Het grote interessante aanbiedingen topic deel 6

Dit topic is gesloten

Ik heb zelf ook ooit zo'n Lidl soldeerbout meegenomen omdat hij goedkoop was. Zonder regeling verder. Maar de punt was heel snel op en ik heb een andere gekocht.

Ik zou wel interesse hebben in een zware bout voor het beter semirigid werk etc.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 5 oktober 2019 13:50:57 (21%)

Tidak Ada

Golden Member

Wat bedoel je met "zwaar" ?

Ik heb zelf ooit een "kachelpook" van 150W bij Conrad gekocht om 6mm uitgegloeide koperen buis te solderen. Dat werkt wel, maar het is niet iets, waarmee je makkelijk precisiewerk gaat doen. Hij is namelijk recht. Een bout met een gebogen punt werkt gemakkelijker in dit formaat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Waarom koop je nou toch een soldeerbout "omdat ie goedkoop" is?! Doe het jezelf niet aan! Koop gewoon iets goeds. Hoeft echt geen dure JBC of Weller te zijn, al is dat wel fijn als de hobby wat serieuzer wordt. Maar om dan aan het andere uiteinde te gaan zitten met een Lidl ding, da's geld over de balk smijten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb een weller met temperatuur regeling. En een weller zonder. Dus ik weet dat een temperatuurregeling een wereld van verschil maakt.
Daarom had ik hem gelinkt.

Als de punten snel op zijn en de draden heel stug, dan vooral links laten liggen!!!

RAAF12

Golden Member

En een stuk siliconensnoer aan de bout is ook wel zo prettig, de aanraking met de hete punt weerstaat dat zonder verdere schade. Goedkope boutjes hebben meestal ook een cheap snoer eraan hangen.
BTW. de NanoVNA is gezakt in prijs: $29.99

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 5 oktober 2019 17:34:43 (10%)

Op 5 oktober 2019 14:20:07 schreef Tidak Ada:
Wat bedoel je met "zwaar" ?

Ik heb zelf ooit een "kachelpook" van 150W bij Conrad gekocht om 6mm uitgegloeide koperen buis te solderen. Dat werkt wel, maar het is niet iets, waarmee je makkelijk precisiewerk gaat doen. Hij is namelijk recht. Een bout met een gebogen punt werkt gemakkelijker in dit formaat.

Semirigid solderen aan een vol koper PCB.

De semirigid:
https://nl.farnell.com/pro-power/rg401/cable-coax-semi-rigid-rg401-1m/…
alhoewel ze hem op de foto plat geknepen hebben, het hoort rond te zijn. De semirigids heb ik al binnen van Farnell, zelfs een 2e keer omdat ze hem de eerste keer met doos en al dubbelgevouwen hadden.

Dit gaat een kastje in wat ik van PCB met kaal koper als dit:
https://nl.farnell.com/cif/ad16/pcb-raw-fr4-1f-100x160/dp/1267751?st=p…
aan de binnenkant wil dichtsolderen aan de randen. Daar is vermogen nodig. Door een gat komen 2 semirigids tegen elkaar die ik dan ook wil vastsolderen. Daar is nog meer vermogen nodig. Tenzij ik een nette entree kan krijgen maar die heb ik nog nergens gevonden. In dat kastje komt nog een ringkern etc.

Dat is best veel koper wat ik moet solderen. Omdat de binnenkant van de semirigid Teflon is mag hij ook nog eens niet te warm worden, dus de truc van dan maar even de temperatuur opschroeven is ook niet goed.

Op 5 oktober 2019 17:12:56 schreef RAAF12:
BTW. de NanoVNA is gezakt in prijs: $29.99

Heb je gezien dat er aan een v2.0 gewerkt wordt? Zijn de voorraden aan het dumpen?
https://www.hamdigitaal.nl/2019/10/nanovna-2-0-in-ontwikkeling/

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Bedankt voor de link, meer afscherming, hogere Ft, mooi zo. Er staan ook veel filmpjes over de NanoVNA op Youtube oa. https://www.youtube.com/watch?v=mKi6s3WvBAM

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 oktober 2019 12:09:05 schreef Hoeben:
[...]

