A-force batterijen van de Action: hoe goed zijn ze?

Ik had laatst iemand logeren die haalde twee oplaadbare batterijen uit zijn muis.
Toen zij hij "moet je eens voelen", dus ging ik ze apart wegen in mijn handen. Nou ik kan je duidelijk zeggen dat de ene maar de helft woog van de andere.
En dit waren oplaadbare batterijen AA van de Action.

Deze hadden nog niet gelekt, vanwaar het verschil in gewicht ?
Ik weet niet meer hoeveel, maar ik weet wel dat het bijna de helft scheelde op de weegschaal.

mel

Golden Member

Laatst gewoon zink-lood AA batterijtjes gekocht bij Blokker.. 10 stuks voor 1 Euri , dacht ik. doen het nog steeds.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja maar die gaan ook pas lekken als ze leeg zijn... Die alkaline A-Force cellen kosten ook maar €1,68 (geloof ik) per 10, dus veel goedkoper ben je niet uit, maar je staat wel op je neus te kijken als je apparaat (hoe goedkoop ook) onbruikbaar is omdat één van die tien ondingen een keer heeft gelekt. Moet het wel een zeer goedkoop prul zijn wil je dan nog steeds goedkoper uit zijn.

batterijen gaan net zo goed lekken als ze nog vol zijn, ook over datum en niet over datum. punt is gewoon welke batch teveel uitval heeft, als men dat in de fabriek al weet gaat de hele frut zo bij t chemisch, pallets vol.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja maar bij zink-kool batterijen is dat inherent aan de opbouw. Daar wordt het zink dat gebruikt wordt in de reactie ook als omhulsel gebruikt waardoor de buitenkant dus oplost in het ontlaadproces. Dat is bij alkalinecellen anders. In sommige gevallen hebben zink-koolbatterijen nog een barrière om lekkage te voorkomen, maar daar kan je niet echt op rekenen als je het goedkoopste van het goedkoopste kiest. Als andere typen batterijen lekken is dat zo ver ik weet het gevolg van een slecht gemaakte sealing van de cel en dus niet inherent aan de chemie.

Kortom: als je geen lekkende cellen wil hebben, dan krijg je de kansen in je voordeel als je geen zink-koolcellen gebruikt.

dijkmane

Golden Member

Op 2 mei 2019 21:13:22 schreef dijkmane:
die van de Jumbo moet je in ieder geval niet hebben... !

verpakking van 10 stuks AA, hier in gebruik voor van alles was leeg, nieuwe meegenomen.
dochter doet een setje nieuwe in een zaklamp, maar die doet t niet.
dus ik meten, batterijen leeg, 0,8V.
da's raar, nieuw uit pak, dus ik pak 2 andere, ook leeg !
ik terug, sta je daar bij de klantenservice met je multimeter om dat te laten zien, die griet natuurlijk met een groot vraagteken boven haar hoofd, maar ik kreeg wel een nieuw pakje mee.
zaklamp deed t daarmee wel.
tevens werd er een set in de WII controller gestopt, dit was ergens in februari.
vandaag controller dood, wordt nauwelijks gebruikt.
[bijlage]

datumcode is 01-2023
[bijlage]

das niet goed nie.

ik heb het allemaal netjes schoon kunnen krijgen, maar een nieuw pakje ga ik niet meer halen, ik rij wel naar de ikea, die bevallen een stuk beter.

hier even op terugkomend.
ik had bij de Jumbo een melding gedaan hiervan, als klacht, netjes met datumcode van de batterijen erbij enzo.
er is wat heen en weer gemaild, maar men vergoed mij de WII controller.
ik krijg daar 20 euro voor vergoed.

het is dus netjes opgelost.

de fabrikant gaf als verklaring :

Met betrekking tot de technologie van moderne batterijen is er een foutmarge die aangeeft dat sommige batterijen kunnen lekken.

Dit wordt aangegeven in de PPM (parts per million) die voor batterijproductietechnologie stelt dat 100 geproduceerde stukjes per miljoen kunnen lekken.

