A-force batterijen van de Action: hoe goed zijn ze?

Ik had laatst iemand logeren die haalde twee oplaadbare batterijen uit zijn muis.
Toen zij hij "moet je eens voelen", dus ging ik ze apart wegen in mijn handen. Nou ik kan je duidelijk zeggen dat de ene maar de helft woog van de andere.
En dit waren oplaadbare batterijen AA van de Action.

Deze hadden nog niet gelekt, vanwaar het verschil in gewicht ?
Ik weet niet meer hoeveel, maar ik weet wel dat het bijna de helft scheelde op de weegschaal.

mel

Golden Member

Laatst gewoon zink-lood AA batterijtjes gekocht bij Blokker.. 10 stuks voor 1 Euri , dacht ik. doen het nog steeds.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Kruimel

Golden Member

Ja maar die gaan ook pas lekken als ze leeg zijn... Die alkaline A-Force cellen kosten ook maar €1,68 (geloof ik) per 10, dus veel goedkoper ben je niet uit, maar je staat wel op je neus te kijken als je apparaat (hoe goedkoop ook) onbruikbaar is omdat één van die tien ondingen een keer heeft gelekt. Moet het wel een zeer goedkoop prul zijn wil je dan nog steeds goedkoper uit zijn.

batterijen gaan net zo goed lekken als ze nog vol zijn, ook over datum en niet over datum. punt is gewoon welke batch teveel uitval heeft, als men dat in de fabriek al weet gaat de hele frut zo bij t chemisch, pallets vol.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Ja maar bij zink-kool batterijen is dat inherent aan de opbouw. Daar wordt het zink dat gebruikt wordt in de reactie ook als omhulsel gebruikt waardoor de buitenkant dus oplost in het ontlaadproces. Dat is bij alkalinecellen anders. In sommige gevallen hebben zink-koolbatterijen nog een barrière om lekkage te voorkomen, maar daar kan je niet echt op rekenen als je het goedkoopste van het goedkoopste kiest. Als andere typen batterijen lekken is dat zo ver ik weet het gevolg van een slecht gemaakte sealing van de cel en dus niet inherent aan de chemie.

Kortom: als je geen lekkende cellen wil hebben, dan krijg je de kansen in je voordeel als je geen zink-koolcellen gebruikt.

dijkmane

Golden Member

Op 2 mei 2019 21:13:22 schreef dijkmane:
die van de Jumbo moet je in ieder geval niet hebben... !

verpakking van 10 stuks AA, hier in gebruik voor van alles was leeg, nieuwe meegenomen.
dochter doet een setje nieuwe in een zaklamp, maar die doet t niet.
dus ik meten, batterijen leeg, 0,8V.
da's raar, nieuw uit pak, dus ik pak 2 andere, ook leeg !
ik terug, sta je daar bij de klantenservice met je multimeter om dat te laten zien, die griet natuurlijk met een groot vraagteken boven haar hoofd, maar ik kreeg wel een nieuw pakje mee.
zaklamp deed t daarmee wel.
tevens werd er een set in de WII controller gestopt, dit was ergens in februari.
vandaag controller dood, wordt nauwelijks gebruikt.
[bijlage]

datumcode is 01-2023
[bijlage]

das niet goed nie.

ik heb het allemaal netjes schoon kunnen krijgen, maar een nieuw pakje ga ik niet meer halen, ik rij wel naar de ikea, die bevallen een stuk beter.

hier even op terugkomend.
ik had bij de Jumbo een melding gedaan hiervan, als klacht, netjes met datumcode van de batterijen erbij enzo.
er is wat heen en weer gemaild, maar men vergoed mij de WII controller.
ik krijg daar 20 euro voor vergoed.

het is dus netjes opgelost.

de fabrikant gaf als verklaring :

Met betrekking tot de technologie van moderne batterijen is er een foutmarge die aangeeft dat sommige batterijen kunnen lekken.

Dit wordt aangegeven in de PPM (parts per million) die voor batterijproductietechnologie stelt dat 100 geproduceerde stukjes per miljoen kunnen lekken.

