Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Jeever

Golden Member

Omdat mijn oeroude Velleman etsbak bijna letterlijk uit elkaar valt en ik af en toe toch nog een printje ets, besloot ik een eigen ontwerp te maken. Als basis is een glazen accubak van 30,0 cm breedte bij 20,0 cm hoogte bij 10,0 cm diepte gekozen. In die bak past een L-vormig juk waarop twee luchtverdelers en een verwarmingselement zijn aangebracht. De twee luchtslangetjes en de voedingskabel kunnen snel losgekoppeld worden van het onderstel van het apparaat, zodat het juk snel uit de etsbak is te halen voor het schoonspoelen ervan. De etsbak past precies in het onderstel dat gemaakt is van 12 mm MDF em 15 mm bij 15 mm balkjes. In deze houten constructie zitten de twee luchtpompjes, twee tuimelschakelaars voor het inschakelen van de verwarming en de luchtstroom en twee verklikkerlampjes. De printhouder sluit de bovenzijde van de etsbak zo goed mogelijk af, zodat de vloeistof er niet uit kan sproeien. De print wordt aan twee zuignapjes bevestigd die weer via dunne houten staafjes door de printhouder naar boven steken en vastgeklemd worden in 10 mm pluggen. Vrijwel alle onderdelen zijn spotgoedkoop bij Banggood in China besteld.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Leuke etsbak! Ik maak zelf ook nog af en toe wel eens een printje.

Het leeggieten van de etsbak, is je dat nooit fout afgelopen? (mij wel, en ik gebruik FeCl3...)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Het werd hoogst tijd om mijn bejaarde dataprecision 3500 een onderhanden te nemen. Vanaf dat ik de meter heb is de 100 V en 1000V range ver buiten de calibratie.
Stap 1: elco's vervangen, zoals eerder eens gemeld is op dit pracht forum worden de orignele incontinent als ze wat ouder worden. Deze waren droog totdat het te heet onder de voeten werd door de soldeerbout. Gelijk vervangen voor 105 graden varianten omdat het lekker warm wordt tussen al die 7000 serie logic.
Aangezien ik toch van plan ben om de meter een keer te justeren tegenover een meter die een orde beter is, (de 3500 heeft een zeer nette 6 maanden spec van 70 ppm + 10 ppm f.s. +/- 1 lsd.) heb ik de calibratie handleiding erbij gepakt om te kijken of de meter nog binnen de specificatie zit op de andere bereiken.
Stap 1 daarvan is het nullen van de ADC. Dat ging gelijk mis, na het verwijderen van de 'ADC' bleek het euvel al snel de koolstof weerstanden te zijn. Die zoveel gedrift zijn dat het invloed had op, ik denk, de bias stroom voor een paar bjt en JFET differentiële versterkers. Na vervanging door metaalfilm varianten was dat probleem opgelost, er moest wel nog een slecht verbinding gerepareerd worden voor de -15V voeding van de ADC.

Het probleem van de 100 V range bleek helaas niet te verhelpen door te trimmen. Voor de 100 V range wordt de ingang door 100 gedeeld door een 9.9 MΩ en een 99,75 KΩ in serie met een trimmer. Na meer dan 40 jaar blijkt de 9.9 MΩ nogal temperatuur gevoelig, ik verdenk dat vocht zich in de epoxy gedrongen heeft.

Een vervanger vinden was niet makkelijk, de vervanger moest voldoen aan 0.1 % nauwkeurigheid, <10 ppm ° C en Vmax >1000 V. Uiteindelijk kwam ik toevallig uit op een relatieve nieuwe serie van caddock. De 1776-C6815 is een complete precisie weerstandsdeler met een temperatuur coefficient van 5 ppm, 1200 V rating en 0.05% nauwkeurigheid. Daarmee vervang ik de volledige orginele weerstandsdeler.(Caddock 1776)
Om te kunnen trimmen heb ik parallel aan de laatste decade (1K&Omega) van het weerstandsnetwerk een alpha electronic precision film 2 KΩ geplaatst.
De weerstand is gemonteerd op een 'tafeltje' gemaakt van een stukje protoboard.

