Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Of allemaal aan/na-draaien of is dat een een raar idee ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 7 oktober 2019 09:26:21 schreef R-Tronic:
Kun je niet beter direct gaan kijken welke draad het is? Ondanks dat het waarschijnlijk een stuurdraad is, kan een slecht contact rare dingen veroorzaken. Zo is bij ons al eens een complete besturingkast van 3 bij 1 meter uitgefikt door 1 loszittende draad. Gevaarlijk spul...

Hoe begin ik hier het beste aan? :?
De krachstroom lijkt het mij niet te zijn. Als ik het hoofdrelais manueel indruk dan start de zaag direct op. Ook als de normale startknop niet werkt.
De noodstoppen nemen de hele spanning weg, die zijn het ook niet, want het controlepaneel scherm is al opgestart.
De secundaire circuits draaien op 24V, dat zal wel niet zo snel uitfikken?
Ik zie op het eerste zicht ook niets wat op een slecht contact duid.

Suggesties om hier de fout op te kunnen sporen zijn welkom. _/-\o_

Ik zou zenuwachtig worden van een zaag die net exact doet wat van 'm gevraagd word. Het willekeurig aan/uit gaan vind ik met een zaag geen prettig idee.

Met het willekeurig in en uitschakelen van een stuurrelais kan het zijn dat de hoogspanning ook snel in en uit word geschakeld... Die magneetrelais zijn niet gemaakt om snel te schakelen.

1 suggestie is spanning eraf en 1 voor 1 alle contacten opnieuw aandraaien. Even draadje eruit, controleren of het schoentje er nog goed aan zit, en en stevig weer onder draaien.

Edit: bprosman zei het ook al...

De zaag heeft tot nu toe 2 keer niet willen opstarten.
Het is niet zo dat ze uitvalt terwijl ze draait, of willekeurig aangaat.

Er zit ook een opstartvertraging in, zodat ze rustig aanloopt. De hoofdmotor is 7,5kW, die schakel je best niet in 1 keer.
Ik heb al eens geprobeerd om een voor een de draadjes uit hun connector te trekken, om te zien of er een losse verbinding/kabelschoen tussen zit. Toen heb ik niks gevonden.

Zal ze bij een volgende fout eens een voor een nakijken en na-draaien.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 oktober 2019 21:33:00 (40%)

bprosman

Golden Member

Dit weekend maar weer eens een "Bouwplank" gemaakt. Tijdens mijn vakantie bleek ik op de camping niet de "enige gek" te zijn met Arduino's , Kicad enz. Gesprek gehad met een mede hobbyist en kwam ook 3D printen ter sprake.

Ondanks dat ik alle onderdelen in huis heb voor een zelfbouw Prusa I3 toch maar een kant-en-klaar ding gekocht , de pond stond laag en was aardig betaalbaar en via Amazon voor minder dan 5 GBP bij mij op de stoep.

Het enige niet goed werkende aan het (originele) ontwerp (tot nu toe) was de standaard spoelophanging voor het filament, dat moet een haakse bocht om en stropt nog wel eens. Daarom eea in een semi vaste opstelling gemaakt, paar lagertjes en houders en een spoelhouder gemaakt en mijn eerste test printje er mee gedraaid. In het echt ziet het er toch iets strakker uit dan op de foto, maar goed, dat is met mijn vakantiefoto's ook :-P

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@ joram.agten

Als ik zo naar je foto kijk, en die telemechanique magneetschakelaars zie zitten met de hulpcontacten dan krijg ik het voorgevoel dat het daar in zit.

Na verloop van tijd schakelen die relais de hulpcontacten niet meer (goed) in of uit en dan krijg je rare taferelen. 99% zeker, dat wanneer je de relais + hulpcontacten vervangt, je het probleem opgelost hebt.

Goed kijken welke contacten er op de relais en hulpcontacten staan, foto maken en vervolgens liefst draad voor draad omzetten naar de nieuwe, omdat je ook geen schema hebt.

@ bprosman, mooi spul! Wat is de maximale afmeting wat je kunt printen?

Hensz

Golden Member

Op 7 oktober 2019 09:20:08 schreef joram.agten:
Volgens mij zouden ze beter eens wat geld aan onderhoud besteden. :(

Rijkelijk kort door de bocht.
Het ziet er allemaal kei-netjes uit en een los draadje kan de beste overkomen!

Don't Panic!
KGE

Golden Member

Er was geen schema aanwezig. :?

Dat is niet toevallig het rolletje papier rechtsonder ?

[Bericht gewijzigd door KGE op dinsdag 8 oktober 2019 11:21:14 (11%)

Op 7 oktober 2019 09:20:08 schreef joram.agten:
Kom ik 's avonds wat later toe in de opleiding houtbewerking, de leerkracht komt op me toehollen met de vraag of ik iets van paneelzagen ken?

die 2 magneetrelais rechts onderin hebben een dun paars draadje bij 1 van de fasen erbij gestoken zitten zo te zien. dat draadje kan nooit vastzitten met een 3x dikkere draad erlangs met aderhuls erop. zit de losse verbinding ergens in die hoek?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 oktober 2019 13:53:40 schreef Hensz:
Het ziet er allemaal kei-netjes uit

Nou, Als ik naar die groene print kijk. Die hangt scheef en hangt volgens mij gewoon aan de draden. De 24V voeding hangt op zijn kop, maar misschien kan dat niet anders. De ruimte rechts van de verticale blauwe kabelgoot is een rommeltje. Dat kan toch echt wel netter.

