dat is dan in ideale omstandigheden dat je de aarde aanraakt met de blote huid (bv vastnemen van een metaal waterleiding terwijl je die aansluiting aanraakt).
eens je nog een overgangsweerstand hebt van de schoenen enzo...
die 10mA loopt dus niet eens, het is minder
ik heb de netspanning al tussen mijn 2 handen gehad, ene hand de fase, andere de Nuldraad.
ik had op die draad gemeten en had geen spanning, bleek de multimeter kapot te zijn (geen digitale).
toen ik de kabels dan vasthad, kriebelde het.
daarna met de multimeter naar een goed stopcontact en ook 0V. sindsdien test ik mijn multimeter altijd op een werkend stopcontact
Volgens NEN3140 eerst meter testen, dan meting verrichten en dan weer meter testen. Dan heb je grote kans dat de meter goed was tijdens de meting als de meter bij beide tests goed was
Bij hoogspanning is dat inderdaad de verplichte volgorde, zeker als je moet vaststellen dat b.v. een kabel spanningsvrij is.
Bij laagspanning hebben ze mij nooit verteld dat dat moet, maar ik doe het wel altijd.
Thevel
Golden Member
Bedankt voor de tips, ik laat zoals het is en ga de scheidingstrafo met de 14V trafo in een kastje bouwen.
Op 27 november 2019 19:41:14 schreef KlaasZ:
Bij hoogspanning is dat inderdaad de verplichte volgorde, zeker als je moet vaststellen dat b.v. een kabel spanningsvrij is.
Bij laagspanning hebben ze mij nooit verteld dat dat moet, maar ik doe het wel altijd.
Zeker wel, dat is de ENIGE juiste procedure.
Waar het volgens mij om gaat is de inwendig weerstand van je transformator.
Je trafo is een ideale spanningsbron in serie met zijn inwendige weerstand.
Hoe meer je de trafo belast, hoe hoger de stroom door de inwendige weerstand en hoe groter de spanningsval erover en hoe lager de uitgangsspanning wordt.
Je zou dus de inwendige weerstand kleiner moeten maken.
Hiervoor zou je dus een trafo met een hoger vermogen kunnen selecteren, hoger vermogen, dus dikkere draad, als de trafo dan maar voor 70% belast gaat worden, zal de spanningsval kleiner zijn.
Maar ik denk ook als de kern minder gemagnetiseerd wordt, je ook gaat winnen.
Hiervoor kan je (omdat de trafo een 230V op 230V verhouding heeft,) vb zowel het aantal windingen van de primair, als het aantal windingen van de secundair met vb 10 windingen verhogen.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik vermoed wel dat het kan werken.
Een andere mooie oplossing is een variac met motor aandrijving als voeding van je trafo gebruiken.
De uitgang van de trafo als "ist-wert" gebruiken tenopzichte van een vaste vb 230V "soll-wert"
Ik heb jaren terug een ander type Elma scheidingstrafo gekocht en wel deze: https://www.conrad.nl/p/elma-tt-iz-75-scheidingstransformator-1-x-230-…
Ingebouwd, nog steeds tevreden en regelmatig in gebruik.
Ik meet maar 240V sec bij 230V primair, onbelast.