Op 2 mei 2019 23:16:25 schreef Hoeben:
Die geoxideerde contacten krijg je niet meer goed.
Je komt een heel eind door de boel te spoelen met azijn (Bij alkalinebatterijen* dan. Bij zink-kool/zinkchloride moet je juist iets basisch hebben - sterk verdunde (bak)soda ofzo. ). Dan lost dat witte spul gewoon op, en als het metaal niet al te erg aangevreten is wordt het mooi schoon.
Ik vind het altijd een vies rotklusje, dus ik doe het niet graag. Ben achteraf toch maar blij niet op een TD te werken... Dan hoeft het tenminste alleen voor vrienden en familie en mezelf...
Bij een quartsklokje waarbij ik er niet goed bij kon en er batterijensap in de mechaniek was gelekt, heb ik er gewoon een scheut azijn achteraan gemikt, even laten bruisen/sudderen, en nagespoeld met kraanwater. Goed laten drogen, verse batterij, en de klok heeft het nog jaren gedaan (tikt waarschijnlijk nog steeds, achter gelaten bij verhuizing).
Dus... Neem een overmaat azijn (toevoegen tot het niet meer bruist en dan een beetje extra), en spoel het goed na. Verloren is ' ie toch al, niet geschoten altijd mis, baat het niet dan schaad het vast niet meer dan " helemaal stuk".
(Bij een bloeddrukmeter ben ik wat voorzichtiger geweest. Daar was alleen het batterijvak aangedaan en de pcb nog schoon, dus die heb ik eerst voorzichtig gedemonteerd om daarna alleen het batterijvak (contacten en kunststof) eerst zoveel mogelijk mechanisch schoon te maken en daarna met azijn te spoelen. Zag er ook zo uit, maar is weer helemaal schoon geworden.)
*Afaik hebben NiCd en NiMH batterijen ook basisch elektroliet