Ervaringen met de Duro AL205 Aldi multimeter

fred101

Golden Member

Ik heb ze nooit geteld. Even grof uit mijn hoofd zit het ergens tussen de 40 en 50. Dat zijn dan bench en hand multimeters meters.

Mijn meest gebruikte meters zijn Brymen 269S, Keithley 7510, Keithley 2000, Agilent U1252A en sinds kort, dankzij Sven een Fluke 1587 die ik regelmatig gebruik sinds de Agilent op de andere werkbank staat.

Als ik echt aan de gang ga, dan gaat altijd de 7510 aan. Supersnel en met touchscreen heel makkelijk te bedienen. Het ding heeft redelijk extreme bereiken. In tegenstelling tot de 2000 kan deze alles wat de gemiddelde handheld DMM kan en meer.

De brymen is gewoon een heel prettige meter. Vooral ook omdat hij de laatst gebruikte settings onthoudt. Enige nadeel is dat het holster eraf moet om de 9V batterij te wisselen (ik gebruik een oplaadbare) De doorpieper is mega snel, hij meeet snel en zelfs autorange is redelijk snel. Hij is ook behoorlijk hufter proof. Voor mij is dit de ideale hand DMM.

Ik kreeg een tijd terug mail van iemand die rond de 90 analoge multimeters heeft welke allemaal mooi staan uitgestald.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat ik met enige regelmaat gebruik is:
Fluke 175 - simpel, betrouwbaar, klein
PM2528 (2) - swiss knife, system bench DMM met tools (4-wire, PT100, shunt, HV, peak, DC-out, IEEE488)
PM2505 - beste analoge MM
M1015B - gereedschapskist (MM te vervangen ivm veiligheid)

Mijn ervaring met deze Aldi meter.(zie titel)
Na ruim 2,5 jaar gebruik, vanmorgen de Aldi multimeter terug gebracht. Klacht , onderste regel van display viel weg.
Zonder probleem het volledige aanschaf bedrag terug gekregen.
Voorbeeld van hoe ga je met garantie om. Top!

[Bericht gewijzigd door BenI2C op donderdag 12 december 2019 13:29:29 (11%)

Lambiek

Special Member

Op 17 september 2019 15:04:10 schreef fred101:
Ik heb ze nooit geteld. Even grof uit mijn hoofd zit het ergens tussen de 40 en 50. Dat zijn dan bench en hand multimeters meters.

Ik moet het met vier meters doen, drie digitaal en één analoog.|:(

Ik kreeg een tijd terug mail van iemand die rond de 90 analoge multimeters heeft welke allemaal mooi staan uitgestald.

Dat is dan wel een verzamelaar zeker? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Je kunt beter multimeters verzamelen dan scopen...of trek ik nu een beerput open ?

Ik denk dat het probleem met het negative-budget type DMM is dat je ze niet te veel moet gebruiken ivm slijtage van de display , de banaan bussen en draaischakelaar.

Maar je moet ze ook niet te weinig gebruiken want dan oxideren de draaischakelaar contacten, de bussen en de verbinding zebrastrip display.

Je moet gewoon de gulden middenweg vinden ( of een keer een echte meter kopen)

En je moet de meetsnoeren vervangen door iets waar wat meer koperdraad inzit dan 1 strand.

Mijn Aneng werkt nog, ook nog op de zelfde batterij die heeft alles bij elkaar zeker 10 minuten aangestaan :-)
Hij was destijds behoorlijk spot on ( uitgezonderd RMS anders dan een 50 Hz sinus) ik zal hem straks eens calibreren om te kijken wat voor invloed tijd hierop heeft. Slijtage kunnen we bij de mijne in ieder geval uitsluiten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 12 december 2019 14:45:24 schreef fred101:
Je kunt beter multimeters verzamelen dan scopen...of trek ik nu een beerput open ?

Voor mij niet. :) Jou kunnen we niet rekenen, jij moet je brood er mee verdienen. Dus je hebt gewoon meer meetapparatuur nodig dan de gemiddelde elektronicus.

Ik denk dat het probleem met het negative-budget type DMM is dat je ze niet te veel moet gebruiken ivm slijtage van de display , de banaan bussen en draaischakelaar.

Precies, de gulden middenweg.

Ik heb als eerste meter een analoge gekocht, een Micronta. Het ding is 48 jaar oud en doet het nog steeds, af en toe gebruik ik hem nog wel eens. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Na ruim 2,5 jaar gebruik, vanmorgen de Aldi multimeter terug gebracht.