Zoals je je misschien kunt voorstellen, is dit een indicatie die zelden waar is en meestal is het aantal veel minder.

In no Sense, Nonsense
flash2b

Special Member

De fabrikant reactie is natuurlijk gewoon kul.

Het heeft met de constructie te maken van de cel. Duracell batterijen lekken bijvoorbeeld altijd, als ze bijna leeg zijn. De beste vind ik die van Lidl die gebruik ik (bijna) altijd en heb ik nog nooit zien lekken, maar het is afwachten als ze van fabrikant switchen.

De kans dat lege batterijen gaan lekken is zeer groot, ik heb die al heel veel keer gezien in oude multimeters die ik opknap. De marketing machine van Duracell werkt goed, kom ze heel veel tegen en zijn (bijna) altijd aan het lekken !

Dat niet alleen. Als ik alle lekkende batterijen afzet tegen alle batterijen die ik in m'n leven voorbij zag komen, dan doet <100 ppm lekkende exemplaren nogal optimistisch aan.

Waarschijnlijker: zo'n getal kan wel kloppen, maar omstandigheden waaronder fabrikant test, wijken nogal af van wat er in het veld mee gebeurt. Gestandaardiseerde test procedures tegenover consument gebruik: jaren op de plank liggen, vocht / roest, temperatuurverschillen (in een schuur, slecht geïsoleerde zolder, fiets, auto etc), apparatuur of speelgoed laten vallen, slecht passende batterijhouders zodat er veel meer druk op batterijcontact uitgeoefend wordt, in een apparaat blijven zitten terwijl al laaaang leeg, halflege en volle exemplaren door elkaar, k*t laders die accu's helemaal droogkoken, etc, etc. Eindgebruikers zijn creatief... :)

Hoe goed een batterij of accu 't in een lab doet, heb je niks aan als zelfde batterij niet tegen 'normaal' ge-/misbruik bij de consument bestand is.

flash2b

Special Member

Kennelijk heb ik volgens die regel van de Jumbo fabrikant al een miljoen batterijen in mijn hand gehad want ik kan met zekerheid zeggen dat ik al meer dan 100 lekkende batterijen uit apparaten heb gehaald.

Net in mijn bak met 100.000 batterijen :+ gekeken en jawel hoor één lekke Varta gevonden. Dus de formule klopt precies :) . (er zaten 40 stuks in de bak trouwens).

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190628_124309_resized.jpg

Kruimel

Golden Member

Op 28 juni 2019 12:02:26 schreef dijkmane:
[...]

hier even op terugkomend.
ik had bij de Jumbo een melding gedaan hiervan, als klacht, netjes met datumcode van de batterijen erbij enzo.
er is wat heen en weer gemaild, maar men vergoed mij de WII controller.
ik krijg daar 20 euro voor vergoed.

het is dus netjes opgelost.

Netjes dat je dit nog even vermeldt. Het is in elk geval netjes dat ze niet gewoon het dove oor toekeren (al vraag ik me af wat er was gebeurd als het een duurder apparaat zou zijn geweest).

Op 28 juni 2019 12:17:26 schreef flash2b:
Het heeft met de constructie te maken van de cel. Duracell batterijen lekken bijvoorbeeld altijd, als ze bijna leeg zijn.

Lekken die Ultra's ook? Ik heb wel problemen gehad met de ProCell (later is dat volgens mij vernoemd naar Duracell Industrial), maar niet met de Ultra. Ik ben overigens wel gestopt met het gebruik van Duracells gegeven de hoge prijs en de matige en inconsistente kwaliteit. Bigclive meldt hier een verpakking "Simply Duracell" te hebben getest waarbij één exemplaar absurd veel slechter scoorde dan de andere.

