Wasmachine slaat af of vertoont kortsluitingsverschijnselen als droger/wasmachine anders om is aangesloten ?

MIJN HOOFD VRAAG IS:

MAAKT HET IETS UIT ALS WASMACHINE EN DROGER VERWISSELD WORDEN EN ANDERSOM AANGESLOTEN WORDEN OP EEN TREKSCHAKELAAR ?!

WASMACHINE ZOU LINKS MOETEN, DROGER RECHTS OP TREKSCHAKELAAR

WAT ALS DIT PER ONGELUK OMGEDRAAID IS ?!

ZOU DIT KORTSLUITING/ELECTRITISCHE PROBLEMEN KUNNEN VEROORZAKEN ?!

EN ZOJA WAAROM ?!

IS DE METERKAST MISSCHIEN SPECIAAL ONTWORPEN OM MEER VERMOGEN TE LEVEREN AAN EEN WASMACHINE DAN DROGER ?!

IK STA VOOR EEN MYSTERIE/RAADSEL.

ZIE ONDER VOOR MEER INFORMATIE:

Nou ik sta voor een raadsel, zal dit ook voorleggen op een electronica forum.

Mijn broer is net langsgekomen en we hebben samen gekeken naar de trekschakelaar.

Er was geen zichtbare kortsluiting. Alle kabeltjes zaten netjes erin, ik heb er zelfs fotos van gemaakt zal deze eventueel later plaatsen.

Het enigste probleem was dat de wasmachine op de droger aansluiting zat en de droger op de wasmachine aansluiting.

Nu heeft mijn broer helaas de trekschakelaar aan de rechtkant kapot gedraaid !

Schroef was een beetje gemal...

Zo stevig zijn deze plastic kutdingen dus niet.

Weer een typische verhaal, metaal in plastic en hoppa plastic wordt kapot gedraaid.

Ik wil eigenlijk een moderne dubbele trekschakelaar hebben.

Eentje die makkelijk is aan te sluiten, eentje die stevig is.

Eentje die veilig.

Eentje die een handleiding heeft.

Eentje die goed gekeurd is en vooral ook water/spot/vocht bestendig.

Het kan ook zijn dat aan de achterzijde van de wasmachine een beetje water er in gelekt was en misschien dat een kortsluiting heeft veroorzaakt. Tijdens het aansluiten, maar dat is alweer een tijdje geleden.

De wasmachine model : AEG L6FB86GW van BCC draait nu proefrondjes... hij is aangesloten op de wasmachine aansluiting.

Het is een mysterie wat de kortsluiting achtig symptomen heeft veroorzaakt.

Ik heb boven in dit berichtje maar het belangrijkste gezet, mijn vraag of het is iets maakt of de wasmachine links of rechts op de trekschakelaar aangesloten wordt.

En of ooit iemand iets raars is opgevallen als het andersom was ?!?!

Als iemand een aanbeveling heeft voor een moderne wasmachine/droger schakelaar voor in de badkamer... opbouw/aan muur enzo dan hoor ik het graag.

Tot ziens voor nu,
Skybuck.

De schakelaar is een dubbel polige omschakelaar.
Het bijschrift is er om de gebruiker te laten zien wat
er is ingeschakeld. Voor alle duidelijkheid je foto's even plaatsen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

mijn vraag of het is iets maakt of de wasmachine links of rechts op de trekschakelaar aangesloten wordt.

Nee, dat maakt niets uit.

Schrijf overigens geen hele zinnen in hoofdletters, dat is A vervelend lezen en B alles in hoofdletters is het equivalent van schreeuwen op het internet.

Evarist

Golden Member

Wasmachine en wasdroger mogen niet langs een trekschakelaar aangesloten worden. Een trekschakelaar is gemaakt om licht aan en uit te doen en niet voor de stroom van deze machines.