Zoals je je misschien kunt voorstellen, is dit een indicatie die zelden waar is en meestal is het aantal veel minder.

In no Sense, Nonsense
flash2b

Golden Member

De fabrikant reactie is natuurlijk gewoon kul.

Het heeft met de constructie te maken van de cel. Duracell batterijen lekken bijvoorbeeld altijd, als ze bijna leeg zijn. De beste vind ik die van Lidl die gebruik ik (bijna) altijd en heb ik nog nooit zien lekken, maar het is afwachten als ze van fabrikant switchen.

De kans dat lege batterijen gaan lekken is zeer groot, ik heb die al heel veel keer gezien in oude multimeters die ik opknap. De marketing machine van Duracell werkt goed, kom ze heel veel tegen en zijn (bijna) altijd aan het lekken !

Dat niet alleen. Als ik alle lekkende batterijen afzet tegen alle batterijen die ik in m'n leven voorbij zag komen, dan doet <100 ppm lekkende exemplaren nogal optimistisch aan.

Waarschijnlijker: zo'n getal kan wel kloppen, maar omstandigheden waaronder fabrikant test, wijken nogal af van wat er in het veld mee gebeurt. Gestandaardiseerde test procedures tegenover consument gebruik: jaren op de plank liggen, vocht / roest, temperatuurverschillen (in een schuur, slecht geïsoleerde zolder, fiets, auto etc), apparatuur of speelgoed laten vallen, slecht passende batterijhouders zodat er veel meer druk op batterijcontact uitgeoefend wordt, in een apparaat blijven zitten terwijl al laaaang leeg, halflege en volle exemplaren door elkaar, k*t laders die accu's helemaal droogkoken, etc, etc. Eindgebruikers zijn creatief... :)

Hoe goed een batterij of accu 't in een lab doet, heb je niks aan als zelfde batterij niet tegen 'normaal' ge-/misbruik bij de consument bestand is.

flash2b

Golden Member

Kennelijk heb ik volgens die regel van de Jumbo fabrikant al een miljoen batterijen in mijn hand gehad want ik kan met zekerheid zeggen dat ik al meer dan 100 lekkende batterijen uit apparaten heb gehaald.

Net in mijn bak met 100.000 batterijen :+ gekeken en jawel hoor één lekke Varta gevonden. Dus de formule klopt precies :) . (er zaten 40 stuks in de bak trouwens).

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190628_124309_resized.jpg

Op 28 juni 2019 12:02:26 schreef dijkmane:
[...]

hier even op terugkomend.
ik had bij de Jumbo een melding gedaan hiervan, als klacht, netjes met datumcode van de batterijen erbij enzo.
er is wat heen en weer gemaild, maar men vergoed mij de WII controller.
ik krijg daar 20 euro voor vergoed.

het is dus netjes opgelost.

Netjes dat je dit nog even vermeldt. Het is in elk geval netjes dat ze niet gewoon het dove oor toekeren (al vraag ik me af wat er was gebeurd als het een duurder apparaat zou zijn geweest).

Op 28 juni 2019 12:17:26 schreef flash2b:
Het heeft met de constructie te maken van de cel. Duracell batterijen lekken bijvoorbeeld altijd, als ze bijna leeg zijn.

Lekken die Ultra's ook? Ik heb wel problemen gehad met de ProCell (later is dat volgens mij vernoemd naar Duracell Industrial), maar niet met de Ultra. Ik ben overigens wel gestopt met het gebruik van Duracells gegeven de hoge prijs en de matige en inconsistente kwaliteit. Bigclive meldt hier een verpakking "Simply Duracell" te hebben getest waarbij één exemplaar absurd veel slechter scoorde dan de andere.