Op 28 juni 2019 12:35:46 schreef RetroTechie:
Waarschijnlijker: zo'n getal kan wel kloppen, maar omstandigheden waaronder fabrikant test, wijken nogal af van wat er in het veld mee gebeurt. Gestandaardiseerde test procedures tegenover consument gebruik: jaren op de plank liggen, vocht / roest, temperatuurverschillen (in een schuur, slecht geïsoleerde zolder, fiets, auto etc), apparatuur of speelgoed laten vallen, slecht passende batterijhouders zodat er veel meer druk op batterijcontact uitgeoefend wordt, in een apparaat blijven zitten terwijl al laaaang leeg, halflege en volle exemplaren door elkaar, k*t laders die accu's helemaal droogkoken, etc, etc. Eindgebruikers zijn creatief... :)

Temperatuurscyclen doet het ook heel goed. Een setje batterijen in het achterlicht van een fiets in de winter, zeker als het 's nachts een paar graden vriest. ;)

Lucky Luke

Golden Member

Op 2 mei 2019 23:16:25 schreef Hoeben:
Die geoxideerde contacten krijg je niet meer goed.

Je komt een heel eind door de boel te spoelen met azijn (Bij alkalinebatterijen* dan. Bij zink-kool/zinkchloride moet je juist iets basisch hebben - sterk verdunde (bak)soda ofzo. ). Dan lost dat witte spul gewoon op, en als het metaal niet al te erg aangevreten is wordt het mooi schoon.

Ik vind het altijd een vies rotklusje, dus ik doe het niet graag. Ben achteraf toch maar blij niet op een TD te werken... Dan hoeft het tenminste alleen voor vrienden en familie en mezelf...

Bij een quartsklokje waarbij ik er niet goed bij kon en er batterijensap in de mechaniek was gelekt, heb ik er gewoon een scheut azijn achteraan gemikt, even laten bruisen/sudderen, en nagespoeld met kraanwater. Goed laten drogen, verse batterij, en de klok heeft het nog jaren gedaan (tikt waarschijnlijk nog steeds, achter gelaten bij verhuizing).

Dus... Neem een overmaat azijn (toevoegen tot het niet meer bruist en dan een beetje extra), en spoel het goed na. Verloren is ' ie toch al, niet geschoten altijd mis, baat het niet dan schaad het vast niet meer dan " helemaal stuk".

(Bij een bloeddrukmeter ben ik wat voorzichtiger geweest. Daar was alleen het batterijvak aangedaan en de pcb nog schoon, dus die heb ik eerst voorzichtig gedemonteerd om daarna alleen het batterijvak (contacten en kunststof) eerst zoveel mogelijk mechanisch schoon te maken en daarna met azijn te spoelen. Zag er ook zo uit, maar is weer helemaal schoon geworden.)

*Afaik hebben NiCd en NiMH batterijen ook basisch elektroliet

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Een alkaline cel in een maglite, je komt er heel snel achter hoe problematisch lekkende batterijen in een alu huis kunnen zijn.
(hint, als je de dop er niet meer af krijgt ... ook niet in de bankschroef .. dan heb je een probleem.)

Op 1 juli 2019 20:50:02 schreef Lucky Luke:
*Afaik hebben NiCd en NiMH batterijen ook basisch elektroliet

Ik heb vaak genoeg lekkende NiCd backups op PCB's gehad en die ga ik inderdaad te lijf met azijn, dus voor NiCd kan ik het alvast bevestigen.
En als ik moet gokken dan NiMH idemdito.

If you want to succeed, double your failure rate.
Kruimel

Golden Member

Ok, ik heb er hier één gevonden die is gaan lekken. Die zat met lage ladingstoestand in een fietslichtje dat de gehele tijd in de lade lag (dus geen grote warm-koudcycli). Bij een meting bleek er ongeveer 0,9V op te staan, dus er is geen sprake van ompoling.

De houdbaarheid stond tot augustus 2027, dus dat heeft hij niet gehaald. Van alle lege A-Force cellen die ik (inmiddels) in de batterijbak heb liggen (ik tel er zo snel 14) is dit de enige die lijkt te lekken, wat voor het gevoel een betere statistiek is dan de andere merken waar ik een groter "lekpercentage" op moet constateren (zoals Duracell Industrial :()

Zo te zien heb ik geluk gehad en was ik er redelijk snel bij, het batterijcontact was nog niet zichtbaar aangetast en het lichtje waar deze in zat was niet in het bijzonder duur.

