Wasmachine slaat af of vertoont kortsluitingsverschijnselen als droger/wasmachine anders om is aangesloten ?

Op 23 november 2019 20:16:39 schreef Sine:
[...]

Dat klinkt eerder als een los contact (al dan niet bij de schakelaar), en als zoiets loopt te knetteren bij een netfilter dan kan dat best de aardlek er uit gooien.

Die schakelaar is overigens professioneel aan gort gedraaid, niet omdat het metaal in kunststof is maar omdat hij mishandeld is.

Ik zou de schakelaar van de muur trekken, daar een (goede) WCD op monteren en zelf de discipline hebben niet beide machines tegelijk te gebruiken.

Ik moet steeds denken en wat jij schreef en je blijkt min of meer gelijk te hebben. Oude trekschakelaar eraf gehaald en hij is behoorlijk kapot gedraaid.

Er zit zelfs een smelt plek in en dus klopt jou hyptothese mogelijkerwijze van een los contact, of misschien was het een defect in de trekschakelaar.

Nieuwe trekschakelaar is gekocht model: WMSTU 20/2

In woning zijn ook andere vreemde constateringen gedaan, zoals kabels waarvan plastic is afgesleten/gebrokkelt beschadigt, pluggen kapot gedraaid en stopcontacten zonder aarde, hoewel ik niet zeker weet of er aarde is, tevens aarde draden aan verwarmingen enzovoorts.

Dus zowiezo al niet al te beste situatie.

Vraag is nu of deze schade aan trekschakelaar al was of is ontstaan door "onze" aansluiting. Zou kunnen dat dat al was en pas aan het ligt kwam toen wasmachine per ongeluk er op ging. Misschien dat wasmachine meer ampere trekt dan droger.

Hoewel er gezegd wordt dat droger meer stroom verbruikt.

Kan ook zijn dat het gewoon niet goed was aangesloten of dat een beetje koper er tegen aankwam. Helaas gunde mijn broer mij niet de tijd om het een en andere eens goed vast te leggen.

Hoewel dat vrij moeilijk is om echt goed te doen. Zelfs met zaklantaarn en 4K HD video camera is het zeer moeilijk in beeld te brengen.

Misschien had het zowiezo niet al te veel zin gehad als de schade al aanwezig was, het zit namelijk diep in de trekschakelaar, interne gedeelte, heb het ding helemaal gesloopt op advies van me broer grappig genoeg.

Had het bijna opgegeven omdat ik het laatste gedeelte, laatste twee trappen niet los kreeg. Dacht eerst dat het aan het aan gort gedraaide schroefje lag.

Toen het ding maar gesloopt. Het beeld hoe het eruit zag bleef maar in mijn hoofd hangen zo van: "Hier klopt iets niet"

En ook jou opmerking: "Professioneel aan gort gedraaid" Bleef maar door mijn hoofd spoken.

En nou weet ik waarom: Er is veel meer aan de hand met dat schroefje: het plastic er omheen is helemaal gesmolten... vandaar dat het er zo raar uit ziet.

Kan het nog bijna niet geloven... misschien wel aan ramp ontsnapt.

Ik wil jou in ieder geval hartelijk danken voor jou opmerking, het was een zeer belangrijke constatering door jou.

(Ik hoop alleen niet dat je de vorige bewoner bent die dat misschien express kapot gedraaid heeft lol, tja lichte paranoi he mag ook wel een keertje voor de grap)

Maar goed... gouden plaatje zit er ook dieper in gedrukt en maakt misschien geen goed contact meer.

Heb trouwens nog een vraag over clipjes van nieuwe trekschakelaar, dat staat niet goed aangeven op handleiding van wmstu 20/2.

Alleen op tekeningtje lijkt mij dat 6 en 8 met elkaar verbonden moet worden met koperen clipje dat er uit viel toen broer ding uit verpakking haalde.

Er wordt met geen woord over gerept in handleiding zal hier ook spoedig een foto van proberen te maken.