Mooi dat ze na al die tijd nog geld teruggeven!
Ik had het denk ik niet gedurfd na zo'n lange tijd en met een low-cost budget artikel...
(als mijne het begeeft wordt 'ie aan de gemeentewerf gedoneerd, net als mijn beide Aneng meters die daar al hun laatste rustplaats hebben gevonden...;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn Elix AL72D van de Aldi moet ik ook regelmatig een extra draai geven voor hij doet wat ik voor ogen had.

If you want to succeed, double your failure rate.
Hubie

Special Member

Op 12 december 2019 15:01:18 schreef Lambiek:
[...]
Voor mij niet. :) Jou kunnen we niet rekenen, jij moet je brood er mee verdienen. Dus je hebt gewoon meer meetapparatuur nodig dan de gemiddelde elektronicus.

[...]
Precies, de gulden middenweg.

Ik heb als eerste meter een analoge gekocht, een Micronta. Het ding is 48 jaar oud en doet het nog steeds, af en toe gebruik ik hem nog wel eens. :)

[bijlage]

Hee,ik had exact de zelfde maar die was van het merk Alecto.

Lambiek

Special Member

Op 12 december 2019 15:22:16 schreef Hubie:
Hee,ik had exact de zelfde maar die was van het merk Alecto.

Klopt, de meter werd onder verschillende merknamen aangeboden en verkocht. Ik heb hem ooit bij radio shack "de tandy corporation" gekocht.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

De Aneng 8008 even op weerstand, AC en DC spanning en DC stroom getest. Alles was tot op de laatste digit spot on. Weerstand zat er ver naast (10 ohm gaf 25-50 aflezing) tot ik de stekkers er een paar keer in/uit had gedaan, daarna klopte hij ook.
De meetsnoeren zijn ook niet verkeerd. 4 draads gemeten zat het onder de 0,05 ohm per snoer. Dat komt ook wel een beetje doordat ze vaste probes hebben. Mijn Fluke snoeren (ex-high met henk) zijn minder dan 0,03 ohm per snoer (gewoon de standaard niet-siliconen met vaste probes) Met losse probes gaat het meeste van de weerstand in de probe en banaan-probe-kabel aansluiting zelf zitten. Mijn Brymen met vergulde bananen ipv de standaard probes zaten onder de o,o2 ohm maar met een Pomona probe erop werd het net onder de 0,1 ohm

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Recent nog wel een multimeter zien liggen bij de Aldi, maar vond hem niet interessant. Ik denk dat het een andere was. Volgens mij rond de 20 euro en geen capaciteitsmeting. (Of eroverheen gekeken natuurlijk).

Op 17 september 2019 13:15:37 schreef Arco:
Ik heb er totaal 'maar' 30...
Gebruik meestal de Prema 5000

[afbeelding]

Mooi ding!
Ik mocht opruimen op mijn werk en vond daarbij allerlei apparatuur in de kast. Had ze ook mee kunnen nemen, maar heb ze gewoon weer in gebruik genomen. Dom, dom, dom... (als ik allerlei nieuw spul had gekocht en dit had weggegooid (in mijn kofferbak) had de baas dat misschien wel liever gehad, maar ik ben te zünig: reparatiewerk, calibratie totaal niet van belang, wel alles meegenomen tijdens test van alle apparatuur (en daarbij is alleen een losse aarddraad in een slijpmachine gevonden)).

Dus alleen een defecte Fluke 8060A (met 2000nS bereik...) eraan over gehouden. Een soortgelijk apparaat zoals boven (maar slechts 6 digits) wordt tot op de dag van vandaag gebruikt, evenals een Fluke handheld scope met gare batterij.
Ik kom niet verder dan een stuk of 10-15. De Fluke werkt nog wel maar verloopt, dus een keertje goed schoonmaken en de oude russische (?) analoge meterergens ver weggestopt achter in de kast is ook de moeite van het nakijken waard. Ik mis mijn eerste analoge Conrad metertje (~10x7cm groot) best een beetje. Analoge meters zijn soms ideaal: probleem met vacuum in mijn auto ook ooit gevonden door een flink stuiterende analoge vacuum meter.

Kruimel

Golden Member

Op 12 december 2019 14:45:24 schreef fred101:
Ik denk dat het probleem met het negative-budget type DMM is dat je ze niet te veel moet gebruiken ivm slijtage van de display , de banaan bussen en draaischakelaar.