Beide machines moeten op aparte groepen aangesloten worden waar niets anders op aangesloten is. Is dit onmogelijk en staan ze op dezelfde groep, dan moet je beide machines niet tegelijk gebruiken.

Beide machines van stopcontact verwisselen is geen probleem.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

@ervarist, het betreft een wasmachine/droger schakelaar op 1 enkele groep. keuze is of/of en niet en/en, dus dit mag zo.

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/8/0/9/9200000010419087.jpg

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 23 november 2019 20:02:16 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier nog wat meer informatie omtrent wasmachine situatie:

Wat er tot nu toe is misgegaan bij het kopen van nieuwe wasmachine:

Hyperlinks naar video(s) and foto(s):

Losse achterklep:

Video 1: Achterklep wasmachine zit los. Water druppeltjes links op video van losse watertoevoer (oorzaak van kortsluiting ?)

https://www.youtube.com/watch?v=Tl24kRazvHc

Foto 1 tot 7: Achter klep wasmachine zit los.

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakelaar

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakelaar/Wasmach…

Bij deze bug in FireFox geconstateerd, fotos worden gespiegeld/gedraaid ?!? Bizar !

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakelaar/

Trekschakelaar:

Video 2: Inspectie trekschakelaar. Wasmachine links, droger rechts aangesloten (Dit is verkeerd om maar verder geen kortsluitingen/losse kabels ?!)

https://www.youtube.com/watch?v=zkbCtO9oo9w

Foto 8: Trekschakelaar, geen losse kabels ?!?

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakelaar/Treksch…

Foto 9: Trekschakelaar rechts kapot gedraaid, wasmachine links aangesloten om te test draaien:

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakelaar/NadienT…

Zaklantaarn schijnt op wasmachine achterklep en trekschakelaar om het duidelijk in beeld te brengen.

Groene aarde-draden lijken elkaar te raken op zelfde plaat te zitten op video 2 ? Maakt dit iets uit ?

Plakband zelf maar verwijdert aan achterzijde wasmachine.

Achterklep laten bevestigingen door mederwerker van BCC met speciaal gereedschapskist.

Wasmachine toonde kortsluiting verschijnselen, rode display knipperde, viel uit en BZZZTTT geluiden.

Chronologische volgorder:

1. Wasmachine wordt geleverd, achterklep zit los.

2. Water toevoer zit niet goed vast, water druppeltjes lekken in wasmachine door gleuf tussen wasmachine en achterklep.

3. Medewerker van BCC zit achterklep vast met speciaal gereedschap.

4. Broer sluit wasmachine en droger verkeerd om aan op trekschakelaar.
(Wasmachine rechts, droger links)

5. Ik zelf was wasmachine op hoge temperatuur om vetresten en ijzerresten weg te spoelen. Ijzer resten gevonden in filter onderin. Kleine stukjes.

6. Tevens kleine stukjes piepschuim verwijdert.

7. Na een paar wasbeurten valt wasmachine opeens uit tijdens wassen van bed materiaal. Alles wat normaal op een bed zit.

8. Opnieuw aanzetten van wasmachine vertoond korsluitings verschijnselen, rode display knippert.

9. Ik besluit wasmachine niet meer te gebruiken en trekschakelaar te laten controleren en opnieuw aan te laten sluiten zodat wasmachine links zit en droger rechts zoals aangeven op internet.

10. Handleiding van trekschakelaar ontbreekt.

11. Broer draaid rechterstuk van trekschakelaar kapot. Lijkt mij nu veiliger een nieuwe te kopen.

12. Wasmachine net getest en heeft wasbeurt afgemaakt. Bedgoed heeft week in wasmachine gelegen.

Groetjes,
Skybuck.

zit die schakelaar wel op een badkamer? en ook dichtbij de douchebak/badkuip? ik ben geen fan van die dingen, stamt nog uit de tijd dat een 30mA aardlek niet op de badkamergroep zat. als ooit de machine stuk is moet deze van de muur en is de kabel al te kort, snuk de kabel uit schakelaar of schakelaar van de muur. vaste aansluiting werkt niet met witgoed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 23 november 2019 20:01:10 schreef Skybuck:

Wasmachine toonde kortsluiting verschijnselen, rode display knipperde, viel uit en BZZZTTT geluiden.