Op 28 juni 2019 12:35:46 schreef RetroTechie:
Waarschijnlijker: zo'n getal kan wel kloppen, maar omstandigheden waaronder fabrikant test, wijken nogal af van wat er in het veld mee gebeurt. Gestandaardiseerde test procedures tegenover consument gebruik: jaren op de plank liggen, vocht / roest, temperatuurverschillen (in een schuur, slecht geïsoleerde zolder, fiets, auto etc), apparatuur of speelgoed laten vallen, slecht passende batterijhouders zodat er veel meer druk op batterijcontact uitgeoefend wordt, in een apparaat blijven zitten terwijl al laaaang leeg, halflege en volle exemplaren door elkaar, k*t laders die accu's helemaal droogkoken, etc, etc. Eindgebruikers zijn creatief... :)

Temperatuurscyclen doet het ook heel goed. Een setje batterijen in het achterlicht van een fiets in de winter, zeker als het 's nachts een paar graden vriest. ;)

Op 2 mei 2019 23:16:25 schreef Hoeben:
Die geoxideerde contacten krijg je niet meer goed.

Je komt een heel eind door de boel te spoelen met azijn (Bij alkalinebatterijen* dan. Bij zink-kool/zinkchloride moet je juist iets basisch hebben - sterk verdunde (bak)soda ofzo. ). Dan lost dat witte spul gewoon op, en als het metaal niet al te erg aangevreten is wordt het mooi schoon.

Ik vind het altijd een vies rotklusje, dus ik doe het niet graag. Ben achteraf toch maar blij niet op een TD te werken... Dan hoeft het tenminste alleen voor vrienden en familie en mezelf...

Bij een quartsklokje waarbij ik er niet goed bij kon en er batterijensap in de mechaniek was gelekt, heb ik er gewoon een scheut azijn achteraan gemikt, even laten bruisen/sudderen, en nagespoeld met kraanwater. Goed laten drogen, verse batterij, en de klok heeft het nog jaren gedaan (tikt waarschijnlijk nog steeds, achter gelaten bij verhuizing).

Dus... Neem een overmaat azijn (toevoegen tot het niet meer bruist en dan een beetje extra), en spoel het goed na. Verloren is ' ie toch al, niet geschoten altijd mis, baat het niet dan schaad het vast niet meer dan " helemaal stuk".

(Bij een bloeddrukmeter ben ik wat voorzichtiger geweest. Daar was alleen het batterijvak aangedaan en de pcb nog schoon, dus die heb ik eerst voorzichtig gedemonteerd om daarna alleen het batterijvak (contacten en kunststof) eerst zoveel mogelijk mechanisch schoon te maken en daarna met azijn te spoelen. Zag er ook zo uit, maar is weer helemaal schoon geworden.)

*Afaik hebben NiCd en NiMH batterijen ook basisch elektroliet

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Sine

Moderator

Een alkaline cel in een maglite, je komt er heel snel achter hoe problematisch lekkende batterijen in een alu huis kunnen zijn.
(hint, als je de dop er niet meer af krijgt ... ook niet in de bankschroef .. dan heb je een probleem.)

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
Jochem

Golden Member

Op 1 juli 2019 20:50:02 schreef Lucky Luke:
*Afaik hebben NiCd en NiMH batterijen ook basisch elektroliet

Ik heb vaak genoeg lekkende NiCd backups op PCB's gehad en die ga ik inderdaad te lijf met azijn, dus voor NiCd kan ik het alvast bevestigen.
En als ik moet gokken dan NiMH idemdito.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Ok, ik heb er hier één gevonden die is gaan lekken. Die zat met lage ladingstoestand in een fietslichtje dat de gehele tijd in de lade lag (dus geen grote warm-koudcycli). Bij een meting bleek er ongeveer 0,9V op te staan, dus er is geen sprake van ompoling.

De houdbaarheid stond tot augustus 2027, dus dat heeft hij niet gehaald. Van alle lege A-Force cellen die ik (inmiddels) in de batterijbak heb liggen (ik tel er zo snel 14) is dit de enige die lijkt te lekken, wat voor het gevoel een betere statistiek is dan de andere merken waar ik een groter "lekpercentage" op moet constateren (zoals Duracell Industrial :()

Zo te zien heb ik geluk gehad en was ik er redelijk snel bij, het batterijcontact was nog niet zichtbaar aangetast en het lichtje waar deze in zat was niet in het bijzonder duur.