2 en 4 zou ook zo een clipje moeten hebben ?!

Of is dit juist fout ?! En kan dat oorzaak zijn van kort sluiting/smelten ?

Hmmm.

Misschien zaten die clipjes niet goed, tja heb het hele ding inmiddels uitelkaar gehaald... er zatten wel van die klipjes in maar volgens mij zaten die wel goed voor zover ik kon zien... tenzij die er dus niet in horen... hmmm vreemd allemaal.

mvdk

Golden Member

Wat ik een beetje mis in het topic: hoe oud was de trekschakelaar die defect geraakt was? Net zo oud als het huis misschien? En hoe oud is het huis? Die trekschakelaars hebben niet het eeuwige leven, zelfs niet als je ze niet aan en uit schakelt. Er zijn woningcorporaties die na vervanging van zo'n ding er een snoer met RA contrasteker aan zetten, en de huurder ernstig manen die trekschakelaar nooit meer aan te raken.

Wat betreft die losse achterplaat en het speciale gereedschap: was dat niet om de transportbouten te verwijderen?

Trekschakelaar eraf gehaald en gesloopt:

Wat blijkt interne schade/plastic gesmolten

Fotos:

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakelaar/Treksch…

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakelaar/Treksch…

Vraag is waar zijn deze interne gouden plaatjes voor nodig ? Die waar een veer achter zit ?

Stel dat dit gouden plaatje los is komen te zitten tijdens het opnieuw aansluiten, zou dit een probleem en kort sluiting veroorzaakt kunnen hebben ?!

Zoja dan is deze oude trekschakelaar wat mij betreft een ondeugdelijk produkt

Ik krijg dat plaatje er zelfs niet in met schroevendraaier en al, wat een kloemel maar goed. Hopelijk zit de nieuwe beter in elkaar intern.

Wat heeft deze schade/smelting veroorzaakt ?! Dat lijkt mij de grote vraag en is dit inderdaad de oorzaak van kortsluiting ?

Dat "gouden" plaatje is stukje in het plastic gesmolten. Dat plaatje is een cruciaal onderdeel van het schakelcontact.
Gesmolten oorzaak: hitte!
Oorzaak van hitte: onbekend, kan te hoog vermogen zijn geweest, of de draadjes niet juist aangedraaid.

Maar wat ik eigenlijk mis: https://www.youtube.com/watch?v=ZvCI-gNK_y4

TonHek
P.s.
Het wachten is natuurlijk ook op de geponeerde cliffhanger: het 100GB transport mysterie van het micro sd kaartje. :-)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 26 november 2019 00:09:37 schreef mvdk:
Wat ik een beetje mis in het topic: hoe oud was de trekschakelaar die defect geraakt was? Net zo oud als het huis misschien? En hoe oud is het huis? Die trekschakelaars hebben niet het eeuwige leven, zelfs niet als je ze niet aan en uit schakelt. Er zijn woningcorporaties die na vervanging van zo'n ding er een snoer met RA contrasteker aan zetten, en de huurder ernstig manen die trekschakelaar nooit meer aan te raken.

Wat betreft die losse achterplaat en het speciale gereedschap: was dat niet om de transportbouten te verwijderen?

Nee ik vroeg aan mensen bij BCC om met speciaal gereedschap te komen.

Deze bouten hebben geen sneeen of kruisschroeven erin dus die drop je niet zomaar vast met een schroevendraaier. Daar zijn geloof ik "dopdraaiers" voor ofzoiets dergelijks.

Man van BCC had een hele gereedschapskist vol met van die dingen...

Zo een kist kost al gauw 50 euro ofzo vol met dopsleutelmuursleutels of hoe die dingen ook heten :)

Wat betreft leeftijd, minstens 18 jaar, misschien wel 30 of 40 of 50 ofzo misschien zelfs nog langer is oud gebouw.

Ik weet niet of het aan leeftijd ligt... kan ook iets mee gebeurd zijn tijdens aansluiten, bijvoorbeeld plaatjes of veer versprongen.