Wat is 'negative-budget'? Een superlatief van 'low-budget'? ;)

Wat mij betreft is het probleem met dit soort budgetmeters dat je het gewoon niet zeker weet. Ik heb problemen gehad met de contactweerstand van de zekering en van de draaischakelaar, de kwaliteit van de batterijen is matig als ik optimistisch ben en de continuïteitsbieper is te traag. Voor €15 klaag ik niet en gebruik ik hem met de beperkingen die ik ervan ken, maar toen ik ontdekte dat ik aan de bereikschakelaar moest morrelen om een weerstand goed te meten begon ik me wel te storen.

Mijn Aneng werkt nog, ook nog op de zelfde batterij die heeft alles bij elkaar zeker 10 minuten aangestaan :-)
Hij was destijds behoorlijk spot on ( uitgezonderd RMS anders dan een 50 Hz sinus) ik zal hem straks eens calibreren om te kijken wat voor invloed tijd hierop heeft. Slijtage kunnen we bij de mijne in ieder geval uitsluiten.

Mijn Anengs (AN8002 en AN8008) werken ook nog (in tegenstelling tot die van Arco), daar heb verrassend vrij weinig problemen mee gehad en als ik de negatieve ervaringen van anderen er niet van had gehoord had ik deze beide meters zeker aangeraden. Ze zijn ook 'auto-ranging', wat ik een stuk fijner vind dan aan die stroeve draaischakelaar van de Duro te draaien.

Wel een nette service van Aldi om die dingen gewoon terug te nemen en geld terug te geven. Ik heb het vermoeden dat de de non-foodafdelingen bij Aldi en Lidl misschien een speeltuin zijn voor "serieuze" fabrikanten om ontwerpen een praktijktest te geven voor ze die met een ander labeltje op de markt brengen. Het lijkt me zo raar om een werkend product te produceren en alle 'tooling' en opzetkost die je daarvoor hebt gemaakt dan weer weg te gooien door de producten alleen tijdelijk te verkopen.

Arco

Special Member

Tja.

Je moet net geluk hebben... ;)
Ik heb bij de kapotte Aneng de draaischakelaar eens uit elkaar gehaald, daar schieten ook de tranen van in je ogen (wonder dat 't uberhaupt werkt)
Zijn heel iele en zwakke veerkontakten; eenmaal gedemonteerd heb je er een flinke kluif aan om 't weer (min of meer) werkend in elkaar te steken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 13 december 2019 00:25:48 schreef Arco:
Zijn heel iele en zwakke veerkontakten; eenmaal gedemonteerd heb je er een flinke kluif aan om 't weer (min of meer) werkend in elkaar te steken...

Tja, die kinderen daar hebben kleine handjes. Voor hun is dat geen probleem. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Haha, het zijn ook best kleine metertjes moet ik zeggen. Dat kan je goed zien in de foto van blackdog hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1942478#1942478. Gemaakt voor en door kleine mensjes... :P

Op 13 december 2019 00:25:48 schreef Arco:
Tja.

Je moet net geluk hebben... ;)

Klopt inderdaad, dat is ook mijn bezwaar met budgetmeters. Het kàn goed gaan, maar je weet het gewoon niet. Voor de hobby is het niet meteen een drama, dus ik neig tolerant te zijn, maar niet alle problemen zijn even "tolereerbaar". Die lekkende batterij was voorzienbaar, ik raad aan onbekende merken alle zink-kool exemplaren meteen te vervangen in elk apparaat. In mijn geval heb ik er oplaadbare in gedaan, de meters (beide de Duro en de Anengs) werken tot ongeveer 2,2V.

Ik heb bij de kapotte Aneng de draaischakelaar eens uit elkaar gehaald, daar schieten ook de tranen van in je ogen (wonder dat 't uberhaupt werkt)
Zijn heel iele en zwakke veerkontakten; eenmaal gedemonteerd heb je er een flinke kluif aan om 't weer (min of meer) werkend in elkaar te steken...

Ja dat geloof ik wel, maar als het goed in elkaar zit is dat niet erg natuurlijk. Bij dit soort meters stel ik geen eis van repareerbaarheid (als is een vervangbare zekering wel makkelijk). Ik denk dat zwakke veertjes een voordeel zijn als de printbanen niet elektrolytisch verguld zijn, want dan slijten ze wat minder snel. Eens ze versleten zijn kan je er niets meer aan doen en kieper je hem gewoon weg.

Turbokeu

Golden Member

Op 12 december 2019 13:27:42 schreef BenI2C:
Mijn ervaring met deze Aldi meter.(zie titel)
Na ruim 2,5 jaar gebruik, vanmorgen de Aldi multimeter terug gebracht. Klacht , onderste regel van display viel weg.
Zonder probleem het volledige aanschaf bedrag terug gekregen.
Voorbeeld van hoe ga je met garantie om. Top!