Dat klinkt eerder als een los contact (al dan niet bij de schakelaar), en als zoiets loopt te knetteren bij een netfilter dan kan dat best de aardlek er uit gooien.

Die schakelaar is overigens professioneel aan gort gedraaid, niet omdat het metaal in kunststof is maar omdat hij mishandeld is.

Ik zou de schakelaar van de muur trekken, daar een (goede) WCD op monteren en zelf de discipline hebben niet beide machines tegelijk te gebruiken.

Evarist

Golden Member

Op 23 november 2019 20:00:45 schreef testman:
@ervarist, het betreft een wasmachine/droger schakelaar op 1 enkele groep. keuze is of/of en niet en/en, dus dit mag zo.

[afbeelding]

Heet dat trekschakelaar? Ik zou dat eerder omwisselaar of zoiets noemen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Het heet een trekschakelaar omdat er twee koordjes aan de uiteinden van de bedieningsarm zitten. En aan die koordjes kun je trekken.
Op de foto zitten die koordjes er nog niet aan.

vergeten

Golden Member

Op 23 november 2019 20:59:10 schreef Evarist:

Heet dat trekschakelaar? Ik zou dat eerder omwisselaar of zoiets noemen.

Correct, deze omwisselaar doet aan en uit! :) met touwtjes.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 23 november 2019 20:16:39 schreef Sine:
[...]

Ik zou de schakelaar van de muur trekken, daar een (goede) WCD op monteren en zelf de discipline hebben niet beide machines tegelijk te gebruiken.

psies, dat zou ik dus ook doen, dubbel wcd erop zetten zodat beide machines erop kunnen en de machine ook afgekoppeld kan worden zonder schroefwerk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 november 2019 19:35:43 schreef Sine:
[...]
Schrijf overigens geen hele zinnen in hoofdletters, dat is A vervelend lezen en B alles in hoofdletters is het equivalent van schreeuwen op het internet.

Is maar net hoe je daar tegen aan kijkt. Hoofdletters kunnen ook functioneel zijn, zoals in koppen of titels, om deze onderscheidend te maken van de rest. Omgekeerd kan men met kleine letters, heus wel 'schreeuwerig' doen. Ligt dus niet aan de verpakking maar aan de inhoud. Maar hele lappen tekst in hoofdletters is verre van functioneel en leest inderdaad erg onprettig.

maartenbakker

Golden Member

Alleen in afkortingen, namen, transcripties, etc. zijn hoofdletters niet schreeuwend.

Als je niets hebt met internetcoventies (zinnen in hoofdletters schrijven is schreeuwen, ongeacht de inhoud), dan is er alsnog zoiets als (on)leesbaarheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 24 november 2019 11:08:58 schreef herbert116:
[...]
Is maar net hoe je daar tegen aan kijkt.

Uiteraard, maar algemeen aangenomen is all caps not done, als het hier in een titel gebeurt (om op te vallen) zal dat ook zeker aangepast worden.

Avoid Shouting. Typing in ALL UPPER CASE is considered shouting, which is not good netiquette. To emphasize a point, instead of typing in all upper case, one can use _underlining_ or *asterisks* around the text needing emphasis.

https://www.britannica.com/topic/netiquette
https://en.wikipedia.org/wiki/Etiquette_in_technology

Op 24 november 2019 13:08:04 schreef maartenbakker:
Alleen in afkortingen, namen, transcripties, etc. zijn hoofdletters niet schreeuwend.

Als je niets hebt met internetcoventies (zinnen in hoofdletters schrijven is schreeuwen, ongeacht de inhoud), dan is er alsnog zoiets als (on)leesbaarheid.