Die veertjes deden het nog goed, denk eerder dat dit ontwerp gewoon niet zo gelukkig is en zeer/vrij oud...

[Bericht gewijzigd door Skybuck op dinsdag 26 november 2019 03:21:17 (15%)

Op 26 november 2019 00:51:04 schreef TonHek:
Dat "gouden" plaatje is stukje in het plastic gesmolten. Dat plaatje is een cruciaal onderdeel van het schakelcontact.
Gesmolten oorzaak: hitte!
Oorzaak van hitte: onbekend, kan te hoog vermogen zijn geweest, of de draadjes niet juist aangedraaid.

Maar wat ik eigen mis: https://www.youtube.com/watch?v=ZvCI-gNK_y4

TonHek
P.s.
Het wachten is natuurlijk ook op de geponeerde cliffhanger: het 100GB transport mysterie van het micro sd kaartje. :-)

Je bedoelt dat gouden plaatje met een veer er achter ? Hmmm stel dat dat gouden plaatje geen contact maakt wat gebeurd er dan of weet je dat niet ?

Kun je iets meer uitleggen over dit schakelcontact ?

Ik begrijp niet waar dit allemaal voor dient...

Lijkt mij overbrengen van stroom of juist vermijden, maar eerder overbrengen ?

Stel het maakt geen contact ? Misschien gebrek aan vermogen ?

Weet niet helemaal zeker of het gouden plaatje inderdaad geen contact maakte kan ook gebeurd zijn tijdens het loshalen van dit alles...

Maarja gezien die gesmolten situatie... hmmm... lijkt dat op die plaats iets is misgegaan.

Misschien maakte die een super klein contact waardoor de stroom door een heel klein oppervlakte moest persen.

Dit zou inderdaad de hitte kunnen verklaren waar jij over spreekt.

Het kan natuurlijk ook zijn dat deze wasmachine meer stroom/vermogen nodig heeft dan de trekschakelaar aankan en misschien zelfs dan aangeven op de wasmachine specificaties.

Misschien dat dit "over vermogen" alleen voorkomt als de wasmachine op z'n aller heetst draait ofzo.

Of als er veel gewicht in zit.

Het zou dus een situatie afhankelijke situatie kunnen zijn.

Misschien dat zoiets tijdens de AEG controle over het hoofd is gezien en dus niet goed is getest.

[Bericht gewijzigd door Skybuck op dinsdag 26 november 2019 03:28:54 (15%)

Op 25 november 2019 18:07:17 schreef Sine:
[...]

Jaha ... kijk maar uit, anders sturen we de CO knokploeg op je af!

Dat vind ik een laffe manier. Een ware held zou dan zelf komen...

Tja... allemaal vragen en geen antwoorden.
Wellicht was het nog niet gesmolten toen Uw broer met de schroevedraaier aan de gang is gegaan.
Is Uw broer kundig genoeg om te weten waar de draden exact moeten, en hoe stevig de schroefjes aangedraaid moeten worden?
Op één van Uw genomen foto's lijkt het alsof de draad onder het vierkante moertje ligt, en dan de schroef linksom draaien om de draad tussen het moertje en de behuizing te klemmen. Fout dus.
Maar ik zou lekker stoppen met het trachten te achterhalen waarom sommigen nog steeds denken dat de aarde plat is, en de maanlanding met dhr. Armstrong ook in scene gezet is... somewhere in Nevada.
Al met al.... vooruit in het andere topic. En dat had trouwens makkelijk in dit topic verder gekund.

Ben toch wel benieuwd waarom er 100GB van een microsd af moet om een paar foto's van een trekschakelaar (omwisselaar met touwtjes) te kunnen maken.
En dan die trage overzetting.....

