Heb jij dat ook wel eens dat je in bed ligt en denkt heb ik de voor/achter wel op slot gedaan? Ik wel.
Daarom heb ik maar een nachtslot sensor gemaakt op de voor en achter deur.
Mijn deuren heb een driepunts sluiting en je weet 100% zeker dat de deuren op het nachtslot zitten als de (bovenste)deurhaak in de sluitkom zit.
Je kunt dus simpel meten dat als de haak van de deur elektrisch contact maakt met de sluitkom de deur op het nachtslot moet zitten.
Aan de sluitkom een draadje gemaakt.
Aan het sluit mechanisme op de deur het andere draadje gemaakt.
Dit is een 433mhz raamsensor waar ik het reed contact heb uitgehaald en een connectortje heb ingemaakt dat zit aangesloten ipv het reed contact. Deze omgebouwde raamsensor gaat voor de communicatie zorgen met de domotica. Let wel op dat je een raamsensor gebruikt die bij zowel open als dicht een code stuurt.
Draadjes met plakgootjes weggewerkt en aangesloten op het 433Mhz zendertje.
Zodra de deur op of van het nachtslot gaat stuurt de 433mhz zendertje een code naar mijn Sonoff rf-bridge met Tasmota firmware.
Deze rfbridge stuurt het weer met wifi door naar Mosquitto op een raspberry pi waarna het door Node-red wordt afgehandeld en in het dashboard de indicator wordt aangepast.
Waar je nu ook bent, je kunt altijd zien op je telefoon of je deuren wel op slot hebt gedaan.
Aangezien alles via Node-red loopt kun je op een bepaald tijdstip nog automatisch een reminder sturen via Pushover of Telegram.
Toekomstplan; als je de verlichting beneden uitdoet Alexa een melding laten doen dat er een deur nog niet op slot is.