Een klein druppeltje lijm aan een zijkant houdt de weerstand op zijn plek, dit om thermische en vocht gerelateerde problemen door uitzetting te voorkomen.

.
Sindsdien lijkt de 100 V range stabiel (lastig testen als je andere 5.5 digit multimeter een grotere tempco heeft, laat staan je 'referentie')
Nu lukte het om voor alle ranges (behalve ac, daar ben ik nog niet aangekomen) de meter in ieder geval te justeren naar mijn andere 5.5 digit multimeter.

Nog een klein projectje.
Op aliexpress vond ik wel een heel goedkope spannings referentie gebaseerd op een lm399 link naar alie. Deze is natuurlijk gevist uit een ander apparaat wat afgedankt is. Ik dacht voor iets meer dan 20 euro wil wel een poging wagen. Na paar weken wachten kwam de referentie per post aan. De referentie is er nog een uit het national semiconductor tijdsperk, in dit geval uit 2004 (dat is wat er op staat in ieder geval). Het circuit is een kopie van het schema uit de datasheet: een lm399 gebufferd met een LT1001. Hiermee heb ik snel een referentie kastje gebouwd. Als voeding heb ik er een standaard voedinkje gebouwd met tl431 en een bd139. Dit om de drift van de labvoeding een beetje te beperken.

Hier een meting na dat de referentie en meters zo'n kleine 10 uur aanstonden:

Is het gelijk duidelijk dat de sticker op de referentie niet klopt of de referentie heeft onwijs mechanisch op zijn flikker gekregen tijdens het transport. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk omdat het goed verpakt was: in een ESD zakje wat gerold zat in 3 lagen bubbeltjes folie. In iedergeval zijn de philips pm2518 & pm2718, fluke 187 en fluke 83(totaal niet geschikt hiervoor) het meer eens met de hioki dat het 10.210x V moet zijn.
ps ik zie dat de foto's vrij beroerd zijn. Zal proberen om foto's eens met een camera te gaan maken ipv telefoon.

rob040

Golden Member

Meestal staat er op de sticker ook een omgevingstemperatuur vermeld waarbij gemeten is. Die zie ik hier niet, maar zou dat het verschil nog kunnen verklaren?

Ha Titatommeke,

Ik vindt dat zo slecht nog niet op je stikker is de meting bij 10 V 10.20886 V.
Jou meters wijzen 10.2093 V en 10.2100 V aan wat kan je zeggen over je meters :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Stel dat we even aannemen dat de waarde 10.20886 absoluut is dan hebben we het over een fout van 111 ppm. Het kan zijn dat alle meters die ik heb naar boven gedrift zijn. Alleen de dataprecision heeft een spec die minder is dan dat, echter is daar zoveel aan gesleuteld dat ik me afvraag of ik daarmee de 10 V bereik niet ook heb aangepast.

Ik heb het circuit getracht over te tekenen. Wat me gelijk al opviel tijdens het meten is de super gevoeligheid van de ingangsspanning. Als je naar de lm399 datasheet kijkt dan staat er bij LT gelijk op de voorpagina de gevoeligheid van de zener stroom afgebeeld, die is ongeveer 0.7 mV/mA. Om dus een µV stabiel referentie te hebben kan je er maar beter voor zorgen dat je zener stroom dat ook is. Ik dacht dat die dat ook was, kijk maar na het voorbeeld van het lt datasheet. Daar gebruiken ze slim de stabiliteit van de LM399 voor zijn eiegn zener stroom.

