voor heeft iets behoorlijks te maken, dat ook wel zonder dit gedoe voor elkaar krijgt. Een bedrijf wat vooral zo min mogelijk wil uitgeven en zo goedkoop mogelijk wil engineeren / produceren blijft dat doen. En brengen, al dan niet met een ISO900[01] of soortgelijk iets als rookgordijn 'rommel' met een CE logo op de markt.

In het geval van Sonoff is het logisch dat de firmware mee is genomen in de keuringsrapporten. Maar ik heb het rapport niet gelezen (welke overigens wel beschikbaar is).

Is dat zo? Ik heb het rapport van Sonoff ook niet gelezen. Firmware lijkt me daar op geen enkele manier 'kritiek' te zijn (of in jouw terminologie: deel uit te maken van een veiligheidssysteem). Als zodanig is het niet logisch dat 'gekeurd' wordt. Ik weet ook niet wie welk stukje gekeurd heeft - CE-keur bestaat tenslotte (gelukkig) nog steeds niet... Je zou het uit kunnen zoeken. Maar dat hoeft niet. Want er staat CE op, en dan is het goed... Toch?

Op 3 oktober 2019 20:18:22 schreef Mrtn1988:
[...]
ITead studio heeft het naar mijn weten prima voor elkaar met Sonoff. Onderaan deze pagina staan keurig netjes de CE declaraties en zelfs enkele testrapporten

Zie weer veel reacties waarbij ik me afvraag of mensen de rapporten gelezen hebben, en of ze ervaring hebben met deze materie.

Ik al 15 jaar niet meer, maar als ik de rapportage doorneem dan ziet het er goed uit.

Op 3 oktober 2019 20:14:14 schreef Mrtn1988:
Nee, dat hoeft niet, naar mijn beste informatie.
Hier staat alles wat moet voor CE markering. En hier ook.

Ik dacht dat de "moet europees zijn" te maken heeft met het toepasbaar zijn van rechtspraak en zo.

Net als je als consument een ding koopt bij BCC, waarbij je na een paar dagen met een garantie claim zit. Dan mag BCC je niet doorverwijzen naar de fabrikant. "Regel jij het maar met Samsung". Nee, zij zijn jou aanspreekpunt en verantwoordelijk voor een nette afhandeling.

Hier met de CE keuring kan ik me zo voorstellen dat als Seeed zeg maar d'r niets van bakt, ze ineens niet aangepakt kunnen worden met EU regels/boetes omdat ze buiten de EU zitten.

De paginas waar jij naar linkt zien er veel belovend uit totdat je op zoek gaat naar de info die je wilt hebben. Punt 1: "zoek de toepasbare EU standaard". Met een link naar een pagina die voorzover ik gelezen heb iets zegt over hoe de standaard commissie werkt en niet helpt bij "zoek de toepasbare EU standaard".

Weet jij of iemand anders welke standaard toepasbaar zou moeten zijn zodat ik gerichter kan zoeken?

Op 4 oktober 2019 09:10:23 schreef Karel050:
[...]

Zie weer veel reacties waarbij ik me afvraag of mensen de rapporten gelezen hebben, en of ze ervaring hebben met deze materie.

Ik al 15 jaar niet meer, maar als ik de rapportage doorneem dan ziet het er goed uit.

Klopt Karel, dat zie ik ook. Door mijn werk als test en validatie engineer heb ik redelijke ervaring met CE markering en normen die gebruikt worden.

CE markering staat met de 'betrouwbaarheid' van de fabrikant / importeur.

In ons geval wordt er een CE verklaring afgegeven aan de distributeur. De design documenten zijn vertrouwlijk ivm patenten en simpelweg concurrentie overweging. Bij sommige producten vereist het voeren van de CE markering dat een NB het product test om te bewijzen dat het voldoet aan de LVD. Dit kan dan worden gedaan met bijvoorbeeld de IEC 62368 norm. Met een keuringsinstantie als TUV of Dekra kun je een NDA hebben, zij hebben dan inzicht in de design documenten en beoordelen of het product voldoet. Met hun rapport kun je aantonen dat je voldoet en is onderdeel van de vereisten voor de CE markering.

Het verhaal dat CE niet voorsteld komt natuurlijk uit het gemak waarmee sommige fabrikanten dit op hun product plakken. Vertrouw je het niet, controleer het. ITead lijkt redelijk transparant. Vertrouw je het nog steeds niet, gebruik het dan niet.