De consumentenbond deed een batterijentest waar de AAA van A Force er beter uitkwam dan de AA. DE AA versie zou helemaal niet zo goed zijn. Wel is de A Force een goedkope batterij.

Op 1 juli 2019 20:50:02 schreef Lucky Luke:
[...]

Je komt een heel eind door de boel te spoelen met azijn (Bij alkalinebatterijen* dan. Bij zink-kool/zinkchloride moet je juist iets basisch hebben - sterk verdunde (bak)soda ofzo.

Ik ken in het NL eigenlijk alleen soda, maar dat is wel heel iets anders dan het engelse "baking soda".

Volgens Wikipedia is "baking soda" natriumbicarbonaat, hier ook wel bekend als zuiveringszout.
Een drogisterij verstrekte me zuiveringszout als alternatief voor tandpoeder.
Ik poets daar dus mijn tanden mee...
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ffoodfriendsforever.files.wordpress.com%2F2014%2F09%2Fbaking-soda.png%3Fw%3D500&f=1&nofb=1

Toepassingen https://www.duurzaamthuis.nl/wondermiddel-baking-soda

maartenbakker

Golden Member

Ook bekend als dubbelkoolzure soda. Inderdaad wel wat anders dan gewone soda.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb weer eens een ander tijdverdrijfje:

Enkele maanden geleden zat ik 's avonds dringend verlegen om een AA batterij dus haalde ik bij AH een verpakking van 6 stuks Duracell Optimum batterijen, made in USA. Daarvan zitten er inmiddels drie van in apparaten. Vandaag weer zo'n cel uit de verpakking genomen voor in een wekker, die prompt aangaf dat de batterij leeg was. Nagemeten en 1,2V. De volgende ook 1,2V en de laatste 1,5V. Aan de cellen is van buiten niks te zien.

Eind van de middag een berichtje aan Duracell gestuurd dat dure batterijen op deze manier wel héél erg duur werden. Per kerende post een reactie en, ik moet zeggen, ze pakken het serieus op. Ze willen foto's van de batterijen en de verpakking en een koerier sturen om de cellen op te halen voor onderzoek. Ik ben benieuwd.

Op 3 februari 2020 13:00:47 schreef Spog2:Een drogisterij verstrekte me zuiveringszout als alternatief voor tandpoeder.
Ik poets daar dus mijn tanden mee...

Ik zou daar niet iedere dag mijn tanden mee poetsen want dan hou je geen glazuur mee over. Er zijn wel tandpastas waar het in wordt verwerkt maar iedere dag met pure baking soda poetsen is wel wat teveel van het goeie.
Arm & Hammer baking soda kun je trouwens gewoon bij de Jumbo kopen. En anders wel bij de Chinese toko of de Afroshop. Iets van €1,50 voor bijna een halve kilo.

Als je veel nodig hebt moet je eens kijken bij handel in diervoeding. Het wordt ook gemengd in diervoeders blijkbaar. Dan heb je voor rond de 18 euro 25kg. Deze is dan niet altijd officieel geschikt om koekjes te bakken ;) Maar als je veel schoonmaakt kan het handig zijn. En als te veel is samen met enkele andere mensen samen kopen.

Kruimel

Golden Member

Op 17 februari 2021 19:51:12 schreef Kilian:
Ik heb weer eens een ander tijdverdrijfje:

Enkele maanden geleden zat ik 's avonds dringend verlegen om een AA batterij dus haalde ik bij AH een verpakking van 6 stuks Duracell Optimum batterijen, made in USA. Daarvan zitten er inmiddels drie van in apparaten. Vandaag weer zo'n cel uit de verpakking genomen voor in een wekker, die prompt aangaf dat de batterij leeg was. Nagemeten en 1,2V. De volgende ook 1,2V en de laatste 1,5V. Aan de cellen is van buiten niks te zien.

Eind van de middag een berichtje aan Duracell gestuurd dat dure batterijen op deze manier wel héél erg duur werden. Per kerende post een reactie en, ik moet zeggen, ze pakken het serieus op. Ze willen foto's van de batterijen en de verpakking en een koerier sturen om de cellen op te halen voor onderzoek. Ik ben benieuwd.