[....]
Dat is best veel koper wat ik moet solderen. Omdat de binnenkant van de semirigid Teflon is mag hij ook nog eens niet te warm worden, dus de truc van dan maar even de temperatuur opschroeven is ook niet goed.

Da's niet zo erg, want teflon kan tot 240°C worden verhit. Bij die temperatuur zijn de meest componenten al lang kassie.... PE is veel erger, dat smelt al onder 100°.
Die semi-rigid hoef je toch maar op een aantal punten vast te zetten?
Anders een wat betere print laten maken en er een stripline op etsen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Vandaag deze gekocht :

https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-precisie-schroevendraaier-/

Ben benieuwd hoe deze gaat bevallen.
Eerder dit jaar deze gekocht :

Maar die bevalt niet , zeker niet voor het vastdraaien van schroeven, de "slipkoppeling" werkt niet echt.
Losdraaien van veel schroeven bijvoorbeeld uit een behuizing werkt prima.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Kleine schroefjes mechanisch in en uit draaien vind ik een ellende.
Meestal draaien die dingen te snel en inderdaad die slipkoppeling: schroefjes gaan kapot en dan is de ellende niet meer te overzien.

Gewoonlekker met de hand schroeven. Je kunt beter naar een micro torsie schroevendraaier setje zoeken bij Ali en consorten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ben wel benieuwd naar het ferm ding. Wat Tidak ada al aangeeft is ook mijn angst altijd geweest, als je zo'n schroefje breekt is uitboren geen optie, uithuilen is het enige wat dan nog kan ;)

bprosman

Golden Member

Vanavond een 19" rack uit elkaar gehaald (allemaal M2.5) , als het schroefje echt strak zit heeft het motortje genoeg koppel om vast te houden dat je met de hand de schroef los kunt maken.
Lampje is handig voor in de kast , de hoekjes, en mooi compact. De Bosch past ook niet overal tussen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

M2,5/(2,6) Is maar weinig kleiner dan M3. Ik denk bij zo'n schroevendraaier meer aan schroefjes in de orde van M1,5 en kleiner en dan ook nog eens diverse kopen als de soorten kruiskop, hex. torx en 'tamper proof' met zo'n puntje in het midden van de hex of torx. Als die niet helemaal kuis meer zijn kun je met een beetje handigheid met een goed handschroevendraaiertje er nog wel uitkomen, maar niet met zo'n electrisch drammertje....
Ik heb dan nog niet gesproken over Loctite® :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Lidl regelbare soldeerbout 19,99 euro Edit: vanaf maandag 7-10-2019

Even bekeken bji lidl (open doos).
Het ziet er op het eerste gezicht degelijk uit, veel Parkside plastic. De punt is leuk om een keer wat draden te solderen, minder voor elektrische componenten zoals IC's.
De punt lijkt niet te vervangen!
Het is hierdoor wel een rare mix. Wegwerp boutjes zijn meestal simpel. Dit lijkt een wegwerp soldeerstation voor eenvoudig dhz werk.

Op 11 oktober 2019 17:33:43 schreef markce:
[...]
... Dit lijkt een wegwerp soldeerstation voor eenvoudig dhz werk.

Waste of resources dus.

I love it when a plan comes together !
bprosman

Golden Member

Nog steeds zo'n stug snoer aan de bout ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 september 2019 20:53:48 schreef Lucky Luke:
Ben benieuwd wat Fred101 van zo'n ding vind.

Want ik leen nu af en toe de VNAart (Een miniVNA tiny, van mede CO-er Aart), maar voor ~50 euro een eigen VNA klinkt als een heel leuk idee, zeker als 'ie zonder er een computer bij nodig te hebben af te lezen valt.