Ik heb volledig tegengestelde ervaring met de waarborg van Aldi...

Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/142177?query=turbokeu&mode=u….

Gelukkig heb ik "ze" ondertussen eens goed opgelicht:
Begin 2018 bestel ik voor mijn vrouw online/direct bij de fabrikant Melitec een ST26 LEDlamp (die nog nooit in het gamma van Aldi geweest was).
Spijtig genoeg werkte de lamp niet bij aankomst.
Na contact met de fabrikant gratis een nieuwe SMPS voeding toegestuurd gekregen, echter zonder positief resultaat.

Ondertussen had ik echter, tegen normaal gedrag in, de originele verpakking weggegooid (vereiste van Melitec om (gratis) de lamp terug te sturen en (gratis) een nieuwe vervanglamp toegestuurd te krijgen).

Ik heb toen geduldig afgewacht, en, je raadt het al, dezelfde lamp in een Aldi promotie na een negental maanden...
Direct één aangekocht, de originele defecte lamp in de verpakking van Aldi gefrut, en na één dag teruggebracht naar de Aldi als zijnde defect, en een nieuwe gekregen... >:)

't Zal ze leren...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
RAAF12

Golden Member

In de tweedehands autobranche worden daarom dure en vaak goed geteste onderdelen van een onuitwisbaar merkteken voorzien. Als de klant het terugbrengt om wat voor reden dan ook, kan de leverancier zien dat het ook om zijn verkochte onderdeel gaat wat wordt terug gebracht en niet een defect exemplaar. Een keten als Aldi zal dat soort praktijken niet snel herkennen.

Kruimel

Golden Member

Tja, als je echt afhankelijk bent van bedrijfszekerheid zou ik niet meteen het budgetmerk van de Aldi kopen, ik denk niet dat dit de doelgroep is van deze producten om eerlijk te zijn. Turbokeu zal het eens slecht getroffen hebben met zo'n miepje dat niet door heeft dat ze met steggelen meer kosten maakt dan door het gratis weggeven van een peertje, dat zal hogerop in het management wel anders worden gezien. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets van de Aldi gekocht heb dat zo duur was dat ik om de garantie terug ben gegaan. Alleen de 'dead on arrival' problemen ga ik gewoonlijk voor terug.

Turbokeu

Golden Member

Met betrekking tot mijn vorige garantieclaim heb ik nog enige details die mijn oordeel over de "Aldi waarborg" nòg minder goed doen:
Na een 3-4 maandenlange claim zonder reactie had ik 'eindelijk' een reactie ontavngen.
Ik mocht de defecte lamp binnenbrengen in een Aldi-verkooppunt van mijn keuze en gratis een 'vervangend' model bekomen.
Bij aankomst in het verkooppunt kreeg ik duidelijk een 'tweedehands artikel' dat reeds geopend was (aan de staat van de verpakking duidelijk te zien).
Na heropenen viel het mij op dat de inhoud (dus de vervangende lamp) beschadigd was, duidelijk een 'retourtje'.
De vervangende lamp (een ST21-1) was beschadigd op het niveau van het koperen frame onder de lampenkap (1 soldering op 3 gelost).
Niets onoverkomelijk maar nogal moeilijk 'proper' te repareren zonder de lampenkap te beschadigen.
Uiteindelijk opgelost door het frame te lijmen met twee-componentenlijm...

Tot zover de 'serieusheid' van de Aldi-naverkoopdienst/3-jarige waarborg...
Ondertussen ben ik sindsdien mijn ervaringen met Aldi's 'zogezegde' 3-jarige waarborg overal (ouders/zonen/familie/vrienden/collega's) zwaar te onderbouwen (lees: Koop daar niks, 1 maand na aankoop is het "trekt uw plan!").

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 23 december 2019 20:37:50 schreef Kruimel:
Tja, als je echt afhankelijk bent van bedrijfszekerheid zou ik niet meteen het budgetmerk van de Aldi kopen, ik denk niet dat

Budgetmerk of niet, 3 jaar waarborg is 3 jaar waarborg...
Reclame of niet, als je het claimt MOET je het wettelijk waarmaken, simpel...

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets van de Aldi gekocht heb dat zo duur was dat ik om de garantie terug ben gegaan. Alleen de 'dead on arrival' problemen ga ik gewoonlijk voor terug.

Ik vele malen, maar als je het (thermisch) kassaticket niet meer (leesbaar) terugvindt ben je de klos...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Foutje bij het editen...

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op maandag 23 december 2019 21:13:09 (97%)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Verdorie, zelfde fout gemaakt...

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op maandag 23 december 2019 21:14:34 (96%)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"