WTW maak lawaai

die blijft normaal in de motor zitten, deze zit dus vast op de as gebakken. ik heb weleens de lagerkappen eraf gehaald, kogelhouders eruit gewipt, kogels aan 1 kant gedaan en buitenlager eraf gewipt. dan vallen de kogels eruit, en kun je de binnering met klemtang loskrijgen. soms helpt verhitten nog. met een dremel schuin over de binnenring slijpen zodat deze open staat kan ook. let op dat je de as heel houd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 oktober 2019 19:20:55 schreef testman:
die blijft normaal in de motor zitten, deze zit dus vast op de as gebakken. ik heb weleens de lagerkappen eraf gehaald, kogelhouders eruit gewipt, kogels aan 1 kant gedaan en buitenlager eraf gewipt. dan vallen de kogels eruit, en kun je de binnering met klemtang loskrijgen. soms helpt verhitten nog. met een dremel schuin over de binnenring slijpen zodat deze open staat kan ook. let op dat je de as heel houd.

Is een poelitrekker een optie?

kun je proberen, maar vaak springt die steeds los als het lager te vastzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 oktober 2019 19:43:14 schreef testman:
kun je proberen, maar vaak springt die steeds los als het lager te vastzit.

Toch met een poelitrekker gedaan en dat is gelukt. Heb alle 4 de lagers er nu uit. 2 zijn er behoorlijk slecht en erg warm geweest zo te zien (zie foto). Het lager dat vast zat, was vastgeroest.....

Super bedankt voor je tips testman!!!

Morgen 4 nieuwe lagers halen, de fans reinigen en het zaakje weer monteren. Ik ben erg benieuwd.

neem goede lagers, geen huismerk conrad oid zooi. een skf lager gaat weer vele jaren mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 oktober 2019 18:01:28 schreef testman:
die veerringen spannen de as tussen de lagers in. de smalle kanten tegen elkaar, brede kant tegen lager en voorkant fanschoep.

als er 1 lager vastzit, dan heb je idd kans dat die heet is geworden en vastgebakken. vaak ook blauw aangelopen dan. normaal beetje recht uit het gat tikken met een schroevendraaier en tang, is niet veel kracht voor nodig.

Ik ben de zaak weer aan het monteren, maar die vereringen snap ik nog niet. Waar komen die precies?
Ik heb een foto bijgevoegd de fanschoep met het nieuwe lager en de motor/spoel.

Op 1 november 2019 14:59:06 schreef JBK69:
[...]

Ik ben de zaak weer aan het monteren, maar die vereringen snap ik nog niet. Waar komen die precies?
Ik heb een foto bijgevoegd de fanschoep met het nieuwe lager en de motor/spoel.

Zo, alles in elkaar gezet en weer in de kast gemonteerd en hij loopt prima. Ik moet wel eerlijk zeggen dat mn vrouw en ik weinig verschil in geluid horen. Je zou toch zeggen dat het vervangen van lagers na 16 jaar 24/7 draaien (140.000 uur!), goed hoorbaar zou moeten zijn.

Iedereen erg bedankt voor de al eerder geplaatste Posts en foto’s. Ze hebben me erg geholpen.

de veerringen gaan op elkaar als eerste op de as, en dan komt de voorlager, achterlager, borging. ringen met de brede kant op elkaar leggen zodat ze veerdruk leveren. () zo dus.

ze kunnen ook als laatste net achter de borging hebben gezeten, maar dan waren ze al los voor dat ene lager van de as af was..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 1 november 2019 20:52:21 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook mijn WTW unit, een Schinkel Schouten WTA HR400 uit 2006 maakt naar mijn idee teveel lawaai. Ik heb helaas weinig vergelijkingsmateriaal met de nieuwstaat van de unit omdat we net verhuisd zijn. Wel heb ik zelf al een geluiddemper in de aanvoerleiding naar de uitblaaspunten gezetals eerste poging het stiller te krijgen, deze was nog niet aanwezig. en schijnt tegenwoordig standaard te zijn Het gaat om de volgende geluiddemper van 600mm lengte met 50mm dikte voor een 160mm kanaal https://www.ventilatieland.nl/artikel/20405/ronde-geluiddemper-diamete…
Schoonmaken van de unit en fans, met name de fan die de buitenlucht inblaast was erg vies, heeft niet echt geholpen in de geluidsreductie.
Aangezien er ook een lichte trilling in de unit waarneembaar is en de ventilatoren met name bij het opstarten wat rauw lopen denk ik eigenlijk al een tijdje aan slechte lagers. Het gaat om twee stuks EBM PAPST R1G220 AB73-79 48V - (36 - 57V) DC / M1G074-BF gelijkstroom ventilatoren. Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met dit specifieke type zodat ik vooraf al de lagers kan bestellen en niet eerst de ventilatoren hoef te demonteren om afmetingen / type te achterhalen. Hierbij twee foto's van de ventilatoren waaronder een vooraf aan het schoonmaken.