Jeroen

Moderator

Een klein projectje van mijn kant: een nieuw accupack voor mijn vintage IBM Thinkpad 365X:

Nieuwe NiMH cellen als vervanging van de oude die dik 20 jaar oud waren:

En hier werkt ie op de nieuwe accu:

Specs:

  • Pentium 100 MHz
  • 24 MB RAM (inmiddels geupgrade naar 40 MB)
  • 810 MB harde schijf
  • 800x600 TFT scherm
Thevel

Golden Member

24 MB RAM (inmiddels geupgrade naar 40 MB)

WOW!!!! :)

Dit is leuk. Ik hou ook nog vast aan mijn X60 thinkpad. Een mooi 4:3 scherm, en nog best snel op Windows 10, met SSD uiteraard.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ah, een stoeptegel ;)

Hoe heb je dat met de cellen gedaan?
Heb je ze gekocht met soldeerlippen of wat voor constructie heb je gebruikt?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Jeroen

Moderator

Ik heb de cellen inderdaad gekocht met soldeerlippen, en toen aan elkaar gesoldeerd.

Goede middag, onze koelkast staat in de garage en tijdens de zomer had ik de indruk dat hij wel lang stand te koelen.
Het rooster aan de achterkant was steeds behoorlijk warm.

Hiervoor heb ik nu een klein hulp schakeling gemaakt, met 2 ntc.
Een voor de ruimte en een voor het rooster achterop de kast.
Ga nog wel een nieuw printje maken, dan kan het mooi in een kastje worden gemonteerd.

Sorry in de snelheid heb ik de transistor en de ventilator aansluiting verkeerdom getekend. Zal als de nieuweprint klaar is nog een foto plaatsen.

Lambiek

Special Member

Ik was al een tijd van plan om een robot arm te maken en dat begint nu aardig vorm te krijgen. Er moet nog wel het één en ander gebeuren, maar kan nu gaan testen en er zit al beweging in. Het worden in totaal vijf assen, vier zijn er nu klaar.

De bediening voor de bovenarm is nu nog even een houtje, ik heb de kogelgewrichten nog niet binnen. Maar ik wilde toch gaan testen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Netjes, wat voor materiaal is die arm ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Het meeste is uit MDF gefreesd, maar er zitten ook aluminium en stalen delen op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 oktober 2019 09:20:08 schreef joram.agten:
Kom ik 's avonds wat later toe in de opleiding houtbewerking, de leerkracht komt op me toehollen met de vraag of ik iets van paneelzagen ken?
...
Een week later halverwege de les, ligt de zaag weer stil.
...
[bijlage]

kleine update:
2 weken geleden lag de paneelzaag er definitief uit.
Onderhoudsfirma is langsgeweest en heeft een deel relais vervangen.
Nu werkt ze weer foutloos.

Op 24 oktober 2019 10:11:59 schreef Lambiek:
Ik was al een tijd van plan om een robot arm te maken en dat begint nu aardig vorm te krijgen.

Da's leuk, en ziet er niet MDF-achtig uit. Ga je hem ook aan het werk zetten of is het puur voor de lol?

Op 24 oktober 2019 11:26:23 schreef joram.agten:
[...]
kleine update:
2 weken geleden lag de paneelzaag er definitief uit.
Onderhoudsfirma is langsgeweest en heeft een deel relais vervangen.
Nu werkt ze weer foutloos.

Dat was dus onder het motto "vervangen op goed geluk". Tien relais in de vuilbak waarvan er 9 nog goed zijn?

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op donderdag 24 oktober 2019 17:33:41 (39%)

Suffering from wiseass oneliner blackout
Lambiek

Special Member

Op 24 oktober 2019 17:32:07 schreef Bert_mc:
Da's leuk, en ziet er niet MDF-achtig uit.

Nee, maar het is ook een keer of vijf gespoten. Dus er zit een aardig laagje verf op, is aardig strak geworden.

Ga je hem ook aan het werk zetten of is het puur voor de lol?

Ik weet nog niet precies wat ik er mee ga doen, voorlopig eerst de besturing in orde maken en dan met de software aan de gang. De eerste bewegingen zijn er al. :)

De stand op de foto is zijn nul positie, de arm staat nu tegen de eindschakelaars aan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 oktober 2019 10:11:59 schreef Lambiek:
Ik was al een tijd van plan om een robot arm te maken en dat begint nu aardig vorm te krijgen.

Haha! Leuk! Twee motoren in mekaars verlengde die enerzijds de boel in balans houden en anderzijds twee verschillende assen bedienen! Ik moest effe puzzelen.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Onderhoudsfirma is langsgeweest en heeft een deel relais vervangen.

:)

Dit topic is gesloten