Er zijn zo te zien nog best een aantal varianten van, ik vond ook een (fiks duurdere) met een metalen kastje. Wat op zich best een goed idee lijkt, eigenlijk.

Nog even wat informatie en een mini-review
Er zijn wat varianten van de nanoVNA. Het oorspronkelijke open source ontwerp is door Eddy555 gemaakt. Zijn website is ttrf.tk, helaas in het Japans. Zijn versie is niet (meer) te koop.

'Hugen' heeft een versie gemaakt van gemaakt die heel populair is geworden. Dat is de versie die ik nu zou kopen, hier wordt uitgelegd hoe je hem kunt bestllen als je geen chinees kunt. Hugen's versie heeft blijkbaar stof doen opwaaien, nadat hij zijn ontwerp is vaak gekloont, en niet alle clones schijnen even goed te zijn.

Ik heb een naamloze clone gekocht op ebay. Kort samengevat: de clone heeft wat probleempjes, maar is bruikbaar.

The Good:
Ik heb vorig weekend op de radioclub wat vergelijkende metingen gedaan op HF en VHF, en die kwamen goed overeen met de apparatuur van de andere amateurs. Ik heb een FM-filter gemeten, komt goed overeen met de meting op deze site. Mijn afbeelding staat onderaan.

//edit
Het eerste dat opviel is dat het schermpje goed is. Goed te lezen, en de touchscreen-functionaliteit is ook goed!

The Bad:
De usb-poort is vrij snel kapot gegaan, de verbinding met de pc werkt niet, maar ik kan nog wel opladen. De kwaliteit van de soldering was slecht, er zat her en der wat losse stukjes tin die ik ter voorkoming van ellende preventief heb verwijderd. Ik ga er vanuit dat deze problemen vanuit de cloner komen en niet vanuit het ontwerp.

the Mediocre:
De RF shields ontbreken, een lege footprint is wel aanwezig. Ik moet hierbij wel zeggen dat alleen Hugens ontwerp die dingen heeft, op de foto's van Eddy555 zie ik er ook geen.

Je kunt geen grafiekjes opslaan. Dit zit ook niet in het origineel. Sommige clones hebben wel een footprint voor een SD-kaart maar er zijn ook nog firmware-aanpassingen nodig om dat te laten werken.
//edit2:
Ik zie in het schema van Hugen en van Eddy555 wél een SD-kaart staan; deze wordt nog niet ondersteund in de firmware.

The verdict:
Prima ontwerp. Mijn clone is gezien zijn prijs matig tot redelijk, maar koop gewoon de echte, die kost hetzelfde (als ik het goed heb). Je kunt aan de productfoto's niet direct zien of je een goeie of slechte clone hebt. Volgens de maker worden zijn foto's ook gewoon overgenomen.

//edit
@Henry S
Ik was nog vergeten te melden dat inderaad niet alle versies een batterij hebben. Ik weet niet of de versie van Hugen die heeft. Mijn clone heeft wel een accu. Ik ga misschien alsnog een grotere plaatsen.

Je kunt een accu van een mobiel gebruiken, het ding werkt op een single cell Li-Ion accu. Je kunt bij de clones de behuizing passend maken door langere afstandbusjes te gebruiken, de behuizing bestaat alleen uit voor- en achterkant.

Henry S.

Moderator

Niet alle versies/aanbiedingen hebben een batterij...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Voor antenne metingen op de HF banden zal het best bruikbaar zijn. Zo nauw komt dat niet, de gemiddelde amateur heeft het decennia lang met simpele SWR meters gedaan.

Meestal is het reële deel wel redelijk kloppend maar zit de voodoo in het imaginaire deel. Naast de hardware is de software belangrijk (tenzij je zelf aan het rekenen wil slaan. Die software doet als het goed is namelijk ook de nodige error correctie.

