Ik heb een Zehnder 450QSK, daar zit een r3g190-rg19-36 ventilator in. Begon ook ineens lawaai te maken, stond enige tijd uit maar wou het nu toch eens opzoeken hoe het zat en per toeval via Google hier wat gevonden.
Vergelijkbaar verhaal als voorgaande, die -36 geeft aan dat ie speciaal voor een fabrikant gemaakt is, waarschijnlijk is het een standaard ding maar niemand zal je het vertellen natuurlijk.
Ik liep er toch flink tegenaan dat ik ook niet verder raakte dan die print eraf te halen.
Op 28 februari 2021 09:02:53 schreef stevengoossens:
[...]
Tot de voorlaatste foto lukt alles me ook, maar dan lijkt het geheel me vast te zitten en ik wil de kap niet forceren. Enige hint?
Er zit dus een plastic kapje over de 1ste kogellager, dat haal je er makkelijk af met een tang.
De kogellager wordt met zo'n borgklem op zijn plaats gehouden
, dat kan je verwijderen en dan met de rubber hamer en een asje op de as van de ventilator (leg hem bv op een dik opgevouwen deken) gaan kloppen, uiteindelijk springt de eerste kogellager eruit.
Bij mij was toen heel duidelijk dat de 2de kogellager de bron van alle lawaai was.
Die kon ik eruit kloppen door langs de andere kant een schroevendraaier door de openingen te steken en daar dan weer met de rubber hamer op te slaan.
Rollagers zijn 608-2Z van SKF, ik bestelde ze voor +/- 2euro/stuk.
Via een Pools forum vond ik ook nog dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=QmdSoj7Gr90
Vond het wel enige waarde hebben