Hoog tijd voor TTT, die plaatst een superserver met alleen maar SSD in 't frontend. En heliumgevulde mechanische schijven van 15TB als backend. En natuurlijk UnRaid.
Nee, eigenlijk wil ik niets weten over "het" microSD probleem.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
mel

Golden Member

Op 25 november 2019 18:07:17 schreef Sine:
[...]

Jaha ... kijk maar uit, anders sturen we de CO knokploeg op je af!

Hebben we die dan? ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

"
1. Wellicht was het nog niet gesmolten toen Uw broer met de schroevedraaier aan de gang is gegaan.
"

Ik denk dat het wel al gesmolten was waardoor het toen makkelijker afbrak.

"
Is Uw broer kundig genoeg om te weten waar de draden exact moeten,
"

Na analyse van de handleiding en fotos en videos kom ik tot de conclusie: jawel hij weet waar alles hoort.

"
en hoe stevig de schroefjes aangedraaid moeten worden?
"

Mhoaw iets minder zeker hier.

Ik denk dat het hoofd probleem is de manier van aansluiten, als een trekschakelaar al hangt en je gaat al hangend proberen dat aan te sluiten is super moeilijk: slecht zicht en moeilijk hoek op 2 meter hoogte, zelfs met stoeltje en lantaarn/hulp erbij.

Ik ga dat dit keer anders aanpakken: ten eerste ga ik waarschijnlijk de boel niet zelf aansluiten omdat ik nu ook weet hoe het moet.

Ten tweede ga ik nu die nieuwe trekschakelaar er toch af ligt alles doen op tafel hoogte, trek het tussen stuk bij wasmachine/droger combi eruit en gebruik het als tafeltje.

Daar sluit ik zoveel mogelijk aan op normale werk/tafel hoogte, dat gaat 1000x makkelijker dan in de lucht met een wiebeltje ding.

Het lastigste worden de 3 stroom kabels bevestigen die binnen komen.

Ik ga dit wel overleggen met mijn broer maar ik denk dat ik wel mijn zin krijg dit keer. Dit keer wil ik zeker weten dat niets aan het toeval overgelaten wordt.

Dat elke kabeltje goed zit, dat er geen koperen uiteindjes iets raken van plastic en dat alles perfect tussen die plaatjes zit.

Behalve dan die stroom kabels die binnen komen uit muur dat wordt iets lastiger maar ga ik wel goed fotograferen.

"
Op één van Uw genomen foto's lijkt het alsof de draad onder het vierkante moertje ligt, en dan de schroef linksom draaien om de draad tussen het moertje en de behuizing te klemmen. Fout dus.
"

Ja zoiets wat mij ook opgevallen, dat zou klunzig zijn geweest, weet niet of dit express zo gedaan is, of een fout, of dat het zicht moeilijk was of gewoon slordig, daarom ga ik nu heft in eigen hand nemen en tevens alle door mijn aangebrachten aansluitingen tevens fotograferen.

Dient tevens als bewijsmateriaal mocht er toch iets met de wasmachine zijn, kan ik meteen bewijzen dat het niet aan de aansluitingen op de trekschakelaar kan liggen ?! ;)

"
Maar ik zou lekker stoppen met het trachten te achterhalen waarom sommigen nog steeds denken dat de aarde plat is, en de maanlanding met dhr. Armstrong ook in scene gezet is... somewhere in Nevada.
Al met al.... vooruit in het andere topic. En dat had trouwens makkelijk in dit topic verder gekund.
"

Ben ik het niet helemaal mee eens, mensen die willen weten hoe een trekschakelaar werkt of waar die beugeltjes voor dienen hoeven niet mijn helemaal trekschakelaar problematiek te lezen, dat is efficienter voor hun. Echter is het natuurlijk wel nuttig als ze lezen wat er allemaal fout kan gaan als ze het niet goed doen.

De titel van deze topic helpt mensen niet die willen weten hoe een trekschakelaar werkt, vandaar dat ik een nieuw topic nodig vond, vooral om daarop toe te spitsen.