Op 4 oktober 2019 09:43:26 schreef rew:
Weet jij of iemand anders welke standaard toepasbaar zou moeten zijn zodat ik gerichter kan zoeken?

Tsja, daarvoor moet je dieper in het product duiken. Dat is voor alles anders. Om CE-markering op een knuffelbeer te plakken gelden andere regels dan CE-markering op een radio. In het geval van Sonoff lijkt het er op dat die in ieder geval aan de LVD moet voldoen i.v.m. de gebruikte spanningen.

Een veel gemaakte fout is echter te denken dat je dan aan een standaardisatie norm moet voldoen. Nee, een norm als de IEC62368 of IEC60065 (in geval van audio apparatuur) is een middel, een door de industrie geaccepteerde richtlijn. Iedereen mag zijn eigen manier verzinnen om aan te tonen dat je aan de LVD voldoet. Echter, een gestandaardiseerde norm maakt het veel gemakkelijker.

Edit: deze site kan je helpen met het selecteren welke 'directives'van toepassing zijn. Verder is het gewoon even de van toepassing zijnde artikelen van het EU wetboek lezen ;-)

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op (13%)]

CE markering staat met de 'betrouwbaarheid' van de fabrikant / importeur.

Dan zijn we het daar dus over eens. Waarmee de betrouwbaarheid op z'n best door de bank genomen 'dubieus' wordt...

[...]Het verhaal dat CE niet voorsteld komt natuurlijk uit het gemak waarmee sommige fabrikanten dit op hun product plakken. Vertrouw je het niet, controleer het.

Dan zijn we dus weer terug bij af zonder CE stempelje: komt het niet lekker over, dan moet je zelf aan de bak.
Waardoor je feitelijk hetzelfde zegt als ik: CE stempeljes hebben geen waarde. Je moet nog steeds zelf beoordelen (voor zover mogelijk...) of een product 'veilig' is of niet.

Vertrouw je het nog steeds niet, gebruik het dan niet.

Waarmee je in een paar zinnen het failliet van het hele verhaal onderstreept...

Op 4 oktober 2019 10:05:04 schreef EricP:
[...]Dan zijn we dus weer terug bij af zonder CE stempelje: komt het niet lekker over, dan moet je zelf aan de bak.
[...]Waarmee je in een paar zinnen het failliet van het hele verhaal onderstreept...

Als je zo door het leven gaat heb je veel te doen. Koop je bij een (zichzelf respecterende) Europese (web)winkel dan hoop ik dat je niet elke CE-markering in twijfel trekt. Het is zeker goed om kritisch te zijn, zeker als je een product zelf buiten de EU vandaan haalt (via bijvoorbeeld Aliexpress).

Als je zo door het leven gaat heb je veel te doen. Koop je bij een (zichzelf respecterende) Europese (web)winkel dan hoop ik dat je niet elke CE-markering in twijfel trekt.

En wat is een 'zichzelf respecterende winkel'? Hema? Blokker? Hudson's bay? Mediamarkt? Willekeurige bouwmarkt? Hubo? Handyman? Er ligt bij allemaal 'meuk' in de schappen (en voordat iemand dan gaat piepen dat ze ook knap spul verkopen: er staat niet 'uitsluitend meuk'). Met CE merkje... Hapklaar voorbeeld: Verdeeldoosje met 1.5mm2 CCS veter eraan, 3600W gespecificeerd en een CE merk... Of moet ik om een 'zich respecterende' winkel te vinden naar het 'verdeeldoosje speciaal huis'? Bedlampje waarvan ik denk... Hmz... plastic kapje. Halogeen lampje er vlak onder. Maar hey, er staat CE op. Is de 'lampen speciaal zaak' (waar ik overigens ff binnen was omdat ze een gave buitenlamp in de etalage hadden staan, maar dat terzijde) een zichzelf respecterend bedrijf? Gezien de prijzen hebben ze in elk geval een meer dan gezonde marge en als zodanig is het geen 'prijsvechter'.

Het is zeker goed om kritisch te zijn, zeker als je een product zelf buiten de EU vandaan haalt (via bijvoorbeeld Aliexpress).

De internet Chinees is een heel ander verhaal. Strikt genomen ben je zelf op dat moment de importeur...
Maar feit is dat op 'alles' (in deze context) wat er in de winkel ligt CE staat en het daarmee weinig zegt over 'veilig' etc.

ik dat je niet elke CE-markering in twijfel trekt

Zoals ik al eerder schreef: die markering heeft geen enkele waarde. Er liggen spullen in de winkel waar CE op staat en waar de maker echt wel z'n best gedaan heeft om er wat moois (en dan bedoel ik niet esthetisch) van te maken. Er liggen spullen in de winkel waar CE op staat en waar de maker z'n uiterste best gedaan heeft om het zo goedkoop mogelijk te maken (let wel: dat zegt niet dat de verkoper het ook voor een scheet en 3 knikkers verkoopt!). Aan de prijs kan ik het verschil niet altijd zien. Op beiden staat CE. Jij mag het zeggen... Welke is 'veilig'?

Op 4 oktober 2019 10:20:29 schreef Mrtn1988:
[...]
Als je zo door het leven gaat heb je veel te doen. Koop je bij een (zichzelf respecterende) Europese (web)winkel dan hoop ik dat je niet elke CE-markering in twijfel trekt. Het is zeker goed om kritisch te zijn, zeker als je een product zelf buiten de EU vandaan haalt (via bijvoorbeeld Aliexpress).

Met 'zelf aan de bak' zal EricP vooral op de importeur doelen. Die zal inderdaad die mentaliteit moeten hebben, maar daar wordt hij ook voor betaald. Als jij bij Ali koopt, ben jij inderdaad de importeur en is de betaling dat jij of je familieleden niet voortijdig het tijdelijke voor het eeuwige verwisselen. Ik koop ook bij Ali en kan onderstrepen dat er toch echt apparaten tussenzitten waar je eigenlijk een scheidingstrafo voor moet hangen, om maar eens iets te noemen.

Zeker weten, de meeste dingen waar een netvoeding bij zit doe ik nog niet eens meer de moeite om die te controleren. Afknippen en vervangen door iets fatsoenlijks.

De enkele keer dat ik dan zo'n adapter 'kraak' is al weer snel duidelijk dat daar voldoende reden voor is.

Op 4 oktober 2019 10:05:04 schreef EricP:[...]Waarmee je in een paar zinnen het failliet van het hele verhaal onderstreept...

Van sonoff ... wellicht. Vandaar dat ik het in Bulgarije gevestigde Shelly voorstelde.

[Bericht gewijzigd door Sine op (33%)]

Terug naar de vraag van de TS. Er staat CE op. Los van het tekentje is er ook een "Declaration of conformity" (het vodje). Ze hebben een test rapport voor EMC (niet storen of gestoord worden) en RF (radio). Ik heb alleen nog niet zo snel iets kunnen vinden waar uit blijkt dat die aan de LVD (veilig voor mens en dier) voldoet.
Je kan altijd even de Nederlandse importeur vragen:

Beste Sonoff Nederland,
Ik zou graag de documenten ontvangen waaruit blijkt dat Sonoff type *** voldoet aan de LVD zoals wordt uitgedragen middels de CE markering.
Met vriendelijke groet...

De 60669-1 wordt genoemd als geharmoniseerde norm voor de LVD, en bij de testrapporten op de website van Itead waar jij naar linkt bevat een keuringsrapport volgens deze norm van model TH10 en TH16. Dat lijkt me toch voldoende.

Op 4 oktober 2019 15:24:56 schreef Red_Arrow:
De 60669-1 wordt genoemd als geharmoniseerde norm voor de LVD, en bij de testrapporten op de website van Itead waar jij naar linkt bevat een keuringsrapport volgens deze norm van model TH10 en TH16. Dat lijkt me toch voldoende.

Gevonden, hij stond gewoon in die lijst die ik eerder linkte, niet zo snel gezien.

Hierboven een hele discussie waar mensen pleiten hoe nutteloos CE is, blijkt dat Sonoff het keurig voor elkaar heeft.

Maarrr... Dan kun je nu nog discussie voeren over het kopen in Nederland, bij ITead official of bij een willekeurige (eventueel slecht kopiërende) Chinees op AliExpress....

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op (13%)]

Op 4 oktober 2019 16:33:53 schreef Mrtn1988:
[...]

Gevonden, hij stond gewoon in die lijst die ik eerder linkte, niet zo snel gezien.

Hierboven een hele discussie waar mensen pleiten hoe nutteloos CE is, blijkt dat Sonoff het keurig voor elkaar heeft.

Maarrr... Dan kun je nu nog discussie voeren over het kopen in Nederland, bij ITead official of bij een willekeurige (eventueel slecht kopiërende) Chinees op AliExpress....

Altijd prettig als iemand het vakkundig samenvat!