Klakkeloos dingen naroepen die ooit voor het eerst door iemand een keer op het internet zijn geplaatst, grenst aan 'schreeuwen'. Fatsoensvormen in acht nemen is voor mij belangrijker dan afspraken van een zgn. "conventie" nakomen. Ik heb inderdaad niet zoveel met dergelijke "conventies".

Sine

Moderator

netiquette dus, ofwel algemeen aangenomen internet fatsoens vormen / normen / richtlijnen.

Ook een niet onbelangrijke daarin:

Remember the Human. Communicating via computers tends to lead people to lose sight of the feelings of, or to be insensitive to, others; consequently, users tend to be more blunt in stating their views than they probably would be face-to-face. Users need to be reminded that although they are communicating online, they are nevertheless dealing with real people who have real emotions.

Waarmee we weer zwaar offtopic gaan, doe er je voordeel mee (of niet)

als ik het wasmachine verhaal zo lees zou ik lekker een installateur inschakelen. En als de machine nieuw is en de achterplaat zit los en hij knettert, terug naar de BCC.

Niet zelf gaan lopen hannessen..

maartenbakker

Golden Member

Op 24 november 2019 14:17:09 schreef herbert116:
[...]
Klakkeloos dingen naroepen die ooit voor het eerst door iemand een keer op het internet zijn geplaatst, grenst aan 'schreeuwen'. Fatsoensvormen in acht nemen is voor mij belangrijker dan afspraken van een zgn. "conventie" nakomen. Ik heb inderdaad niet zoveel met dergelijke "conventies".

Misschien kun je netiquette ouderwets noemen, maar het moet toch opvallen dat het communiceren hier op het forum een stuk beter gaat dan op twitter ofzo. Communiceren is al lastig genoeg in platte tekst voor de meeste mensen zonder afspraken, conventies, etc. Tegen zulke conventies trappen om het trappen is niet handig, en het gaat hier dus kennelijk alleen om of je het nou 'schreeuwen' noemt of 'algemeen ongewenst' want kennelijk zijn we het over de inhoud helemaal eens alleen niet over de naam.

En wat napraten betreft: bijna alles is ooit al een keer gezegd, dus dan moet je de lat wel heel erg hoog leggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 november 2019 19:43:41 schreef Evarist:
Wasmachine en wasdroger mogen niet langs een trekschakelaar aangesloten

.

http://elektro-kopen.nl/wp-content/uploads/2017/06/IMGP6445-0034-500x500.jpg
en deze dan ? deze schakelaar is geen wissel tussen wasser en droger maar gewoon aan / uit van 1 apparaat
ik meen zelfs dat deze schakelaar verplicht is in natte ruimtes zoals een badkamer

[Bericht gewijzigd door klaasy op maandag 25 november 2019 09:46:23 (10%)

Sine

Moderator

Ooit eens lang geleden, met 30mA ALS-jes hebben we het daar niet meer over, gelukkig. Net zoals kabels met dubbele aard draad er in.

Op 25 november 2019 00:39:18 schreef maartenbakker:
[...]Misschien kun je netiquette ouderwets noemen, maar het moet toch opvallen dat het communiceren hier op het forum een stuk beter gaat dan op twitter ofzo.

Ik denk dat de reacties op dit forum meer een afspiegeling zijn van de normale fatsoensnormen die de gemiddelde deelnemer hier in acht neemt. En fatsoen is iets van je o.a. van huis uit meekrijgt en niet omdat in dit geval anderen je vertellen/dwingen geen hoofdletters in een bericht te gebruiken.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 november 2019 16:58:07 schreef herbert116:
[...]
Ik denk dat de reacties op dit forum meer een afspiegeling zijn van de normale fatsoensnormen die de gemiddelde deelnemer hier in acht neemt. En fatsoen is iets van je o.a. van huis uit meekrijgt en niet omdat in dit geval anderen je vertellen/dwingen geen hoofdletters in een bericht te gebruiken.