"
Ben toch wel benieuwd waarom er 100GB van een microsd af moet om een paar foto's van een trekschakelaar (omwisselaar met touwtjes) te kunnen maken.
"

4K Camera. Weinig ruimte op MicroSD. 4K Video vreet ruimte op zo een kaartje.

Ik had nog een tweede SD met nog wat ruimte dus die gebruikt om toch snel wat fotos te kunnen maken voor jullie vond dat gister belangrijk genoeg.

"
En dan die trage overzetting.....
"

Dat blijft voorlopig een mysterie. Dit is wel een socket 939 systeem uit 2006 maar toch zou de overdracht 20 MB/sec minimaal moeten zijn.

Canon cameras hebben nou eenmaal ex-fat nodig voor zo ver ik weet.

Echter was de overdracht van ex-fat naar ntfs dus van pre-alloceren zou geen sprake van moeten zijn.

Misschien langzame Microsoft drivers, of snelheids indicatie was niet juist.

Valt me wel vies tegen deze SD snelheden, er wordt op de hoesjes geadveteerd met 80 MB/sec and 40 MB/sec maar dat haalt het bij lange na niet.

Maarja zo zijn fabrikaten 5 TB is in werkelijkheid 4.5 TB volgens Windows :) En 10 jaar lampje van philips is slecht bij 4 uur per dag gebruik enzo zijn er nog meer kleine letters om op te letten ! ;)

Ik wil het wel weten waarom dit zo traag is, ik zit nu in een levensfase waarin ik externe opslag en snelheden en bootability super interessant vind, vooral als eventueel alternatief voor windows 10 dat keer op keer foute updates door mensen hun strot doet als ik technieuws moet geloven. Plus de extra capaciteit en mogelijkheden die het brengt is interessant en "bandbreedte" begint steeds meer een knelpunt te worden voor al deze grote media =D

"
Hoog tijd voor TTT,
"

Wie of Wat is TTT ?

"
die plaatst een superserver met alleen maar SSD in 't frontend.
"

HAHA zo makkelijk zal techniek niet blijken te zijn. Ik vergist mij regelmatig met google en tik SSD in plaats van SD. Zo kwam ik een verhaal tegen dat SSD's langzamer worden als ze vol staan.

Misschien heeft SD daar ook last van. Oorzaak van trage overdacht kan dus van alles zijn.

Maar dat heeft op dit moment geen prioriteit om dat verder uit te zoeken. Mijn computer zal zowiezo nog wat tijd moeten doorbrengen om alles van de SD af te halen zodat ik een NTFS experiment kan doen om te zien of het dan sneller gaat en bijvoorbeeld een grote cluster size.

Ik had gister een "SD-Kaart-SCARE". Ik was al maanden een SD-kaart kwijt en heb uren gezocht in mijn huis waar dat ding nou was. Ik vermoedde al dat ik die bij hem had voor het geval dat ik ergens anders ben en iets wil opslaan. Bleek die toch in me jas te zitten, kan verborgen zakje niet zo goed vinden HAHA !.

Wel blij dat ik hem gevonden heb, zo weet ik tenminste dat niemand hem gestolen heeft, ik had 3 van die 128 GB SD kaarten gekocht voor mijn canon powershot HS SX50, zo een zoom camera om mee op jacht te gaan naar UFOs toen destijds =D

Best wel nuttig apparaat gebleken. Echter 4K video vult 128 GB vrij snel. Mijn 1920x1200 HD monitor is na 13 jaar inmiddels ter ziele.
En ik begin nu eigenlijk wel te beseffen dat 1280x1024 wat mijn huidige monitor resolutie is eigenlijk wel voldoende is voor de meeste videos.

Echter deze draadjes en kleine piel dingen zijn zo klein dat HIGH RESOLUTION wenselijk is.

Ik hier ook een toshiba laptop met resolutie van 1600x900. Daarop kan het beeld/foto iets beter bekeken worden, heel veel scheelt het ook weer niet. Op 1280x1024 is het wat meer "dittert"... lijkt wel ruis of hollywood-grain... vandaar dat ik niet helemaal tevreden was daarover en nog eens op laptop heb gekeken.