Maar zo is dit circuit helemaal niet opgebouwd blijkt, het is vergelijkbaar met het schema voor de standard cel replacement die ook in de datasheet staat.

korte uitleg: J1 tot en met J12 zijn jumper pinnen die je met elkaar kan doorverbinden om zo de gewenste uitgangsvoltage te krijgen. Hierdoor is het met 1 Opamp niet mogelijk om de uitgang van de opamp terug te voeren naar de zener, als je een gebufferde uitgang wilt hebben. Het grote nadeel hiervan is dat de zener stroom rechtstreeks gekoppeld is aan de voedingsspanning. Een verandering van 7.5 mV in de voeding geeft een fout van minstens 1 µV aan de uitgang.
Naar mijn mening is hier het verkeerde geprioriteerd: Dat er verschillende uitgangsspanningen moeten zijn zoals de populaire AD584. Ze hadden beter een 10 V referentie kunnen maken. De gebruikte componenten lijken echt zo slecht nog niet, geen idee hoe goed de smd weerstanden zijn.

Ha Titatommeke,

Ik begrijp nu wat je bedoel niet de uitlezing van je meters maar de stikker.
De afwijking van de LM399 is maximaal +/- 350 mV daar kan je zo niets aan doen.
De schakeling welke gekozen is daar is niets mis mee als je low cost de spanningen wil instellen maar dat schrijf je zelf zelf al.
Waar het om gaat met dit soort zeners LM399 LTZ1000 is de stabiliteit zowel temperatuur als veroudering de initiële nauwkeurigheid is bagger :(
Er zijn ADC met ingebouwde referentie die zijn veel beter als een LTZ1000 maar niet bekend..... en wie gaat er een 32 bit ADC kopen voor alleen een referentie 8)7
De opzet van die jongens is een stabiele spanning te leveren en daar is de LM399 goed in de rest moet je zelf er bij maken.
De spanning die de LM399 levert is nogal krom 6.95 V nominaal.
Dus je zult zelf moeten trimmen ik ben het met eens dat het beter is om van een vaste spanning te kiezen deze te optimaliseren en daarachter een programmeerbare versterker voor de verschillende spanningen die je wil hebben.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 26 oktober 2019 22:31:34 schreef Titatommeke:... de waarde 10.20886 absoluut is dan hebben we het over een fout van 111 ppm....

Dit was interessant. En ik moest mezelf afvragen waar je zo'n absolute referentie in de praktijk eigenlijk voor nodig hebt. In mijn decennialange carriere heb ik nooit echt de nood gevoeld aan een extreem accurate absolute referentie.

Voor frequentie is het een heel ander verhaal - in geval van radio deel je het spectrum precies op, en in geval van klok is het ook duidelijk (afwijking door vrijloop).

Ik heb een 5.5 digit Fluke, die al jaren niet meer gekalibreerd is, en waar ik de relatieve nauwkeurigheid dagelijks gebruik, de absolute precisie is niet iets wat ik vaak gebruik of mis.

Suffering from wiseass oneliner blackout
blackdog

Golden Member

Hi,

Bert, dat hangt geheel af van waar je mee bezig bent. :-)
Ik denk dat 95% of zelfs meer van mijn metingen een 4,5 digit meter goed genoeg is voor wat ik doe.

Ik meet veel met hand multimeter en switch naar 6,5 digits al ik iets beter wil meten of de snelheid nodig heb.
Foutzoeken met een 6,5 digit meter die ik op 100 of meer metingen per seconde kan zetten, daar kan mijn beste Fluke of Keysight handmultimeter niet tegen op.

De hand multimeter Bryman BM869s gebruik is b.v. steeds minder, omdat dit de traagste meter is, iets meer dan 1 seconde voor hij op DC stabiel is.
Op AC is hij echt sloom, ruim twe seconde voor een stabiele uitlezing, en in het Ohm bereik ook rond de 2 seconde.
Hoge resolutie heeft deze meter wel en voor "trage" meting heel goed bruikbaar.