Op 3 september 2016 14:53:34 schreef Timonr:
Hallo allen,

Ook ik wordt een beetje gek van de constante bromtoon die uit de WTW komt en afgelopen jaar lijkt dat steeds erger geworden. Leuk om te zien dat er hier een heel topic over is en ik hoop met jullie kennis dit zelf ook te kunnen verhelpen. 90,- voor een revisie (per motor) betalen vind ik namelijk ook een hoop geld.

Eerst de plaat eruit gehaald en motoren los:
[bijlage]

Vervolgens heb ik de 'kop' van de motor los kunnen schroeven en houd ik dit over:
[bijlage]

[bijlage]

Nou denk ik dat de lager(s) in de witte behuizing om te as heen zit. Maar heeft iemand ervaring hoe ik nu verder moet? maw: ik heb geen idee hoe ik de boel nu verder uit elkaar krijg, zodat ik de lagers kan vervangen. Verder ben ik wel benieuwd of het zin heeft om met dit model iets in te smeren(wd40?) of is dat niet nodig.

Dank jullie wel !

Hallo allen,
Bericht hierboven is per ongeluk door mijn verzonden .bericht is oorspronkelijk van iemand uit 2016.
Ik heb een vraag hoe ik de lagers van een type eerdere wtw brink motor kan vervangen en welke ski lagers gaan erin

Terwijl ik op zoek was naar de gegevens van de lagers uit mijn Renovent Excellent 450 kwam ik toevallig op deze thread.

Voor de mensen die zich ook afvragen welke lagertjes in de motoren zitten van een Renovent Excellent 450 of Ubbink Ubiflux W450 (hetzelfde toestel op de Belgische markt), zie hieronder.

https://i.imgur.com/SfHmEFV.png
De handleiding spreekt van: Ventilator Excellent 450 (1 stuks) artikel code: 532605

Dit is een EBM Papst r3g190-rg19-32 waar je op de site van EBM geen technische fiche kan van vinden.
Bij navraag blijkt dat ze deze info ook niet mogen geven omdat de motor speciaal voor Brink is ontwikkeld. Als je bij Brink navraagt welke lagers er in deze motoren zitten omdat ze na 4jaar gewisseld moeten worden krijg je deze info niet. Het antwoord die men krijgt is dat ze altijd aanraden om de ventilator te vervangen.
Jammer genoeg lijkt het hier dus ook puur winstbejag en kost het je dus 710€ voor 2 ventilatoren i.p.v. van 8€ voor de lagertjes. |:(

https://i.imgur.com/QQreDey.png

Deze motor is voorzien van 2 lagers: 608zz Origineel zaten er NSK lagers in. Ik heb nieuwe (SKF) lagers geplaatst (gekocht bij Lagerboer).

De motoren en lagers zijn bijzonder makkelijk te verwijderen. Je hebt geen lagertrekker nodig, de lagertjes kan je zo uit de motor tikken.
Zie hieronder nog wat links naar extra foto's
https://i.imgur.com/fA4L4dj.jpeg
https://i.imgur.com/YvA2LJq.jpg
https://i.imgur.com/DmXTopT.jpg
https://i.imgur.com/mtTieDI.jpg

[Bericht gewijzigd door Berkely op vrijdag 12 februari 2021 14:21:17 (23%)

Op 7 oktober 2019 17:34:10 schreef gninokedydur:
De camera is inmiddels een stuk beter dan in 2014. Dus ik heb van het vervangen van de lagers vandaag toch ook maar weer foto's gemaakt. De enige pech die ik deze keer had, was dat het veertje van de as wegsprong.... Met een supermagneet de halve kamer 'gescand'... en ja hoor: gelukkig weer gevonden!!

Klik op de links om naar de foto te gaan:

1. Motoren met ventilatoren gedemonteerd

2. Kap rotor losmaken

3. Rotor (magnetisch!) verwijderen

4. Borgveertje verwijderen

5. Foto borgveertje

6. Spoelen van as verwijderen

7. Lager eruit tikken ene zijde

8. Lager eruit tikken andere zijde

9. Foto beide lagers verwijderd

10. Foto lager

11. Foto detail lager (type)

12. Nieuwe lagers erin tikken

13. Spoelen terugplaatsen - borgveertje monteren - invetten

14. Nieuwe lagers resultaat

15. Schoep schoonmaken

16. Schoep monteren met zoekerhulpje

Het is niet moeilijk. En je hebt er geen speciaal gereedschap voor nodig. Ik was er in totaal (inclusief reinigen warmtewisselaar etc.) 2,5 uur mee zoet.