Ik besef nu wel het belang van een HI-RES monitor voor dit soort kleine piel dingen beter te kunnen bekijken.

Maar voor gaming vind ik 1280x1024 wel prachtig. Hoge resolutie monitor heeft alleen zin als game HiRES textures and PC krachtige GPU heeft =D HiRes gaming is zonde van energie/hitte en zonde van hogere frame rates op MedRes ;)

Toch wil ik uiteindelijk wel een HiRes gaming system hebbuh =D
Maar vooral ook HiFrame RATE =D Want dan is het pas echt een VIDEO-game.

"
En heliumgevulde mechanische schijven van 15TB als backend. En natuurlijk UnRaid.
Nee, eigenlijk wil ik niets weten over "het" microSD probleem.
"

Ik heb ook USB externe harde schijven (van seagate 4 TB en 5 TB :)) , die zijn best wel vet cool =D en gaan met gemak 1 MB/sec voor veel kleine bestandjes en 120 MB/sec voor grote bestanden. Heb hier recent een USB 3.0 PCI Express kaart voor gekocht, deze kan op de plek waar normaal een tweede grafische kaart zou gaan in zo een zwart slot. Echter hangt de PC nu tijdens het afsluiten omdat deze controller alleen mogelijkerwijze correct werkt in PCI Express 1x slot... maar nu zit ie in PCI Express 8x slot, maar dat heb ik er wel voor over, ik hou PC powerknop ingedrukt om PC helemaal uit te zetten nadat windows shutdown "vast hangt", ik wil threadripper 3 misschien kopen 64 reken kernen, dat mag ook wel na 13 jaar geen nieuwe PC gekocht te hebben, wel wat upgrades gedaan, GT 1030 laat veel shooters en games lopen als een zonnetje, verbazinwekkend hoe lang een 2x2.0 GHZ dual core processor meegaat, heb wel windows 7 geoptimaliseerd om niet te veel onzin services en poespas te draaien =D (Wat betreft threadripper 3 ga ik eerst nog even de kat uit de boom kijken, is de 64 core versie te heet ? te lage frequentie ? Dan wordt het misschien toch een 32 core versie :) de 64 core versie komt misschien in januari 2020 =D mijn hoofd eis is zoveel mogelijk adresseerbare RAM/geheugen daar heeft de 64 core versie 1 of 2 Terrabyte wat dubbel of 4x zoveel is als andere modellen, mijn ervaring met PCs laat zien dat RAM capaciteit uiteindelijk levensduur van PC bepaald, CPU ook wel maar swappen naar PAGEFILE is dodelijk voor performance over het algemeen hoewel deze harde schijven toch ook best wel speedy zijn... maar te veel swappen is bad... stel PAGEFILE op NVME drive dan wordt misschien opeens veel meer mogelijk en wordt deze "planned-obselence" artificiele ram bottleneck omzelen door virtualisatie van RAM dat zou wel grappig zijn als hardware op die manier om de tuin geleid wordt, virtualisatie is wat dat betreft super om hardware te laten doen wat het anders niet wil =D)

Tot nu toe moet ik nog een usb stick of SD kaartje tegen komen die daar overheen kan kwa snelheid en capaciteit en prijs (allle 3 eigenschappen mbt tot deze harde schijven)

Groetjes,
Skybuck.

Dit topic loopt weer helemaal 'uit de klauwen'. TS (Skybuck dus) heeft een probleem en kan dit blijkbaar niet goed verwoorden, zowel in vorm als inhoud. Kennelijk heeft hij een wisselschakelaar met een touwtje waarmee hij kan schakelen tussen: Beide uit, wasmachine aan of droger aan. Dat is dus beslist niet een zelfde soort trekschakelaar als aan het hoofdeinde van je bed waarmee je de slaapkamerlamp kunt bedienen.
Zonder in de rol van de topic-moderator te willen kruipen wil ik toch opmerken dat er
1. veel reakties zijn die absoluut niets met de oorspronkelijke vraag te maken hebben.
2. Skybuck zich zou moeten beperken tot relevante opmerkingen m.b.t. zijn probleem.