Alsof dat niet onder fatsoensnormen valt, en dwingen lijkt me overdreven. Zelfs een moderator heeft niet met het moderatieijzer gezwaaid. En ja, de uitdrukking "mores leren" is dan wel iets anders gaan betekenen in de loop van de jaren, maar is ook geen totale onzin. Laten we er maar over ophouden, want hoewel we het kennelijk gewoon eens zijn over de normen, worden we het er toch nooit over eens of je er wel of niet wat van mag zeggen en hoe.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 25 november 2019 16:58:07 schreef herbert116:
[...]
niet omdat in dit geval anderen je vertellen/dwingen geen hoofdletters in een bericht te gebruiken.

Jaha ... kijk maar uit, anders sturen we de CO knokploeg op je af!

1. Kortsluiting is een ernstige zaak daar mogen zeker hoofdletters voor gebruikt worden.

2. Trekschakelaar eraf gehaald en uit elkaar gesloopt.

!!!
3. Gesmolten plastic ontdekt diep in trekschakelaar.
!!!

Gouden plaatje lijkt er scheef in te zitten.

4. Oorzaak van gesmolten plasic onduidelijk:

4.1 Toch verkeerd aangesloten ?

4.2 Defect in trekschakelaar ?

4.3 Defect in trekschakelaar niet eerder aan het ligt gekomen omdat droger misschien toch minder ampere trekt dat wasmachine ?

4.4 Nieuwe wasmachine trekt meer ampere en zat rechts waardoor defect misschien optrad/ontdekt werd ?!

4.5 Schade aan trekschakelaar veroorzaakt door oude bewoner of installateur ?!?

Van alles is mogelijk, maar nu ik dit gesmolten plastic zie begint de ernst van de zaak bij mel door te dringen dit ziet er niet best uit.

Als dit zo was blijven doorgaan/smelten had er een vele grote korsluiting kunnen plaats vinden met misschien wel brand tot gevolg of levensgevaar.

4.6 Nieuwe trekschakelaar is inmiddels gekocht en zal worden aangesloten zoals het hoort model:

WMSTU 20/2

(Wel door broer en mij, scheelt veel kosten en zo kunnen wij alles controleren of het goed gebeurd, als ik monteur/electronicus hiervoor 3x had moeten laten terugkomen of zelfs meer wie weet hoeveel het me gekost zou kunnen hebben, plus misschien was deze situatie wel blijven voort bestaan of nooit ontdekt... eventueel volgende bewoners hadden slachtoffer kunnen worden van deze ondeugedelijk oude trekschakelaar als dat inderdaad de oorzaak was.

Er zit ook een bultje aan de buitenkant maar dat kan ook zijn opgetreden tijdens dit hitte process of een indicatie zijn van fabricage fout.)

Moeilijk te zeggen hoe het precies zit.

Dan had ik die beter moeten vastleggen, maar ik heb het een en ander vast gelegd... maar pas nadat het opnieuw was aangesloten denk ik... dus geen goed bewijs van hoe het ervoor was, erg jammer... gehaaste broer... helaas niet zo goed voor het vinden van problemen... jammer jammer jammer)

Ik ben nu 100 GB van MicroSD kaart aan het verplaatsen om morgen de nieuwe aansluiting goed te documenteren/vast te leggen op video.

Helaas gaat dit met slecht 3 MB/sec gaat te langzaam dus. Waarom weet ik niet slecht kaartje van regenboog weer ?! Lijkt het wel op, op laptop slechts 2 to 20 MB/sec ofzo.

Kan ook aan cluster grootte liggen maarja nu niks meer aan te doen, kan eventueel wel via laptop kopieren maar usb drive.

Morgen ofzo maak ik foto van gesmolten trekschakelaar en zal dit laten zien.