En ja, stabiliteit is erg belangrijk, mijn Fluke 8840A 5,5 digit, die ik ruim 30 jaar geleden heb aangeschaft zit er op het DC 10V bereik 2 digits naast :-)
En het is afwachten bij deze meter wanneer de geheugenmodule de geest geeft en dan ben ik alle cal. data kwijt. :-)

Meet ik aan spannings referenties of test een multimeter, dan wil ik ook weten hoeveel de afwijking echt is bij een bepaalde temperatuur.
Uiteindelijk gaat de 3458A aan en na 24 opwarmen doe ik dan vergelijkende metingen tussen wat apparatuur.

Het is geheel afhankelijk van je toepassing, voor hobby maakt de nauwkeurigheid vaak weinig uit, doe je iets in productie dan wordt het snel wel belangrijk.
Maar nauwkeurig op 25C maar temperatuur instabiel, dan heb je nog niets!

Een LM399 die naar ongeveer 10V is geschaald hoeft helemaal niet precies op 10V uit te komen, als hij maar stabiel blijft over zeg +-5°C, rond de 25°C
Plaatst de schalende weerstanden dicht bij elkaar en zelg er voor dat alles zo goed mogelijk op één temperatuur blijft, dan krijgt Seebeck weinig kans.
Gebruik een aderpaar uit een netwerkkabel, wel de echte van koper en sluit daarmee via een korte verbinding je referentie op je DMM aan.
Aanstrippen, koper in de banaan bussen steken en blokkeren/vaszetten met QTips.
Dat is een goede verbinding met ene lage thermische massa die snel goede waarde op het display geeft.

Oja, natuurlijk maakt iedereen zijn stekkerbussen regelmatig schoon met en QTip en een heel klein beetje alcohol.
Anders kan je nog zo'n stabiel instrument hebben, dan gooit de chemie fabriek in je stekkerbus wel roet in het eten.

Maar ik dwaal af, was facturen aan het maken...
Iemand hier nog een factuurje nodig? *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jeever

Golden Member

Een spanningsreferentie is inderdaad handig. Zélf heb ik er eentje gebouwd rond een AD584LH printje dat door diverse Chinese aanbieders wordt gedumpt voor een prijs rond € 6,50, Google op 'AD584 High Precision Voltage Reference Module'.

Uitgebreid met het printje uit een gesloopte netstekkervoeding en ingebouwd in een goedkoop kastje uit China.
Het AD584LH printje wordt aangeboden met een 'uniek kalibratie certificaat', waarop de vier uitgangsspanningen van de chip worden gemeten tot op 10 μV nauwkeurig. Dat is echter grote oplichterij, want twee printjes leveren exact dezelfde spanningen volgens beide certificaten.... De AD584LH heeft echter een basisnauwkeurigheid van ±0,05 % die voor mijn toepassingen meer dan goed genoeg is.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Op 27 oktober 2019 16:51:02 schreef Jeever:
... 'uniek kalibratie certificaat', ...

Je hebt dus twee certificaten met twee serie- of identifiecatienummers/kentekens die overeenkomen met de serie- of identificatienummers/kentekens van de printen? :+

Jeever

Golden Member

Op 27 oktober 2019 17:23:22 schreef ohm pi:
[...] Je hebt dus twee certificaten met twee serie- of identifiecatienummers/kentekens die overeenkomen met de serie- of identificatienummers/kentekens van de printen? :+

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Op 27 oktober 2019 16:12:23 schreef Bert_mc:
[...]

Dit was interessant. En ik moest mezelf afvragen waar je zo'n absolute referentie in de praktijk eigenlijk voor nodig hebt. In mijn decennialange carriere heb ik nooit echt de nood gevoeld aan een extreem accurate absolute referentie.

Voor frequentie is het een heel ander verhaal - in geval van radio deel je het spectrum precies op, en in geval van klok is het ook duidelijk (afwijking door vrijloop).