Bedankt voor de uitleg, werkte prima bij mij, brink wtw renovent medium uit 2005 met wellington DD050

https://i.imgur.com/fA4L4dj.jpeg
https://i.imgur.com/YvA2LJq.jpg
https://i.imgur.com/DmXTopT.jpg
https://i.imgur.com/mtTieDI.jpg

Hi Berkely,

Ik heb exact dezelfde ventilator en hetzelfde probleem. Hoe heb je die ventilator opengekregen? Tot de voorlaatste foto lukt alles me ook, maar dan lijkt het geheel me vast te zitten en ik wil de kap niet forceren. Enige hint?

pamwikkeling

Special Member

Het kan zijn dat het schoepenwiel dynamisch uitgebalanceerd is.

Hiervoor zet men een extra gewichtje in de vorm van een veerclipsje op een van de schoepjes.

Er bij het poetsen voor opletten dat men dat veerclipsje niet verwijderd op verplaatst.

Op 28 februari 2021 09:02:53 schreef stevengoossens:
[...]

Hi Berkely,

Ik heb exact dezelfde ventilator en hetzelfde probleem. Hoe heb je die ventilator opengekregen? Tot de voorlaatste foto lukt alles me ook, maar dan lijkt het geheel me vast te zitten en ik wil de kap niet forceren. Enige hint?

Een beetje laat en wellicht heb je het al opgelost ondertussen. Ik heb geen probleem gehad om de ventilator open te krijgen, enkel de pcb zat een beetje hard over de drie pinnetjes. Deze PCB heb ik met een schroevendraaier voorzichtig omhoog geduwd. Eenmaal er een kleine beweging is dan schuift de rest vanzelf.
https://i.imgur.com/oroDgMA.png

De kap zelf die kwam zo los.. of bedoel je nog iets anders?

Ik heb een Zehnder 450QSK, daar zit een r3g190-rg19-36 ventilator in. Begon ook ineens lawaai te maken, stond enige tijd uit maar wou het nu toch eens opzoeken hoe het zat en per toeval via Google hier wat gevonden.

Vergelijkbaar verhaal als voorgaande, die -36 geeft aan dat ie speciaal voor een fabrikant gemaakt is, waarschijnlijk is het een standaard ding maar niemand zal je het vertellen natuurlijk.
Ik liep er toch flink tegenaan dat ik ook niet verder raakte dan die print eraf te halen.

Op 28 februari 2021 09:02:53 schreef stevengoossens:
[...]
Tot de voorlaatste foto lukt alles me ook, maar dan lijkt het geheel me vast te zitten en ik wil de kap niet forceren. Enige hint?

Er zit dus een plastic kapje over de 1ste kogellager, dat haal je er makkelijk af met een tang.

De kogellager wordt met zo'n borgklem op zijn plaats gehouden

, dat kan je verwijderen en dan met de rubber hamer en een asje op de as van de ventilator (leg hem bv op een dik opgevouwen deken) gaan kloppen, uiteindelijk springt de eerste kogellager eruit.
Bij mij was toen heel duidelijk dat de 2de kogellager de bron van alle lawaai was.

Die kon ik eruit kloppen door langs de andere kant een schroevendraaier door de openingen te steken en daar dan weer met de rubber hamer op te slaan.

Rollagers zijn 608-2Z van SKF, ik bestelde ze voor +/- 2euro/stuk.

Via een Pools forum vond ik ook nog dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=QmdSoj7Gr90
Vond het wel enige waarde hebben :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Op 30 oktober 2019 16:07:36 schreef JBK69:
[...]

Hoi EdwinF

Ik ben John en om een hoop kosten te besparen aan het proberen om de lagers uit een WHR 91 te vervangen. Ik ben zover dat ik de borgring heb verwijderd. Maar nu, hoe heb je het lager eruit gekregen?

Ik ben momenteel ook bezig met een StorkAir WHR91 uit 2005, ik heb de ventilator uit de unit gehaald om het type lager te vinden en die nu besteld.
Binnenkort dus de motor openmaken, maar ik snap iets niet.
Testman reageerde dat er vier schroeven los moeten, maar ik zie alleen vier trillingsdempers op de achterkant.
Er zat achterop een alumunium kapje wat met een stanleymes los te peuteren was, en dan zie je de eerste borgring. Na het loshalen van de borgring zat alles nog muurvast, dus heb ik hem weer in elkaar gezet, totdat de lagers er zijn.
Hoe heb jij hem uit elkaar gehaald?

Edit, ik dacht het hele forum doorgelezen te hebben, maar na inloggen zie ik ineens al wat meer bekende foto's:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1904756#1904756
Ik denk dat een poelietrekker wel handig gaat zijn.
Hoeveel kracht moet ik aan denken om zoiets los te krijgen, en gaat het dan ook weer net zo lastig in elkaar? Ik wil niet de schoepen beschadigen natuurlijk.