Maar nog belangrijker, de calibratie kit. Zelfs een 100k kostende VNA is waardeloos zonder geschikte calibratie kit. Hoe beter de VNA hoe beter de cal kit moet zijn

En helaas betaal je voor een goedkoop redelijk bruikbaar setje al meer dan voor de nano VNA. Je kunt zelf setjes maken maar dan zul je daarna op de een of andere manier de parameters uit die set moeten herleiden en ze invoeren in je VNA.

Als de VNA geen mogelijkheid heeft om die data in te voeren is hij alleen bruikbaar voor wat simpele dingen tot iets van 100-150 MHz, maar een HF antenne of filter doormeten is ook niet zo vreselijk kritisch.

Boven 100MHz wordt het al lastiger en als je je DUT niet direct kunt aansluiten wordt het nog lastiger maar dat probleem had je bij de oude analoge VNAs ook. (daar had je dan ook een goed gevulde RF-meet accessoires junk-box bij nodig.

Er zijn wel dingen die je kan doen om een cal kit bruikbaar te karakteriseren maar dat is alleen zinvol als de VNA de mogelijkheid heeft om die data te gebruiken.

Met een cal kit vertel je de VNA wat een puur ohmse 50 ohm is, wat een zelfinductie vrije short is en wat een zo goed als capaciteit loze open is. Dat laatste wordt al een probleem want die kun je niet maken, daarom vertel je de VNA wat die capaciteit is. Daarnaast voeg je delay toe. De software houdt daarbij rekening met zijn eigen parameters. Je verteld hem dat jou open oneindig in reële R is (oneindig) en wat de waarde in -jX is
Dat gebruikt de VNA dan als referentie. Gebruik een 100 ohm weerstand voor open en de vna zal alles vanaf 100 ohm als een open zien.
Op 50 MHz is de paar pF van een open connector geen probleem maar met het omhoog gaan van de frequentie gaat het aardige fouten geven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 9 oktober 2019 23:02:02 schreef bprosman:
Vandaag deze gekocht :

https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-precisie-schroevendraaier-/

Ben benieuwd hoe deze gaat bevallen.

En, hoe bevalt hij???
T/m dinsdag 5 november in de aanbieding voor 12 ipv 16 euro. (Bij de Action, vreemd genoeg werken bij mij beide linken naar de 15,95euro resp. de 11,95euro variant).

Ik heb hem vanwege jouw posting aan de Sint gevraagd :) Handig voor als de Sint minder bedreven is in het bestellen van mijn andere wensen in China...

bprosman

Golden Member

Op zich bevalt hij wel maar zelfde probleem als de Bosch. Voor het losdraaien prima ding , past ook op vrij veel plaatsen. Voor het vastdraaien mis je toch een slipkoppeling.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Lagen dit weekend bij de Kruidvat in Den Haag met gele sticker: 50% korting => €18,50

- DAB+ digital radio and also built-in FM radio
- LCD display
- Automatically sets the clock via DAB
- Alarm function - Wake up to melody, DAB or FM radio
- Output power:2W RMS
- Telescopic antenna

Can be used with included adaptor or 4 x size “AA” batteries (batteries not included)

https://denver-electronics.com/products/denver-dab-46white/c-1024/p-35…

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 3 november 2019 23:33:11 (45%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb een doos Polfix 38 mm over. kosten normaal dik 25 euro.
Waarschijnlijk een keer fout besteld door een klant van mij , maar zwerf nu al een hele tijd rond.
Pijp 40 mm past er namelijk niet lekker in, die gaat ovaal staan.
Wil t niet weggooien, maar op marktplaats is het lastig.
Wie het op komt halen mag het hebben, of een tientje bied voor incl. opsturen.
Voorbeeld hier onder.

https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Installatiemateriaal/Bevestigingsmateri…

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zondag 10 november 2019 13:25:22 (33%)

zit sinds 2009 in de PV.
High met Henk

Special Member

Das meer V & A dus.. Zie hiernaast vraag en aanbod.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit topic is gesloten