Ik heb een 5.5 digit Fluke, die al jaren niet meer gekalibreerd is, en waar ik de relatieve nauwkeurigheid dagelijks gebruik, de absolute precisie is niet iets wat ik vaak gebruik of mis.

Ik heb zoiets ook gelukkig niet dagelijks nodig. Dat ik het nu gekocht heb heeft de reden dat het:

  1. Goedkoop was
  2. Ik toch iets nodig heb om de dataprecision weer in het gareel te krijgen.

Ik denk er wel nog over om alle smd weerstanden te vervangen voor een paar alpha electronic weerstanden die ik nog heb liggen. Ik heb niet echt behoefte aan de verschillende ranges. Al ga ik dan wellicht wat te ver, er zitten namelijk ook geen slots in de pcb om thermische stress te verminderen... :?
@Jeever: wow twee referenties die precies hetzelfde uitsturen, dat is pas precisie werk LOL _/-\o_

Ha Titatommeke,

Ik denk dat het absoluut geen miskoop is integendeel je heb een verouderde LM399 en hij zit al op een printje ;)
Het punt is dat zo'n zener altijd een kleine afwijking vertoont dit kan je weg trimmen maar waarmee :o met welke standaard.
Als je de afwijking serieus wil weg trimmen moet je een standaard hebben en die zal daar ook niet aanwezig zijn.
Dan is het eerlijker om de afwijking mee te nemen :)
De ontwerper in China is net als de meeste op het forum ook een amateur daar is niets mis mee.
In de afgelopen jaren zijn heel veel innovatieve ideeën van (radio)amateurs gekomen.
Maar zal dus ook net als wij een beperkt instrumentarium bezitten.

Het ontwerp gaat uit van een vaste deler de afwijking (spreiding) van je zener wordt dus overgezet en ook hier is niets mis mee het idee dat het allemaal nullen moeten zijn zit tussen de oren.
Ik kan net zo goed 10.245020 V als 10.000.000 gebruiken als de stabiliteit binnen mijn observatie tijd/periode maar stabiel is.
Het is toch een relatieve meting en ik pleeg altijd een transfer van bron naar meter.

Voor wat de wijzigingen betreft ik zou eerst eens een tijdje observeren wat de stabiliteit is alvorens iets te wijzigen.
Dat er geen gebruik is gemaakt van dilatatie (mechanische kracht opvangen) hoeft geen probleem te zijn kan ik zo niet beoordelen ik ken het printje niet.
Er kleven ook nadelen aan het maken van een gaten kaas 8)7 beter is de totale print te ontlasten van stress door deze op schokdempers te monteren (rubberen afstandhouders).
Hou dan ook rekening met de bedrading niet strak monteren maar met een kleine ruimte naar de print en massief koper gebruiken oude telecom kabel.
Als je gebruik maak van dat draad kijk of het echt vol koper is de moderne kabels en draad dat in de telecom gebruikt wordt is vaak staal verkoperd |:(
De aansluitbussen ook van koper als het kan dat scheelt in de ruis.

Omdat de zener al gebufferd is op de print is er voldoende ontkoppeling naar buiten je kunt hier een laagdoorlaatfilter plaatsen.
Daarna achter het filter een versterkertje welke je d.m.v. de feedback kan programmeren.
Het is dan mogelijk om een grotere keuze aan spanningen te creëren.

@Jeever,

Ik denk dat een meetbriefje voor een OEM product alleen maar bedoeld is om aan te tonen dat het product werkt.
Je gaat er nog zoveel aan doen inbouwen bedrading enz dat je opnieuw de specificaties moet vast leggen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Zo'n Chinees AD584LH printje heb ik ook, gevoed door een aantal 18650 cellen. Het printje zelf heb ik met schokdempers (rubberen afstandhouders) uit een afgedankt CD loopwerk in een behuizing gemonteerd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ha Roland van Leusden,

Ik hou het kort dit is tenslotte een show topic.... maar dat is de manier om stress te vermijden.
Als @Titatommeke er iets dieper op wil ingaan wat mogelijke wijzigingen/ uitbreiding zouden kunnen zijn misschien een topic openen ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Op 28 oktober 2019 10:53:56 schreef electron920:
Ik denk dat een meetbriefje voor een OEM product alleen maar bedoeld is om aan te tonen dat het product werkt.
Je gaat er nog zoveel aan doen inbouwen bedrading enz dat je opnieuw de specificaties moet vast leggen.