Ok, ze hebben het lekprobleem dus aangepakt en een 'rebrand' gedaan. 8)7 Je gaat zeker weten niet achterhalen wat er aan de hand was, waarschijnlijk krijg je een excuusbrief en misschien nieuwe en/of een symbolische compensatie. Heb je straks een roze konijn op de kast staan. :P

Wat mij betreft is Duracell als merk al wel een tijdje afgeschreven, ik koop ze niet meer en raad ze aan niemand meer aan. Een foutje kan, maar voor die prijzen kan een bedrijf het zich niet veroorloven om zo vaak en zo lang zooi te blijven verkopen. Wat mij betreft gebruik ik nu voor alles Ikea Ladda oplaadbare Ni-MH cellen. De meeste apparaten trekken dat wel, en de zelfontlading is zo klein dat je zelfs een klok er nog redelijk mee kan voeden. Ze lekken ook niet, wat ik best een voordeel vind.

Ach, weet je: In het verleden ben ik zelf een tijdje baasje van een batterijenfabriekje geweest. Ik weet daardoor wel het een en ander van batterijenproductie en de problemen waar je tegenaan kunt lopen. En hoe snel dat een bom duiten kan kosten. Maar dat weten zij niet.

Ben eigenlijk vooral geïnteresseerd hoe ze dit commercieel en technisch oppakken. Een roze konijn of een doosje nieuwe batterijen is secundair. Een probleem met je product is vervelend, maar als je het goed afhandelt kun je ook punten scoren bij je klant.

paar jaar geleden werkte mijn aannemer zijn bouwlaser niet. binnen gedaan voor herstelling, geen garantie gekregen omdat er duracell in zaten en deze lekken. zelf fabrikanten van toestellen beginnen al te melden om duracell NIET te gebruiken, terwijl dit 20jaar geleden aangeraden werd. weet niet wat er gaande is ginder (heb zelf nog ff in de fabriek gelopen in aarschot (B)), maar duracell komt hier al jaren niet meer binnen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

@Kilian: Ik heb wel respect voor je open-mindedness, maar die lieden gaan echt geen aanpassingen doen in hun productieproces om een enkel setje batterijen dat van een enkele private consument uit Nederland is gestuurd. Voor de prijzen die ze vragen had elke batterij uit hun fabriek perfect moeten zijn, en dat zijn ze al zeker 10 jaar niet.

Let wel: ik zeg dit niet omdat ik één keer een slechte Duracell heb gehad, maar veel vaker. Op dit punt durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat de A-force batterijen (waar het hier eigenlijk om ging) gewoon betrouwbaarder zijn voor ongeveer een tiende van de prijs zonder merkbaar verschil in capaciteit.

Met het bestaan van fatsoenlijke Ni-MH batterijen zijn alkaline batterijen eigenlijk al nergens meer voor nodig. Ik wacht op het uitsterven van de laatste apparaten die niet kunnen werken op 1,2V.

Ik weet niet of dit een gevalletje is van "een enkel setje batterijen van een consument uit Nederland". De verpakking én de batterijen zijn onbeschadigd en er is geen spoor van lekkage. Áls hier sprake is van een probleem in productie, waardoor inderdaad zeg 1/3 van de batterijen na 6 maanden met 1,13V uit de verpakking komt, terwijl ze 10 jaar garantie vanaf productiedatum geven, dan hebben ze wel een incentive om iets te ondernemen. Maar we zullen het zien.

Voor het overige ben ik het met je eens. Ik heb zelf ook bij bosjes lekkende Duracell AA cellen meegemaakt, waardoor ik die in principe ook niet meer koop, maar in dit geval had ik geen keuze. Overigens, lekkende knoopcellen van Duracell, of andere merken, heb ik geloof ik nog nooit meegemaakt. Het zijn altijd de AA/AAA cellen.

In de tijd dat ik me nog intensief met batterijen bezig hield waren primaire (niet oplaadbare) batterijen beter geschikt voor toepassingen met een zeer laag stroomverbruik of bij lage temperaturen.

[Bericht gewijzigd door Kilian op donderdag 18 februari 2021 15:02:53 (11%)