Op 29 september 2019 20:53:48 schreef Lucky Luke:
Ben benieuwd wat Fred101 van zo'n ding vind.
Want ik leen nu af en toe de VNAart (Een miniVNA tiny, van mede CO-er Aart), maar voor ~50 euro een eigen VNA klinkt als een heel leuk idee, zeker als 'ie zonder er een computer bij nodig te hebben af te lezen valt.
Er zijn zo te zien nog best een aantal varianten van, ik vond ook een (fiks duurdere) met een metalen kastje. Wat op zich best een goed idee lijkt, eigenlijk.
Nog even wat informatie en een mini-review
Er zijn wat varianten van de nanoVNA. Het oorspronkelijke open source ontwerp is door Eddy555 gemaakt. Zijn website is ttrf.tk, helaas in het Japans. Zijn versie is niet (meer) te koop.
'Hugen' heeft een versie gemaakt van gemaakt die heel populair is geworden. Dat is de versie die ik nu zou kopen, hier wordt uitgelegd hoe je hem kunt bestllen als je geen chinees kunt. Hugen's versie heeft blijkbaar stof doen opwaaien, nadat hij zijn ontwerp is vaak gekloont, en niet alle clones schijnen even goed te zijn.
Ik heb een naamloze clone gekocht op ebay. Kort samengevat: de clone heeft wat probleempjes, maar is bruikbaar.
The Good:
Ik heb vorig weekend op de radioclub wat vergelijkende metingen gedaan op HF en VHF, en die kwamen goed overeen met de apparatuur van de andere amateurs. Ik heb een FM-filter gemeten, komt goed overeen met de meting op deze site. Mijn afbeelding staat onderaan.
//edit
Het eerste dat opviel is dat het schermpje goed is. Goed te lezen, en de touchscreen-functionaliteit is ook goed!
The Bad:
De usb-poort is vrij snel kapot gegaan, de verbinding met de pc werkt niet, maar ik kan nog wel opladen. De kwaliteit van de soldering was slecht, er zat her en der wat losse stukjes tin die ik ter voorkoming van ellende preventief heb verwijderd. Ik ga er vanuit dat deze problemen vanuit de cloner komen en niet vanuit het ontwerp.
the Mediocre:
De RF shields ontbreken, een lege footprint is wel aanwezig. Ik moet hierbij wel zeggen dat alleen Hugens ontwerp die dingen heeft, op de foto's van Eddy555 zie ik er ook geen.
Je kunt geen grafiekjes opslaan. Dit zit ook niet in het origineel. Sommige clones hebben wel een footprint voor een SD-kaart maar er zijn ook nog firmware-aanpassingen nodig om dat te laten werken.
//edit2:
Ik zie in het schema van Hugen en van Eddy555 wél een SD-kaart staan; deze wordt nog niet ondersteund in de firmware.
The verdict:
Prima ontwerp. Mijn clone is gezien zijn prijs matig tot redelijk, maar koop gewoon de echte, die kost hetzelfde (als ik het goed heb). Je kunt aan de productfoto's niet direct zien of je een goeie of slechte clone hebt. Volgens de maker worden zijn foto's ook gewoon overgenomen.
//edit
@Henry S
Ik was nog vergeten te melden dat inderaad niet alle versies een batterij hebben. Ik weet niet of de versie van Hugen die heeft. Mijn clone heeft wel een accu. Ik ga misschien alsnog een grotere plaatsen.
Je kunt een accu van een mobiel gebruiken, het ding werkt op een single cell Li-Ion accu. Je kunt bij de clones de behuizing passend maken door langere afstandbusjes te gebruiken, de behuizing bestaat alleen uit voor- en achterkant.