Nou, dat is niet wat ik van een spanningsreferentie verwacht, ongeacht waar hij vandaan komt.
Ik verwacht dat het product getest en gemeten wordt in de staat waarin hij wordt opgestuurd.
Als ik hem dan thuis ontvang en ik boots dezelfde condities na, dan verwacht ik dezelfde waardes als op het briefje staan. Anders is het toch nutteloos?
Of ben ik de enige die er zo over denkt?

fred101

Golden Member

De calibratie van bv multimeters wordt gegeven voor een bepaalde klimatologische conditie en voor een bepaalde periode (bv 24 uur, 1 maand een jaar) en er van uitgaande dat er onderweg niks mee gebeurd (drukverschillen door grote hoogte, vochtige zeelucht, schokken etc. Hoe meer digits hoe belangrijker dat wordt.

Jij hebt een K2000, zet dat ding eens plat op zijn buik en hang hem aan een 1V referentie en zet hem dan op zijn achterkant. Je kunt het ook met een LM399 vref doen. Door het kantelen wordt de warmte verdeling in de referentie anders.

En dan is er tracability. Helemaal aan de top staan instanties als NIST in de USA, maar ook mega bedrijven als Fluke hebben een "primaire" referentie".

Helemaal onderaan staat je merkloze Chinese Vref
En zelfs als dat ding de stabiliteit van een primaire standaard zou hebben blijft de uiteindelijke waarde afhankelijk van de calibratie. Als ze een 4 jaar niet gecalibreerde tweedehands gekochte 6,5 digit bench meter gebruiken dan is hij op voorhand al ongeschikt om iets anders als een 4,5 digit meter te controleren :-)
Die standaard wordt gemeten met hun 6,5 digit agilent, de agilent wordt gecalibreerd tegen een calibrator, die calibrator wordt weer gecalibreerd tegen een andere en uiteindelijk wordt de laatste gecalibreerd tegen een primaire. Hoeveel stappen daar tussen zitten weet je niet. Iedere stap voegt mogelijke afwijkingen toe...

Dus, je verwachtingen zijn misschien een beetje te hoog :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jeever

Golden Member

Op 28 oktober 2019 12:56:40 schreef rob040:
[...]
Nou, dat is niet wat ik van een spanningsreferentie verwacht, ongeacht waar hij vandaan komt.
Ik verwacht dat het product getest en gemeten wordt in de staat waarin hij wordt opgestuurd.
Als ik hem dan thuis ontvang en ik boots dezelfde condities na, dan verwacht ik dezelfde waardes als op het briefje staan. Anders is het toch nutteloos?
Of ben ik de enige die er zo over denkt?

Natuurlijk bent u niet de enige de er zo over denkt! Zoals ik schreef bij de test van dit printje op mijn blog: 'Dat kan natuurlijk niet! Dezelfde datum, dezelfde temperatuur en vier tot op 10 μV gelijke spanningen. Hier is duidelijk sprake van fraude! Deze spanningsreferentie wordt niet geleverd met een uniek kalibratie certificaat, maar alle printjes worden blijkbaar uitgeleverd met dezelfde print-out van een stelletje gegevens dat ooit aan één printje werd gemeten.'
Ik heb deze klacht ook gemaild (in het Engels) naar de leverancier (Banggood), maar nooit een antwoord ontvangen.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Ha rob040,

Ook hier een kort antwoord.... ik begrijp wat je bedoeld en in eerste orde zou ik er net zo over denken.
Maar jij weet ook dat het nabootsen van de zelfde condities nogal wat voet in aarde heeft.
Een aantal punten in acht genomen.... de opbouw en afscherming van de print het meetmodel maar ook jou condities.
Ik vindt de metingen van @Titatommeke helemaal niet veel afwijken deze zitten binnen de marge van de diode plus versterker.
Is dit voldoende om als referentie door het leven te gaan NEE het is een constante spanningsbron meer niet.