Overigens mijn dank aan iedereen die hier info plaatst voor het archief, zodat anderen er ook wat mee kunnen!

in de rand tussen de as en de lager zit een borging, kun je pas bij als de as iets naar voren gedrukt word. dan kan de fanschoep van de rest af. om de voorlager dan nog los te krijgen moeten de 3 schroeven los en de elektronica en wikkelingen van de lagerkap gescheiden worden. voorzichtig doen, want er zit ook een printplaat onder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tip: ik zie dat dit lagers met stofkap zijn. Maar die sluiten niet helemaal af. Gebruik er met een rubber afsluiting, dan krijg je geen vervuiling van het lager en minder slijtage.

Misschien dat ze ook nog long-life versies hebben. Ik raad SKF of INA aan. Zeker geen Chinees gebruiken.

Bedankt voor de info. Ik had al dezelfde SKF lagers besteld, dus met metalen kap. Er zit nog een aluminium plaatje achterop de motor wat voor extra afdichting bij de as zorgt. Dus ik denk dat het zo wel weer een hele tijd mee gaat.

De lagers kwamen vanmiddag binnen, dus ik ben gelijk aan de slag gegaan met de Stork WHR91.
Hier mijn verslag:
Dat aluminium kapje achterop de motor heb ik er met een stanleymes uit gepulkt en dan zie je al snel de borgring zitten. Die eraf met een seegerringtang en dan trekken om hem los te krijgen, uiteindelijk lukte het scheiden van de twee delen voorzichtig met twee schroevendraaiers als hefboom, één aan elke kant. De schoep met as komt dan los, de motor met lagers is de andere kant.
Lagers eruit halen was niet zo heel lastig, wel even opletten hoe die twee veerringen onder de bovenste lager moeten, met de bolle kanten naar elkaar toe. Ik hoefde overigens verder niets los te schroeven om beide lagers eruit te halen.
Nieuwe lager erin moest aan de onderkant met wat overtuiging van een hamertje, aan de bovenkant valt hij er zo in. Dop nummer 19 uit mijn doppenset paste precies op een lager, zodat ik op de buitenring tikte. Voor de zekerheid een oude lager er ook maar tussen gelegd.
Met het in elkaar zetten was het wel een heel gedoe om die borgring weer goed op zijn plek te krijgen omdat je de motor vrij hard naar beneden moet drukken en dan die veerring precies in de groef moet krijgen. Dat heeft even geduurd, maar nu zit hij weer vast.
Tot twee keer toe ben ik dat aluminium kapje vergeten terug te zetten, dus dat kostte wat extra in- en uitbouwwerk. Ook moet je hem wat bijbuigen om hem weer vast te laten zitten.
Ik kreeg ook twee trillingsdempers niet los, maar ze waren niet kapot dus heb ze laten zitten.
Wel viel me op dat de ene motor 8 trillingsdempers had en de andere had er maar vier (en vier metalen verbindingsstukken).
Hoewel ik niets merkte aan de oude lagers (ene motor had SKF andere motor had NSK), lijkt de unit nu wel stiller, maar dat kan ook suggestief zijn.

je merkt idd niks aan de lagers, maar wel als je die in je hand houd en de fanschoep erin steekt en een slinger geeft. dan voel je en hoor je de lager wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goedenavond, nieuw op dit forum maar zag wel leuke voorbeelden voorbij komen over het vervangen van de lagers. Ik heb zelf een Brink Renovent HR-CF medium met een GE ECM ventilator motor 5sme44jg2003. Ik wilde vragen hoe ik hiervan het beste de lagers kan vervangen.

1. De Fan zit op een as gemonteerd en kan met een inbus worden losgemaakt. Wel wat roestig dus ik zal hem maar eens laten weken in de wd40.
2. Ik heb het kapje die over de printplaat gedemonteerd en zie daar een tandwiel zitten. Hoe kan ik die het beste losmaken?. Ik zie niet echt een specifieke borgring.
3. De printplaat. Volgens mij moet ik die desolderen op 3 punten zodat de printplaat los komt van de elektrische aansluitingen. Daarna kan ik volgens mij de behuizingen van de lagers demonteren en met een poelietrekker de lagers verwijderen. Ik heb lagers besteld, namelijk 608 2 RU, die hierin in kunnen passen.

Wellicht is er iemand op dit forum die met dit type motor al eens de lagers heeft vervangen. Ik hoor het graag als iemand mij kan adviseren.

Ik zou eerst eens die hele plaat waar die motor op zit loshalen, dan zie je het veel beter.

Is dat wel een tandwiel, wat drijft hij dan aan?

Hallo Hoeben,

Het tandwiel drijft niets aan. Volgens mij dient het alleen voor koeling van de printplaat.