Ik vind CO een goed platform om kennis te delen met leden die vragen hebben, maar m.i. past het 'oeverloze gezwam' (over helium gekoelde harddisks bijv.) beter op andere 'social media'.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Foto van trekschakelaars:

Links de oude, rechts de nieuwe:

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakela...sNieuw.…

De bedoeling is als volgt:

1. Als de "schakelaar" op W staat dan moet alleen de wasmachine onder stroom komen te staan.

2. Als de "schakelaar" op D staat dan moet alleen de droger onder stroom komen te staan.

3. Als de "schakelaar" op N staat dan geen stroom.

(Dit lijkt mij het veiligste ?)

Trekschakelaar Handleiding in PDF formaat is het kleinste: 150 KB (acrobat reader benodigd):

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakela...eiding.…

Trekschakelaar Handleiding in JPEG formaat is groter 1.5 MB:

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakela...eiding.…

Wat te doen met de beugeltjes zodat het veilig is en hopelijk geen smelting veroorzaakt en zodat beide machines gebruikt kunnen worden zoals boven beschreven ?

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakelaar/NieuweT…

Op het figuur/schema/diagram in de handleiding lopen twee strepen tussen 2 en 4, en ook 8 en 6, is dit hoe de beugeltjes geplaatst dienen te worden zoals op foto 2 ? Deze foto:

http://www.skybuck.org/Hardware/DrogerWasmachineTrekschakelaar/NieuweT…

(Beide fotos van nieuwe trekschakelaar)
(De oude trekschakelaar had de beugeltjes er wel in zitten ? Is dit misschien fout of juist goed ? hmmm misschien kan boven beschreven functionaliteit wel helemaal niet zonder beugeltjes ? Als er intern geen stroom wordt door gevoerd... stroom komt maar op een plek binnen...)

Beste Skybuck, lees eens een keer de antwoorden die, op je nogal uitgebreide vragen, worden gegeven op dit forum.

1. Als de "schakelaar" op W staat dan moet alleen de wasmachine onder stroom komen te staan.

2. Als de "schakelaar" op D staat dan moet alleen de droger onder stroom komen te staan.

3. Als de "schakelaar" op N staat dan geen stroom.

Ik mag aannemen dat je ook deze passage uit handleiding hebt kunnen lezen. Die beugeltjes zijn ervoor om de hierboven beschreven drie toestanden te reduceren tot twee standen: ALLES UIT of WASMACHINE EN DROGER TEGELIJK AAN HET NET.

Is er nog niets wat je niet begrijpt m.b.t. je trekschakelaar?

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Sine

Moderator

Ja ik begrijp nog wat niet.

Waarom zou je zo'n ding anno 2000+ nog willen hebben?

Op 29 november 2019 07:25:39 schreef Sine:
Ja ik begrijp nog wat niet.

Waarom zou je zo'n ding anno 2000+ nog willen hebben?

Wat zou het alternatief zijn ?

gewoon een dubbel wcd erop zetten?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 november 2019 04:13:08 schreef soldeersmurf:
Beste Skybuck, lees eens een keer de antwoorden die, op je nogal uitgebreide vragen, worden gegeven op dit forum.

1. Als de "schakelaar" op W staat dan moet alleen de wasmachine onder stroom komen te staan.

2. Als de "schakelaar" op D staat dan moet alleen de droger onder stroom komen te staan.

3. Als de "schakelaar" op N staat dan geen stroom.

Ik mag aannemen dat je ook deze passage uit handleiding hebt kunnen lezen. Die beugeltjes zijn ervoor om de hierboven beschreven drie toestanden te reduceren tot twee standen: ALLES UIT of WASMACHINE EN DROGER TEGELIJK AAN HET NET.