We moeten niet vergeten dat dit producten zijn die jij en ik ook kunnen maken en dan met mijn Datron 1281 of HP3458A een briefje er bij doen :7 dat zegt niet heel veel.
Als kijk naar de hoeveelheid werk wat @blackdog er in moet steken om een enigszins betrouwbare spanningsbron te creëren.
Welke buiten zijn meetomgeving zo veel mogelijk de invloed van de gebruiker kan elimineren dat is dus iets meer als een printje.
Er is veel meer voor nodig dan alleen een zener diode want die is niet zo nauwkeurig dat is ook niet belangrijk als hij maar stabiel is om de rest van mijn systeem te kunnen voorzien van een spanning dan doet mijn ontwerp de rest wel :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Hi Fred,

Natuurlijk is het zo als jij beschrijft. Ik weet ook dat zo'n Chinese Vref niet geschikt is om mijn K2000 te kalibreren, daar ging het mij niet om.
Mijn verwachting is niets anders dan dat de Chinees die het ding test en meet op de sticker (of blaadje) zet wat hij op zijn meter ziet.
Dat is wat anders dan er een standaard blaadje bij voegen waarop waardes tot op vijf cijfers achter de komma staan die ooit met een willekeurig exemplaar zijn gemeten.

rob040

Golden Member

We zijn het met z'n allen eens. Zo'n Chinese Vref zou in mijn beleving geschikt moeten zijn om een 3,5 digit DVM mee te kalibreren. De enige conditie die ik in het oog zou houden is de temperatuur, die naar mijn verwachting de grootste schommeling gaat geven.

Het is me tot op heden nog steeds niet duidelijk wat Titatommeke nou bedoelde te zeggen dat de waarde op de sticker niet kan kloppen. Het verschil tussen opgegeven waarde en gemeten waarde is niet schokkend en kan het gevolg zijn van door Fred en Henk genoemde variabelen.

Jeever

Golden Member

Op 28 oktober 2019 14:08:11 schreef rob040:
De enige conditie die ik in het oog zou houden is de temperatuur, die naar mijn verwachting de grootste schommeling gaat geven.

Gemeten aan mijn printje (temperatuur op de behuizing van de chip gemeten met een thermokoppel):

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Ha rob040,

Even een vraag wordt dit niet te lang in het show topic :?
Wat @Titatommeke volgens mij bedoelde is dat er 10.20886 V i.p.v. 10.000.00 V uit komt.
De reden is duidelijk en is mijn inziens niets mis mee er wordt een standaard deler gebruikt dus de afwijking van de LM399 wordt doorgezet.
Kijk dat is een kwestie van een excel sheet bijhouden.
Duidelijk is wat @fred101 aangeef en zo zit het iets anders is wat @Jeever ervaren heeft maar waar daar de fout zit |:(

Je kunt ook nog drie referenties gebruiken en deze statistisch verwerken dat maakt de kans alweer kleiner.
Ik ben zelf met een geheel andere aanpak begonnen zo'n zenerdiode is een weg maar ik ga uit van een wisselspanning door middel van een ferriet Nanokristallijne HF trafo kan ik verschillende spanningen maken.
Met gebruik van een precisie gelijkrichter maak ik een DC spanning deze spanning dient om een deler achter een batterij te sturen.

Aanvulling: @Jeever,

Netjes gedaan Jos dat is helder ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten