blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
ohm pi, de stabiliteit is wel beter, maar mooi op minder dan 5mV DC op de uitgang is niet goed mogelijk.
Dit komt door de bias stoom (basis stroom) van de eerste BC550c, welke een spanning genereerd over de aanwezige ingangs weerstand.
Dat is de 47K aan de ingang en de momentele waarde van de loper en de eventueele DC weerstand van het aangesloten ingangs apapraat.
Belangrijk, nop, er is een 22uF condensator aan de uitgang opgenomen die er voor zorgt dat er geen DC naar je eindversterker gaat.
Voordelen van deze schakeling
Leuk om met normale componenten een zeer goede voorversterker te bouwen.
De schakeling is vrij simpel na te bouwen.
De schakeling staat in Klasse-A wat resulteerd in de audio band met bijna onmeetbare vervorming bij normaal optredende belasting bij audio gebruik.
Perfecte blok/pulsweergave.
Bij een goed gekozen versterking is de ruis laag genoeg. (je kiest geen 10x als je eindversterker 400mV voor vol vermogen nodig heeft!)
DC niet stabiel genoeg voor een DC gekoppeld voorversterker, de uitgangs condensator is echt nodig.
Ik ben geen liefhebben van een condensator op te nemen in de tegenkoppel weerstand naar ground, vandaar de condensator aan de uitgang.
De schakeling wijkt niet veel af van de interne opbouw van de gemiddelde opamp.
De opamps zijn echter vaak universele versterker schakelingen, dus daar zijn veel meer componenten nodig zodat er zoveel mogelijk toepassingen zijn zoals een zo groot mogelijk in en uitgangs commonmode bereik, lage offset en bias stromen enz.
Wil je het beter, dan is mijn eerste opzet met zoveel mogelijk gebruik te maken van dual en quad transistoren beter.
Ik denk echter dat geen mens het verschil zal gaan horen. 
Nog en verschil met mijn "orginele" MAT4 voorversterker, ik had een IC buffer geplaatst i.p.v Q8 en Q9.
Deze buffer zorgt er voor dat er veel meer stroom aan de uitgang beschikbaar is, denk dan aan +-300mA piek.
Q8 en Q9 schakeling kan ook zo worden aangepast dat dit geen emittor volger/stroombron meer is, maar een AB uitgangs trapje.
Om het geheel zo simpel mogelijk te houden heb ik behalve de transistor type,
de opbouw vrijwel gelijk gehouden met het orgineel en hij blijft hierdoor ook geheel in klasse-A staan.
Oja bij +-20V is het verbruik ongeveer 800mW per versterker kanaal en de stroom is dan rond de 20mA.
De stroom loopt tussen de + en de - voedingslijnen zonder uitsturing, de basis stroom van Q2 kunnen we vergeten, welke rond de 0,4uA is.
Gegroet,
Bram