Is er nog niets wat je niet begrijpt m.b.t. je trekschakelaar?

Ik lees alle antwoorden heel aandachtig.

Wat zou het voordeel kunnen zijn van alles uit of alles aan ?

Misschien is dan de aarding beter ? Of maakt dat niet uit ?

Dit verbaasd me wel enigzins... (als het al waar is :)) In principe zou het dan mogelijk geweest zijn om ze allebei tegelijk te gebruiken, dus dan vervalt eigenlijk de functie van de trekschakelaar en dat zou gevaarlijk kunnen zijn.

Ik weet niet of dit verhaal van jou wel klopt... ik zal vast wel eens een keer geprobeerd hebben om de droger aan te zetten maar toen deed ie het misschien niet opmdat de droger niet op D stond ofzo... ??????? Hmmmmm....

Sine

Moderator

Als je dat doet dan kan in het ergste geval de zekering er uit gaan. C'est ca.

Belangrijke trekschakelaar, als er twee topics aan gewijd wordt. :+

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

(Boren was niet nodig, schroeven konden in wand gedraaid worden en zit stevig, na tweede keer zat het goed, eerst keer zat een gaatje in kalk of iets was te glad)

Zo ik heb zelf de trekschakelaar aangesloten.

Het moest wel "op de kop" of gespiegeld aangesloten worden anders haalde de stroom kabeltjes het niet.

Dus in plaats van 2/4/8 enzo is het 1/3/7 ofzoiets dergelijks, heb alles opgeborgen kan nu niet meer kijken.

Dat betekent dat de beugeltjes aan de andere kant zijn bevestigt.

Heb alles doorgemeten met multi-meter dat was zeer interessant om te zien of ook daadwerkelijk een apparaat aanstaat en de andere niet en dat is ook zo.

Lampjes ook aangesloten.

De wasmachine heeft nu net zijn eerste rondje erop zitten, daarna is de droger aan de beurt.

Het enigste was nog zou kunnen als oorzaak van kortsluiting is dat er iets niet goed gegaan is met de droger.

Er ging ook iets niet helemaal goed, het is een oude droger. Ik heb geprobeerd de water afvoerslang te gebruiken in plaats van de waterbak van de droger.

Op de een of andere manier zat die afvoerslang van de droger zelf iets wat dieper in het apparaat waardoor het water er niet goed uitging.

De droger was toen erg heet, veel stoom (intern) ook. Ik weet niet of dit misschien smelting/kortsluiting in de trekschakelaar veroorzaakt zou kunnen hebben.

Misschien dat de droger dan teveel vermogen gebruikt als het water niet weg kan... kweet niet.

Voorlopig lijkt alles goed te gaan, ik ga niet de waterbak gebruiken, zoveel moeite is het niet, maar in principe moet het ook via afvoerslang kunnen en zou dat verder niets moeten uitmaken, hoewel ik realiseer me nu dat als water blijft staan in de afvoerslang de lucht er ook niet uit kan, misschien dat het dan blokkeert.

Echter lijkt daar niet echt sprake van te zijn het water loopt gewoon intern in die doorzichtige afvoerslang langs de randen van de buis het water in.

Er bestaat wel een risico dat deze afvoerslang op den duur misschien los laat en dat zou een waterlekkage en misschien zelfs kortsluiting kunnen veroorzaken.

Om die reden ga ik het toch maar safe spelen en straks die afvoerslang weghalen.

Dan kan de wasmachine ook rechtstreeks op de afvoer en kan het tussenstuk, t-stuk er tussen uit en hoef ik ook niet geborrel van wasmachine mogelijkerwijze te horen.

Lijkt me toch veilig zo om die waterbak te gebruiken.

Tot ziens voor nu, misschien dat ik later nog even een foto laat zien van multimeter.

Ik heb geen fotos genomen van aansluiting, ik geloof het verder wel zo.

Doei,
Skybuck.