Hi,
Bert, dat hangt geheel af van waar je mee bezig bent. ![:-)](/images/smilies/smile.gif)
Ik denk dat 95% of zelfs meer van mijn metingen een 4,5 digit meter goed genoeg is voor wat ik doe.
Ik meet veel met hand multimeter en switch naar 6,5 digits al ik iets beter wil meten of de snelheid nodig heb.
Foutzoeken met een 6,5 digit meter die ik op 100 of meer metingen per seconde kan zetten, daar kan mijn beste Fluke of Keysight handmultimeter niet tegen op.
De hand multimeter Bryman BM869s gebruik is b.v. steeds minder, omdat dit de traagste meter is, iets meer dan 1 seconde voor hij op DC stabiel is.
Op AC is hij echt sloom, ruim twe seconde voor een stabiele uitlezing, en in het Ohm bereik ook rond de 2 seconde.
Hoge resolutie heeft deze meter wel en voor "trage" meting heel goed bruikbaar.
En ja, stabiliteit is erg belangrijk, mijn Fluke 8840A 5,5 digit, die ik ruim 30 jaar geleden heb aangeschaft zit er op het DC 10V bereik 2 digits naast ![:-)](/images/smilies/smile.gif)
En het is afwachten bij deze meter wanneer de geheugenmodule de geest geeft en dan ben ik alle cal. data kwijt. ![:-)](/images/smilies/smile.gif)
Meet ik aan spannings referenties of test een multimeter, dan wil ik ook weten hoeveel de afwijking echt is bij een bepaalde temperatuur.
Uiteindelijk gaat de 3458A aan en na 24 opwarmen doe ik dan vergelijkende metingen tussen wat apparatuur.
Het is geheel afhankelijk van je toepassing, voor hobby maakt de nauwkeurigheid vaak weinig uit, doe je iets in productie dan wordt het snel wel belangrijk.
Maar nauwkeurig op 25C maar temperatuur instabiel, dan heb je nog niets!
Een LM399 die naar ongeveer 10V is geschaald hoeft helemaal niet precies op 10V uit te komen, als hij maar stabiel blijft over zeg +-5°C, rond de 25°C
Plaatst de schalende weerstanden dicht bij elkaar en zelg er voor dat alles zo goed mogelijk op één temperatuur blijft, dan krijgt Seebeck weinig kans.
Gebruik een aderpaar uit een netwerkkabel, wel de echte van koper en sluit daarmee via een korte verbinding je referentie op je DMM aan.
Aanstrippen, koper in de banaan bussen steken en blokkeren/vaszetten met QTips.
Dat is een goede verbinding met ene lage thermische massa die snel goede waarde op het display geeft.
Oja, natuurlijk maakt iedereen zijn stekkerbussen regelmatig schoon met en QTip en een heel klein beetje alcohol.
Anders kan je nog zo'n stabiel instrument hebben, dan gooit de chemie fabriek in je stekkerbus wel roet in het eten.
Maar ik dwaal af, was facturen aan het maken...
Iemand hier nog een factuurje nodig? *grin*
Groet,
Bram